روايات

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين مصطفى

جمال: انسه نور تتجوزيني؟
جمال كان بيتمني انه يقولها كدا….ولكن خالف التوقعات وقال:
جمال:انا اسف علي اللي حصل من اول مره مكنتش اقصد….
نور وادم ومي:ايييه يعني انت بتضرب وبعدين  تقول اسف
جمال: انا اسف والله بس مبحبش حد يدخل محضراتي بعدي…..وكمل ب احراج…انا احم مسحت دموعها لانها بتفكرني بحد عزيز عليا
ادم شد نور: طيب يا استاذ عزيز…متكررش تاني…ومش مسامحك ع الضرب اللي ضربتهولي لولا اني محترم ومتربي كنت رديت عليك بس انت عامل حساب انك دكتوري…
ومشوا وجمال بيفكر ان ازاي عقله المريض صورله انه يتقدم لنور ف الوقت دا….
جمال: مش عارف ارتحت ليه لما اكتشفت انكوا اخوات….. وكمل بفرحه يعني اكييد مفيش حد ف حياتهاا… يارب يارب حقق ليا اللي انا عايزه يارب واكتبها من نصيبي….
*********
ادم:والله الدكتور دا مجنون…مش كدا يانور…..
نور كانت سرحانه ف جمال وابتسامته اللي بتسحر ومش اخده بالها من كلام اخوها……
ادم:نوور….يانورر…
نور:هاه يا ادم كنت بتقول حاجه….
ادم:مين اللي واخد عقلك….
نور:هيكون مين يعني….يالا نروح عشان تعبانه….
ادم:انت كويسه…
نور:ارهاق بس….يالا…..
اما هو ف ف كان  مراقبهم من بعيد لبعيد….وفصل ماشي ورا الميكروباص…..لحد ما وصلوا….وفضل هو ماشي ب الراحه بعربيته…..لحد ما شافهم داخلين عماره….واكتشف ان دا بيتهم….نزل من عربيته وسأل واحد….
جمال:لو سمحت ممكن تقولي البيت دا لمين
الراجل:والله يبني…اللي اعرفه ان صاحب البيت دا اسمه قاسم بيه ال نسيت اسم العيله…قاسم بيه ال.ايه ياربي….مش مهم…المهم انه لراجل معروف وكل اللي نعرفه ان اسمه قاسم بيه بس….لكن اللي يعرف تفصايله بقا عم رضوان…لكن مبيقولش حاحه لحد…وهو راجل طيب….ومتواضع والله…وولاده حلوين اووي ماشاء الله….وعنده بنت انما ايه القمر يقوم وهي تقعد مكانه…نص شباب الحي رسمين عليها…
جمال بغيره مخفيه:الا قولي ياحج هي مخطوبه…
الراجل:لا…انا سألت وقالولي لا….عشان كدا نويت اجوزها ل ابن اخويا…وهو مهندس محترم وهيصونها….
جمال بغيره:اممممم….هيصونها…طيب ماشي….شكرا ياحج ومشي وسابه….
الراجل:هو انا هفضل طيب كدا لحد امتي….بحكي مع الغريب….يالا ميجراش حاجه….
جمال راح عند عربيته لكن انتبه ل لافته مكتوب عليها “الشقه للبيع…..
جمال بفرحه:ههههه….انا مبسووووط جدا…
*************
روضه:ايييه…وحطت وشها ف الارض بخجل….
قاسم بضحك:ههههههه…خلاص ياروضه عرفت رأيك….هنيجي نشرب الشاي عندكوا بعد التراويح ان شاء الله……
روضه بخجل:احمم ان شاء الله….عن…عن اذنك ياقاسم بيه…
وخرجت بسرعه لمكتبها:اااااه اخييييراااا انا مبسسوووطه جدا جدااااا…..وفضلت تلف ف المكتب….وتليفون المكتب رن….
روضه:احم الو…
يزن بضحكه:بلاش تلفي ف الاوضه كتير انتي صايمه وهدوخي وبعدين ما انا كمان مبسوووط…..
روضه بتبص ف الاوضه انه ازاي شافها
يزن:هههه لا مدوريش كتير….
روضه:هو حضرتك عايز ايه….
يزن:بحبك اوي…
روضه قفلت ف وشه…..
روضه:وانا كمان بحبك اووي يايزن…..وابتسمت وصلت لها رساله..”واخيييرا قولتيها ياقلب يزن…
روضه:لا كتير…هو ايه اللي بيحصل….دا ناقص يقولي ربنا يحمع هدومي وهدومك ف غساله واحده…..
ووصلتلها رساله “لا دول ناس مكممين….انا مبحبش المحن الجايف دا…..ما ممكن يكون عندنا اكتر من غساله….
روضه:لا انا صدعت….انا هاخد اجازه بقيت اليوم….لا بقيت الشهر….لااا معتش جااايه الشركه دي…
ووصلتلها رساله”وانا اتحرم من اني اشوف القمر دا…..
روضه قامت وقفت ولفت ف المكتب وهي بتقول:اشبع ب المكتب يا يزن بيه وانا ماشيه وسيبهولك…..سلااام….
يزن قفل شاشه اللاب وهو بيقول:مجنونه…بس واخيرا اعترفت…بس لسه تقولهالي ف وشي وانا كدا اطمن…..
*************
جاسر:الو….ايوا يا امي ازيك….
عشق بدموع:جاسر حبيبي…..ازيك….
جاسر:انا بخير يا امي وحضرتك واخواتي وبابايا…..
عشق:احنا كويسين يا حبيبي…انت عامل ايه….
جاسر بضحكه خفيفه:يا امي بلاش دموع….يا امي خلاص بقا اتعودي….
عشق ببكاء:خايفه عليك يا جاسر…..
جاسر ببسمه وحب ل امه:متخافيش ياحبيبتي انا كويس
عشق:هتنزل امتي….
جاسر:مش عارف والله يا امي حسب الظروف…..
عشق:طيب يا حبيبي ربنا ييسرلك امورك….
جاسر:يااارب يا امي….
عشق:كل كويس ياجاسر….وكل كتير يا حبيبي….اكيد تعبان
جاسر بضحكه:يا امي انا كويس والله…..سلام يا امي عشان في حد جايلي…..
عشق:سلام يا حبيبي…..
وقفلت عشق مع جاسر وهي بتدعي ان ربنا يوفقه فقال ادم….
ادم:هااه….خلاص يا امي اطمنتي علي ابنك حبيبي….
عشق:انتوا كلكوا معزتكوا واحده والله يحبيبي…كلكوا واحد عندي…..مفيش حد اكتر من التاني….انتوا اللي ف قلبي والله….
مراد خرج من الاوضه وهو بيقول:انتوا اللي ف قلبي اما انتوا ملكوش عازه يختي ع الغمازه…
نور:يبني بطل مهرجانات التكاتك دي…..وروح شوف مصلحتك….
مراد مشي بغرور:انا طارق شوقي مضبطني علي فكره….ووقبل مايكمل كلامه وقع…ااااااااااه
نور:هههههههههه….من اعمالك يا مرادي….
مراد بيقوم من الارض وماسك ضهره بوجع:ااااه ياخساره زهره شبابي وعمري اللي ضاع….ادعي عليك ب ايه يا طارق ياشوقي….ااااه
ادم:استرجل كدا….
مراد:انا راجل علفكره بس مش بحب ابين عشان الحسد……
ادم:امممم ماهو واضح يا اسد….
مراد:بقولك ايه يا امي انا داخل انام ومتصحنيش غير علي اذان المغرب يا امي هااا اذان المغرب……
عشق بسخريه:وانت بتعمل ايه غير النوم……
مراد:شهاده اعتز بيها يا اخي والله…..
ودخل الاوضه وقفل الباب…….
ادم:طبخلنا ايه النهارده يا امي…
عشق:خليها مفجأه…..
مراد طلع راسه من الباب :مفجأه يافوزي مفجأه مفجأه
والسلام عليك ورحمه الله وبركاته
نور همست ل ادم:ربنا يستر….هنروح المستشفي النهارده
عشق:بتقولك ايه البت دي يا ادم…..
نور حطت اديها علي بوق ادم وقالت:لا لا ياماما مبقولش….اي دا فيه ريحه شيااط شوفي ايه اللي اتحرق بسرعه….
عشق راحت جري ع المطبخ وهي بتقول:يلهوي…
ادم:ههههه امك عسل…
نور:امك….بس يا ادم بس ياحبيبي…..انا داخله اوضتي سلام….
ادم:وانا طالع ع السطح….
*****************
اما في شركه قاسم:الوو يزن….
يزن:ايوا يا قاسم بيه اتفضل….
قاسم:خلاص معاد المرواح…يالا خلص نفسك عشان نروح….
يزن:مش ناوي تجبلي عربيتي بقا….
قاسم:لما نروح يايزن سلام……
وقفل ف وشه…..
يزن:انا اهلي بيحبوني اوووي…..
***********
اما عند روضه…..كانت قاعده مع باباها….
روضه:احم….بابا…كنت…كنت يعني عايزه اتكلم معاك ف موضوع….
رضوان:ها يبنتي خير …
روضه بخجل:قاسم بيه كان عايز ييجي يشرب عندنا شاي هو وابنه بعد التراويح…..
رضوان فهم لكنه قال:مفيش عندهم شاي ولا اي….
روضه جريت علي الاوضه:يابابا….بقي….
رضوان ضحك…وقام وراها…
ودخل الاوضه….وحضن بنته…وقال بحنان كبير….
رضوان بحب:اخيرا يابنتي….بنتي الصغيره كبرت وهتبقي عروسه…انا فرحان جدا لاني هناسب واحد محترم زي قاسم بيه…..هبقي مطمن عليكي وانتي مع يزن…..لانه حد من ولاد قاسم وانا واثق ف تربيته…..ودلوقتي اموت وانا مطمن عليكي لسه المفعوصه مي…..
روصه بشهقه:لييه بتقول كدا يا بابا…بعد الشر عليك…ا.زاي تقول كدا…..ربنا يديمك ليا يارب….
رضوان:يبنتي هي دي سنه الحياه يعني انا هخلل ف الدنيا….
روضه حضنت ابوها بخوف:انا معرفش اعيش من غيرك…انت كل حاجه ليا بعد موت ماما….
رضوان ببسمه:لاا كنت….لكن دلوقتي هيبقي فيه….يزن….يزن بيحبك ودا باين  من اللمعه اللي ف عنيه بيفكرني بحبي لامك…..الله يرحمها كنت بحبها اووي والله…..
روضه دمعت وقال رضوان….
رضوان:مفيش وقت للحزن ياعروسه….
مي دخلت جري:مين العروسه ها ها…مين.
رضوان:هههههه يبنتي اديني فرصه اشرح…..دي روضه….
مي:اوووووووو روووضه هتبقي جموسه: قصدي عروسه ….
عروسه بجد
رضوان:امال عروسه لعبه يعني….مالك يبنتي….
مي:اسفه ياخالو….بس هتبقي عروسه…..
رضوان خرج:ربنا يكملك بعقلك يبنتي…..
مي:قولي ياروضه ان كان فيه قصه حب بينكوا….
روضه زقتها وخرجت من الاوضه:قومي يابت….قومي يابت من وشي وتعالي عشان ننضف الشقه…..جيلنا ضيوف
مي:يادبله الخطوبه عقبالنا كلنا….ترترا ونبني طوبه طوبه في عش حبنا ااااه
روضه حدفتها ب  المخده:اخرسي بقا ياشيخه…..
******
وبعد مرور سااعات بقي……
كان قاسم ويزن وصلوا  للبيت خلاص…..
وكان مراد نايم…..
وكان ادم نزل من ع السطح ونام……ونور كانت بتذاكر ونامت بردوو…..وفرح لسه نايمه….وعشق كانت بتطبخ….
وعند روضه كانت بتنضف البيت هي ومي وطبعا مع مرح مي وفرحه رضوان لانه هيناسب قااسم…..وجمال كان روح البيت وهو فرحان لانه عرف مكان بيت نور…..وقرر حاجه….
********
اما وقت الفطار……
عشق:يانور….صحي اخوكي الميت دا…..
نور:حاضر ياماما…..
رسيل:لا يانور روحي انتي صحي فرح وانا هصحي مراد…..
نور:حاضر…..
وراحت نور عشان تصحي فرح…..الباب خبط…..وفتحت نور لقتها فرح…..
نور:كنت لسه جيالك….
فرح بمرح:اي خدمه وفرتلك المشوار….
نور كانت هتقفل الباب لكن حد مسكه….
جاسر:بخ….
نور بفرحه:جااااسر……وكلهم بقا انتبهوا ع الاسم….وفرحوا كلهم لانه مكنش جايي….عشق طبعا حضنت ابنها اللي بقاله زمان مشفتهوش…..وقاسم حضنه بردو….واخواته عدا مراد لانه لسه مصحاش…..اما بالنسبه لفرح فكانت فرحانه جدا…لان حبيبها رجع……
رسيل:هو عدي مجاش….
جاسر ب اسف مصتنع:لا مجاش…
رسيل بحزن:ليه كدا يعني….حراام….
عدي دخل وهو بيبص للارض وبيقول:ومين يقدر يزعل القمر…..
وطبعا عمل كدا فرضا ان عشق مش لابسه الحجاب….بس قاسم كان عارف انه هيفطر معاهم …
رسيل بفرحه:عديي….وحضنته….
فرح:بابا حبيبي وحشتني…
عدي حضنها وقال:مكنوش ايام يعني….
رسيل:عدو عليا سنين والله….
مراد: خياانه ..محدش هان عليه يجي يصحيني شووووكرا ..ياريت يا اساتذه نخلص لان انا جعاان جدا
عشق:ولد….
مراد:يستي بلا واد ولا بنت انا كنت صاايم وعايز اكل بقا حراام….وراح ع السفره وقعد ياكل
عدي:طفس….
مراد والاكل ف بوقه:شكرا ياعمي….
ضحك قاسم وضحكوا كلهم علي مراد وطبعا كل واحد جنب زوجته. ومال جاسر علي فرح
جاسر بهمس: بقا انا تقفلي ف وشي يا زوجتي العزيزه ….
فرح: مين ….تقصدني انا
جاسر: دلوقتي نبقي نشوف الموضوع دا…
فرح:ماشي …
وفطروا ف جو اسري جميل جدا خالي من الحقد والكراهيه ..بس ياتري هيفضلوا كدا علي طول
“”””””””””””””””””””””””””””””””********
اما في بيت جمال عز الدين
جمال :كنت عايز اتكلم معاكوا ف موضوع كدا
عز: خير يبني،
جمال: خير ان شاء. الله…انا دورت علي شقه قريبه من الكليه ولقيت وناوي اتنقل فيها لان انتوا عارفين ان المسافه بين الكليه والبيت كبيره جدا…
عز:انا معنديش مانع…انت كبير وعارف انت بتعمل ايه
زينه:بس انا عندي مانع….انا مقدرش انام ف حته وانت مش موجود فيها يا حبيبي….
جمال:امي…انا مش صغير عشان تقولولي اعمل ايه…انا باخد رأيكوا بس ف الاخر انا اللي هقرر….
