Uncategorized

رواية أحببتها رغماً عني الفصل السادس عشر 16 بقلم هند خالد

  رواية أحببتها رغماً عني الفصل السادس عشر 16 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل السادس عشر 16 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل السادس عشر 16 بقلم هند خالد

ميرفت : عائشة 
عائشة : نعم يا وش المصايب
ميرفت : انا عرفت انك عايزه تستقيلي من الشغل ممكن افهم ليه
عائشة : انتي عرفتي ازاي
ميرفت : مصادري الخاصه …ها ليه عايزه تسيبي الشغل 
عائشة : بسبب البشمهندس محمد وطريقته معايا بيخترف بالكلام دا انسان معدوش دم 
ميرفت : طب ماهو كل مدير بيكون كدا طريقته مش بتكون حلو اوي مع الموظفين 
عائشة : لا بس دا طريقته بتقول أن واهمها معايا عناد دا انا اكتر واحده بيعاملني بطريقة وحش مش عارفه ليه 
ميرفت : مش يمكن بيحبك
عائشة : بس ياباا قال بيحبني قال ولنفترض أن دا حقيقي هيعاملني كدا
ميرفت : وممكن يكون بيكابر مع نفسه ومش حابب يظهرلك دا 
عائشة : لا يا ميرفت دا انتي مسمعتش قال عليا ايه النهارده دا قال إني بتاعة ولاد ولابسه النقاب منظر 
ميرفت : بتهزري صح
عائشه : وقال دا كلو علشان شاف زين اخويا بيوصلني الشركه بيقول كلام من غير ما يتأكد 
ميرفت : هو المز اللي فتحلي دا يبقى اخوكي
عائشة : نهارك اسوح يا بت خليكي فى اللي انتي فيه وبعدين فين غض البصر يا أختاه
ميرفت : موجود موجود المهم هتعملي اي دلوقتي
عائشة : هسيب الشغل في الشركه دي خلاص مش هينفع اكمل فيها بصراحه
ميرفت : لا يا عائشة فكري تاني في الموضوع
عائشة : حاضر ياختي بس انا هسيب الشغل برضو
ميرفت : طب انا هسيبك تفكري تاني واروح أمشي 
عائشة : طب ما تقعدي شويه كمان
ميرفت : لا لا الوقت أتأخر اشوفك بكرا تصبحي على خير 
عائشة : وانتي بخير خلي بالك من نفسك يا بت
ميرفت : حااااضر
مشيت ميرفت وعائشه دخلت 
زين : مين دي 
عائشة : دي زميلتي في الشغل وصحبتي يعني 
زين : اهااا 
عائشة : اومال فين البت خديجه ليه مجتش من العيادة
خديجه : هنا يا اخت 
عائشة : اي دا جيتي امتى 
خديجه : من نص ساعه كدا .. عائشة تعالي ورايا
عائشه : اي خير في مصيبه صح
خديجه : لا يا جزمه في عتريس 
عائشه : اللي هو زميلك في الشغل دا 
خديجه : اه هو هو بصراحه بيلح كتير وقالي خدي معاد من والدك علشان يجي يتقدم وكدا فا مش عارفه اعمل ايه 
عائشه : سهله يا بنتي والله قولي لبابا 
خديجه : جبتي التائه انتي كدا يا بنتي بقولك هتكسف اقول لبابا أو ماما افهمي 
عائشه: خلاص سيبي الحوار دا عليا انا هظبتهولك
خديجه : هتعملي إيه
عائشة : هقول لزين وهو يسأل عليه وكدا وكمان هيبقى صاحبه بم انو شاب وفي سنه كمان ها اي رأيك
خديجه : حلو جدا الفكره اشطاا
عائشة : تمام ابقى اقله بكرا أن شاء الله يلا انا هنام بقى علشان اصحى بدري بكرا 
خديجه : تصبحي على خير يا اش اش
عائشة : وانتي بخير 
“ونامت عائشة وتاني يوم الصبح وتحديداً في شركة الاسيوطي”
ميرفت : صباح الخير يا صغنن انت انا قلت برضو انك هتيجي ومش هتسيبي الشغل 
عائشة : صباح النور ياختي ..لا على فكره انا جايه اقدم استقالتي
ميرفت : بلاش هزار سخيف بقى قال استقاله قال
عائشة : والله ما بهزر انا فعلا هسيب الشغل ما هو مش بعد اللي عملوا فيا الحيوان اللي اسمه محمد دا اقعد في الشركه بقى انا عائشة احمد يقول عليا كدا والله انت مغلتطش لم قولت عليه ابو الهول دا هو ابو الهول وبارد ومعندهوش دم و وكمان غبي ومش بيفكر
ميرفت : خلاص حصل خير يا عائشة انا عارفه انك متقصديش كل الكلام دا وبتقولي كدا علشان متعصبه 
عائشة : لا بقى اقصد كل كلمه قولتها انا نفسي اعرف جايب الغرور دا منين بس…
محمد : من واحد جنب الشركه لو عايزه اوصيلك عليه
عائشة : مين اللي رد عليا دا ابت يا ميرفت بيتهيالي صح
ميرفت بهمس : ابو الهول يا حبيتي هههه
محمد : في أي إضافات تانيا يا آنسه عائشه
عائشة بجمود : لا مفيش انا قولت كل حاجه بصراحه بقى ايه مفكرني هخاف واقول مكنتش اقصد ..لا بقى انا كنت قاصده كل كلمه قولتها 
محمد برفع حاجبه : لا و الثقه زايده انهارده برافو عليكي 
ومشي محمد وسابها
عائشة : معندوش ذوق ابن ال ماشي ماشي
ميرفت : بصراحه انتي قولتي كلام كتير كتير اوي يعني 
عائشة : كل كلمه قولتها حقيقي يلا ما اروح اقدم الاستقالة وامشي واكيد هلاقي شغل احسن من دا مية مره 
ميرفت: يا بنتي فكري تاني مضيعيش الشغل من إيدك
عائشة : لا خلاص انا فكرت يلا سلام بقى روحي شوفي شغلك
ميرفت : سلام يا عنيده
دق دق دق
محمد : اتفضل
عائشة بصوت واطي : عديم الذوق أقيم بالله مديني ضهره وعامل نفيه مدير اوي يعني 
محمد : بتقولي حاجه حضرتك.. ولف 
عائشة : بقول اتفضل ورق استقالتي دا 
محمد : تمام هاتي 
عائشة بصدمهوفي سرها :  دا بايع اوي يعني دا حتى مقليش لا خليكي معانا و لا اتأسف حتى انا قلت انسان معندوش ذوق “
بس دخل اللي قطع تفكيرها
يارا :ميدوووو حبيبي وحشتني اوي اوي 
عائشة بذهول : ميدوو وتبص لمحمد
محمد : وانتي كمان وحشتيني يا قلب ميدو
يارا : لا انت بتكدب هو انا لو وحشتك كنت هتسبني كدا ومتسالش عليا أخص عليك
محمد : تؤ مش بكدب بس كنت مشغول شويه 
يارا : هعمل نفسي مصدقه ها بقى انت قلت انك لقتلي  شغل فين بقى الشغل دا 
محمد : هتشتغلي معايا يا روحي 
عائشة لا إراديا : روحك ياخي طلعت روحك انت وهي
محمد : نعم انتي بتقولي اي
عائشه بثقه : ايه بكلم نفسي فيها حاجه دي كمان
يارا : مين دي يا بيبي شكلها عامل كدا ليه
محمد : دي كانت موظفه عندي وهتمشي انهارده وانتي هتشتغلي مكانها يا روحي 
عائشه : هو انا مقلتلكش مش انا لغية فكرة اني امشي وللأسف هفضل معاكم في الشغل
محمد : وغيرتي رأيك ليه فجأة
عائشة :عيله بقى وبرجع في قراراي
يارا بدلع : اي دا يا حبيبي يعني انا مش هشتغل معاك 
محمد : خلاص بقى يا حبيتي نبقى نشتغل مع بعض في البيت
عائشة : “هو ازاي يقولها كدا دا اتجنن اهدي يا انا اهدي” بعد اذنكم همشب انا علشان اهويلكم الجو
محمد : اه ياريت اتفضلي
يارا : ميدو كنت عايزك في حاجه مهمه
 ••انل بقول نسبهم هنا لغاية ما تشوف عائشة ••
عائشة وهي بتكلم نفسها : انا لو اطول هخنقك انت وهي …اي دا ليه يعني انا بقول كدا ليه اصلا ما يولعو هم الإثنين ..لا والبت مايعه مياعه اي دااا
محمود : انسه عائشه عاااائشه يا بسمهندسه
عائشة : ايه ايه مالك يا اخ انت ..اي دا بشمهندس محمود انا اسفه معلش كنت سرحانه شويه فيه حاجه
محمود : لا بس كنت شايفك متعصبه وبتكلمي نفسك هو محمد عملك حاجه
عائشة بدون تفكير : ابو الهول قصدي بشمهندس محمد لا معملش حاجه هو دا بيعمل حاجه خالص 
محمود بضحك : مبدئياً اسم ابو الهول حلو عليه اوي بصراحه ثانيا انا اسف بالنيابه عنه لو بيزعجك انا عارف انو بيزودها شويه
عائشه : قصدك شويااااات مش شويه 
محمود : اااه ممكن ????????
عائشه : يلا أن شاء الله خير اكيد دا عقاب من ربنا  بعد اذنك 
محمود : اتفضلي 
عائشه وهي في مكتبها دخلت عليها ميرفت
ميرفت : اش اش يا اش اش كنت عارفه انك مش هتسيلي الشغل اصلا اي دا مالك 
عائشه : مفيش حاجه 
ميرفت : عليا انا برضك فوزي شو في
عائشه : في بنت مايعه كدا طريقة كلامها مستفزه يا بنتي والله وملزقه كدا 
ميرفت : دي شوفتيها فين دي 
عائشه : في مكتب ابو الهول 
ميرفت : مين ابو الهول اااااه محمد افتكرت دي عميله يعني ولا ايه 
عائشة : لا دي مش عميله دي قاعده تقولو يا روحي ويا بيبي ويا ميدووو  بتقليد صوتها……ملزقه اوووي
ميرفت : وانتي ايه اللي مضايقك يعني في أنها تقوله كدا مش يمكن  خطيبتها 
عائشة : لا لا هو مش خاطب دا أعزب
ميرفت بخبث : وانتي عرفتي منين انو مش خاطب 
عائشة : من الاكونت بتاعه عل….قصدي يعني من
ميرفت : ولا يعني ولا مش يعني بانت الحكايه يا فووووزي
عائشه : بت لمي نفسك بقى مفيش ولا حكايه ولا روايه دا انا شفت الاكونت بتاعه بالصدف
ميرفت : هنمشيها صدفه مع انها في حكايه لازم نتكلم فيها 
عائشه : طب يلا على شغلك بقى علشان عاوزين نروح بدري انهارده 
ميرفت : ماشي سلام يا صدفه ههيهييي
عائشة : ضحكة رقاصين اقسم بالله 
وبعد يو طويل في الشغل حان وقت الرجوع للبيت
وهم في الطريق
ميرفت : عائشة هو ممكن محمود يكون بيحبني 
عائشة : ممكن ليه لا 
ميرفت : طب هو ليه مقاليش أو حتى لمح لحاجه
عائشه : يمكن عايز يدخل البيت من باباه
ميرفت : اه هو شكله جنتيل ومحترم ومش بتاع بنات 
عائشه : مش زيه أخوه قاعد يقول للبنت روحي وحبيبتي
ميرفت : انا اشم رائحة سيلك جانبي 
عائشة : ههه مش ظريفه اعااااااااااااا
ميرفت : عاااائشة 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غرام الوتين للكاتبة سمسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى