Uncategorized

رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني عشر 12 بقلم الأميرة فراولة

 رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني عشر 12 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني عشر 12 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني عشر 12 بقلم الأميرة فراولة

فى غرفة الاجتماعات بداخل شركة أميرة
تدخل أميرة الغرفة وهنا ينصدم الجميع
أميرة:اول حاجه السلام عليكم وصباح الخير أنا أميرة الشافعى المديرة الجديدة للشركة واكون بنت سعد الشافعي وكنت فى لبنان من الوقت الى اتوفت فيه والدتى ورجعت دلوقتي وهدير الشركة واتمنى نعمل مع شغل كويس
أدم بصدمة:ازاى انت أميرة 
أميرة:اظن احنا دلوقتي في الشغل والموضوع الى انت عايز تتكلم فيه خاص فهنتكلم بعد الاجتماع 
أدم وهو يكتم غضبه:تمام
بدأوا الاجتماع والكل بقا متفأجاة من أميرة ومن أفكارها العبقرية مع انها اول مرة تشتغل فى المجال ده وكمان منبهرين بجمالها وهناك ايضا أدم الذى لم ينزل عينه من على أميرة طوال الاجتماع وينتظر بفارغ الصبر انتهى الاجتماع
أميرة:وكده أنا خلصت حد عنده اى تعديل على الفكرة
 محمود:لا بجد افكارك روعة ومتميزه
أميرة شكرا واظن كده الاجتماع انتهى وهنبدا التنفيذ من بكره
الكل تمام 
أدم :ممكن نتكلم بقا
أميرة:اتفضلوا معايا لمكتبى  الخاص
طبعا عايزين تعرفوا مين محمود (محمود  شب عنده 28 اعزب ومز اخر حاجه وجسمه روعه وعينه وشعره بالون الاسود وهو صاحب المشروع إلى هتنفذوا الشركتين شركة أميرة وأدم ويكون ليه دور مهم فمش تنسوه )
______________________________
فى مكتب أميرة 
دخل كل من أحمد وأدم وأسماء وأميرة
أدم:ممكن افهم ازاى انتى أميرة وكنت في لبنان وأميرة مراتى عمرها ما راحت لبنان
أميرة:ما أنا مش أميرة مراتك أنا توأمها 
أدم:توأمها ازاى
أميرة:أنا وهى اخوات وكنا مع بعض في مصر بس انا سافرت لما والدتى اتوفت وأميرة رفضت تيجى معايا وفضلت فى مصر 
أدم:ازاى أسمائكم انتوا الاتنين أميرة
أسماء:وهو مش يخصك السؤال بس هجوبك 
أسماء:عمى سعد كان مقرر يكتبهم أميرة وميرة  بس الممرضة غلطت وكتبتهم هما الاتنين أميرة هى دى كل الحكاية
أدم:وطب واى رجعك
أميرة :اخر سوال هجوبك عليه
أميرة:فى اليوم إلى فى وفأة والدى وخطف أميرة قررت ارجع بس شيماء قريبتك خبتطنى بالعربية ولما خفيت رجعت مصر 
أدم:تمام واسف على الازعاج
أحمد:وانا بقول شفت القمر ده فين قبل كده
أميرة: شكرا
أسماء:طب أنا هروح انقل المكتب بتاعى 
أميرة:لا هتفضل زى ما انتى مدير عام الشركة وانا مديرة مجلس الإدارة
أسماء:تمام
وفجأة يخبط الباب
أسماء:اتفضل
ياسمين بدلع ومياصه:خلصت يا مستر أحمد ولا لسه
أحمد:لسه شويه يا ياسمين
أسماء بغيظ:لما يخلص هيبقا يقولك وياريت مش تدخولى تانى لحد ما نخلص
ياسمين: براحه أنا مش عملت جريمة
أسماء كانت رايحه تضربها بسبب غيرتها على أحمد ولكن أميرة مسكتها وقالت
أميرة بصوت يكاد يكون مسموع:أهدى يا بت هتفضحى نفسك
أحمد بعد ما لاحظ غيرة أسماء:اخرجى يا ياسمين دلوقتي
ياسمين بدلع:تحت أمرك يا أحمد بيه وخرجت
أميرة:اظن انكم عرفتوا كل حاجه ياريت تسبونى اكمل شغلى 
أدم:تمام ومستنينكم بكرة في الشركة
أميرة:ليه 
أدم:عشان هنشتغل اسبوع في شركتنا واسبوع في شركتكم
أميرة:تمام
خرج الجميع من عند أميرة وتركوها لوحدها
أميرة ظلت تبكى بعد ذلك تماسكت وقالت 
مش هنزل دمعة تانيه عشان خاطر واحد ميستهلش 
واكملت عملها
———————————————–
بعد أن  خرج الجميع
كانت ياسمين تنتظر أحمد بنظرات وقحة
ياسمين: خلصت يا مستر أحمد
أحمد:ايواه يلا بينا
أدم:أنا هروح مشكور 
أحمد:تمام
وخرجوه من الشركة 
*********************************
بعد ٤ساعات من العمل الشاق
أسماء: يلا
أميرة:يلا أنا تعبانه اوي وعايزه انام
أسماء:وانا كمان غير بكره
أميرة:اهو أنا مش خايفه غير من بكره
 وخرجوا من الشركة وركبوا سيارتهم  وتوجهوا الى منزلهم وعندما وصلوا
أميرة:أنا هدخل انام 
أسماء:مش تضغطى على نفسك يا حبيبتي
أميرة بدموع: مش قادرة يا سمكة حاسه انى هموت
أسماء:أهدى يا حبيبتي كل شى هيمر
وبعد فترة دخلت أميرة الى غرفتها وظلت تفكر فى أدم وفى بكرة والى هيحصل بكره لحد ما نامت 
وأسماء دخلت غرفتها وفضلت تشتم وتلعن ياسمين وتذكرت حبها لأحمد وفجأة طردت تلك الأفكار وذهبت للنوم
أما عند أحمد فتذكر قدرة غيرة أسماء عليه فابتسم وبعد ذالك قال اى يا أحمد هتنسى الى عملته فيك ولا اى لا طبعا هتنتقم منها ودخل. ينام
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فى البحر
عند أدم ذهب إلى المكان الذى اعترفت فيه لى أميرة بحبه وهى اعترفت له  وهو البحر وجلس وظل يحكى للبحر همه ويقول
أدم: انهاردة حسيت ان أميرة جنبى وقريبة منى حستها اختها 
كنت بتمنى انها تكون هى بس للاسف مش هى 
وفجأة بدأء يبكى ويقول وحشتنى وحشتنى اوى يا أميرة حياة ادمرت بعد غيابك نفسى ترجعى ليا تانى هموت من غيرك
وقام وذهب لقصره ليعود لبروده وغروره مرة أخرى
#######################
فى الصباح
استيقظت أسماء وجهزت نفسها وراحت تدور على أميرة ومش لقيتها في غرفتها فنزلت الصالون وبدأت تبحث عنها ووجدتها اخيرا
أميرة:صاحبه متأخر
أسماء وهى تنظر لهاتفها: الساعه 8الا ربع
أميرة:طب يلا يا ختى عشان هنروح شركة الجبلاوى
أسماء وهى تبتسم :يلا
أميرة:ابتسامتك مش مطمانى
أسماء:ده انا بريئه
أميرة : بريئه طب يلا يا اختى نمشى
وخرجوا من الفيلة وتوجهوا الى شركه الجبلاوى
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
فى شركة الجبلاوى
أدم:وصلوا ولا لسه
أحمد: لسه
أدم:باين هيتأخروا من اولها
أميرة من وراه:لا يا أدم بيه الساعة دلوقتي 8بالظبط على موعدنا
أدم :لا مواعيدك مظبوطه بالثانية
أميرة:بالظبط كده 
أدم:طب اتفضلى معايا وانتى يا أسماء هانم مع أحمد عشان التصميم الداخلي
  أميرة وأسماء بتوتر :تمام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند أدم وأميرة في المكتب
كانوا يعلمون ولكن كل واحد يسرق نظرة للآخر 
أدم:تشربى أى 
أميرة:قهوة مظبوطة
أدم فى التلفون:اتنين قهوة مظبوطة
أميرة:اى رايك فى خطة العمل دى 
أدم:عايزه تعديل  بسيط
أميرة:وده رأيى
وجات السكرتيرة بالقهوة وخرجت 
أدم: استراحه 10دقايق
أميرة:تمام
=============================
عند أحمد وأسماء
أحمد: خمس دقائق وهاجيلك ونروح المكتب
أسماء:تمام
مشى أحمد وهنا أسماء قررت تشرب قهوة وراحت جابت قهوة وها ياسمين لمحتها وقررت انها تنتقم على الى حصلها أمبارح وذهبت إلى أسماء وخبطت فيها ووقعت القهوة عليه وعلى هدومها وحرقتها
ياسمين:انت متخلفة مش تفتحى  
أسماء:احترمى نفسك يا أنسة انت الى غلطانة 
ياسمين:انتى هتبجحى وانتى غلطانة اى قلة الذوق دى
أسماء:بت انتى أهدى عشان مشاجن عليكى وربنا 
ياسمين:لا يا شاطرة الشغل ده تعمليه فى الشارع الى انت جايه منه انت أساسا باين عليك واحدة سفلة وبيئة وجاية الشركة عشان تشقطيلك عريس غنى (ملحوظه ياسمين مش تعرف أن أسماء هى مرات أحمد ولا انها مديرة شركة  الشافعي ولا انها بنت واحد من أكبر رجال الأعمال)
أسماء اتعصبت أسماء وبدأت دموعها تنزل ورفعت لديها وضربت ياسمين بالقلم على وشها قدام كل الشركه وقالها
أسماء:انتى الى انسانه بيئة وانت الى بتشقطى الرجالة وانتى حيوانه ومتخلفة
ياسمين:انتى ازاى تضربينى  
ورفعت ايديها عشان تضرب أسماء بالقلم بس أحمد مسك أيدها وقالها
أحمد:انتى ازاى تتجرئى وترفعى ايدك عليها انتى مجنونة
ياسمين:انت بتزعقلى عشان دى 
أحمد:دى احسن منك ومن كل عيلتك وانتى مطروده
 ياسمين:بس
أحمد:اتفضلى 
خرجت ياسمين من الشركة وبعد كده أحمد بص لأسماء لفها لسه بتعيط أخدها مكتبه 
أحمد: خلاص يا أسماء
أسماء بدموع وعياط:قالتلى انى بيئة و سفلة وجايه اشقط رجالة غنية قالتلى انا كده 
أحمد وهو يحتضنها:لا أسماء انتى مش كده ولا عمرك هتكون كده
????ظلت أسماء تبكي في حضن أحمد وتحضنه بشده وفجأة تداركت نفسها وبعدت عنه وقالت
أحمد:اسف بس 
أسماء:لا عادي ولا يهمك
أحمد: نبدأ الشغل 
أسماء:تمام يلا
////////////////////////////////////////////
عند أميرة وأدم
  أميرة:أنا جعانه احنا بتشتغل من اكتر من 6ساعات 
أدم:تمام اطلبلك اى 
أميرة:بيتزا وبيبسى ده اكلتى المفضلة
أدم :ده أكلة أميرة المفضلة برده
أميرة:عادى ما هى اكله أسماء المفضله دى اكل نص الكون المفضلة
أدم: خلاص تمام 
وكان لسه هيطلب ولكن دخلت عليه حبيبة
حبيبة:أنا جيت 
أدم: اهلا
حبيبة:وحشتنى 
أدم:انتى اكتر 
أميرة:طب وانا مش وحشتك 
حبيبة:أميرة أميرة 
أميرة:ايواه أميرة
حبيبة:وحشتنى موت 
اميرة:وانتى كمان هنطلب بيتزا نطلبلك معانا 
حبيبة:اه وبيبسى كمان
أدم:حاضر وطلب أدم الاكل 
وهنا تدخل شيماء
شيماء:اسفه يا أدم كنت هوديها المربية بس هى عايزاك 
أدم:مش مهم دى تنور فى اى واقت
شيماء:طب أنا هروح مشوار وانت رجعها معاك وخرجت
حبيبة وأميرة سوا:أنا جعانه يا أدم 
أدم:براحه ما أنا طلبت الاكل 
وها يوصل الاكل ويقعودوا كلهم ياكلوا فى جواىمن الفرح والسعادة ومرح وفى لحظه تتلقى عيونهم معا للبعض الثوانى  ويستيقظوا على صوت أسماء
أسماء:يلا يا أميرة 
أميرة:على فين
أسماء:على البيت 
أميرة:تمام وقامت 
أدم:بكرة فى حفلة عشان الصفقة المشتركة بينا 
أسماء وأميرة :تمام 
خرجوا جميعا من الشركة أدم وأحمد الى فيلة الجبلاوى وأميرة وأسماء لفيلة الشافعى
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صديقي المفضل للكاتبة مريم سمير

‫12 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!