عز: جرا ايه يا زينه…ابنك كبر ومش محتاج الخوف دا كله…طب لما يتجوز هتعملي ايه،…
زينه:هيسكنوا معايا طبعا…
عز  :مينفعش كدا يا زينه…دا كان زمان حاليا البنت عايزه لما تتجوز تسكن ف نفس الشقه هي وجوزها وبس….
زينه:قوّموا عليا يا عز…
عز:هي دي الحقيقه….
جمال:ماما انا عارف انا بعمل ايه…
زينه:طيب يا جمال اللي انت شايفه صح اعمله….
جمال:ماما انا عايز امشي برضاكي….
زينه:ماشي يا جمال بس بشرط….تكلمني كل يوم…وكل ساعه..
جمال:حاضر يا امي….وكمل اكله وهو بيفكر ف….
جمال  :اخيرا هبقي قريب منها واشوفها كل يوم….
********************
ف شقه روضه…كان خلصوا اكلهم….
روضه،:بسرعه بقا يا مي…اعملي الشاي لبابا….وانا هغسل الاطباق…..ونجهز المكان…
مي بغمزه:ماشي ياعم….الله يسهلوا….
روضه،:معرفش بتجيبي الكلام دا منين…
مي برخامه:من دماغي
روضه:دماغك دي…هي اللي هتجبنا ورا والله….
رضوان:بسرعه بقا يا بناتي….
روضه ومي:حاضر يابابا…..
***********************
و بيت قاسم كانوا خلصوا اكلهم وكل حاجه وكانوا قاعدين ف قال قاسم…
قاسم:احم….ان شاء الله بعد التراويح…هنروح عند عم رضوان…وهنطلب ايد روضه ل يزن….وطبعا اللي هيبقي موجود عدي
عدي:تمام انا معنديش مشكله….
قاسم:تمام…واكيد اخوه الكبير الاستاذ جاسر….وادم بيه…
جاسر وادم:تمام….
مراد:وانا عايز اجي….
قاسم:المره الجايه ان شاء الله
مراد:لا انا عايز  اجي….
قاسم بحده خفيفه:مراد…ايه شغل الاطفال دا….
مراد قام ودخل الاوضه وهو بيقول:شكرا يا ابوبه…شكرا ياحج….
رسيل:عن اذنكوا ياجماعه….وبصت لعدي فعدي فهم انها عيزاه…وراحوا شقته فقالت رسيل….
رسيل:ايه اللي حصل دا يا عدي….هو انت عجينه ف ايد قاسم بيه…ولا ايه….للدرجه دي معندكش رأي كل لما يقولك علي حاجه بتقول…طيب…تمام…ماشي…فين شخصيتك يا عدي….شخصيتك بتضعف قدام قاسم…بيحركك زي اللعبه ف ايده..بيتحكم فيك
جمال: انسه نور تتجوزيني؟
جمال كان بيتمني انه يقولها كدا….ولكن خالف التوقعات وقال:
جمال:انا اسف علي اللي حصل من اول مره مكنتش اقصد….
نور وادم ومي:ايييه يعني انت بتضرب وبعدين  تقول اسف
جمال: انا اسف والله بس مبحبش حد يدخل محضراتي بعدي…..وكمل ب احراج…انا احم مسحت دموعها لانها بتفكرني بحد عزيز عليا
ادم شد نور: طيب يا استاذ عزيز…متكررش تاني…ومش مسامحك ع الضرب اللي ضربتهولي لولا اني محترم ومتربي كنت رديت عليك بس انت عامل حساب انك دكتوري…
ومشوا وجمال بيفكر ان ازاي عقله المريض صورله انه يتقدم لنور ف الوقت دا….
جمال: مش عارف ارتحت ليه لما اكتشفت انكوا اخوات….. وكمل بفرحه يعني اكييد مفيش حد ف حياتهاا… يارب يارب حقق ليا اللي انا عايزه يارب واكتبها من نصيبي….
*********
ادم:والله الدكتور دا مجنون…مش كدا يانور…..
نور كانت سرحانه ف جمال وابتسامته اللي بتسحر ومش اخده بالها من كلام اخوها……
ادم:نوور….يانورر…
نور:هاه يا ادم كنت بتقول حاجه….
ادم:مين اللي واخد عقلك….
نور:هيكون مين يعني….يالا نروح عشان تعبانه….
ادم:انت كويسه…
نور:ارهاق بس….يالا…..
اما هو ف ف كان  مراقبهم من بعيد لبعيد….وفصل ماشي ورا الميكروباص…..لحد ما وصلوا….وفضل هو ماشي ب الراحه بعربيته…..لحد ما شافهم داخلين عماره….واكتشف ان دا بيتهم….نزل من عربيته وسأل واحد….
جمال:لو سمحت ممكن تقولي البيت دا لمين
الراجل:والله يبني…اللي اعرفه ان صاحب البيت دا اسمه قاسم بيه ال نسيت اسم العيله…قاسم بيه ال.ايه ياربي….مش مهم…المهم انه لراجل معروف وكل اللي نعرفه ان اسمه قاسم بيه بس….لكن اللي يعرف تفصايله بقا عم رضوان…لكن مبيقولش حاحه لحد…وهو راجل طيب….ومتواضع والله…وولاده حلوين اووي ماشاء الله….وعنده بنت انما ايه القمر يقوم وهي تقعد مكانه…نص شباب الحي رسمين عليها…
جمال بغيره مخفيه:الا قولي ياحج هي مخطوبه…
الراجل:لا…انا سألت وقالولي لا….عشان كدا نويت اجوزها ل ابن اخويا…وهو مهندس محترم وهيصونها….
جمال بغيره:اممممم….هيصونها…طيب ماشي….شكرا ياحج ومشي وسابه….
الراجل:هو انا هفضل طيب كدا لحد امتي….بحكي مع الغريب….يالا ميجراش حاجه….
جمال راح عند عربيته لكن انتبه ل لافته مكتوب عليها “الشقه للبيع…..
جمال بفرحه:ههههه….انا مبسووووط جدا…
*************
روضه:ايييه…وحطت وشها ف الارض بخجل….
قاسم بضحك:ههههههه…خلاص ياروضه عرفت رأيك….هنيجي نشرب الشاي عندكوا بعد التراويح ان شاء الله……
روضه بخجل:احمم ان شاء الله….عن…عن اذنك ياقاسم بيه…
وخرجت بسرعه لمكتبها:اااااه اخييييراااا انا مبسسوووطه جدا جدااااا…..وفضلت تلف ف المكتب….وتليفون المكتب رن….
روضه:احم الو…
يزن بضحكه:بلاش تلفي ف الاوضه كتير انتي صايمه وهدوخي وبعدين ما انا كمان مبسوووط…..
روضه بتبص ف الاوضه انه ازاي شافها
يزن:هههه لا مدوريش كتير….
روضه:هو حضرتك عايز ايه….
يزن:بحبك اوي…
روضه قفلت ف وشه…..
روضه:وانا كمان بحبك اووي يايزن…..وابتسمت وصلت لها رساله..”واخيييرا قولتيها ياقلب يزن…
روضه:لا كتير…هو ايه اللي بيحصل….دا ناقص يقولي ربنا يحمع هدومي وهدومك ف غساله واحده…..
ووصلتلها رساله “لا دول ناس مكممين….انا مبحبش المحن الجايف دا…..ما ممكن يكون عندنا اكتر من غساله….
روضه:لا انا صدعت….انا هاخد اجازه بقيت اليوم….لا بقيت الشهر….لااا معتش جااايه الشركه دي…
ووصلتلها رساله”وانا اتحرم من اني اشوف القمر دا…..
روضه قامت وقفت ولفت ف المكتب وهي بتقول:اشبع ب المكتب يا يزن بيه وانا ماشيه وسيبهولك…..سلااام….
يزن قفل شاشه اللاب وهو بيقول:مجنونه…بس واخيرا اعترفت…بس لسه تقولهالي ف وشي وانا كدا اطمن…..
*************
جاسر:الو….ايوا يا امي ازيك….
عشق بدموع:جاسر حبيبي…..ازيك….
جاسر:انا بخير يا امي وحضرتك واخواتي وبابايا…..
عشق:احنا كويسين يا حبيبي…انت عامل ايه….
جاسر بضحكه خفيفه:يا امي بلاش دموع….يا امي خلاص بقا اتعودي….
عشق ببكاء:خايفه عليك يا جاسر…..
جاسر ببسمه وحب ل امه:متخافيش ياحبيبتي انا كويس
عشق:هتنزل امتي….
جاسر:مش عارف والله يا امي حسب الظروف…..
عشق:طيب يا حبيبي ربنا ييسرلك امورك….
جاسر:يااارب يا امي….
عشق:كل كويس ياجاسر….وكل كتير يا حبيبي….اكيد تعبان
جاسر بضحكه:يا امي انا كويس والله…..سلام يا امي عشان في حد جايلي…..
عشق:سلام يا حبيبي…..
وقفلت عشق مع جاسر وهي بتدعي ان ربنا يوفقه فقال ادم….
ادم:هااه….خلاص يا امي اطمنتي علي ابنك حبيبي….
عشق:انتوا كلكوا معزتكوا واحده والله يحبيبي…كلكوا واحد عندي…..مفيش حد اكتر من التاني….انتوا اللي ف قلبي والله….
مراد خرج من الاوضه وهو بيقول:انتوا اللي ف قلبي اما انتوا ملكوش عازه يختي ع الغمازه…
نور:يبني بطل مهرجانات التكاتك دي…..وروح شوف مصلحتك….
مراد مشي بغرور:انا طارق شوقي مضبطني علي فكره….ووقبل مايكمل كلامه وقع…ااااااااااه
نور:هههههههههه….من اعمالك يا مرادي….
مراد بيقوم من الارض وماسك ضهره بوجع:ااااه ياخساره زهره شبابي وعمري اللي ضاع….ادعي عليك ب ايه يا طارق ياشوقي….ااااه
ادم:استرجل كدا….
مراد:انا راجل علفكره بس مش بحب ابين عشان الحسد……
ادم:امممم ماهو واضح يا اسد….
