Uncategorized

رواية منقذي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى ياسر

 رواية منقذي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ندى ياسر

في العياده “
دخل تميم وندي للدكتوره ….. والدكتوره قعدت تكشف علي ندي وبعدين ابتسمتلها وقالت ل ندي مبروووك ….
تميم : مالها ندي ي دكتوره …
الدكتوره : انت جوزها …
تميم : ايوا …
الدكتوره : طب الف مبروك المدام حامل ….
تميم بصدمه : نعام ودا حصل ازاي وامتي …
الدكتوره : والله حضرتكم اللي تعرفو حصل أمتي وازاي  معنديش انا علم بكدا ….
تميم بص ل ندي اللي من ساعت م عرفت وهيا مصدومه كأنها متغيبه عن الدنيا …فاقت علي صوت تميم ..
تميم : يلا ي ندي امشي قدامي ….
طلعت ندي ومشيو وبعدين ركب العربيه بسرعه جامده لحد لما وصلو البيت …
تميم بعصبيه : انزلي حضرتك …
نزلت ندي وهيا مستغربه طريقه كلامو م اعنو من حقو …
تميم بعصبيه : ممكن اعرف بقي المدام حامل من مين ؟
ندي : مش عارفه والله انا مغلطش مع حد ابدااا انت شاكك فيا ي تميم للدرجادي مفيش ذره ثقه …
تميم : عايزاني أثق ازاي وهيا الدكتوره بتقول انك حامل اي هتكوني حملتي مع نفسك …
ندي : انا مش اسمحلك تشك في أخلاقي وانا هسيبهالك وامشي ……
تميم : تمشي !؟ بسهوله كدا هتسبيني اه م هوا تلاقيكي رايحه للاستاذ اللي حامل منو عشان تتصرفو في الجريمه اللي عملتوها دي …
ندي بعياط : انت حيوان .. بقي انا تشك فيا دا انا نفسي معرفش حامل ازاي وامتي وحصل كل دا ازاي مش عارفه جاي تقولي حامل من مين م انا كنت قصادك كل يوم سبتك أمتي انا وقبل كدا كنت محبوسه مع ابن عمي وقبلها مكنتش بطلع من البيت لما كنت عايشه مع بابا وبتهايالي انت عارف كل دا ….
تميم بزعيق وعصبيه : لا طلعتي لليله كامله ومعرفش كنتي فين وبعدين وانا اي الي يخليني اصدق ان كنتي مع بنت وبتساعديها م يمكن كنتي مع العاشق بتاعي …
ندي : اخرس مش عايزه اسمعلك صوت … ولو شاكك انا كنت فين الليله اللي خرجتها احنا ممكن نروح المستشفى ونسأل الدكاتره اللي كانو هناك 
تميم : ومالو نروح المستشفى ونسأل ..
طلعو هما لاتنين ركبوا العربيه وكل واحد بيفكر وشيطانه معاه …..
تميم كان راكب ومش قادر يصدق هيا تعمل كدا قلبه كان بيوجعه ازاي يوم م تكون حامل متكونش منو ودي مراتو اللي حبها فوق المحبين حباً اللي اعتبرها كل دنيته تميم دموعه نزلت لمجرد تفكيره أنها هتسيبه وهتمشي دموعه نزلت عليها ومش ضعف العياط مشاعر و احاسيس ومش الكل يفهمها …
وصلو المستشفي ….
ندي عند لاستقبال : لو سمحتي دكتور **** موجود ..
السكرتيره : ايوا ي فندم موجود في غرفته  …
ندي : تمام …
ندي بصت ل تميم ومشيت علي غرفه الدكتور … كانت ماشيه بسرعه جامده كان كل همها أنها تثبت ل تميم انها شريفه وأنها متعرفش هيا بقيت حامل ازاي دماغها كانت هتتفجر من التفكير ….
وصلت غرفه الدكتور هيا وتميم …
ندي : السلام عليكم 
الدكتور : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ندي لل دكتور : مش حضرتك كنت ماسك حاله المدام هايدي اللي كانت حامل  وسقطتت وحصلها نزيف وفضلت لليله كامله هنا …
الدكتور : هايدي مين ي مدام انا معرفش حد بالاسم دا وانا اصلا اول مره اشوفك …
ندي بصدمه : ازاي ي دكتور مش فاكرني دا انا خدتت الفون بتاعك عملت منو مكالمه …
الدكتور : شكلك غلطانه ي مدام انا معرفكيش فعلا وانا هكدب لي …
ندي بزعيق : انت كداب والله كداب انت بتعمل معايا كدا لي … حرام عليك …
تميم بعصبيه وزعيق : وهوا ذنب الدكتور اي انو مشفكيش هوا يعني كنتي عايزاه يكدب ويقول ايوا شفتك  عايزه تداري علي عملتك الوسخه اللي عملتها وخونتيني زعلتك في اي انا دا من اول يوم جواز لينا عملتك حلو وكانك بنتي وامي واختي ومراتي حبيتك وحبيت كل حاجه فيكي لي تعملي كدا هوا انا استاهل خيانتك دي انا بكرهك ي ندي بكرهك ومبقتش عايزك ف حياتي واتفصلي اطلعي براا ومش عايز اشوف وشك تاني ….
ندي كانت قاعده وبتسمع ومش عارفه ترد تقول اي الكلام بقي متحجر مش عارفه تنطقه قلبها وجعها اوي من كلام تميم ليها سابتو ومشيت وطلعت برا المستشفى مكنتش عارفه تروح فين بس دا اللي مكنش هاممها هيا كانت اتكسرت من جوا حزينه وقلبها متقطع علي اللي حصلها وصدمتها لأكبر في تميم ازاي صدق كدا عليها ازاي وهيا معرفتش تحب غير وهيا معاه مطمنتش غير وهيا جمبو (بس اوردي يعني ي جماعه اي راجل لما يعرف أن مراتو حامل كان هيسيبها ) ……كانت ماشيه في الشوارع زاي التايهه اللي مقطوعه من شجره اللي مش عارفه وإلا تروح فين وإلا تيجي منين ……
_________
تميم خرج من المستشفى بعد م اعتذر للدكتور علي اللي حصل خرج و هوا حاسس ان قلبه هيتخلع من الوجع فضل ماشي بالعربيه و م وصلش البيت وقف عربيتو في مكان مفيهوش حد عند البحر وبصوت عالي نادي علي ندي صوت كان كلو عياط كان بيدعي من ربنا انو يكون في حلم وميكنوش دا حقيقي وان ندي مسبتهوش كان بيدعي بصوت عالي وبيقول يارب تكون صادقه يارب اكون انا غلطان في حقها يارب انا مش عايز غيرها ومحبتش غيرها لي تاخدها مني يارب تسهل عليا لامتحان دا واعدي منو يارب م تبقي غلطتتت مع حد …. كان بيدعي من كل قلبه علي امل أنها متكونش عملت حاجه هوا كان واثق فيها بس غيرته الشديدة عليها اعمته عن اللي بيحصل ….
_____
فاطمه : بت ي يارا هوا اخوكي وندي كانو بيزعقو لي …
يارا : معرفش والله ي ماما …
فاطمه : يارب خير يارب … طب متعرفيش راحو فين .
يارا : لا والله مكنتش براقبهم …
فاطمه : ي شيخه انتي اي مبتحسيش …
يارا : لا بحس بس دي حريه شخصيه ودي حياتهم مش هروح انا اسالهم انو رايحين فين .؟
فاطمه : خلاص ي آخره صبري انتي هتتفتحي …
وهنا كانو قاعدين مع بعض هانم دخلت عليهم ..
هانم : مدام فاطمه انا عايزاكي في موضوع ..
فاطمه : اتفضلي ي هانم في اي ؟
هانم : انا عايزه اجازه لمده يومين …
فاطمه : لي ي هانم في اي …
هانم : ولدتي تعبانه جدا ي مدام ولازم تكون جمبها لان مفيش حد ياخد بالو منها …
فاطمه : ماشي ي بنتي ارجعي الي امك ولو عوزتي اي حاجه انا موجوده … وقامت ادتها فلوس عشان تعب ولدتها … وهنا اقدر اقولكم الخيانه بتيجي من اللي بتمدلو ايدك …
هانم : تسلمي ي مدام كتر الف خيرك …
خرجت هانم من البيت وبعد م خرجت اتصلت علي ادهم …
هانم : الو يبه خرجت زاي م قولتيلي …والمدام ندي هيا والأستاذ تميم سمعتهم وهما في لاوضه بيزعقو وفي لآخر قالها أنهم هيروحو المستشفى مش عارفه بقي عملو اي هناك …
ادهم : تمام ي هانم انتي كدا مهمتك خلصت وفلوسك هتوصلك …
هانم : تمام يبه …وقفلت معاه …
ي تري ي ادهم هتعمل اي ؟
_________
في بيت تميم وصل ادم زاي م كان متفق مع تميم …
ادم دق جرس البيت لحد م فاطمه ام تميم فتحت …
فاطمه : اهلا ي ابني تعالي اتفضل …
ادم : تميم موجود ي طنط …
فاطمه : لا دا خرج هوا و ندي ومنعرفش راح فين ….
ادم : خير يعني وإلا اي ..
فاطمه : خير ان شاء الله … تعالي طيب ادخل هتفضل واقف كدا …
ادم : لا خلاص بدال تميم مش موجود ابقي اجي في وقت تاني …
فاطمه : ادخل ي ابني ابو تميم جوا تعالي استناه ..
ادم دخل وإليها فرصه انو يتكلم مع ابو تميم ..
مهاب : اهلا ي ادم ي ابني …
ادم : ازايك ي عمي عامل اي …
مهاب : الحمد لله بخيررر…
ادم : دايما يارب … وكمل كلامه .. كنت عايز حضرتك في موضوع كدا لوحدنا …
مهاب : اتفضل ي ابني …
خرجت فاطمه و يارا عشان يسيبوهم لوحدهم …
مهاب : خير ي ابني في اي …
ادم : خير ان شاء الله … انا كنت طالب ايد لانسه يارا …
مهاب : والله ي ابني مش هتلاقي احسن منك بس مقدرش اقولك كلمه غير لما نسالها ….
ادم : انا هسألها بس لما اشوف قرارك ي عمي و موافقتك …
مهاب : انا والله ي ابني معنديش مشكله وموافق وفي لاول و في لآخر القرار قرار يارا …
ادم : خلاص يارا هقولها انا دا لو معندكش مشكله يعني …
مهاب : لا مفيش مشكله …
ادم : تسلم ي عمي ومتخافش عليها دي في عيوني …
مهاب : عارف اللي عندك والله ي ابني …
ادم : شكرا ي عمي طب انا هستأذن بقي اروح اقول ل يارا ..
مهاب : تمام …
خرج ادم من غرفه الرسبشن واتصل علي يارا عشان مشفهاش تحت …
ادم : خمس دقايق وتكوني جاهزه …
يارا : نعم انت اهبل ي ابني وإلا عامل نفسك اهبل …
ادم : هوا انتي لسانك دا جاهزة كدهو علي طول للرد …
يارا : اخلص عايز اي …
ادم : تصدقي ان انا غلطان أن كنت عاملك سريبرايز جميله ….
يارا : اي دا انت بتتكلم جد …
ادم : اه والله ..
يارا : دقيقتين واكون جاهزه عندك …
ادم : يالهوي عليكي مصلحجيه اوي ….
يارا : ملكش فيه ويلا بأس بقي عشان البس وانزل …
قفلت معاه ويارا هتخرج مع ادم وكل دا بدون علم اللي حصل ل ندي و تميم ….
__________
عند ندي … فضلت ماشيه لحد لما قعدت ف جمب في الطريق كانت قاعده وكأنها غايبه عن الوعي وفضل قاعد لحد ….
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!