Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب ماهر

غادروا حتي وصلا المنزل… 
وكل واحد دخل غرفته.  بلال يريد ان يتكلم مع مسك ولاكنها دخلت مسرعه وغلقت الباب 
-بتنهيده.. يارب انا تعبت انا حاسس انس براضي بتني.. ثم ضحك وقال.. طب ما هي بنتي
=مسك لم تتذكر سوي اعتذار بلال وغيرته عليها وابتسامتها ع وجهها حتي  نامت… 
ـــــــــــــــــــــــــــــ/: 
ف اليوم التالي.. 
بلال… مسك… مسك 
=صحيتِ من النوم..أيوه صحيت 
_طب يلا البسي عشان هننزل زي موعدتك امبارح 
=حاضر شويه وجايه مش هتأخر 
_هتوحشيني
=ابتسمت مسك ولم ترد 
ضحكتك حلوه اوي 
=احم احم شويه ونازله 
_طاااااايب هههههههه…
..
خلصت مسك وواقفه بتظبط خمارها..ثم ارتدت خاتم بلال وظلت ناظره له لوقت ونزلت…
_______
انا خلصت دقيتين هعمل الفطار واجي..
فشدها بلال من يديها وضامم يده حول خصرها وناظر لعيونها..تؤتؤ..هناكل بره 
_ا….اي…انت لسه تعبان ومينفعش تاكل من بره 
=خايفه عليا!
_ها..لا..اقصد يعني قاطعها بلال وقال..انتي متوتره لي 
اصلك يعني..ابعد يبلال شويه 
=بس انا مرتاح كده 
_تتنفس بصعوبه ووجها احمر بلال ابعد لو سمحت 
=مش هبعد يمسك ثم قربها اليه اكثر حتي تقارب نفسهم من بعض 
..لفتت مسك وشها عنه..
اي مش عايزه تبصيلي!
نظرت له وهي قصيره وهو اطول منها بمراحل????
لا بس يعني انا..
_انتي اي 
=يوووهههه بقي يبلال 
_تصدقي اول مره اعرف ان اسمي حلو كده 
مسك ف نفسها..يخربيت جمال عيونك..لا لا مسك عيب ثم قالت عيب اي .. ده جوزي..وظلت تسأل وترد ع نفسها 
_مسكككككك.مسكككككككك
=ايوه ايوه معاك 
_معايا اي انتي ف حضني وسرحانه ههههه بتسرحي ف اي وانا جمبك
=انا بقول يلا نمشي بقي 
_نظر ف الساعه وقال..بس الساعه لسه مجتش تمنيه واحنا متفقين نمشي تمنيه 
=اه اه مهو ع ما نوصل 
_رفع حاجبه وقال..بس احنا هنمشي تسعه 
=نعم!!؟
_عشان الصراحه مش عايز اخرجك من حضني 
=بلال لو سمحت انا مش مرتاحه كده ابعد عني ويلا ولو مش هتروح اطلع انام 
_تنامي..!يلا ي اخره صبري امشي قدامي
=مسك كاتمه الضحك وبتحاول قدر الامكان تظهر بثبات 
وركبا السياره..
_مسك بشغف..بلال بلال ممكن تعلمني سواقه العرييات 
=ههههههههه وعايزه تتعلميها لي بقي 
_وانت مالك علمني وخلاص
=ف حد يقول لجوزه انت مالك 
_مش انا قلت..يبقي فيه
=هههههه خلاص يستي انزلي وتقعالي اقعدي مكاني وانا هعلمك بس مش هتسوقي وانتي لوحدك لازم اكون معاكي ي كده ي اما مش هعلمك حاجه
_لا لا اللي انت عايزه 
=احبك وانتي بتسمعي الكلام يلا انزلني 
ـــــــــــــــــــــــــ!:
«البسي بقي الحزام..
_بيتعمل ازاي ده 
=هههههه اوعي اوعي وانا اعملهولك 
_لا انا هعمله متتعبش نفسك 
=تعبك راحه وغمز لها 
_مسك..طب انا قلبي دلوقتي ببدق لي المتخلف ده افصله منين ده يخربيته..
=خلاص يستي اتعمل 
_وبعدين
=حطي رجلك هنا 
_اهو 
=وامسكي المحرك بالطريقه دي واكمل لها….
..
ــــــــــــــــــــــــ????‍♀️
_شغلي بقي العربيه 
=اشغلها ازاي 
_شغليها بايدك????
=ايدي مش فاضيه مش شايفني ماسكه المحرك والبتاعه دي 
_البتاعه دي هههه
طب متسبيهم وتشغلي العربيه
=هنسي كنت مسكاهم ازاي????
_يارب صبرني…ادي يستي العربيه اشتغلت وربنا يستر 
=……
_مالك 
=انا خايفه اول مره اغامر بحياتي بالطريقه دي 
_يعني انتي خايفه ع حياتك ومش خايفه ع حياتي 
=لا انت مش مهم 
_طب يلا انزلي 
=خلاص خلاص اسفه هو انا ليا الا بلال واحد ده انت حبيبي
بسم الله..يلا بينا اععععععااااااااااا
_بالراحه بمجنونه..حسبي هتخبطي 
=اوسكت انت هتلخبطني 
_الخبط اي هتموتيناااااااااااااا الله يخربيت عقلك …اشهد أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله  …
=خلاص اهو قربنا نوصل اكتم بقي 
_اكتم????حاضر كتمت 
..
خلاص أقفي هنا ي اخرت صبري وصلنا..
ـــــــــــــــ..
نزلو هما الاتنين مسك بتعدل النضاره بثقه..بس اي رأيك ف سواقتي احسن منك مش كده 
لسه هيكلم بلال قاطعته مسك بغرور..عارفه عارفه يبني مش محتاج تقولي انا شطوره اصلا وبتعلم بسرعه
مسكها بلال من اديها وميل ع ودنها وقال..هحاسبك ف البيت 
يلا ادخلي قدامي..
_أبدا..والله ميحصل اتفضل انت قدامي 
=بلال بغيظ منها…يارب..حاضر ومسك ايديها ودخلو المحل..
..
///
=لو سمحت 
ضغط بلال ع اديها وقال وهو بيجز ع سنانه..بتتكلمي لي انتي اخرسي انا هكلم 
_????????????????????????????
=ايوه كده شاطره
~اي خدمه يفندم 
«بلال.. عايزين نحجز فستان 
_طب اتفضلِ معايا من هنا 
=لا منا هاجي معاها 
-بس يفندم..
=مبسش انا قلت هاجي معاها وبعدين انا جوزها
_الراجل بإستغراب..جوزها!!
=اه جوزها مستغرب لي 
_امال فين العروسه اللي هتشوف الفستان 
=مراتي 
الراجل..مراتك هتلبس فستان فرح بعد متجوزتو ينوفوخي يما ????
مسك وقفت وررا ضهر بلال ووضعت يديها ع فهما وظلت تضحك 
_بلال..بتضحكي ع اي 
=لا ابدا يلا عشان عايزه ادخل اشوف ولا هندننا واقفين هنا كتير 
_مش لما يبطل اسأله هههههههه 
..
طب اتفضل يفندم من هنا 
=يلا ي قره عيني بغمزه 
_مسك ف نفسها مشمحترم..
ــــــــــــــــــــــــ..
وهما ماشين مسك وقفت ادام فستان ومسكت ف ذراع بلال وقالت كالطفله…اهو اهو يبلال هو ده 
_ضحك بصوت عالي عليها..حاضر
=طب لو سمحت احنا اخترنا ده 
_طب مش هتقسيه يفندم..
قاطعه بلال..لا مش هتقسيه
..طب اتفضل معايا ادفع الحساب 
_ماشي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــ…
وهما خارجين..
••بلال..زعلانه لي!؟
_عشان مخلتنيش اقيس الفستان وانا عايزه اقيسه عشان اوريهولك عليا 
=طب منا عارف انه هيطلع قمر عليكي ومرضتي اخليكِ تقسيه عشان عايز اتفاجأ بيكِ ف الفرح وحاوط ع كتفها بيده وقال..ولا اي..
_اه اذا كان كده ماشي 
=ههههههه طب يلا عشان تيجي معايا نجيب بدله ليا 
_يلا 
ـــــــــــــــ
الله دي جميله اوي يبلال وهتبقي عليك جميله 
~نظر بلال لها اي ده..دي لونها احمر 
=مسك وضعت يديها ع فمها وتضحك..هيبقي منظرك حلو اوي 
_حسابك تقل ولما نروح البيت ????
ـــــــــــــــــــــــــــ…
كده احنا عملنا كل حاجه ف حاجه نسيناها 
_لا ????
=بلال… المعااااااااازيم 
_مش مهم هههههههههههههه
بلال برومانسيه وقرب منها..هو فعلا مش مهم ادام انتِ معايا هعوز اي تاني انتِ الجميع بالنسبالي
=طب اتلم يعم الشاعر احنا ف الشارع والناس بتبص علينا
_ما اللي يبص يبص 
زقته مسك وسبقته ع العربيه وقالت..لو مش هتيجي همشي انا 
_مجنومه وتعملها…
هو انتي اللي هتسوقي
=هزت رأسها بثقه وقالت عندك اعتراض 
_إنا لله وإنا إليه راجعون 
وبعد مُعاناه ف الطريق بسبب مسك.. 
بلال بتنهيده وكأنه كان يُحارب وقال..وأخيرا وصلنا بدون إصابه
ودخلا الشقه…
_مسك طالعه ع غرفتها شدها بلال الي صدره ونظر بعيونها..اي مش ناويه تذاكري
=ها..ها. آه منا هذاكر اكيد 
_بغمزه… طب متيجي نذاكر مع بعض 
=نعم!!تذاكر 
_اقصد اذاكرلك 
=لا انا بعرف اذاكر لوحدي
_طب منتي هتبقي لوحدك
=بعد استيعاب..ازاي
_ضمها اكثر لصدره وقال..قصدي ان انا وانتي واحد 
بدأت ضربات قلب مسك تعلو ووجها يحمر 
=هههههههه بتبقي احلي وانتي مكثوفه 
_طب ه..هروح اجيب الكُتب 
=متتأخريش 
_حاضر 
وطلعت الي غرفتها
مسك اول مفتحت باب الغرفه بصريخ… بلاللللللللللللللللل الحقنييييييييييي
..
ـ مسسسسسسسسك مالك وطلع مسرعا اليها…
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى