Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم أمنية الجزار

سمر بتشفي 
احسن عيل قليل الادب اصلا ركزي علشان الدكتور هيدخل 
اول ما دخل 
سمر 
ينهار اسود 
ريم بخضه ايه ي بت مالك 
سمر بحزن 
الدكتور اتغير وجابوا واحد عجوز 
ريم بصتلها بصدمه 
انتي بتهزري صح 
سمر ببراءة 
لا والله طب حتي شوفي عجوز ازاي 
ريم بغيظ 
منك لله ي سمر الكلب خضتيني 
اتنيلي ركزي في المحاضرة 
عند عمر 
جاسر 
ايه ي اسطا انت مش طردتنا عايز ايه 
عمر بضحك 
دانت قلبك اسود ي جدع المهم انا رايح مشوار مهم 
والبنات لو جم قبلي عرفهم أن راجع تمم 
جاسر 
تمم ي اسطا 
عمر مشي وزين دخل لجاسر 
هو عمر ماشي بدري ليه 
مافيش قال رايح مشوار مهم ولما البنات تيجي نعرفهم 
زين هز رأسه وسكت 
في الجامعة البنات خلصوا محاضرات واتقابلوا 
رحمه 
يلا ي بنات علشان الشغل 
ريم بخبث 
علشان الشغل ولا صاحب الشغل ي رحوم 
رحمه بارتباك ووشها احمر من الكسوف 
ايه الي بتقوليه ده ي ريم وبصت لبحر 
بحر 
والله متكلمت 
سمر بضحك 
طب والله انتي هبله ي رحمه ده حتي لو احنا شاكين 
بس بالي انتي عملتيه ده اتأكدنا 
وبعدين ي بنتي انتي مكشوفة اصلا 
رحمه 
اصلا 
سمر وريم بصوت واحد وضحك اصلا 
عند عمر واقف قدام باب وبيخبط 
الباب اتفتح 
اهلا ي عمر ي حبيبي اتفضل 
دخل البيت وقعد 
اهلا بيكي ي ست الكل معلش جيت من غير معاد 
الام بحنان 
ولا يهمك ي حبيبي البيت بيتك
عمر 
بصراحه كده انا جاي بخصوص انسه رحمه 
الام بخوف 
رحمه مالها دي لسه مكلماني وقايله أنها رايحه الشغل مع 
بحر والبنات 
عمر بتهدئة
اهدي ي ست الكل انا وكمل بحرج جاي اطلب ايد الانسه رحمه 
الام 
طيب وانت جاي لوحدك ليه هي دي الأصول ي عمر 
عمر بتبرير 
انا عارف الأصول ي ست الكل بس انا جاي اعرف رأيك علشان محرجش اهلي بس
ها ايه رأيك 
الام 
والله لو عليا انا موافقه بس اخد رأي رحمه 
عمر بابتسامه 
تمم خدي رأيها ويريت تبلغيني بس هو انا عايز اقولك 
حاجه الاول 
الام حاجه ايه 
عمر احم هو أن شاء الله لو حصل نصيب انا عايز اكتب الكتاب علي طول 
الام 
ازاي بس ي عمر دي البنت لسه في أولي جامعه 
وكمان معرفش هي هتوافق ولا لأ 
عمر 
بس ي أمي انا عارف رحمه من زمان بحكم انها صاحبة بحر وكمل بصدق وانا والله هخليها تكمل دراستها عندي وهساعدها كمان بس تبقي علي اسمي وفي بيتي ولو سمحتي عايز اني انا الي اقولها علي كتب الكتاب 
الام بتنهيده 
تمم ي عمر انا اول ما تيجي انا هقولها والي فيه الخير يقدمه ربنا 
عمر 
أن شاء الله توافق عن اذنك بقي علشان الشغل وكده 
كان خارج بس رجع تاني 
علي فكره حابب اطمنك انا ورحمه مش بنتكلم الا في حدود الشغل بس غير كده صدقيني مش بيحصل 
الام بصدق
وانا متأكدة من كده لاني عارفه بنتي وكمان عارفه انك راجل 
عمر ابتسم ومشي 
البنات وصلوا حطوا الكتب في المكتب واستغربوا من عدم وجود عمر 
سمر 
امال عمر فين 
ريم 
مش عارفه 
عمر في مشوار مهم وهيخلصه ويجي 
البنات لفت لمصدر الصوت كان زين 
رحمه بتساؤل 
مشوار مهم متعرفش فين 
زين بنفي لأ مقلش 
بحر كانت بصاله وهو بيتكلم الحزن باين علي ملامحه بس لسه وسيم فاقت من السرحان علي صوت عمر الي وصل 
انا جيت 
زين 
تمم انا كنت بعرفهم انك في مشوار عن اذنكوا 
عمر 
ايه ي بني رايح فين 
زين وهو باصص لبحر 
ماشي ي عمر ورايا شغل وسابه ومشي 
عمر بص لطيفه بحزن ورجع بص لبحر لقي عيونها دمعت 
اخدها معاه المكتب 
لحد امتي ي بحر 
بحر بدموع 
قصدك ايه 
عمر 
قصدي الي انتي بتعمليه في نفسك وفي زين 
انتي مش شايفه شاكله عامل ازاي طب بلاش هو 
انتي شوفتي شكلك لما شفتيه بالمنظر ده اقل حاجه 
عينك دمعت وهطعيطي
هنا بحر عيطت وشهقاتها عليت واتكلمت بصعوبه 
اعمل ايه ….ي عمر …. غصب عني والله . …
انا قلبي واجعني …..عليه والله ….. بس غصب عني 
عمر فضل يهديها لحد ما بطلت عياط 
اتكلم بحنان 
بحر انتي بتحبيه 
بحر هزت راسها بكسوف. 
عمر بمرح علشان يفرفشها 
جري ايه ي بت انتي هو انتي وريم خلاص مش مكسوفين مني 
بحر بضحكه خفيفه 
الاه ي عمر مانت الي معودنا نتكلم معاك علي طول 
عمر بحب 
طبعا تقولولي اي حاجه مانا اخوكوا الكبير 
وكمل بفرح اقلك علي سر ومتقوليش لحد 
هزت راسها قول 
انا رحت لوالده رحمه انهارده. ………..وبس سيبتها وجيت علي هنا 
بس تفتكري رحمه توافق على كتب الكتاب ولا هترفض 
بحر بابتسامه 
اتفأل خير ان شاء الله توافق ولو موافقتش نخيلها توافق غصب 
عمر 
اختي حبيبتي والله 
بحر بضحك 
لأ ده مش علشانك ده علشان نلبس فساتين 
عمر بغيظ
فساتين غوري من هنا ي بت 
بحر طلعت وهي بتضحك وعمر فضل سرحان في رحمه 
عند البنات 
سمر راحه تشوف طلبات شاب
تحت امرك ي فندم
الشاب رفع رأسه 
هو انتي 
سمر 
اهلا هو انت 
الشاب بسماجه واسمه وليد 
اه انا ي قمر 
سمر 
شكل قلم الصبح مش كفايه تحب ادهولك تاني 
وليد بصوت عالي 
لا بقي انا عايز مدير المكان ده 
عمر طلع علي الصوت وجاسر كان طالع اصلا فراح يشوف من الي صوته عالي 
عمر
فيه ايه 
وليد 
الانسه عايزه تضربني 
عمر يعني ايه تضربك يعني 
سمر وضربته بالقلم 
كده ي عمر هضربه كده الكل أنصدم من الي هي عملته 
وليد لسه هيضربها 
عمر وقفه 
اقسم بالله ايدك لو اتمدت هقطعها 
جاسر 
عمر دي ضربته بجد 
ريم بتدخل 
هو الي قليل الادب ومش محترم ودي مش اول مره 
عمر بغضب نعم مش اول مره 
جاسر 
طب يلا علي المكتب افضل 
دخل جاسر ووليد وعمر وسمر وريم 
وبحر ورحمه فضلوا بره يكملوا شغل 
في المكتب 
جاسر 
عملت ايه ي وليد الكلب انت 
عمر بصدمه انت تعرفه ي جاسر 
جاسر 
احم اه ده يبقي ابن خالتي للاسف وكمل وهو بيبص لوليد 
هببت ايه ي زفت
وليد ببرود 
انا عملت حاجه قدامكوا 
سمر بغيظ 
لأ يلا برئ 
عمر بصوت عالي 
بس انا عايز اعرف ايه الي حصل اختي مش هتضربك من غير ما تعمل حاجه 
ريم ردت بسرعه 
بص ي عمر انا هحكيلك 
الصبح في الجامعه …………وبس وهنا انا كنت قريبه منهم وبردوا كان بيعاكسها 
عمر بغضب 
بقي انت يلا بتعاكس اختي وكنت عايز تمسك أيدها وعايزها تسكت انت اهبل ولسه رايح يضربه جاسر مسكه 
عمر اهدي وانت ي زفت اعتذر عن الي انت هببته 
وليد بابتسامه لسمر 
انا اسف ي انسه 
بصتله باستغراب أنه مبتسم بس سرحت فيه شويه  
خصوصا في غمزته الي ظهرت لما ابتسم 
فاقت علي صوت ريم وهي بتقول 
حصل خير يلا ي سمر وشدتها وخرجت من المكتب 
فضل وليد وعمر وجاسر 
جاسر بأسف 
عمر انت اسف بالنيابة عن وليد بس هو والله محترم مش عارف ليه عمل كده 
عمر بتهكم وسخرية
محترم ما هو واضح 
جاسر لوليد انت ايه وداك الجامعة اصلا ي زفت انت  
وليد بابتسامه 
اه كنت هناك علشان سمر 
عمر اتعصب وراح ضربه بالبوكس ولسه هيكمل 
جاسر شده بالعافيه واتكلم بغضب ما تتلم يلا مالك انهارده 
وليد بابتسامه 
عمر لو سمحت اهدي علشان افهمك 
عمر قعد غصب عنه وجاسر قاعد يفهم ماله 
وليد لعمر 
بص انا هتكلم بس من غير ما انت تتعصب 
تمم 
عمر باصصله وساكت 
وهو كمل 
احم الانسه سمر انا اعرفها من سنه 
عمر بصوت عالي تعرفها ازاي بقي متظبط كلامك 
وليد بهدوء اسمعني لوسمحت 
انا اعرفها بس مش بكلمها انا شفتها وهي في ثانوي وبصراحه كده احم اعجبت بيها لقيت نفسي بروح نفس المكان الي شفتها فيه وتقريبا كده كانت خارجه من درس 
فضلت علي الحال ده طول السنه لقيت نفسي الاعجاب قلب حب وبعد النتيجه مشفتهاش 
غير لما الدراسة بدأت بقيت اروح نفس المكان الي شفتها فيه يمكن تعدي من هناك ولحسن حظي طريقها من هناك مشيت وراها لحد ما عرفت كليتها وشفتها داخله هنا كتير 
بس انهارده بصراحه قلت انكشها كده اكلمها بس بصراحه 
اختك مش بتتفاهم خالص وانا والله مش كده مش بعاكس والله بس قلت احاول اكلمها وكمل وهو بيلمس وشه بس هي ما شاء الله أيدها سبقاها 
عمر بسخرية 
مانت ماشاء الله عليك كنت هتضربها 
وليد بتبرير 
والله ابدا تنقطع ايدي قبل ما اعملها بس انا كنت بهوشها بس وكمل وهو بيلمس وشه دي ضربتني مرتين في نفس اليوم 
عمر غصب عنه ضحك 
جاسر بضحك 
ولا هي دي البنت الي قرفني انا وزين بيها بقالك سنه 
وليد بابتسامه 
اه هي الي لسه عارف اسمها حالا لما البنت الي معاه ندهتلها 
جاسر بغضب مصتنع 
وليد البنت دي ليها اسم واسمها ريم وهتبقي مراتي قريب 
عمر بهدوء غريب 
وانت ي وليد عايز ايه دلوقت 
وليد 
عايز اتقدم لأختك واتمني توافق
عمر 
تمم هكلم والدي وجدي وابلغك بس هي
وليد قاطعه 
هي هتوافق أن شاء الله بس حددلي معاد بس 
عمر 
تمم 
جاسر بضحك 
يلا ي عمر حددلنا معاد لنا احنا التلاته 
وليد باستغراب 
تلاته مين 
عمر 
اصل ي سيدي جاسر وزين طالبين ايد اخواتي التانيين وانت دلوقت بتطلب التالته 
وليد بضحك
طب كويس حدد معاد بقي وكمل وهو باصص لجاسر 
جاسر هي البنت الي مغلبه زين تبقي أخته قالها وهو بيشاور علي عمر 
جاسر بضحك 
اه هي بعينها 
عمر 
طب يلا بقي هوينا انت وهو ووجه كلامه لوليد 
ملكش دعوه بيها تاني انا حذرتك انا ضربتك بوكس المرادي المره الجايه مضمنش هعمل ايه 
وليد 
والله حرمت دي كانت اول مره واختك توبتني 
عمر ضحك 
والله تستاهل 
جاسر ووليد راحوا لزين وحكولوا الي حصل
اليوم خلص وعمر كالعاده قال لجده ووالده وبرضوا 
قالوا لما بحر ترجع البيت 
زين في البيت بيفكر في بحر 
اه يتري رافضه ليه ي بحر بس هفضل وراكي لحد ما توافقي بردوا 
ونام 
اليوم عدي وجه يوم جديد 
يتبع…
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!