مراد:بقولك ايه يا امي انا داخل انام ومتصحنيش غير علي اذان المغرب يا امي هااا اذان المغرب……
عشق بسخريه:وانت بتعمل ايه غير النوم……
مراد:شهاده اعتز بيها يا اخي والله…..
ودخل الاوضه وقفل الباب…….
ادم:طبخلنا ايه النهارده يا امي…
عشق:خليها مفجأه…..
مراد طلع راسه من الباب :مفجأه يافوزي مفجأه مفجأه
والسلام عليك ورحمه الله وبركاته
نور همست ل ادم:ربنا يستر….هنروح المستشفي النهارده
عشق:بتقولك ايه البت دي يا ادم…..
نور حطت اديها علي بوق ادم وقالت:لا لا ياماما مبقولش….اي دا فيه ريحه شيااط شوفي ايه اللي اتحرق بسرعه….
عشق راحت جري ع المطبخ وهي بتقول:يلهوي…
ادم:ههههه امك عسل…
نور:امك….بس يا ادم بس ياحبيبي…..انا داخله اوضتي سلام….
ادم:وانا طالع ع السطح….
*****************
اما في شركه قاسم:الوو يزن….
يزن:ايوا يا قاسم بيه اتفضل….
قاسم:خلاص معاد المرواح…يالا خلص نفسك عشان نروح….
يزن:مش ناوي تجبلي عربيتي بقا….
قاسم:لما نروح يايزن سلام……
وقفل ف وشه…..
يزن:انا اهلي بيحبوني اوووي…..
***********
اما عند روضه…..كانت قاعده مع باباها….
روضه:احم….بابا…كنت…كنت يعني عايزه اتكلم معاك ف موضوع….
رضوان:ها يبنتي خير …
روضه بخجل:قاسم بيه كان عايز ييجي يشرب عندنا شاي هو وابنه بعد التراويح…..
رضوان فهم لكنه قال:مفيش عندهم شاي ولا اي….
روضه جريت علي الاوضه:يابابا….بقي….
رضوان ضحك…وقام وراها…
ودخل الاوضه….وحضن بنته…وقال بحنان كبير….
رضوان بحب:اخيرا يابنتي….بنتي الصغيره كبرت وهتبقي عروسه…انا فرحان جدا لاني هناسب واحد محترم زي قاسم بيه…..هبقي مطمن عليكي وانتي مع يزن…..لانه حد من ولاد قاسم وانا واثق ف تربيته…..ودلوقتي اموت وانا مطمن عليكي لسه المفعوصه مي…..
روصه بشهقه:لييه بتقول كدا يا بابا…بعد الشر عليك…ا.زاي تقول كدا…..ربنا يديمك ليا يارب….
رضوان:يبنتي هي دي سنه الحياه يعني انا هخلل ف الدنيا….
روضه حضنت ابوها بخوف:انا معرفش اعيش من غيرك…انت كل حاجه ليا بعد موت ماما….
رضوان ببسمه:لاا كنت….لكن دلوقتي هيبقي فيه….يزن….يزن بيحبك ودا باين  من اللمعه اللي ف عنيه بيفكرني بحبي لامك…..الله يرحمها كنت بحبها اووي والله…..
روضه دمعت وقال رضوان….
رضوان:مفيش وقت للحزن ياعروسه….
مي دخلت جري:مين العروسه ها ها…مين.
رضوان:هههههه يبنتي اديني فرصه اشرح…..دي روضه….
مي:اوووووووو روووضه هتبقي جموسه: قصدي عروسه ….
عروسه بجد
رضوان:امال عروسه لعبه يعني….مالك يبنتي….
مي:اسفه ياخالو….بس هتبقي عروسه…..
رضوان خرج:ربنا يكملك بعقلك يبنتي…..
مي:قولي ياروضه ان كان فيه قصه حب بينكوا….
روضه زقتها وخرجت من الاوضه:قومي يابت….قومي يابت من وشي وتعالي عشان ننضف الشقه…..جيلنا ضيوف
مي:يادبله الخطوبه عقبالنا كلنا….ترترا ونبني طوبه طوبه في عش حبنا ااااه
روضه حدفتها ب  المخده:اخرسي بقا ياشيخه…..
******
وبعد مرور سااعات بقي……
كان قاسم ويزن وصلوا  للبيت خلاص…..
وكان مراد نايم…..
وكان ادم نزل من ع السطح ونام……ونور كانت بتذاكر ونامت بردوو…..وفرح لسه نايمه….وعشق كانت بتطبخ….
وعند روضه كانت بتنضف البيت هي ومي وطبعا مع مرح مي وفرحه رضوان لانه هيناسب قااسم…..وجمال كان روح البيت وهو فرحان لانه عرف مكان بيت نور…..وقرر حاجه….
********
اما وقت الفطار……
عشق:يانور….صحي اخوكي الميت دا…..
نور:حاضر ياماما…..
رسيل:لا يانور روحي انتي صحي فرح وانا هصحي مراد…..
نور:حاضر…..
وراحت نور عشان تصحي فرح…..الباب خبط…..وفتحت نور لقتها فرح…..
نور:كنت لسه جيالك….
فرح بمرح:اي خدمه وفرتلك المشوار….
نور كانت هتقفل الباب لكن حد مسكه….
جاسر:بخ….
نور بفرحه:جااااسر……وكلهم بقا انتبهوا ع الاسم….وفرحوا كلهم لانه مكنش جايي….عشق طبعا حضنت ابنها اللي بقاله زمان مشفتهوش…..وقاسم حضنه بردو….واخواته عدا مراد لانه لسه مصحاش…..اما بالنسبه لفرح فكانت فرحانه جدا…لان حبيبها رجع……
رسيل:هو عدي مجاش….
جاسر ب اسف مصتنع:لا مجاش…
رسيل بحزن:ليه كدا يعني….حراام….
عدي دخل وهو بيبص للارض وبيقول:ومين يقدر يزعل القمر…..
وطبعا عمل كدا فرضا ان عشق مش لابسه الحجاب….بس قاسم كان عارف انه هيفطر معاهم …
رسيل بفرحه:عديي….وحضنته….
فرح:بابا حبيبي وحشتني…
عدي حضنها وقال:مكنوش ايام يعني….
رسيل:عدو عليا سنين والله….
مراد: خياانه ..محدش هان عليه يجي يصحيني شووووكرا ..ياريت يا اساتذه نخلص لان انا جعاان جدا
عشق:ولد….
مراد:يستي بلا واد ولا بنت انا كنت صاايم وعايز اكل بقا حراام….وراح ع السفره وقعد ياكل
عدي:طفس….
مراد والاكل ف بوقه:شكرا ياعمي….
ضحك قاسم وضحكوا كلهم علي مراد وطبعا كل واحد جنب زوجته. ومال جاسر علي فرح
جاسر بهمس: بقا انا تقفلي ف وشي يا زوجتي العزيزه ….
فرح: مين ….تقصدني انا
جاسر: دلوقتي نبقي نشوف الموضوع دا…
فرح:ماشي …
وفطروا ف جو اسري جميل جدا خالي من الحقد والكراهيه ..بس ياتري هيفضلوا كدا علي طول
“”””””””””””””””””””””””””””””””********
اما في بيت جمال عز الدين
جمال :كنت عايز اتكلم معاكوا ف موضوع كدا
عز: خير يبني،
جمال: خير ان شاء. الله…انا دورت علي شقه قريبه من الكليه ولقيت وناوي اتنقل فيها لان انتوا عارفين ان المسافه بين الكليه والبيت كبيره جدا…
عز:انا معنديش مانع…انت كبير وعارف انت بتعمل ايه
زينه:بس انا عندي مانع….انا مقدرش انام ف حته وانت مش موجود فيها يا حبيبي….
جمال:امي…انا مش صغير عشان تقولولي اعمل ايه…انا باخد رأيكوا بس ف الاخر انا اللي هقرر….
عز: جرا ايه يا زينه…ابنك كبر ومش محتاج الخوف دا كله…طب لما يتجوز هتعملي ايه،…
زينه:هيسكنوا معايا طبعا…
عز  :مينفعش كدا يا زينه…دا كان زمان حاليا البنت عايزه لما تتجوز تسكن ف نفس الشقه هي وجوزها وبس….
زينه:قوّموا عليا يا عز…
عز:هي دي الحقيقه….
جمال:ماما انا عارف انا بعمل ايه…
زينه:طيب يا جمال اللي انت شايفه صح اعمله….
جمال:ماما انا عايز امشي برضاكي….
زينه:ماشي يا جمال بس بشرط….تكلمني كل يوم…وكل ساعه..
جمال:حاضر يا امي….وكمل اكله وهو بيفكر ف….
جمال  :اخيرا هبقي قريب منها واشوفها كل يوم….
********************
ف شقه روضه…كان خلصوا اكلهم….
روضه،:بسرعه بقا يا مي…اعملي الشاي لبابا….وانا هغسل الاطباق…..ونجهز المكان…
مي بغمزه:ماشي ياعم….الله يسهلوا….
روضه،:معرفش بتجيبي الكلام دا منين…
مي برخامه:من دماغي
روضه:دماغك دي…هي اللي هتجبنا ورا والله….
رضوان:بسرعه بقا يا بناتي….
روضه ومي:حاضر يابابا…..
***********************
و بيت قاسم كانوا خلصوا اكلهم وكل حاجه وكانوا قاعدين ف قال قاسم…
قاسم:احم….ان شاء الله بعد التراويح…هنروح عند عم رضوان…وهنطلب ايد روضه ل يزن….وطبعا اللي هيبقي موجود عدي
عدي:تمام انا معنديش مشكله….
قاسم:تمام…واكيد اخوه الكبير الاستاذ جاسر….وادم بيه…
جاسر وادم:تمام….
مراد:وانا عايز اجي….
قاسم:المره الجايه ان شاء الله
مراد:لا انا عايز  اجي….
قاسم بحده خفيفه:مراد…ايه شغل الاطفال دا….
مراد قام ودخل الاوضه وهو بيقول:شكرا يا ابوبه…شكرا ياحج….
رسيل:عن اذنكوا ياجماعه….وبصت لعدي فعدي فهم انها عيزاه…وراحوا شقته فقالت رسيل….
رسيل:ايه اللي حصل دا يا عدي….هو انت عجينه ف ايد قاسم بيه…ولا ايه….للدرجه دي معندكش رأي كل لما يقولك علي حاجه بتقول…طيب…تمام…ماشي…فين شخصيتك يا عدي….شخصيتك بتضعف قدام قاسم…بيحركك زي اللعبه ف ايده..بيتحكم فيك
عدي بحده:بس يارسيل….ودا طبعا مش كلامك…دا كلام الهانم بنتك…مش كدا….
رسيل:وانت زعلان ليه اذا كان كلام بنتي ولا غيرها المهم انه الكلام الصح…..
عدي:طب لازم تعرفي يارسيل هانم ان قاسم كلمني ب الفعل…
فلاش باااك….
كان عدي قاعد علي مكتبه ومعاه جاسر….
عدي:معرفش مين يا جاسر دا اللي قاصد يوقع بيني وبين قااسم….
جاسر:بحكم شغلي احب اقولك ان اللي بيوقع بينكوا دا من اقرب تلناس لينا…..
عدي:فعلا لانه يعرف معلومات عننا ميعرفهاش غير حد من….
جاسر:من العيله…..
تليفون عدي رن…..
عدي:احم الوو ازيك يا قاسم….
قاسم:انا بخير الحمد لله وانت اخبارك ايه يا صاحبي….
عدي:انا كويس طول ما انت كويس….
قاسم:كنت عايزك ف موضوع كدا…انت فاضي…
عدي:ولو مش فاضي افضالك…ها…
قاسم:بص بقا من غير مقدمات كتير….انا النهارده ان شاء الله هنروح عند عم رضوان ونطلب ايد روضه ل يزن….
عدي:بجد…طيب كويس جدا….
قاسم:هو انا بقولك عشان تقولي كويس جدا…انت فاضي..يعني هتقدر تيجي….
عدي:والله عشانز الواد يزن دا…هحاول….وبعدين متنساش مركزي…هضطر استخدمه…وهجيب جاسر معايا….
قاسم:يبقي كويس جدا….
عدي:تمام يا صاحبي سلام….
قاسم:سلام…..
جاسر:خير يا عدي….
عدي:يبني احترم اني عمك وابو مراتك….
جاسر:عدي انجزز…
عدي:مفيش فايده…الموضوع ب اختصار ان ابوك طلب ايد روضه ل اخوك يزن وطبعا ب اعتباري عمه وانت اخوه الكبير المفروض نروح…ف هشوف كدا ونبقي نروح مع بعض…..
جاسر:طب هروح انا علي مكتبي عشان لو ورايا حاجه….ونبقي نناقش القضيه دي بعدين سلام….وادي التحيه وخرج….
بااااااااك…..
عدي:عرفتي بقا ان انتي الغلطانه…..وان قاسم بياخد رأيي ف كل حاجه…..وقولي لبنتك…متدخلش ف حياه حد تاني لانها بتدمر حياه البنأدمين….وسابها وطع ع السطح…..
اما رسيل ف زعلت من نفسها جدا…ان هي ازاي نفكر كدا…ان قاسم اناني…هو طول عمره مش بيتأخر عليهم بحاجه ابدا….ولما بيطلبوا منه حاجه لازم يعملها….
رسيل:غبييه…زعلته مني….
*********************
اما ف شقه قاسم….
فرح قامت تجيب مايه….ف قام جاسر وراها بسرعه….
جاسر:ياصباح الخير….
فرح بتوتر:احم…صب..صباح النور…ممكن تعديني…
جاسر ببروود:تؤتؤتؤ..
فرح:هعيط…عديني….
جاسر:فيه حد عاقل يعيط وهو مع حبيبه…الموضوع المهم قفلتي ف وشي ليه يا زوجتي العزيزه….
فرح:عزيزه مين يا اخينا ابعد كدا….عديني…
جاسر:لا….تعالي لما اقولك حاجه ف ودنك….
فرح بتحذير:ابعد عني والا….
جاسر:الا…ايه..ها…هتعملي ايه يا شرسه…ايه انتي بتبرقي ورا كدا ليه…
فرح:ع..عمو قاسم….
جاسر بص وراه…ملقاش حد وفرح خرجت تجري وساعدها ان جسمها صغير….
فرح:بص الحمار ملقاش اجه هههههه….
جاسر خرج وراها:يبنت ال…. بقا انا حمار…مش هسيبك يافرح الكلب
**************
اما في مكان قذر….يطلق عليه الناس النايت كلاب….
كانت سيرين قاعده وبتشرب كتير…..وكان معاها صديقها فقال….
جاك:ناويه علي ايه يا سيري
سيرين:ناويه ادمرهم واحد واحد زي ما دمروني واخدوا مني حبيبي وادوه لبنتهم علي كفوف الراحه….
جاك:ممكن اسأل سؤال….
سيرين:هاا….
جاك:هما ليه بيفضلوا اختك عنك….؟
سيرين:لاني مش بنتهم يعني لا بنت عدي ولا رسيل ولا اخت عدوتي!
يتبع …..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا

‫160 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى