روايات

رواية عشقي الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

في الجامعه….
العميد بصدمه:مراتك….قاسم بيه انا اسف جدا…والله ما كنا نعرف انها..احم تخصك…
قاسم بصوت جهوري:حتي لو مش مراتي….اي بنت هنا ف الكليه المفروض يكون لها الاحتراام……حطوا بناتكوا مكانهم…..من امتي الاستهتار دا وكمااان في جمعتي…..الجامعه اللي بمتلك فيها اكتر من70 ف الميه…..اللي حصل دا مش هعديه ب الساهل…….
العميد:اكيد اول مره يعمل كدا…
رسيل بغضب:لا مش اول مره يعمل كدا….دا كان..بيحاول…بيحاول…انه….
عدي بغضب:بيحاول انه اي…
رسيل:احم.
عدي:اه طيب تعالي وربنا ما سيبك….يا *******
رسيل بصريخ:عشق…..عشق….فوقي…
عشق اغمي عليها من كتر الضغط اللي حوليها…..
قاسم وهو بيشتالها:فين عياده الجامعه……
الدكتور:اتفضل يا قاسم بيه من هناا……
قاسم وهو بيبصولهم:ماشي….انا هوريكوا غضب قاسم الجوهري…..
عدي:قاسم….روح شوف مراتك وانا هتصرف…
رسيل ببكاء:عدي انا هروح معاها….
وفعلا راحت معاها….
عدي:اي الاستهتار دا يا افندي انت وهو….دا قاسم هيخرب بيتكوا واحد واحد………وبعدين بص ليحيي وقاله…..انت شكلك مش مظبوط……..وبعدين شده عليه وهو بيفتشه..
يحيي بتوتر:في ايه حضرتك…وانت ممين…عشان تفتشني….
عدي بعظمه:انا العقرب…..المقدم عدي…
يحيي بتوتر وخوف وعرق:م م مقدم….
عدي بشك:مالك…
يحيي:مالي…في ايه….
عدي شده عليه:تعالي وانا اقولك مالك…..فتشه لقا معاه ماده بيضه في البنطلون من ورا…..
عدي بسخريه:ههه عرفت مالك…
العميد بصدمه:اي دا..
عدي وهو بيمسك الفون:الوو…..الرائد ادم….تعالي علي جامعه ******وهات معاك كام شرطي كدا…..بص ليحيي وهو بيتكلم….ههه لا دي حاجه بسيطه خالص…..قضيه مخدرات بس….مع السلامه…
العميد:مخدرات……
عدي بحده:ابن حضرتك بيتعاطي المخدرات…..من شهور….مدمن يعني….ودا بان عليه لما بيترعش….وطبعا سهل جدا انه يتكشف لما يقع مع العقرب……وديني لانفخك…عشان تحرم تبص لبنات الناس بعد كدا……وبعدين قال:هعمل حاجه اعتبرها هديه مني……وعلي صوته عشان الكل يسمعه..
عدي:كااام بنت هنا حاااول الواطي دا يقرب منها…..البنت اللي قرب منها تيجي تاخد حقها منه…..
يحيي:انت بتعمل اي…..بابا…اعمل حاجه
عدي:ما هو بابا دا معرفش يربيك….
العميد وهو بيروح ناحيه ابنه يحيي وصربه ب القلم وقال:انا صحيح معرفتش اربيك….ياريتك كنت مت مع امك وارتحت منك ومن قرفك….
وبالفعل البنات كلها….قعدت تضرب ف الواد يحيي يعيني جاامد لحد ما الواد اتغدغ….
واجا البوكس واخد يحيي واصحابه…..
العميد:احسن…..انا اسف جدا ياعدي بيه وهعتذر بنفسي خصيا ل قاسم بيه……
عدي:اياك تفكر تروح عند قاسم وهو متعصب ابعد عنه دلوقتي….
________♕_______♕_______♕__
اما بقا عند طاهر…. ف راح شركه قاسم وطلع فعلا… وراح عند مدام ملك السكرتيره….
طاهر: لو سمحتي ممكن اقابل قاسم بيه…
ملك: بخصوص ايه…
طاهر: احم.. موضوع شخصي…
ملك: قاسم بيه مش موجود حاليا مممكن جضرتك تيجي بكرا….
طاهر: طيب ممكن تجبيلي عنوان بيته…
ملك: اسفه جدا والله… قاسم بيه… مش بيعطي عنوانه لحد….
طاهر: طيب شكرا جدا…. مع السلامه…
___________
اما بقا ف عياده الجامعه…
قاسم:هي كويسه…
الدوك:هي كويسه….
قاسم بحده:اومال اي اللي حصل معاها…دا…
الدوك:هي بس من كتر الاحداث دماغها عملت ايرور….ف هي شويه وهتبقي كويسه….
قاسم:يعني مس محتاجه انقلها المستشفي…
الدوك:لا…هي محتاجه راحه بس…..هتفضل نايمه ساعه كدا ولا حاجه…..
اشتالها قاسم وخرج من الاوضه رغم اعتراض الدكتور لكنه مهتمش…….
رسيل:استاذ قالسم…انا هاجي معاك….
عدي من وراها:وانا قرطاس جوافه انك تروحي من غير ما تقوليلي……
رسيل:لا علي فكرا كنت هقولك…
قاسم وهو بيمشي:خلصوا مشكلكوا دي وابقوا تعالوا مش ناقص صداع……
عدي ورسيل:لحنا صداع…
رسيل:اي دا مشي….يالا ياعدي بسرعه…عايزه اطمن علي عشق..
عدي:هي هماكي اوي كدا…
رسيل بحب:تعرف مع انا معرفهاش غير من يومين….لكن قلبي ارتاح لها اوي…وحبيتها…
عدي:وانا بحبك….
رسيل بخجل:احمم…يالا نمشي…
وفعلا مشوا متجهين لقصر الجوهري….
_______♕____♕____♕
اما في  حي القاهره
خرج عصام من السجن…..وراح جري علي بيت عشق….وفضل يخبط علي الباب لكن مفيش حد بيفتح…
الجاره:عصام انت خرجت من السجن حمد لله علي سلامتك…..
عصام:هي عشق فين…
الجاره:هحكيلك….وحكتله كل حاجه…
عصام:يعني مين دا اللي اخدها….وبعدين محمود الغبي دا كان هيتجوزها…..اكيد هو اللي عارف مكانها بس مش راضي يقول…..
وراح جري ع القهوه بتاعت محموود….
عصام بزعيق:عشق فين يامحموود
محمود:وانا ايش عرفني…
عصام:تلاقيك انت اللي خاطفها……دا احنا دافينينه سوا…..جرا اي يامحموود….انت هتقولي عشق فين ولا اقتلك…..
محموود:عشق انا معرفش مكانها….بس هلاقيها واتجوزها…
عصام:عشق مش  هتبقي لغيري…..يااامحموووود……
محموود:لا عشق هتتجوزني انا….غصب عن الكل….ومش هسيبها غير يوم موتي…..
عصام بشر:يبقي يوم موتك اجا يا محموود…….ومسك السكينه اللي ع طبق الفاكه وغزها ف قلب محموود…..
محموود بوجع:ااااااه….عملتها ياعصاام…اه…
عصام بصدمه:اي اللي انا نيلته دا……انا مكنش قصدي اقتله….مكنش قصدي…..
وطلع يجري عشان يستخبي….لكن ازاي والحكومه مسكته….
الضااابط:انت غبي…..مره مخدرات ومره..قتل….انت خرجت من المخدرات…لكن القتل دي فيها اعداااااااام…….
شد عصاام المسدس من ايد العسكري وطخ الضابط….وقال
عصاام:هي موته ولا اكتر……مااااشي…..انا مش هقدر اعيش يوم من غيرك ياعشق………وهووووووب قااام طاخخ نفسه…..
وصعدت الروح الي خالقها…
رجل 1:ربنا يرحمه مع انه ميجوزش عليه الرحمه…
رجل 2:كااان عااق ف الدنيا….
______________
اما في فيلا قاسم……
طلع قاسم عشق الاوصه وكانت معاها رسيل…..لكن قاسم نزل تحت عشان عدي…
قاسم:عملت اي مع الكلب دا..
عدي:دا هيقعد ف السجن معتش هيعرف يعيش…..
قاسم:ليه…
عدي بضحكه:هحكيلك…..وحكاله كل اللي حصل……..
قاسم:اهو انا كنت ناوي اعلمه الادب…..بس اللي حصله دا رحمه مني….
وفضلوا يتكلموا شويه كتير
_________♕___
اما بقا عند طاهر….فكان قاعد هو وصحبه بيتكلموا…..
عزت:مبتسألش ليه ياندل….
طاهر:والله مشغول….قلبك ابيض بقا…
عزت:ما هو قلبي الابيض دا اللي موديني ف داهيه…اقعد…
وقعد طاهر وفضلوا يتكلموا ف حاجات كتير جدا…..
عزت:اه نسيت اقولك……دا الجامعه كلها كانت مقلوبه النهارده……..تعرف مين اللي راح…
طاهر با الامبالاه:مين…
عزت:قاسم الجوهري…..
طاهر ب اهتمام:قاسم الجوهري….ليه…
عزت:والله معرف الموضوع….اصل انا اساسا كنت ف المحاضره….بيقولوا انه تقريبا مراته حد اتعرضلها…..وكانت ف مشكله وجه يشوفها……
طاهر:اي دا هو قاسم الجوهري متجوز….ازاي يابني…..
عزت:والله هما بيقولوا انا معرفش…
طاهر بحذر:متعرفش مراته دي اسمها اي…
عزت:باين ان اسمهاا…
تليفون طاهر رن وكان ابوه……..وطلب منه انه يرجع البيت لان ولدته تعباانه….
ونختم بكدا بقا……
يتبع…….
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
لقراءة الجزء الثاني من رواية عشقي : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى