Uncategorized

رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد

 رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد

رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد

رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد

ملك دخلت العمارة اللي فيها شقتها  ولسة هتطلع الاسانسير وقفها صوت الشاب 
…….ايه يا ملك هو حلال للغريب وحرام علينا ولا ايه 
ملك……….بصتله بكل ثقة وثبات وقالت
عاوز حاجة يا شبح ..ايه دا محسن نعم عايز ايه يا محسن 
محسن …يعني ايه عايز ايه انتي نازلة من عربية شاب غريب الساعة عشرة بالليل وتقولي عايز ايه وفين حجابك يا ست ملك شربتي خمرة ولا لسة يا سعدية ههههه
أنا باستغرب بجد ع البنات اللي زيك 
ملك…بقلك ايه أنا واحدة لسة راجعة من إسرائيل ومش باقية ع الدنيا اختفي من وشي بدال ما اصور قتيل ????
محسن مسكها من شعرها ..لسة لسانك متبري منك زي ما انتي وإسرائيل ايه اللي راجعة منها تكونيش نادية الجندي 
ملك بحركة سريعة منها مسكت دراع الشاب ولوته ورا ضهره ..ها قولت ايه يا شبح تحب اكسرلك دراعك
سيف كان بيتدوار بعربيته لمح ملك ماسكة الشاب وقف العربية وطلع يجري لقلها مكتفة ايدين الشاب الاتنين ورا ضهره
سيف…ملك الواد ضايقك في حاجة 
محسن …ضايقها ايه يا عم دا بدال ما تقولها تسيبني.. انت بقا الواد السيس اللي الهانم ماشية معاه 
سيف …نعم سيس …طب تعالالي بقا وشاور لملك تسيبه قام محسن مطلع مطوة من جيبه وبدأ يهوش سيف 
وسيف بحركة سريعة منه كانت رقبة محسن تحت دراعه والسكينة موجهة علي رقبته
سيف ….تعرف لو قربتلها تاني مرة رقبتك دي هافجرها وخد اللعبة بتاعتك وغور من هنا
ملك…علي فكرة يقدر يفجرك لسة مفجرين اسرائيل امبارح احنا
سيف برق لها…ملك 
ملك…ايه هو سر ولا ايه ????
سيف رمي محسن ع الأرض وقاله …اختفي مش عاوز اشوفك
قام محسن خاف وجري 
سيف بضيق ..فين بيت قريبك عم سلامة دا
ملك….علي فكرة هو اللي عاكسني انت بقا مضايق من أنا ليه
سيف….عشان قلتلك خليك مع ماما ونور وانا هاروح ابات في شقتي انتي رفضتي ..ومن بكرة يا هانم تلبسي حجابك
ملك….بحزن …اكيد مامتك مشتاقة لك ونفسها هي ونور يقعدوا معاك ويشبعوا منك ..وحجابي اكيد هالبسه من غير ما تقولي أنا اصلا حاسة اني ناقصني حاجة من غيره
سيف…ابتسم بخبث …طب ما قولتيش ليه كده هناك كنا قعدنا كلنا ف الشقة شبعنا من بعضنا 
ملك ضربته ف كتفه ….مش ملاحظ انك بقيت رخم اوي من لما رجعنا 
سيف…..انتي لسة شفتي رخامة التقيل ما  جاش …قدامي علي بيت سلامة ..هو بعيد من هنا
ملك…لا دا اخر الشارع هنا
سيف …هو عنده عيال  شباب 
ملك…لا اربع بنات وولد ف تالتة اعدادي 
سيف….طب كويس.انا كده ارتحت
ملك …تعرف يا سيفو عمو سلامة دا بالنسبة  لي زي بابا بالظبط وهو بير اسراري
سيف ….اممم بجد طب دي حاجة كويسة 
جملك….اهو البيت وصلنا 
دقوا ع الباب وفتح لهم المعلم سلامة راجل طويل وضخم وشكله طيب وبيعتبر ملك زي بنته من يوم موت اهلها
ملك….عمو سلامة ازيك 
سلامة….ملك رجعتي يا بنتي من إسرائيل وانتقمتي من شريف
سيف باصلها بصدمة ….يخرب بيتك يا ملك انتي كنتي حكياله ع المهمة بتاعتنا
ملك….احم  ع عادي ماحصلش حاجة يا سيفو????
سلامة …اتفضلوا ادخلوا …هو دا سيف اللي مش بيحس وانتي كنتي بتحبيه يا بنتي وهو مش دريان
سيف في اللحظة دي انفجر ضحك وقال لملك ..لا واضح انه بير أسرارك فعلا ..بس البير مخروم وبيسرب ههههه????????
ملك باحراج …عمو سلامة شكلك لسة نايم 
روح كمل نومك
سلامة …لا يا بنتي أنا كنت نايم ولسة صاحي صليت قيام الليل ودعتلك يا اميرة يابنت الآمرة ربنا ينصرك علي شريف الندل اللي ما يستهلش حبك ليه دانتي كنت بتحبيه حب
سيف بص لملك بغضب 
ملك…سيف قوم بينا نمشي الراجل دا هيخسرنا بعض
سيف لسة متعصب من فكرة حب ملك لديفيد….قال بحدة …اقعدي 
سيف لسلامة …بص يا معلم سلامة أنا بصراحة  جي اتقدم لملك وحابب اني اكتب الكتاب بكرة إن شاء الله عشان أخدها تقعد مع امي لغاية موعد الفرح قلت ايه بقا.
سلامة…والله يابني أنا معنديش مانع لو هي موافقة .قلتي ايه يا ملك
ملك….مكسوفة ومارديتش 
سلامة…شكلها مش موافقة يا بني مافيش نصيب
ملك….حيلك حيلك يا عمو سلامة هو مش السكوت علامة الرضا ولا ايه 
سلامة…مش يمكن علامة رفض
ملك….رفض ايه بس اومال سيحتلي قدامه اني حبيته قبل ما يحبني ودلوقتي تقولي رفض أنا اصلا رحت طلبته من مامته يا حج 
سيف ضحك …شكل المنطقة كلها هنا ليڤل الذكاء عندها عالي 
سلامة …علي بركة الله ربنا يتمم علي خير نقرأ الفاتحة بقا
&&&&&&&&&&
في مبني المخابرات
حازم….حسام انت ليك حرية الاختيار ..وانا افضل انك ماتروحش إسرائيل تاني وخليك هنا وانسي آران دا خالص..والدك كلمني وزعلان فاكر اني أنا اللي بضغط عليك تسافر
حسام….فاكر يا حازم باشا اول يوم ليا هنا لما سألتني ليه بقيت ظابط مخابرات ورديت عليك قولتلك اني عندي حلم ولازم احققه ..
حازم …اممم فاكر
حسام…أنا قربت جدا من تحقيق الحلم دا تفتكر بعد ما قربت من تحقيقه انسحب واستسلم
حازم …ربنا يوفقك يا حسام بس فهم اهلك اني مش انا اللي بضغط عليك
حسام ضحك …أنا عارف ماما مش هتسيبني ف حالي الا إذا دخلت عليها بعروسة كده هي هتفرح اوي ..سيب حكاية اهلي دي عليا أنا هاتصرف .
&&&&&&&&&&&
في فيلا والد حسام العوضي 
والدة حسام (نوال)لبنانية…بتعيط ..لك انت شو بدك تموتني يعني أنا اليي كتير ناطرة جيتك وبدي جوزك وانت شو عملت بدك ترجع تاني ع إسرائيل انت بدك تجلطني يا عدنان بالله 
عدنان ….يا امي أنا قلتلك دا شغلي وانا بحبه اعترفي بقا انك عايزة تجوزيني وتخلصي مني وخلاص صح يا حج
والده نادر العوضي…ضحك …مشكلتك انك فاهمها صح من شهر عمالة تدور علي عروسة 
حسام …بصي بقا انا مسافر اسبوع وهارجع احضر فرح سيف واول بنت هاخبط فيها هاتجوزها موافقة 
والدته…ايه موافقة ..حسام باس راسها تصبحي علي خير بقا 
&&&&&&&&&&&
تاني يوم
سيف اخد والدته واخته وعمه وأولاد عمه وراح بيت سلامة عشان يكتب علي ملك 
واخيرا تم كتب كتابهم بعد إعلان الشيخ كلمة(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
سيف باس راس ملك…مبروك يا اجمل عروسة في الدنيا 
ملك….مكسوفة اوي …احم بطل تكسفني بقا 
سيف …لا مش هبطل 
حسام أتأخر ولسة جي بسرعة خبط في بنت 
حسام …مش تفتحي 
البنت ….انا برضه اللي افتح ايه حيطة ماشية ع الأرض اوووف ..وسابته ودخلت السوبر ماركت
حسام…لمضة بس اييه صاروخ اربجيه 
دخل حسام وبارك لسيف وملك 
حسام….ربنا يعينك ع البلوة دي 
ملك …ربنا يرزقك بمصيبة تطلع عينك يا عدنان 
حسام …انتم السابقون ونحن اللاحقون أنا هامشي بقا لاني اتأخرت ع السفر
سيف …ربنا يوفقك يا عدنان 
عدنان خرج وهو وخارج برضو خبط في البت اللي كانت هي المرة دي مستعجلة بقا 
حسام…لا دانتي مصرة بقا .انتي شكلك مستقصداني
.البنت ….انت شكلك قليل الادب 
حسام….اوبا كمان لسانك طويلى وعايز قطعه مين يا بت قليل الادب انتي اللي خبطي فيا اصلا بكومة الشيبسي والشوكليت دي كلها يا مفجوعة
البنت عيطت ..الكلام دا ليا انا أنا مفجوعة ربنا يسامحك
حسام….بس بس الله يخرب بيتك هيتهموني اني ضربتك أو ضايقتك بصي احسن حاجة أنا هامشي ..وسابها تعيط ومشي 
&&&&&&&&&&&&
عدنان سافر علي فلسطين لانه المفروض قدام القيادة الإسرائيلية هو ف مهمة ف فلسطين..وصل فلسطين وراح زار قبر ديمة واتكلم معاها كتير عن مشاعره اللي كان نفسه يوصلها لها بس ما قدرش ..وبعدين راح إسرائيل عشان يطمن  ع الوضع العام هناك ووصلوا لغاية فين في التحقيقات في قضية الانفجارات ..
في الموساد 
آران بيكلم ظابط تاني وبيمثل أنه حزين …ما الوضع ايها الزميل لقد حزنت حزنا شديدا لما حدث ..لقد كان الرئيس أبا لنا جميعا 
الضابط …اسمع آران أنها فرصتنا لنفوز بمنصب اعلي من مناصبنا السابقة علينا فقط التركيز ديفيد كان يمثل لنا عائقا كبيرا وهو رحل الأن لذا يجب أن يحل أحدنا مكانه والآخر مساعد الرئيس الجديد ما رأيك 
آران ….هذا تفكير جيد أنا معك صديقي
وفعلا بدأ الموساد تنصيب ناس جديدة بدال اللي اتحرقوا وعدنان كان ينتهز اي فرصة عشان يفوز ب منصب مساعد الرئيس  
&&&&&&&&&&&&&
في مصر 
في شقة والدة سيف
ملك قاعدة محرجة وسيف بيبصلها ومش مصدق أنه خلاص ملك بقيت مراته 
أمينة …يلا يا سيف بالسلامة انت بقا اطلع شقتك فوق
سيف بيبص لملك …لا أنا مش عايز انام دلوقتي أنا سهران 
أمينة… بس احنا عايزين ننام يلا بقا 
سيف …طب ما تروحي تعمليلنا قهوة
ملك ردت بسرعة ..أنا هاقوم اعمل قهوة 
أمينة…ضحكت لأنها فاهمة ابنها .لا خليها عليا أنا المرة دي يا حبيبتي 
قامت أمينة تعمل ونور كانت نايمة ع الكنبة 
سيف ما صدق مامته خرجت  قرب من ملك وباسها فجأة وملك ضربته بالقلم 
سيف.بصدمة…يا بنت المجنونة..أنا جوزك يا هبلة
ملك…أن بجد مصدومة فيك انت طلعت راجل  زي باقي الرجالة 
سيف…نعم ياختي  ؟؟؟!!!حد قالك انك متجوزة سوسن
ملك ….قصدي انك قليل الادب زي باقية الرجالة
سيف بصدمة…نعم؟؟؟!! قليل الادب لاااا دانتي فعلا في ال لا لا لاند خالص
&&&&&&&&&
عدي الاسبوع سريعا علي عدنان وهو بيترقب الاحداث ومنتظر حصوله علي مكانة اعلي من مكانته ..وفي مصر طبعا ملك وسيف مشغولين بترتيبات الفرح وعدنان وصل يوم الفرح بالظبط استني ملك وهي داخلة القاعة ومسكها من أيدها هو مش ناسي ابدا لما قالتله أنه بيفكرها بأخوها احمد
ملك….عدنينو كنت خايفة ماتجيش 
عدنان …وهو في اخ ما يجيش فرح أخته 
سيف…بتوشوشها تقولها ايه 
عدنان …بقولها خلي بالك علي سيف أصله اهبل 
سيف ….ضحك ..زي صاحبه يعني 
عدنان ….استلم يا عم التهمة بتاعتك اهي 
ملك…ضربت عدنان ف كتفه.. أنا تهمة 
سيف حط أيدها في دراعه وهمس لها…أحلي تهمة ..ايه الجمال دا قمر يا ناس
ملك ابتسمت باحراج 
سيف اخد ملك عشان يرقصوا الفريست دانس ومهيئ نفسه أنه هيرقص سلو بس اتفاجئ بأغنية والله وعملوها الرجالة ورفعوا راس مصر بلدنا 
سيف….ايدا فين الميوزيك اللي هنرقص عليها سلو 
ملك …سلو ايه يابا أنا اتفقت ما الدي جي ما جيبش الا اغاني وطنية ????????
سيف…نعم؟؟؟!!!!..وكمل بضيق …قدامي يا سعد زغلول ع الكوشة 
عدنان موبايله رن ولسة هيطلع يرد برا القاعة بعيد عن الدوشة خبط ف بنت كانت ماسكة كان كولا وادلقت الكولا علي هدومه 
عدنان بغضب…مش تفتحي بص …هو انتي 
…..هو انت …
يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

‫3 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى