روايات

رواية بحر العطر الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم فاطمة خميس

 رواية بحر العطر الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم فاطمة خميس

رواية بحر العطر الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم فاطمة خميس

رواية بحر العطر الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم فاطمة خميس

بحر:وانا قولت مش هتروحي بالبس ده

عطر :ماله لابسي بس

بحر:مش عارفه بس اكيد مش هخليكي تمشي كده

عطر :لا بقي انا همشي كده

بحر :وريني كده هتمشي ازاي

ما أن سارت بمحازاته جذبها من يدها وهو يهتف :انا نازل تحت قدامك عشر دقائق لو منزلتيش مغيره هتندمي

ترك يدها بعنف

ضربت عطر الأرض بقدما

عطر :انت مالك ياخي ده انت غتت

سارت بغضب للخزانه وأخذت تبحث عن فستان اخر للعمل

ابتسمت بشر وهي تمسكه بيدها

عطر :انت الي جبته لنفسك يا بحر

ارتدت ذلك الفستان الازرق بلون البحر معه حجاب ازرق به سحب زرقاء

لم يكن الفستان ضيق ولم تكن تضع الزينه ولكنها تعلم جيدا أن هذا من اجمل الفساتين واكثرهم ملائمه لبشرتها

نظر لها بحر مطولا

بحر :اي ده

عطر :فستان وواسع اهو

بحر :هاا احم أيوة بس

توقف علي صوت هاتفه ليخبره المترجم أنه وصل مع الفوج التركي الي الشركه

بحر :يلا بسرعه اتأخرنا

ميرنا :فين البوسه بتاعتي يا بيبي

نظر بحر لعطر ثم اقترب من ميرنا وقبل رأسها بهدوء

ميرنا :باي يا حبيبي

نظرت لعطر بخبث :تعالي يا عطر اديكي بوسه

عطر وهي تخرج :باستك عقربه انتي وهو

ابتسم بحر لميرنا وغادر

وائل :وحشتيني

ورد :مش قولتلك بلاش تيجي

وائل :حاولت بس مقدرتش لقيت نفسي باجي هنا

ورد :وائل لازم نلتزم بضوابط الخطوبه ااا

وائل مقاطعا:بحبك

ورد :…

وائل :بحبك يا ورد

وررررد

ورد :أيوة

يلا اتاخرنا اوي علي الشغل

وائل :يلا يا قلبي

….

محمد:تعالي هنا بقي

ادي ورد الي كنتي بتتحامي فيها مشيت

لمار وهي تركض من الغرفه للخارج :اعاااا استني بس يا محمد هفهمك

محمد  :بقي اقولك غيري تلبسي واحد انقح لا وحطالي زفت في وشك كمان

لمار :مش انت الي جبته ولا انا الي اخترت

محمد :ما ده الي قهرني

لمار :طيب

اهدي بقي كده وسيبني انزل

محمد :تنزلي فين

لمار :هروح اجيب هدومي

محمد :طيب تعالي هوصلك

….

فاطمه :صور يبني صور

ده سبق صحفي

انهارده اكيد يوم حظي

وضع المخبر يده علي كتفها :فعلا

قداااامي

فاطمه :يااااااني

ولااااا يا طارق خبي الصور دي واجررري

المخبر :قدااامي

فاطمه :ابعد ايدك يا بنأدم انت

المخبر :طيب ياختي اركبي

وصلوا لقسم الشرطه

دخلت فاطمه

فاطمه :انا عاوزه اعرف اي الي بيحصل هنا

انا سلطه رابعه

انتوا وقفتوني وانا بقوم بشغلي كصحفيه وده لا يجوز

انت يا استاذ هفضل اكلم ضهرك مده طويله

التفت كامل لها ليهتف بصدمه مصتنعه:مش معقول انتي اي الي جابك هنا

فاطمه :استاذ كامل هو حضرتك جيت القسم هنا امته

كامل :لسه جاي معاكي

فاطمه :نعم

كامل :ااا اقصد لسه من شويه يعني

فاطمه :طيب

اقدر امشي

كامل :ليه خليكي شويه

فاطمه :هو انا قاعده في بيتكم

كامل :نععمم

فاطمه: اقصد شكرا عاوزة اروح بقي

كامل :لاااا لازم تقعدي  انا مش هجاملك عشان عيونك الحلوين يلا اتفضلي اديني بياناتك

نظرت له فاطمه باستغراب وامتثلت لطلبه

طارق :ازاي يعني مينفعش ندخل

العسكري:ارجع يا استاذ ورا كده مينفعش

كامل :اي الصوت ده الواحد ميعرفش يروق عن نفسه نصايه

فاطمه:هو كان قاعد في جاكوزي وانا مش عارفه

كامل :سمعتك علي فكره

اي يابني الدوشه دي

دلف طارق للداخل

طارق:متخافيش يا فاطمه انا جيت

كامل :بجد

الحمد لله انك جيت بالسلامه

امسكه من مؤخره قميصه وهو يحركه يمين ويسار :انت مين يا روح امك وايه الدوشه الي عملاها دي

فاكر نفسك في صالة بيتكووو

طارق وهو يزيح يده :انا صاحبها ومعايا المحامي بتاعها

نظر كامل لفاطمه :صاحبها اممم

لا يا حلو مفيش داعي للمحامي تقدروا تمشوا انا اخدت البيانات

فاطمه:يلا يا طارق

كامل :مع السلامه يا طروقه

لو شوفتك هنا تاني هحبسك

طارق: ههه

حرك كامل رأسه وهو يهتف:مش بهزر

طارق بخوف :ماله ده

ده كسر رقبته

فاطمه :امشي بقي وانت ساكت بدل ما يشفطنا

خرجوا واغلقوا الباب خلفهم

كامل :انت يا ززززفت

المخبر:ايوه يا باشا

كامل :وراها وكام ساعه كده وهاتها تاني بس من غير ما البغل الي معاها ده يشوفك

المخبر وهو يخرج:امرك يا باشا

كامل :صاحبها

صاحبهااااا ماااشي

….

بحر :اتفضلي راجعي ده بسرعه

وانا هدخل ارحب بيهم تكوني جهزتي كل حاجه للاجتماع

عطر :طيب

بعد فتره قصيره

رامي :اتفضلوا

كانت عطر تقف بجانب الطاوله بعد أن جهزتها تحمل في يديها الأوراق التي ربما يحتاج إليها

بينما وضعت علي الطاوله ملفات الصفقه بالترتيب

ابتسمت ابتسامه هادئه تسحر القلوب

وزعت نظرها بينهم بانبهار

مالت علي رامي قليلا:هما دول اتراك اتراك يعني صح

رامي :لا اتراك نص نص

عطر :لا يا عم ده الراجل ده شبه ارطغول اهو

رامي :بس شكلك متغير انهارده

وشك منور كده

عطر :طبعا انا بحب الاتراك ومسلسلاتهم

رامي :وانا بحب ااا

بحر:في أي يا رامي يلا علي الشغل

بحر وهو يمر من جانبها :عاجبك

عطر :اوي

نظر لها بغيظ وهو يسحق اسنانه:

عطر :اااا انا بتكلم علي المسلسل

رامي :اتفضلوا

نظر بحر للمترجم

…:لا يوجد داعي له أنا اجيد العربيه

عطر بسرعه :الله اكبر وانا كمان بتكلم تركي

نظر لها بحر بغضب

عطر :مكسر يعني

بحر :اسكتي

عطر :ماشي

… :خفيفه الظل يعجبني ذلك

هل ستنضمي الينا

عطر :أيوة

…:اجلسي إذن

عطر :شكرا ااا

ضغط بحر علي قدمها دون أن يراه أحد

عطر. اعااا

…:خير

عطر:لا اصل لازم اقف انا مستريحه كده شكرا

…:بس اا

بحر :نبدأ. بقي في المهم

انخرطوا في أجواء العمل

وكانت عطر تنظر لواحد من ذلك الوفد

بحر بحده :عطر

عطر :هااا

بحر بقالي سنه بنادي هاتي الملف بتاع الصفقه التانيه

عطر :احم اتفضل

بحر بهمس :ركزي هنا بدل ما اشيلك عينك

عطر :نينيني

بحر:اي

عطر :بقول اه يا عيني

بحر:صبرك

….

كامل :انتي تاني

مش معقول كل يوم كده تجيلي القسم

فاطمه :والله حضرتك انا مش عارفه في أي

بيقولي سايقه بسرعه وانا اصلا راكبه ميكروباص حضرتك

كامل :ولو ولو مش انتي راكبه فيه

كان من واجبك تطلبي منه يقلل السرعه

فاطمه :حضرتك انا بقوله نازلني علي استحياء كده ده ممكن يشتمني عادي

نظر له باستغراب

فاطمه بهمس :ما انت يتركب ملاكي ولا علي بالك

تنهدت وهي تهتف :يلااا حظوظ

كامل :بتقولي اي

فاطمه :بقول ربنا يهدي النفوس

كامل :طيب اتفضلي اقعدي بقي عشان اخد بياناتك

فاطمه :ما حضرتك اخدتها المره الي فاتت

كامل :لا ما في اسئله جديده عشان كده جبتك

فاطمه:نعممم

كامل :اااقصد عشان كده لازم تقعدي يعني

يلااا يا انسه اتفضلي اقعدي

فاطمه :اتفضل

كامل :هو حضرتك مش متجوزة ليه

فاطمه:واي دخل ده بالسرعه

كامل :ليها دخل كبير عشان متسرعش وأندم

فاطمه :مش فاهمه

كامل :ولا هتفهمي جاوبي علي السؤال

فاطمه :نصيب

كامل :يعني انتي مش معقده

فاطمه:تؤ تؤ نصيب

كامل :طب اي مواصفات رجل احلامك

فاطمه:وده ازاي ليه دخل ؟!

كامل بعصبيه مزيفه:الله ما تيجي تفعظي مكاني احسن

انتي هتعلميني شغلي

فاطمه وهي تضرب المكتب بغضب: متزعقيش

انا مش هتكلم قبل ما اعرف تهمتي ايه وفي وجود محامي

كامل :شخصيتها قويه

مش مشكله بكره تلين

فاطمه :انت يا استاذ

انا عاوزة امشي

كامل :اتفضلي

فاطمه:امشي

كامل :أيوة

فاطمه :همشي اهو

كامل :مع السلامه

خرجت فاطمه ليتكأ كامل علي مكتبه وهو يهتف :اشوفك قريب

قريب جدا

…..

وائل وهو يمد يده  :يلا يا ورد

ورد :وائل قولتلك مش بحب كده

وائل :يعني هتكسفيني قدام الناس يلا هاتي ايدك ندخل سوا

نظرت له ورد ليهتف بتوسل :عشان خاطري المره دي وبسابتسمت وامسكت يده بيدخلوا سويا

وتلقوا التهاني والمباركات من الجميع ثم توجهوا لمكتابهم

…:مبروك يا وائل اخيرا خطبت

وائل وهو ينظر لورد  :شوفتي وقعني القمر

ابتسمت ورد بخجل

… :يلا بكره نشوف هتوصل لفين

اقتربت منه

اصل عارفاك بتزهق بسرعه

وائل وهو يحتضن ورد :لااا مظنش ازهق ابدا

…:ماشي يا روميو

ابقي اسال زي زمان

وائل :عيب عليكي اكيد هسال ده انتي اعز من اخت يعني

كان هو يتابع المشهد دون سماع الحوار الدائر

قبض علي يده بعنف ثم تنهد بقله حيله ورجع لمكتبه

إزاحته ورد بعيدا عنها ثم قالت بتحذير :اياك تعمل كده تاني يا وائل فاهم

وائل :ورد اناا

تركته وحملت تلك العلبه البلاستيكية التي بيدها وتوجهت لمكتب فضل

..

 ورد :استاذ فضل

فضل :تعالي يا انسه ورد

دخلت ورد وهي تستعجب لطريقته الرسميه معها

ورد :حضرتك مشيت بدري امبارح ومش اكلت جاتوه فأنا جبتلك مع اصحابي في الشغل

فضل :متشكر

ورد :العفو

امممم

نظر لها فضل:خير يا ورد

ورد :هو حضرتك مشيت بدري لي

اقصد اختفيت بسرعه يعني

فضل :الصراحه

معجبنيش الوضع وانا راجل احب الوضوح يعني ياما اقول راي الي ممكن يزعلكوا ياما امشي وده الاحسن والي عملته

ورد :اي الي مش عجبك

فضل :انتي تفتكري اي

ورد :امم مش عارفه مكنش في حاجه وحشه

فضل بعصبيه:لا والله والفستان الي حضرتك كنتي لابساه يا مختمره

ولامسات الايد والهزار وغيره

نظرت له ورد مطولا

فضل:احم انا بقول كده عشان بعتبرك اختي

ورد :اه شكرا

عن اذنك

ليت صوت القلوب يسمع

ليت لغه العيون تفهم

ليت قلبك لقلبي يصبح

ليت عيني تقر بقربك

…..

محمد :يلا يا لمار

انا اناخرت

لمار :اعاااا

محمد. :في اي

لمار :الفون فصل والدنيا ضلمه هنا

محمد :افتحي الشباك

لمار :مفيش شباك

محمد :خدي فوني اهو خلصي

لمار :طب روح طلع الشنطه دي بره

وانا هخلص

محمد وهو يحمل الحقيبه :شيل الشنط ووصلني وطلعني ونزلني

اي الجواز الي بخساره عليا ده

ابتسمت لمار وهي تستمع لكلامه:شكله حبني ولا اي

اقوله ولا استني لبكره

رن هاتفه لتجيب

لمار :الو

ابتسمت بخبث وادعت انها لم تسمع صوتها

هنا :أيوة يا محمد

انا لقيت حل للي قولتي عليه

انت لازم تفضل تعاملها وحش كده

وتفضلوا زي الاخوات وهي الي هتطلب الطلاق وكده عطر مش هتزعل

انا عارفه أن عطر هي الي اجبرتك تعيش معاها

استحمل بقي

الوو

انزلت الهاتف ببط وأغلقت الخط

مسحت وجهها وازاحت عبرتها

محمد :لمار انت كويسه

لمار :….

…. …….

بحر :طيب كده اتفاقنا علي الأساسيات

نتقابل الاسبوع الجاي باذن الله

….:انا نزيل في فندق ****أتمني أن تأتي غدا برفقه زوجتك لنكمل الحديث ونعزز العلاقات

نظر لعطر التي تنظر للأرض بصمت

انسه اااا

رامي :عطر اسمها عطر

….:عطر لو احببتي يمكنك المجيئ

و تلتقي  الممثل نور الدين سومناز

عطر :قول ورب الكعبه

…. بابتسامه:ورب الكعبه

عطر :يا احلي يوم في حياتي

اكيد هاجي ده بامسي ياااناااس

لو فيها غتاته بس تجيبوا تورغوت يبقي كده ليله العيد صحيح

ضحك الرجل بشده وهو يقول:انتي مرحه للغايه احببت الحديث معك

واتشوق لاري تعابير وجهك عند رويتهم

عطر :انا متشوقه اكتر منك والله

…:حسنا إذا بيننا صفه مشتركه الان

الي اللقاء حتي غدا

عطر. :يا رب يجي بسرعه

….:مليئه بالحماس والحيوية

عرفت هذا من لون فستانك

أحببته عليكي

بحر :رامي خليك معاهم

حرك رامي رأسه وخرج معهم

بحر وهو يقترب من عطر  ويمسكها من مؤخره عنقها

قولتي بقي انتي اي

عطر :

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى