Uncategorized

رواية اجبرتني على عشقها الفصل السابع عشر 17 بقلم فرحة احمد

 رواية اجبرتني على عشقها الفصل السابع عشر 17 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل السابع عشر 17 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل السابع عشر 17 بقلم فرحة احمد

خرجت سيدرا من غرفتها وظلت تتمشي في الطرقه وهي تتحسس الجدران حتي لا تسقط ولكنها توقفت فجاه بصدمه مما سمعت احقا ما سمعته صحيح وان أبويهاا هم السبب الرئيسي في موت عمها وزوجته واسيا لولا ان القدر كان حليفها وفي صفها ونجت بحياتها باعجوبه ولكن كيف فجدتها قد اخبرتها أن ابويها قد توافو منذ كانت في الخامسه من عمرها وان لم يكن هذا صحيحا فهناك احتمال واحد فقط وهو ان أبويهاا تخلوا عنها وعن واجبتهم اتجاهها وتركوها ولم يهتموا بها أو كيف ستعيش حياتها بدونهم وحتي وان كان حولها كثير من الاشخاص الذين يحبونها فهي مهما كان ستسشتاق لهم وستفتقد حنانهم ولكنهم للاسف تركوها جست سيدرا علي الارض بركبتيها وهي تبكي وتصرخ بهستريا…
سيدرا بصريخ ووجع هز جدران القصر من شدته ولو كانت الجدران تسمع او تحس لكانت بكت عليها وعلي حالها وعلي كميه الوجع التي بصوتها…ااااااااااااااااه ياااااااااااااارب…..
خرج تيام والجده وخلود من الغرفه علي صوت صراخها فواجدوها جالسه على الارض تصرخ وتبكي بهستريا….
احس تيام بنغزه في قلبه لرؤئيتها بتلك الطريقه فتقدم نحوها ونزل الي مستواها وقام بأخذها بين احضانه وظل يملس علي شعرها واردف بهدوء عكس ما بداخله من وجع….. ششششششش اهدي ياا سيدرا ايه ال حصل…..ثم اكمل بخوف من ان تكون سمعت حديثهم فاردف بحذر…. هو انتي سمعتي حااجه….؟
ابعدت سيدرا تيام عنها بعنف واردفت بصوت مرتفع…..ابعد عني مش عاايزه اسمع صوتك انتاا بنات كل ال اناا فيه ووصلتله دلوقتي بسببك ياا تياام صدقني كره*تك …. ثم وجهت كلامها لجدتها وارددفت بصوت هادئ مليئ بالوجع….. هماا ليه سابوني ياا تيته ليه اتخلوا عني ليه خلوني احس احساس اليتم مع انهم عايشين ليه حرموني من اني يبقي عندي اب وام ليه حرموني من اني اقول كلمه بابا وماما ليه حرموني من ابسط حقوقي عليهم وهي اني لماا ابقي حزينه اترمي في حضن ماما واقول لها علي مشاكلي وهي تحلهالي وليه بابا مبقاش ليا السند ال اتسند عليه ليه…… صمتت الجده وصوت بكائها هو الصادر فقط فاردفت سيدرا قائله وهي تضحك بسخريه وتمسح دموعها بكف يديها…. طب مش مهم تقوليلي هماا ليه سابوني قوليلي هما ليه قتلو*ا عمي ومراته وبالله متقوليلي ان جدو كان ظالم واده لعمي كل حاجه ومداش بابا حاجه من الفلوس فعشان كدا بابا قرر ينتقم منه….لان لو طلع ده السبب اناا هكر*هم اوووى وهح*قد عليهم اوي وكل الحب ال كنت بكنه لهم هيتحول لكر*ه لانهم هيكونوا فضلو الفلوس عليا وبيحبوها اكتر مني…… صمتت فتره ثم اكملت ببكاء هستري… واسياا اكيد دلوقتي لو عرفت ان اهلي هما السبب في موت اهلها أكيد هتكر*هني اناا مش عايزها تكر*هني … قامت بامساك يد عمتها واردفت.. ونبي ياا عمتو اعملي حاجه اناا مش عايزها تكر*هني لاني مش هقدر اشوف كر*هها لياا في عيونها تعرفي يا عمتو اناا لأول مرة اتمني اني اكون عميه بجد من اول مولد عارفه ليه لاني مكنتش هعرف اشوف عمي ومراته واسيا والدم مغرق وشهم اناا كل مفتكر شكلهم وشكل آسيا جمبهم اكر*ه نفسي لاني بنت الاشخاص ال عملوا فيهم كداا اناا مش عايزها تكر*هني…
تياام وهو يمسك يديهاا…. ششش ياا سيدرا اهدى انتي ملكيش ذنب في كل ال حصل مش ذنبك انك بنتهم فبالله عليكي كفايه تحملي نفسك المسئوليه لان كل ال حصل انتي ملكيش اي ذنب فيه…..
سيدرا بدموع وشهقات…. بس اسيا لو عرفت الحقيقه ممكن تكر*هني….
تياام بهدوء… مش مهم تحبك ومش مهم اي حد في الدنيا ده يحبك كفايه عليكي اناا….
سيدار وهي تبعد يده عنها بعنف واردفت بصوت مرتفع….. واناا بكر*هك ياا تياام وعمرى مهقدر اسمحك علي ال اناا وصلتله بسببك وبسبب اننيتك…..
تياام بخنقه في صوته… بتكر*هني ياا سيدرا…. ثم اكمل بضحك هستري…. اكيد الكلام ده مش من قلبك لان عيونك بتقول انك بتحبني صح قولي اني كلامي صح….
سيدرا بجمود.. ايوا بكر*هك ياا تياام….. تيام بهدوء وخنقه…. بس اناا العكس….؟القي تياام كلمته وتركهم وذهب…
سيدرا بإستغراب… احقاا ماا سمعته صحيح واناا تيام يحبها هي وقد نسي حب اسيا فكلمته ليس لهاا اي معني اخر سوا انه يحبهاا…. قاامت سيدار من مكانها بسرعه وركدت خلفه وهي تنادهيه…..
سيدرا وهي تركد…. تياام تياام استني متمشيش متعملش زي كل مره ترمي كلامك ال مش مفهوم وبعدين تمشي استني فهمني انتاا تقصد ايه ياا تياام صدقني لو مشيت من غير متقولي انتاا تقصد ايه بكلمتك عمرى مهسمحك ولاا هقبل اسمع منك اي كلمه بعد كدا…… لم يعير تيام لكلام سيدرا اي اهتمام فكل ما يريده الان هو الخروج لاخراج كل تلك الطاقه السلبيه من داخله ولكنه توقف بصدمه وهو يري سيدرا تصرخ وتسقط من علي الدرج…..؟
جنات بدموع….. مينفعش مينفعش…..؟ ثم قامت بسحب يديها من يد رعد بهدوء وهمت بذهاب ولكن اوقفها صوته…
رعد بهدوء…. ممكن اعرف إيه ال خلاه مينفعش وليه انتي معارضه….
جنات…. هو مينفعش وخلاص…رعد بصوت مرتفع نسبيا…. مفيش حاجه اسمها وخلاص لان كل حاجه ليها سبب ايه هو سبب رفضك لياا ومتقوليش انك مبتحبنيش لان حبك لياا باين في عيونك ومتنكريش ده…
جنات بدموع… انتاا مش ملاحظ فرق السن بيني وبينك اناا اكبر منك ب ٣ سنين ولاا منتاش ملاحظ عشان كدا مينفعش…
رعد بإبتسامه…. يعني هو ده السبب المهم اجي تقدم امتاا… 
جنات… بقولك مينفعش لاني اكبر منك…
رعد بحب… بس اناا بحبك ولماا حبيتك مهمنيش سنك قلبي هو ال اختارك وبعدين انتي زعلانه لانك اكبر مني ب ٣ سنين طب ماالسيده خديجه رضي الله عنها كانت اكبر من سيدنا محمد بعشرين سنه بس هو مهمهوش ده لانه كان فعلا بيحبها واناا بردو سنك ميفرقش معايا لاني بحبك واظن انتي عاارفه ده كويس…
سيدرا بدموع…. بجد يا رعد بتحبني…
رعد بهدوء… لاا مبحبكيش…. نظرت له جنات بصدمه وقبل أن تتحدث اسرع هو في الحديث فاردف قائلا… اناا مبحبكيش لااا اناا ال في قلبي اتجاهك اكبر من الحب والعشق والهوس اناا بقيت متيهم بيكي انتي بقيتي عشق الرعد….
وبدون سابق إنذار القت جنات نفسها في احضان رعد واردفت بصوت مرتفع وحب.. موافقه ياا رعد موافقه…
آسيا بإبتسامه… لدرجاتي بتحبها….وليه محولتش تحب غيرها فيها ايه مميز….. ؟
حمد بهدوء… واكتر كمان اناا عمرى محبيت غيرها ولاا هحب غيرها…اماا بخصوص فيها ايه مميز… فاناا شايفها كلهاا مميزات حتي عيوبهاا بشوفهاا مميزات…..اماا بخصوص سؤالك التالت وهو ليه محولتش احب غيرها الاجابه… اناا مش شايف غيرها عشان احبه وقلبي عمره مدق لحد من بعدها غير ليكي انتي مش عارف ليه انتي بذات ال قلبي قبل أن يدقلها مع انه كان حالف انه هيقفل علي نفسه بميت قفل ومش هيتفتح ولاا هيدق لحد غرها بس لماا انتي ظهرتي كل حاجه اتغيرت تعرفي اني ساعات بحسك هي بس في الاول كان عقلي بيكدب ده لان مكنش في اي شبه بينك وبنها بس دلوقتي لماا شوفت شكلك الحقيقي قلبي رجع يدقلك تاني كانه بيقولي ان ال فضلت تحبها ١٧ سنه وقفه قدامك بس عقلي بيرجع ويرفض الفكره نفسها لان لو كنتي انتي هي علي الاقل كنتي افتكرتي شكلي بس ده محصلش….
ظل قلبها يقرع مثل الطبول من شده خفقانه وابتسمت بإرتباك وحاولت بقدر الإمكان تغير الموضوع واردفت… اهو اديك انتاا ال قولت بنفسك اهو ان لو كنت انا هي اسيا صغيرتك زي منتا مسميها كنت افتكرتك بس انا مش فكره اي حاجه من ال انتا قولتها يبقي اكيد مش اناا ….. ثم اكملت بتسأؤل…. بس انتاا ليه محولتش تدور عليها….؟
حمد وتنهد تنهيده طويله وتحدث… ومين قالك انى مدورتش اناا لماا بابا وماما ماتوا في الحادثه تيته اخدتني انا ورعد وسافرناا امريكا وبعد ١٧ سنه رجعت واول منزلت من الطياره او حته روحها هي بحر اسكندريه المكان ال شفتها فيه اول مره وسألت عليها بس كانها فص ملح وداب ومن ساعتها واناا عااايش علي ذكراها ولسه عندي امل اني هرجع ألقيها…
نظرت له اسيا بإبتسامه وربتت علي كتفه… هتلقيهاا ياا حمد صدقني بس انتاا اصبر….
اكتفي حمد بأنه ابتسم لها فقط ولم يعقب علي كلامها…..
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
*بعد مرور شهر في قصر عائله الجارحي *
كان رعد جالس في جنينه القصر يقرا كتاب فقطع تركيزه في القراء صوت اسياا…
اسياا بإبتسامه…. فااضي ولوو فاافضي ممكن اقعد معاك عاايزه اتكلم….
رعد بإبتسامه… لو مش فاضي افضالك مخصوص هو اناا في ديك الساعه لماا الدكتوره اسياا بذات نفسها تطلب تقعد معااياا هههه…..
اسيا ضاحكه…. اه ياا بكااش هههه المهم وسع كدا عشان اعرف اقعد واحكيلك لاني فعلا مش قادره اتحمل الوجع كل مفتكر ال حصل ومحتاج حد يشاركني وجعي ….
نظر لهاا رعد وتحدث… اتكلمي ياا اسياا واناا هكون مستمع جيد أهم حاجه ترتاحي….
تنهدت اسياا تنهيده طويله ثم بدئت بالحديث….
فلاااااش باااك منذ ١٧ عاام ….
آسيا…. من ١٧ سنه كان وقتها عندي حوالي ١٣ سنه كنت خارجه اناا بابا رايحين المول واناا مشين في الطريق ظهرت قدمنا شاحنه كبيره جدا وبابا حاول يدور بالعربيه معرفش لان العربيه مكنش فيها فرامل فبابا معرفش يتحكم فيها والشاحن الكبيره انصدمت في العربيه ال كنا موجودين فيهاا والعربيه اتقلبت بيناا وولعت وبابا وماما كانت النار ماسكه فيهم ووهم عباره عن د*م واناا قبل مالنار تحرقني زيهم لقيت فجاه ست وراجل شدوني من العربيه وطالبوا الاسعاف ودخلت المستشفي ودخلت في غيبوبه لمده ٣شهور ولماا فوقت من الغيبوبة  مكنتش فاكره اي حاجه قبل الحادثه وملقتش قدامي غير تيام هو اكتر شخص وقف جمبي وكان سندي في الحياه بجد فعشان كدا اناا متعلقه بيه جدا…..
بااااااااااك
انتهت اسيا من حديثها ونظرت له بإبتسامه باهته واردفت بهدوء….. مدنكش مبحلق فياا كدا اناا محكتش لك عشان تفضل تبصلي يلاا قوم نتمشي شويه اناا زهقت من القاعده…
حرك رعد رأسه بهدوء وقامت هي الاخرى وتمشوا في الجنيه الخاصه بالقصر ولكن اسياا طلبت منه ان يدخلها ..طلبت منه ان يدخلها مرسم حمد فوافق …
دخلت اسيا ورعد المرسم وظلت اسيا تتجول فيه وهي تنظر الي اللوحات التي امامها ولكنها وقفت مكانها بصدمه مما رأت…
اسياا بصدمه……….. ووووو ماذا سيحدث ياا تري….؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!