Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية أحمد

هاجر بصراخ :نزلناااااي انتم مين نزلناااااي
 **:مش عاوز اسمع صوت والا  هفجر المسدس دا في  رأسك سامعه؟
هاجر بعياط : انتم مين بس انا عملت اي؟
**:كلمه كمان وتترحمي انك هتعيشي اصلااا خالصا 
 هاجر سكتت نهائيا وفضلت تبكي  بهستيريا 
**الوووو
## انتم فين 
**جااين على بيتك
## انتم حمير هو انا قلتلكم تعالوا على البيت هبعتلكم العنوان على مكان  وإياكم ثم اياكم يمسها حد فيكم هقتله واشرب من دمه 
**حاضر يا باشا بس احناحقنا بقيت تمن العمليه اكيد محفوظ…؟ 
## انا مش عايز كلام كتير استلم إلى انا عايزه وخدوا فلوسكم 
** تمام يا باشا
## يلا في رعاية الله وقفل معاه  وفي نفسه  هانت هنتقم من زين الشامي  وعلى صوت ضحكته الشريرة من اختك  هاجر الشااامي  كلها دقيقتين وتبقى تحت ايدي  
وقفل معاااه
_______
زين :بس فين هاجر 
مي :ممكن بتجهز ورق  للمشروع 
 سيلين : هتلاقيها في مكان هنا متقلقش 
زين :غريبه إنك بتكلمي من غير ما تتعصبي ولسه سيلين هتتعصب  قال :بصي واللهي مش وقتك خالص  انا رايح اشوف  ماجد  مشوفتوش  من زماان   وببصه لسيلين اصله واحشني واحشني أووووي اوووي يعني  وفي نفسه الواد في المطبخ من الصبح اكيد مبقاش قد البالونه ……!!! 
 مي :ماله دا في اي؟ 
سيلين :دا باين شارب  جبنه انا عارفه يختي بيبصلي كده لي 
فارس كان سأل على زين وسلم  عليه ولقي البنات في الجنينة  وطلع يعد معاهم  
فارس بزهق  :يا بنتي تعبتيني مش هتجيبي رقمك بقاااا 
سيلين وبترفع ايديها تشوفه شايفها والا لا :شفافة انا ارفعلكم الاريال 
فارس :قوليلها تجيب رقمها 
مي :انت اي مبتزهقش 
فارس :لو عايز اجيبه هجيبه  حتى بصي في فونك هتلاقي رقمي متسجل
سيلين :ماااتتهد كده يا اخويا وانت مش عارفه طويل  كده لي وشايف 
فارس بتكبر وغرور : فارس الصياد اتعودت اني لما اتكلم  اتكلم وانا شايف نفسي طول ما إلى قدامي مش تمام  ايوه انا مغرور ومتكبر بزكائي  وكمان اهدي واحد فيهم مع أي حد وبقولها بكل ثقه الا مع واحده وبص لمى ……. لكن انتم يا مرات صاحبي بحترمكم وميل على كتف مي واووووي كمااان وليكم معزه كده في قلبي
سيلين بتغني  :طب بس بس بس يا اخويا بس بس ما تشوفش نفسك علينا بس 
مي بضحك دا باينه  بيحب يهزر  وقالت لسيلين: انها هتخرج وترجع 
فارس :راحه فين يا عسل 
مي وبتنزل وشها في الأرض  :وانت مالك 
فارس :طب بس قوليها في وشي 
سيلين :جررا اي يااض مالك بالبت صاحبتي ما تسيبها في حالها 
مي ضحكت بصوت عالي 
فارس :صلاه النبي احسن 
مي اتكسفت ومشت
فارس راح وراها وقبل ما يمشي  قال لسيلين اومال لو مكنتش معجب كنتي عملتي اي بدل ما تصلحيلي الموضوع معاها بتنيليه اكتر ابعدي بقااا وزق سيلين وسيلين ضحكت
فارس: هو انا مش قلتلك تقوليلي رايحه فين  
مي :هو انت مين عشان اقولك 
فارس :يعني مش هتقولي طب تعالى  وشدها من ايدها وركبها العربيه  
مي  :على فكره انت بارد اوي 
فاارس :وماله يختي مش عيب قولي بقا راحه فين عشان اوديكي 
مي :راحه كافيه زهرة 
فارس :وراحه هناك لمين هتقابلي حد ولد والا بنت ولي هتقابليه  في حاجة مهمة بصي انا هدخل معاكي اربطي الحزام 
مي بذهول ومش عارفه تجاوب :ححاضرر بس لااا تدخل لاا حاضر اربط 
فارس :مباخدش رايك يسكر
وكلمه كمان وانسيكي  اسمك 
مي ببرود  :نييييييينيييي
 نزلت مي قدام الكافية وفارس جاله مكالمه 
فارس هعمل المكالمه دي متروحيش مكان ثواني وجي 
مي :حاضر
مالك :مي وحشتيني أووووي اوووي يا مي 
مي بصدمة :مالك؟!!! 
مالك :اي في اي بتبصيلي كده لي  ارجعي يا مي الشغل انا الي خلاني اطردكم كان زين الشامي قالي اني لازم اطرد سيلين عشانها مراته وهو حر يتحكم فيها 
مي :انت كداب دا ضربك جامد 
مالك :لاني لمستها هو بيغير عليها جداااا وبيحبهااا اوووي أووووي كمان 
مي :والمطلوب مني 
مالك :نزل على رجليه على الأرض وكان معاه ورده وفي وسط الشارع بحبك يا مي بحبك اوووي ومش قادر انساكي من يوم ما عرفتك وانا كل يوم بتمنى انك تكوني ليا. 
فارس كان خلص مكالمته وذهب ووجده يجلس على ركبته  ويطلب الزواج منها 
فارس بتلقائيه :انت بتعمل اي ياااا….. ياااا… ياااا….  دي مراتي وبتاعتي 
مي بصدمة: انتم في اي انتم الاتنين خلاص بقاااا 
فارس: اركبي العربيه هنروح مش هتروحي مشوارك 
مي :انت مالك أنت 
فارس بصوت عالي :لمااا اقول كلمه تتسمع بسرعه بدل ما اموتكم مكانكم. 
مي ركبت العربيه وهي بتترعش وبتعيط من طريقته معاها…. 
فارس :اما انت بقااا دا انا هموتك وهطربق الدنيا دي على دماغك انت متعرفش انت بتكلم مع مين بس انت مين عشان تخليني  اكشف هويتي ابعد من وشي واياااك تجرؤ تيجي جنبها تاااني تخصني ولياااا ممتلكات خاصه  وراماه على الأرض. 
وركب العربيه ومي كانت بتعيط 
فارس :ممكن تهدي انا معرفش اي حصلي بس متحملتش انا اسف اني خضيتك  بس مش هستحمل اشوفك مع غيري 
مي  بعياط :انت مالك بيا اصلا انت مين انت عشان تعمل كده انا خايفه وديني عند سيلين ومش عايزه اشوف وشك تاااني 
فارس ركب العربيه واخدها قدام محل ذهب ونزل قدامه واشتري خاتمين ودبله  وسلسلة ولبس الدبله  ل مي  
مي :اي دا اي دا خد إلى انت جايبه دا مش انا  
فارس :مخدتش رايك هتكوني مراتي غصب وركب العربيه وحذرها من أنها تقلعهم. 
_______
زين: لا انا قلقان  هاجر مبتتاخرش كل داا يا   ماجد اتصل بالشرطة وبطل اكل  بقا يا أخي 
ماجد : اي في اي هي موصلتش من امبارح 
زين :قولتلك انجزز وتعالى ورايا 
ماجد اتصل مكالمه جماعيه ببقيت الشله أجمعوا حالا في استراحة زين  قبل ما يتصل بالشرطة 
محمد :اي بقا إلى جايبني عشانه ومصحيني عشانه من النوم مش فاهم 
 زين  :فريد المهدي انت  يا محمد هتهكر  لي الوقتي موبايله أو أي حاجه تخصه   على ما اخد  خالد وماجد ونشوف  اختي لاننا هندور عليها وشوف فارس فين  مجاش لي 
محمد :كلها دقيقتين واعرفلك بيعمل اي 
زين :طب شوف على ما خالد يجيب العربيه 
محمد :اهدي بحمل الأكواد………. بعد خمس دقايق 
الحقققق يا زين اختك مش دي اختك الحقير حاطط موبايله في جيبه أو على طرابيزه انا شايفها 
زين :المتخلف مكفهووش اخويااااا كمان دااا لا خلاص انا معتش فارق معايااا حاجة انا هموته يعني هموته حددلي موقعه بسرعه وتعالوا معايا يا خالد انت وماجد  
وسحب سكينه وركب العربيه واخد معاه مفجأه  لفريد وحلف انه مش هيرجع غير  مموته 
وصل هنااك المكان الي كانت فيه هاجر على حسب ما قال محمد 
ماجد :الحقوا في جثة هنااا يا نهار اسود 
زين :هاجر مش هنا ومحدش هنا  نقلها لمكان تاااني عرفك انت وتفكيرك الزباله يا فريد
خالد :مش وقتك يا زين لو في حد جه واحنا مع الجثة دي هنروح في ستين داهيه بسرعهههه 
ولسه هيخرجوا من المكان  كانت الشرطة محاوطه كل المكان وتم التبليغ عن الجثة المقتوله باسم زين الشامي وكل وسائل الصحافه كانت محاصرة البيت دا من برررا 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى