روايات

رواية أسرار البيوت الفصل التاسع عشر 19 بقلم رانيا صلاح

 رواية أسرار البيوت الفصل التاسع عشر 19 بقلم  رانيا صلاح

رواية أسرار البيوت الفصل التاسع عشر 19 بقلم  رانيا صلاح

رواية أسرار البيوت الفصل التاسع عشر 19 بقلم  رانيا صلاح

                          «تغيُــــرات»
حل المساء سريعاً ومعه العديد من العواصف التي تُبشر أن القادم ليس بخير …
في شقة هدي.
بسمة ..كانت عائدة من المطبخ تحمل كوب قهوة كي يُساعدها علي إنهاء المُتبقي من المادة فغداً إمتحان علي عدة أبواب في الدرس،كانت تتحرك وهي تُردد بعض العبارات .
بسنت..تدخل البيت سعيدة ،وتقبل وجنتي بسمه ،وحشتيني يابسبوسة.
بسمه..ترفع حاجبيها بإستنكار ،ودا من اية ياست.
بسنت..تقرصها من وجنتيها ،ديما كده مبوزه.
بسمة..لا ياختي اصملة كان في كائن يحتل غرفة الكراكيب صامت ومنبنشفش وشوش.
بسنت..ياستار عليكي عندك رد لكل حاجه.
بسمة..شور.انا بسمه ياماما،بس أيه سر الإنشكاح دا يكونش العقربة ولعت أن شاء الله.
بسنت..بغباء عقربة مين.
بسمة..أم اربعه واربعين إلي قُصدنا.
بسنت..اها .
بسمه..سلام يا كائن الكائبه.
بسنت..علي فين .
بسمة..اذاكر يا اوختشي.
بسنت…ضحكت بسخرية ،ودا من أمتي بسمة وتذاكر ومن غير خناق.
بسمة..بسنت شكلك رايقة فكك مني .
بسنت..خلعت فتحي.
بسمة..اهاااا ،يلا اهو غار في داهية .
بسنت…بقولك ماتيجي معايا بكرة.
بسمة..ودا من أمتي ،وياترى علي فين العزم إن شاء الله.
بسنت..ايه أهدي بالعه رديوا ،رايحة الجامعه وخايفة أروح لوحدي.
بسمة..ياختي بطة ،الجامعه دي من أمتي.
بسنت..أستاذ امجد خلص الورق وجابلي الجدول.
بسمة..الله ،ايوة كده  وذهبت لتجلس علي الكنبة ترتشف من كوبها ،والإستاذ أمجد ميروحش معاكي لية بالمرة أهو بالمرة يكمل جميلوا .
بسنت..جميل أيه يابنتي هو ساعدني لما عرف إني بقدم الورق.
بسمة..مممممم حلوة الصيغة دي ،بصي اقطع دراع العقربة لو مكنش فيها إنه.
بسنت..ههههههههههه لا أنتي دماغك سايحه ،إلي في دماغك دا مُستحيل .
بسمة..لية ياختي أنتي ست ولو إني أشك بنكدك الدائم بس أهو ست ومحسوبة علينا ،وهو حيلوة وبيتلزق كتير .
بسنت..يابنتي انتي خيالك واسع أستاذ أمجد صاحب الجاليري وبس.
بسمة..أنا مالي ياختي بس بكرة تقولي أن حصلت  يلا تكر يا بيبي ،وظلت تمشي وهي تُدندن  الراجل الغامض بسلامتو متخفي في نضارة ويبص إزاي أهو كده كده اهو.
بسنت…ههههههههههه ههههههههههه علي فين يا سعاد ياحسني .
بسمة..بدور علي أبو شعر سايح ونضارة يا نكدية .
بسملة..فتحت الباب مساء الخير وإتجهت للغرفة دون إنتظار رد.
بسمة..أهي كملت نكد وكأبه في البيت  انا ماشية بدل ما تموتوني.
بسنت..علي فين؟؟
بسمة..علي بلكونتي لا وحده تنكد عليا ولا التانيه عاملة هبله .
بسنت..بهمس مالها بسملة.
بسمه..بنفس الهمس والله يا أوختشي مخبيش عليكي بقالها شهر وشوية ترجع كل يوم معيطه وشكل الحوار في راجل وهي عاملة من بنها.
بسنت..انتي سوسة.
بسمة..طبعا يابنتي ما أنتو عاملين عبط وحده أكيد حلوف منكد عليها والتانية عاملة من بنها .
بسنت..بكرة نشوفك.
بسمة…ههههههههههه في المشمش باي
“البعض منا يحيا بين نفس الجُدران ولكن خلف كل باب قصة أُخرى يجهلها السُكان..”
__
في شقة نوال..
عثمان..مساء الخير.
ديما..مساء النور.
عثمان..جلس علي طرف السرير يقلع حذائة. ديما.
ديما ..كانت تٌذاكر ها.
عثمان..فين قرايب والدتك.
ديما..بإستغراب بتسئل لية.
عثمان..عادي.
ديما..معرفش عنهم كتير غير أن ماما بعدت عنهم لما اتجوزت بابا وهما مزروناش غير مرة أو مرتين بالكتير.
عثمان..اها ،انهاردة جالي واحد بيقول أنو قريب والدتك وعاوز يقابلك.
ديما..مين دا.
عثمان..قالي اسمو خالد وجاي عشان ليكي حق عندهم.
ديما..بفرح بجد.خالد.
عثمان..ومالك فرحانه ليه ؟وتعرفية منين؟
ديما..خالد كان في الجامعه وماما عايشة وكان بيجي يزورنا ديما وكانت ماما بتحبو اووي وكان بيجبلي شوكولاته كتير وهو جاي وبيلعب معايا عارف كان ديما عندو عضلات كده زي المثلين وأنا كنت بغيظوا وأخلية يشلني.
عثمان..بغضب ديما.
ديما..في أيه ياعثمان.
عثمان..حاول كبت وحوش غضبة فزوجتو تتغزل في أخر لمجرد قطع شوكولاته.
ديما..مممممم.هيجي يزورنا أمتي.
عثمان..مش هيجي وذهب لنوم.
ديما..مالوا دا وخرجت لتُعد إحدي الشطائر ولكنها تسمرت عندما سمعت نرمين وعينها كانت تتسع من الذهول.
،،،
نرمين ..تبكي وتنحب بعدما فتحت إحدي الرسائل والتي كانت تحتوى علي صور لوجهها علي جسد عارى ،وبعض الفيدوهات تحمل البعض من كلمات قالتها ولكن بطريقة تُثير النفس .رن الهاتف.
سليم..إزيك ياحلوة .
نرمين..سليم أرجوك والله أنا مش هعملك أي حاجه بس بلاش الصور دي أنت عارف إن دي مش أنا.
سليم..لا أنتي يانارو صح تعديل صغنن بس جامده صح.
نرمين..سليم والله أنا اسفة بس أرجوك متعملش.كده.
سليم..خلاص ياحلوة تبقي تدفعي.
نرمين..بلهفه ماشي أدفع كام.
سليم…ههههههههههه 200ألف.
نرمين..بصدمة اية 200ألف.
سليم…ههههههههههه امال هقولك جيبي مصروفك .
نرمين..بس دا كتير أوي انت عارف إني معيش المبلغ دا كلوا.
سليم..ممممم فكر ياسليم في حل ممممممم خلاص لقيتها.
نرمين …ها.
سليم..تستلفي.
نرمين..أنت اتجنتت استلف 200ألف .
سليم…لتاني مرة بحذرك من لسانك وإلا تصرفي مش هيعجبك.،مش عاجبك الدفع يبقي تعالي  الشقة باي يا نارو.
نرمين..ببكاء سليم سليم ولكن ما من صوت. وعندها إنفتح الباب.بشهقه أنتي ازاي تدخلي كده أنا.
ديما..دخلت وأغلقت الباب خلفها دا بجد إلي سمعتو.
نرمين..بتوتر وإرتباك سمعتي أية .
ديما..نرمين أنا عاوز افهم صور أيه دي .
نرمين..ظلت تتكلم بإرتباك أصل سسسليم صووورني وووركب الصور علي بنات و…
ديما..كانت الصدمه تتجلي شيئا فشيئا علي وجهها،وبعدين.
نرمين..عاوز فلوس أو ارحلو البيت.
ديما…ت أية ،بيت أيه أنتي مجنونه رسمي ازي تفكرى في الاحتمال دا.
نرمين..بدافع سليم مش ممكن يئذيني هو عمل كده عشان عثمان رفضو.
ديما..مسكت معصمها بعنف أنتي هبله ما بتستعبطي عثمان مقالش علي حد.إتقدملك اصلا وبعدين هو سمح لنفسو يركب صورك ويضرك تفتكرى دا حب بغبائك دا.
نرمين..سليم جوزي.
ديما..كأن احدهم سكب دلو من الثلج فوق رأسها ،أية أمتي وازاي وإحنا كنا فين .
نرمين..الي حصل بقا..
ديما..أنتي باردة كده ازاي مش فاهمه المصيبة إلي أنتي فيها مش معقول الساذجه دي كلها،فين قسيمة الزواج؟
نرمين..جواز  عرفي.
ديما..كانت تدور بالغرفة وتشعر أن الجدران تكاد تنطبق علي بعضها  ،مستحيل أنتي غبية ضيعتي نفسك ومستقبلك وأهلك عشان اية ،حرام عليكي إلي عملتية  .
نرمين..نفسي فين نفسي وكل شوية شخط واعملي كذا ومتعمليش كذا ،مستقبل اية وأنا كل الي اعرفوا البنت ملهاش الا جوزها ،أهل اية وأكتر حاجه يعرفوها عني أنا باكل اية بس ،فين المشاعر فين أنا من دا كلوا .
ديما..بأسي غبية نفسك بتتصنع من عقلك وأنتي إختارتي السهل  ،المستقبل مش جواز وبس في حاجه تانية أهم وهي أنا وصلت لأية يؤهلني اكون زوجه وأم يؤهل غيري يحترمني ،متحكميش أهلك علي ذنب ملهمش يد فية في إختلاف زمن وجيل  وثقافه  في حاجه متعرفيهاش وهي المعيشة إلي كل أب وأم بيدور فيها وحوليها عشان الأكل إلي مش عاجبك يتوفر في جزء عندهم غلط بس الغلط الأكبر هو أنتي وعقلك لما محاولتيش مرة واتنين وألف لما محفظتيش علي نعم ربنا واختارتي السهل عشان حاجه مش عارفة هي صح ول غلط المشاعر مش حرام ،الحرام أي حاجه غلط تحت مُسمي المشاعر،ياخسارة يانرمين.[
ـــ
(العلاقه بين الأهل
مش هتتصلح بين يوم ليله بس لازم المواجهه ايوه تواجهم وتقول أنا تعبان من كذا وكذا وانتم رد فعلكم كذا قرب منهم وفهمهم ممكن مشاكل البيت بتبعدهم عنكم ابداؤا بالقرب ديما اسئلو ا عنهم  اشرحولهم دراستكم عرفهم ع صحابكم خليهم ديما يستنوا انك تحكيلهم عن يومك
٠••••
يمكن أنا جايه شويه علينا ومش وموجهه أي مسئوليه عن الأهل بس دا من خلال الحاجات إلي بشوفها وبسمعها من ناس اعرفهم)
،،،،
علي الجانب الأخر.
نوال..متأكد يامتر.
المحامي..طبعا يامدام نوال ،لو.هي خرجت من البيت سهل جدا أبنك يطلبها في بيت الطاعه ،وحضرتك عارفة يعني اية بيت الطاعه.
نوال..بإبتسامة ظافرة تمام يامتر.
“نؤذي ،ونظلم والنهاية حفنة من الأوراق لا تُغني شئ..”
___
في شقة عاصم
عاصم..يدخل البيت مُتأخراً ،وجد كل شئ مظلم،تحرك في البيت فلم يجد إيمان فبحث عنها في غرفة الطفل وعندما فتح الباب وجدها نائمة نصف جالسة وطفلها نائم .تحرك ليصل إليهم إيمان.
إيمان..بنوم مممم.
عاصم..إيمان قومي..
إيمان..عاوز اية ياعاصم مصدقت حمزه نام.
عاصم ..قومي يا ايمان..
ايمان..بكرة تصبح علي خير واكملت نوم.
عاصم..خرج من الغرفة مُشتعلاً من الغيظ ،وهو يتمتم كل شوية حمزه حمزه أوف .
“الرجال كالأطفال يعشقون التدليل ،ويخشون الإهمال ،ولكن لا يضعون الأعذار ..”
عاصم..يجلس علي السرير يتصفح الهاتف إلي أن وجد إحدي غُرف الدردشة وبدأ في الحديث ،ففي ذالك العالم الإفتراضي لا أحد يُهمل ودائما ما يوجد من يسمع دون كلل أو ملل ولكن هُناك ضرائب نعرفها حق المعرفة ونتجاهلها بمحض إرادتنا.
__
عودة لديما.
ديما..كلمي الزفت.
نرمين..هتعملي أية.
ديما..هتفق معاه أخد الصور وياخد الفلوس .
نرمين…بس دي فلوس كتير اووي .
ديما..ملكيش دعوه هتصرف .
نرمين..ازاي .
ديما..نرمين كلمي سليم وأنا هشوف أخوكي صاحي ول لا .
نرمين..طيب ،مرت دقائق.
ديما..ها كلمتية.
نرمين..استنيتك خوفت متجيش.
ديما..طب يلا بسرعه كلمية ،….الو.
سليم..برافو ياحلوة فكرتي بسرعه.
ديما..أخلص عاوز كام.
سليم..ههههههههههه لا شكل الحلوة اتجرات.
ديما..سليم عاوز اية ؟
سليم..أكيد نارو قالتلك.
ديما..انت بارد ماتنطق.
سليم..ههههههههههه لابلاش تخربشي ياقطة ،من الآخر الفلوس أو حد فيكوا مش هنختلف .
ديما..أنت زبالة وواطي وحقير.
سليم..ههههههههههه  باي ياقطه.
ديما..سليم  استني هدفعلك الفلوس والصور هاخدها.
سليم..تمام ياقطه.
ديما..واية يضمنلي إن مفيش نسخه تاتية.
سليم..مفيش أي ضمان وانتي حرة باي.
تابع (19)
“إلي قلبك الصغير سلاماً طيبا ،أما بعد ياصغيرتي لا يغُرنكِ وهم الحب ،فما للمُحب لدي المُحب الإ عشقاً ،وأما غير ذالك فهو أضغاث ندور في فلك الحياه بحثاً عنها ،والنهاية قلبٌ بِجُرحٍ غائر ..”
___
بعد مرور يومان .
تذهب ديما مع بسمة إلي إحدي الدروس .
ديما..كانت شاردة علي غير العادة.
بسمة..ديما ديماااااا.
ديما..ها بتقولي حاجه يابسمة.
بسمه..مالك يا ديما سرحانه في أية.
ديما..ها ول حاجه.
بسمة..طب تعالي نشترى أكل أنا هموت من الجوع.
ديما..لا مليش نفس.
بسمة..أكل وملكيش نفس هي أم سحلول زعلتك تاني..
ديما..عادي ،وكانت تنظر يمين ويسار كل دقيقة.
بسمة..أهدي روشتيني مالك مستنية مين؟
ديما..ها ول حاجه.
بسمة..في أية ومالك مش علي بعضك لية؟
ديما..أنا في مصيبه.
بسمه..مصيبة اية ؟
ديما..تعالي نقعد واحكيلك .
بسمة..بعد مرور ربع ساعه كانت تنظر لديما بدون تعبير يذكر .
ديما..بسمة أنتي تنحتي كده لية؟
بسمة..ما أنا  ياهضربك يروح أقتل الزفت.
ديما..بسمه من فضلك مش وقت هزار خالص.
بسمة..ومين قال إني بهزر ،وأنتي والغبية فاكرين نفسكوا هتعرفوا تاخدوا حق معاه.
ديما..بسمه.
بسمة…بلا بسمة بلا بتاع هو وضحك علي الهبلة فانتي وهي شملوله فاكرين هتقدروا علية .
ديما..يعني أعمل ايه أقول لعثمان وربنا يموتها فيها.
بسمة..أنتي هبلة يابت ،هو هيزعل ماشي ،يضرب أوك بس مش هتوصل للقتل ،وزعلوا يهون ولا الزفت يضحك عليكوا.
ديما..يوه بقا.
بسمة..ياماما أنتي هتخسرى فلوسك إلي كده كده في كرش امها يعني من بكرة لو عثمان طلقك مش هتلاقي تصرفي اصلا وشوية الفلوس خليهم ينفعوكي نوال كده كده مش هتاخدي حقك منها ،وعثمان عامل ودن من طين وودن من عجين.
ديما..هو مبيزعلش امو.
بسمة..أنا مقولتش ييزعلها ،هو كويس مع اهلوا بس في حاجه أسمها حقوق عباد وأنتي مراتو وقبلها بنت عمو .
ديما..الفلوس سليم هياخدها وخلاص.
بسمة..أمال بتقوليلي لية بتعلي ضغطي علي الفاضي.
ديما..أنا عاوزكي تيجي معايا.
بسمة..ياحلاوه ،بما إن دماغك جزمه أنا هتصرف .
ديما..هتعملي اية.
بسمة..ملكيش دعوة ،بكرة هجيبلك الصور ويوريني هيعمل أيه .
___
في شقة حمدان.
حمدان..أنتي واثقه من الراجل دا.
غزال..طبعا واثقة البت سوسو قالت أنو راجل أوبها أوي وعندو فلوس ياما في بلدوا وهو لو مزاج في البنات الصغيرة وكل اجازة بيتجوز وكل بنت اتجوزها خدت شئ وشويات .
حمدان..ظهر التفكير جلي علي وجهه.
غزال..دي فرصة العمر ليك ولبنتك هي هتتستت ويبقي معها مبلغ محترم في البنك،وأنت هينوبك من الحب جانب ما أنت أبو العروسة.
حمدان..سبيني يومين أفكر.
غزال..لا يابيبي دي فرصة والفرص مبتجيش كتير ولازم نستغلها كويس ونعوض الخسارة ،وإلا البنك هيحجز علي المحل ونبقي أنا وأنت في الشارع.
حمدان..الراجل دا هيجي أمتي.
غزال..علي آخر الأسبوع ،وأنت ابوها والمأذون تبعنا ومش هنختلف في الفلوس.
حمدان..طيب.
___
“في خِضم الصراعات ،نفقد الأبناء من  أجل حفنة من الأموال ،وكأن رحلة الحياة خُلقت للأموال فقط..”
يتبع..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى