Uncategorized

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة الله وائل

 رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة الله وائل
رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة الله وائل

كانت تجلس على الفراش بحزن وتحدث نفسها قائله :
انا عملت اي طيب لي بيعاملني كدا
، انا دماغي وجعتني من التفكير انا هنام
وبعد انا وضعت الغطاء عليها وكانت ستذهب الي النوم، وجدت شخص ما يضع يده عليها وكانت ثقيله
فريده بصراخ :
عاااااااااااااا، كااااااااااامل
الخادمه برعب :
عااااااا، في أي ياست هانم اهدي انا دعاء، دعاء الخدامه يا ست هانم وكنت جايه اشوف حضرتك نمتي والا لسه اصل ميرفت هانم طلبت مني كدا
فريده وهي تلتقط أنفاسها براحه و تنهض من على الفراش قائله :
اهههه حرام عليكي خضتني يا دعاء، مانمتش كنت لسه هنام بس هو بعد اللي حصل دا فيها نوم مفيهاش نوم يا دعاء
دعاء بحزن :
يقطعني يا ست فريده حقك عليا
فريده وهي تخرج فستان من حقيبتها قائله :
خلاص يا دعاء مفيش حاجه خديني لمدام ميرفت
              بقلمي منه وائل
*************************
               في غرفة كامل
كان نائما على الفراش يتقلب يمينا ويسارا لم يستطيع النوم ولم تغمض جفونه ولو لحظه
ثم جلس على الفراش قائله :
وبعدين بقا انا ليه مش بنام، طب وانا ليه حاسس بالذنب اني عملتها وحش، ماهي اللي كدبت، طب ما فيفيان قالتلك الصبح هفهمك كل حاجه وانت اللي رفضت قال اي عاوز تسمع منها يااخي دا انت غبي
ثم نهض من على الفراش و فتح باب غرفته ثم نظر الي باب غرفة فريده وكان متردد ان يذهب لها
وضع يده بين خصلات شعره ثم عقد العزم للذهاب قائلا :
منا لازم افهم منها بقا
قام بدق الباب عدة طرقات ولم يجد استجابه، فدى الرعب في اوصاله، ثم دق الباب مره اخرى قائلا بنبره قالقه:
فريده انتي نايمه، فريده، في أي بقا مش معقول  دا اللي نايم بيصحي، انا هدخل بقا انا كده قلقت
ثم فتح الباب فجاءه. و…..
……………………….             
كانت تجلس ميرفت وتضحك بشده قائله :
هههههههههه يوه جاتك ايه يا فريده بقا حد يخاف من دعاء برضو دي كيوت خالص بس هي اللي ايدها تقيله شويتين ههههههههه
عاصم بمرح :
هههههه دا تلاقيها بس كانت راحت في النوم وحلمت بعفريت فلاقيت دعاء في وشها ههههههه
فريده بضحك على حديثهم قائله :
ههههههه هو انا اصلا مكنتش نمت لسه
بسمه بابتسامه هادئه :
طب يا حبيبتي لو لسه محتاجه تنامي اطلعي
فريده بنفي وهي تتجول في الحديقه قائله:
لا خلاص انا هقعد معاكم بس هتمشي شويه في الجنينه
ميرفت بحنان :
اتفضلي يا حبيبتي وبعدين تعالي اكون جبتلك حاجه تشربيها
فيفيان وهي تقف قائله :
استني يا فريده خديني معاكي
ابتسمت ميرفت ثم قالت :
البنتين دول قمرات اوي وانا حبيتهم جدا، ياسلام لو عايشين معانا
عاصم بمرح :
ياميمي انتي لو عليكي عاوزه مصر كلها تعيش معاكي، فاكره بنت الست عزه قال ايه خليها تيجي تكمل دراستها هنا، وهما اصلا صعايده ولو كانت جات هنا كانت هتبقا مسخره  يابا الحاج، ههههههههه
ضحكت بسمه بشده على طريقته، فحين سرح هو في ضحكتها التي يعشقها منذ الصغر، انتبهت انه ينظر لها ويتأملها، فهزت له راسها بتساؤل لتعرف على ماذا يتطلع، فغمز لها بعينه مما جعلها تتوتر كثيرا وخجلت واحمرت وجنتيها وهذا ما كان يريده
………………………….            
فريده بصدمه :
يعني هو عرف، طب ازاي وامتا ومين بس اللي قاله؟
فيفيان بتوضيح :
يابنتي ما ميس ماري هي اللي قالتله لما هو سأل على رأي اهلك
فريده بتوتر :
عشان كدا كان بيعاملني وحش، كما قولتلك يا فيفيان انه لما يعرف هيعاملني وحش انا عارفه، اصلا اي حد بيعرف اني ماليش اهل بيبعد عني
…………………                
كامل وعلي وجهه علامات الخوف قائلا بتساؤل:
مساء الخير، هو….. هو فيفيان نامت؟
عاصم باستغراب :
لا بس بتسأل ليه؟
كامل وهو يجلس :
طب حد شاف فريده؟
ميرفت بمكر قائله:
انت بتسأل على فريده والا فيفيان بقا؟
كامل وقد شعر بالقلق اكثر :
ياأمي بقا هو انا بسألكم عشان تردوا بسؤال، فين فريده مش في اوضتها لي؟
بسمه وقد شعرت بالقلق الذي على وجهه فقالت بحزن :
بتتمشي مع فيفيان هناك
هب كامل واقفا ثم ذهب لهم وعينيه لا تبشر بالخير
ميرفت :
ماله دا؟ ربنا يستر
……………………………           
فيفيان وهي تحاول توضيح الأمور قائله :
يا فريده مش كده والله هو قصده…..
قطعت حديثها فريده قائله بحزن وعينيها تلمع بالدموع :
لا يا فيفيان انا فاهمه قصده، هو زي اي حد هيفكر انا جايه ازاي اكيد بنت حرام، زي ماانا دايما بفكر كدا مع نفسي
كانت ستتحدث فيفيان ولكن تفاجئوا بكامل يأتي إليهم وعينيه تخرجان منها الشرار
كامل بغضب شديد :
انتي اي اللي نزلك من اوضتك انتي مش قولتي هتنامي
فريده وهي تجاهد في عدم هبوط دموعها قائله :
انا كنت……. كنت
كامل بغضب اكثر :
كنتي بتستهبلي، انتي اصلا مش عاوزه تنامي بس طبعا مش قادره تشوفي خلقتي مش كدا، ماصدقتي اني نمت طبعا ونزلتي عشان تهزري وتضحكي اه ما عاصم موجود مش كدا
نظرت له فريده بصدمه تحت أنظار فيفيان بذهول ودهشه مما تفوه به
نظر لها كامل بعصبيه ثم امسك يديها بعنف وقال وهو يجذبها ورائه :
انا بقا هعرفك ازاي تكذبي في كل حاجه، انتي كذابه وكل حاجه بتعمليها كذب، اهلك معندكيش اهل وكذبتي وسكت، كمان بتكذبي وتقولي عاوزه تنامي وانتي اصلا مش عاوزه تقعدي قدامي عشان يخلالك الجو صح
سحبت فريده يدها منه بعنف وهي على صدمتها ثم قالت بانهيار وصراخ :
باااااااااااس اسكت، مش عاوزه اسمع  حاجه
كامل بغضب وقد أعمى الغضب عينيه فقال :
لا مش هسكت يا كدابه ، اه ماانا اللي كنت فكرك بريئه، كنتي قصدك اي بكذبتك دي ها انطقي
وضعت فريده يدها على اذنها ثم قالت بانهيار اكثر وصراخ أعلى وهي تجري :
بااااااااس حراام عليك اسكت، عاااااااااااااا اا
فيفيان وهي تلحق بها قائله بلوم :
حرام عليك لي بتعمل فيها كدا، فريده مش كدابه، كونك انك مش عاوز تسمع الحقيقه وبتكابر دي مشكلتك انت، ومايخصكش اذا كان ليها اهل والا لا 
ثم تركته وذهبت ورائها سريعا
              بقلمي منه وائل
*************************
              في المدرسه
كانوا ينظرون له بصدمه ولم يتفوهوا بكلمه واحده
الحاج فتحي بصوت عالي :
إيه يامرا انتي وهي ماهتسمعوش، فين البت دي؟
ميرت بغضب :
انت ازاي تتكلم بالاسلوب دا معانا، مفيش بنات عندنا جات بالطريقه دي، كل البنات اللي هنا ولاد ناس احنا هنا مش في ملجأ دي مدرسه محترمه
اقترب منها وقال بنبره تحذيريه:
اتكلمي عدل يا مرا انتي، وكلامي واضح، فين البت دي اني عارف انها چوا وهتكدبوا، اني چدها وبجولكم عاوزها
ميس ماري بغضب شديد :
انت اتجننت يا راجل انت، اسمع انا وقفت وسمعتك كتير المره دي انت اللي هتسمع لو مش مشيت من هنا هطلبلك البوليس
الحاج فتحي بغضب وهو في محاوله للدخول :
انتي اتچنتي يا مرا منك ليها، اني جولت اني عاوز بنت بتي اوعوا أجده
صرخت ميرت بعلو صوتها وصرخت ماري أيضا الي ان تجمع الناس واتوا بالبوليس الذي أخذهم الي المخفر 
               بقلمي منه وائل
*************************
      في الصباح في منزل كامل
كان يجلس على مائدة الطعام وكانت تنظر له ميرفت بلوم وعتاب
كامل بنفاذ صبر :
يا ماما كفايا بقا انا عارف اني غلطت باللي عملته امبارح دا مكنش ينفع بس انا كنت بفهمها حاجه وهي مكنتش بتسمع كلامي فغصب عني اتعصبت معرفش انها هتنهار كدا ويحصل اللي حصل امبارح دا
عاصم بانفعال :
ياسلام يا كامل يعني انت مكنتش واخد بالك انك بتزعقلها ومكنتش مدرك انها هتنهار، ماانت عارف انها حساسه وماتستحملش كدا، وبعدين انت جايب بنات الناس هنا عشان تعذبهم والا اي
ميرفت :
شوفت بيقولك اي معاه حق والله مش هقدر اقول حاجه، نفسي توزن الأمور وتعقلها كدا قبل ماتتصرف خطوه واحده بعصبيتك دي
كامل وهو ينهض ويصعد الي غرفته قائلا :
يووووو بقا انا طالع احسن
ميرفت وهي تبرم فمها قائله :
طول عمره كدا لما يتزنق في الكلام يتهرب كدا
بسمه بتبرير:
يا ميمي مش يمكن هي عصبته وبعدين احنا مانعرفش ايه الكلام اللي دار بينهم
نظرت لها ميرفت ثم قالت بسخريه وهي تقلد صوت بسمه بطريقة مضحكه:
مش يمكن هي عصبيته يا ميمي، حتى لو عصبيته دي صغيره مينفعش اللي هو بيعمله معاها دا،  ربنا يستر اما تصحى
              بقلمي منه وائل
*************************
             في غرفة فريده
كانت نائمه على الفراش ولم تشعر باي شئ إلا أن وجدت يد أحدهم تضع عليها
فريده بفزع :
 عااا مين؟ مين…. فيفيان، احنا فين يا فيفيان
نظرت لها فيفيان بحزن وقلق على حالتها ثم قالت :
ماتخافيش يا حبيبتي قومي يلا عشان تاخدي دش وتفطري
جلست فريده مكانها ثم تذكرت ما حدث ليله امس
فلاش باك
فريده بانهيار وصراخ وهي تجري :
عاااااا بس بقا كفايا حرام عليك
ميرفت بفزع :
مالك يا حبيبتي اي اللي حصل بتصرخي لي، اي اللي حصل يا فيفيان
فيفيان وهي في محاوله السيطره على فريده التي تصرخ:
مفيش بس كامل زعقلها جامد وخلاها تصرخ
فريده بعد سماع اسم كامل قالت بانهيار وهي تحاول الهرب والدموع في عينيها :
اوعي سبيني عاوزه امشي سبيني عاااااااااااااا
كامل بعلو صوته :
فريده، اهدي يا فريده لوسمحت
فريده وهي تبتعد عنه وتضرب الأرض بقدمها :
مش عاوزه اشوفك ابعد عني عاااااااا
ميرفت وهي تمسك بها قائله :
خديها يا بسمه على فوق بسرعه واديها مهدئ يلا
باك
هبت فريده واقفه ثم قالت وهي تضع ملابسها في حقيبتها :
يلا نمشي من هنا بسرعه يلا
فيفيان وهي تمنعها من وضع الملابس في الحقيبه قائله :
يا فريده بلاش جنان بالله عليكي واهدي كده مش هينفع نمشي
فريده وهي تبعد يدها قائله :
يلا يا فيفيان بقولك يلاااا
………………..                 
كان يقف أمام غرفتها ويستمع لما يحدث بالداخل
كامل بتوتر :
يالهوي يا فريده انتي لسه بحالتك دي
وفجاءه وجد باب الغرفه يفتح في وجهه
فريده بعلو صوتها :
اوعي يا فيفيان حرام عليكي بقا سبيني امش…
نظرت له بكره ثم حاولت الإبتعاد من أمامه، الا انه امسكها من يدها ثم قال :
رايحه فين؟
فريده وهي في محاوله لسحب يدها من يده قائله بكره :
ابعد ايدك عني ماتلمسنيش انا همشي ومش هقعد لوسمحت سبني بقا
كامل وهو يتمالك اعصابه ويقربها اليه قائلا :
لوسمحت يا فريده انا بتكلم بهدوء اتفضلي دخلي شنطتك جوا وبطلي جنان
فريده وهي تضربه بيدها على صدره قائله :
قولتلك سبني بقا انت أي معندكش دم، يا بارد يابارد
نظر لها كامل نظره اخافتها كثيرا مما جعلها تقف عن المقاومه ثم نظر الي فيفيان وقال :
دخلي الشنطه دي جوا يلا
فيفيان بارتباك:
ح.. ححاضر
امسك كامل يدها وسحبها ورائه ثم قال :
تاني مره يا ديده لما تعوزي تدلعي عليا يبقا قولي قبلها ماشي يا روحي
ثم امسك وجنتيها ويفركهم باصبعيه الاثنان
ثم هبط السلم تحت نظرات فريده المندهشه من أفعاله
كامل بعلو صوته :
جود مورنينج تاني يا جماعه بس وديده معايا
ميرفت باندهاش قائله :
اوه فريده حبيبتي تعالي بسرعه يلا عشان تفطري ياروحي
بسمه بابتسامه قائله :
صباح الخير يافريده يلا تعالي كولي عشان هنخرج يلا
فريده بارتباك وهي تنظر إلى كامل :
ها… اا حاضر
عاصم بشك وهو يوجه كلامه لفريده :
اممم، هو انتي كويسه يافريده؟
فريده وهي في محاوله لحبس دموعها قائله :
اه.. اه انا كويسه
كامل وهو يقول لعاصم بغيظ :
ايوا كويسه لي شايفها بتعيط ولا حاجه
ميرفت :
اي يا كامل مالك في أي بتتكلم كدا لي هو قال اي يعني؟
كامل بنفاذ صبر :
مفيش حاجه يا ماما، المهم خلصوا بقا يلا عشان اليوم مايروحش مننا يعني عاملكم برنامج فسحه النهارده جميل اوي
فيفيان بحماس :
طب البرنامج دا فيه ملاهي؟
كامل وهو معلق عينيه على فريده قائلا:
اه يافيفي فيه كل اللي نفسكم فيه
فيفيان وهي تهب واقفه قائله بحماس اكثر مثل الاطفال :
انا جاهزه
ضحك الجميع على طريقتها في حين انا فريده كانت تنظر لكامل بتحدي وغيظ ثم وقفت وقالت :
لوسمحت بلاش نتأخر النهارده عشان عندنا مدرسه بدري الصبح ممكن؟
كامل وهو يقترب منها مما آثار ارتباكها قائلا :
حاضر يا ديده مش هنتاخر 
ميرفت :
خلاص يبقا يلا بقا عشان مانتاخرش برا 
ذهب الجميع الي تلك الفسحه التي أعدها لهم كامل َذلك ليقوم بمصالحة فريده 
ذهبت ميرفت وبسمه الي سيارة عاصم 
وفيفيان وفريده الي سياره كامل 
             بقلمي منه وائل
*************************
            في قسم الشرطه  
كان يقف أمام الظابط ويشتعل غضبا من ليلة امس والتي حدثت معه أحداث لم تحدث في السينما من قبل
الظابط بتساؤل :
يعني بصراحه انا مش عارف اقول اي راجل كبير ذيك وصعيدي يعني ناس محترمين، اي اللي يخلي يعمل الأفعال اللي عملها دي، بتتهجم على مدرسة بنات يا حاج، لا وكمان خاطف واحده
أسرعت كريمه قائله ودموعها تنساب على وجهها :
لاه لاه، مش خاطفني، دا بوي
الظابط باستغراب :
ايوا بس موزموزيل ميرت والست ماري قالوا انك كنتي جايه معاه بتعيطي وشكلك زي مايكون متعذب
تحدث الحاج فتحي بصوته الاجش قائلا :
اني مهخطفش حد يا باشا ديه بتي، واني روحت المدرسه ديه عشان اچيب حفيدتي اللي هما رفضوا يدوهالي
الظابط بعدم فهم :
ازاي يعني مش عاوزين يدوهالك، بص انا ماليش دعوه بالحوارات دي كلها لو عاوز تقدم بلاغ قدم واحنا نتصرف بس انت دلوقتي جاي متقدم فيك بلاغ ياريت ياحاج ترجع بلدك وتخليك في حالك ودا لمصلحتك
الحاج فتحي بجمود :
اني ماهعملوش البلاغ ديه، اني عارف هچيب حفيدتي كيف، على العموم اني مهتعرضلهمش واصل هاخد بتي وهعاود تاني لبلدنا
دب دب
الظابط :
ادخل
العسكري :
تمم يافندم، في واحد برا اسمه محمد عبد القوي جاي عشان يدمن الحاج والست اللي معاه
نظر فتحي لكريمه بصدمه وغضب، بينما هي كانت تهز راسها بالنفي لعدم معرفتها بوجوده
الظابط بامر :
خليه يدخل
محمد وهو ينظر إلى كريمه الباكيه بحزن شديد ثم انتبه إلى الحاج فتحي والذي كان ينظر له بعين تملئها الغضب والكره 
الظابط بتساؤل:
وحضرتك تبقا مين بقا؟
محمد وهو ينظر إلى كريمه بشوق ولهفه :
انا….. أنا ابجا چوز الست دي، وديه يكون حمايا
نظر له فتحي بغضب شديد وكان سيهم بالحديث ولكن اوقفته كريمه بيدها َنظرت له تحثه على الصمت حتى يخرجون من تلك المصيبه، فاصغي إليها كي يذهبون من هنا، ولكنه يتوعد له بعد الخروج
الظابط وهو ينظر إلى بطاقته قائلا :
ايوا بس انت بطاقتك مكتوب فيها اعزب
محمد بارتباك قائلا :
مااهو انا ومراتى كنا انفصلنا فتره ورچعنا ونسيت اني اغيرها بجا
الظابط بشك قائلا :
اااه، طب الحاج بيقول انه راح المدرسه عشان يجيب حفيدته بنت بنته اللي هي مراتك يعني البنت دي تكون بنتك، انت موافق على الكلام دا؟
محمد بنفي :
لاه يا بيه معندناش بنات تجعد في المدارس دي، دا بس بتي الله يرحمها ماتت في حادثه زمان فالحاچ كان روحوا فيها، فهو مش مصدج انها ماتت فجه اهنه فكرها لساتها عايشه
الظابط بتفهم تحت نظرات فتحي الغاضبه والذي ينظر له يقسم انه سيفتك بأحد ما
الظابط :
تمم اتفضل امضي هنا،ياريت تخلوا بالكم من الحاج، يلا بالسلامه
خرجوا جميعا من المخفر والذي بعد ان ابتعدوا عنه اشتعل فتحي غضبا وبدء في الخناق مع محمد والذي كان سينهي بحياته
فتحي بغيظ وغضب :
بجا اني مچنون يا ولد عبد الجوي، اه ماانت هتطلع لمين غير لابوك يا ولد السم انت
محمد وهو يختبئ منه :
ياابا الحاج افهمني بس اني لو مكنتش عملت أجده كنت هتروح في حديد، دا صاحب المدرسه ديه عالي جوي جوي
الحاج فتحي وهو يلقي عليه شئ :
اخرس يا ولد المنكوب انت، اني مفيش حاجه تبجا علوي عليا، وبعدين انت عاوز مننا ايه بجا ماتغور يااخي جامت جيامتك
كريمه وهي تحاول أبعاد والدها عمه قائله بدموع :
احب على يدك يابوي بكفياك بجا
امسكها من شعيراتها وقال بتهديد انتي تخرسي خالص لساتك ليكي حساب معايا يابنت الرافضي، دا اني هوريكي وبرضو هعرف مكانها
جدامي يلا، وانت يا واد لو چيت ورانا هكون طاخك عيارين انت وهي واريح الخلج منيكم، داتك الغم
محمد بخوف وقلق :
يارب استر يارب
               بقلمي منه وائل
*************************
            في مدينة الملاهي
كانت تلعب فيفيان وتلهو بمرح كثير هي وبسمه وعاصم 
بينما كانت تجلس فريده على الطاوله مع ميرفت وكامل الذي كان يشعر بالغضب من فريده العنيده
كامل بغضب :
يافريده هو احنا جايين عشان نقعد قومي يلا بقا عشان تلعبي
نظرت له فريده بغضب ثم قالت :
مش عاوزه العب وانت مضيق لي هو انا قاعده على راسك
ضحكت ميرفت على حديث فريده ثم قالت :
هههههههههههه، يخربيت فقرك يا فريده، اه صح يافريده دعاء لما كانت بتصحيكي امبارح بليل وانتي اتخضتي ونزلتي قعدتي معانا، هي كانت بتصحكي كمان عشان توريكي كام فستان كدا كنت لسه جيباهم ليكي بس الغبيه نسيت توريهملك
فريده بانتباه وهي تنظر لكامل الذي يستمع الي كلام والدته بصدمه وندم:
ماهي ماقالتش يا ميمي،خلاص لما نروح نبقا نشوفهم
ميرفت وهي تنظر لكامل بمكر:
ماشي ياروحي
هب كامل واقفا ثم امسك يد فريده التي تفاجئت بتلك الفعله ثم جذبها ورحل والتي كانت تنادي عليه والدته ولكن هو لك يستمع إليها
ميرفت :
كامل يا كامل، هو واخدها فين دا، دا مجنون
عاصم بتساؤل :
مالك ياميمي في أي؟
بسمه :
حصل اي ياميمي؟
ميرفت بقلق :
كامل خد فريده ومشي بسرعه من هنا وانادي عليه مكنش بيرد. شكله كان مضايق اوي
فيفيان بفزع :
ايييي دا زمانه بيزعقلها دلوقتي يا ميمي يالهوي
ميرفت وهي تحاول تطمئنها قائله:
اهدي يا حبيبتي كامل اكيد مش هيئذيها ماتقلقيش
…………………..                
فريده بصراخ :
ااااااااه ايدي يا كامل سبني بقا، واخدني على فين؟ 
كامل بتحذير :
لو سمعت صوتك تاني هكون شايلك وسط الناس دي كلها وهوديكي تاخدي حقنه ومش هيهمني حد مفهوم 
صمت فريده برعب وظلت تتابعه الي المكان الذي سيأخذها اليه 
وكانت حديقه صغيره لا يوجد أحد بها غيرهم وكان يوجد مفرش على الأرض وسله بها أطعمه، جلس كامل ثم قربها اليه وقال :
عرفت ان انتي بتحبي كدا اوي حاولت اني اعملها زي مابتحبي في القصص ويارب تعجبك 
نظرت له فريده بصدمه ولم تستطيع أن تتفوه بشئ 
كامل بتساؤل :
مالك يافريده ساكته ليه؟ 
فريده بعدم فهم :
انا مش فاهمه حاجه 
كامل بتوضيح وهو يقترب منها :
انا عرفت ان انا ظلمتك امبارح يافريده غصب عني افتكرتك مكنتش عاوزه تقعدي معايا، بس أنا عاوزك تحكيلي كل حاجه بالتفصيل ممكن؟ 
            بقلمي منه وائل 
*************************
في الصعيد في منزل الحاج فتحي 
نعيمه برعب :
اي اللي حوصل يا كريمه؟ 
كريمه بضياع :
ابوي ماهيسكتش يااما اني خبره زين انه هيوصلها حتى لو فشل المره دي مش هيفشل بعد أجده 
نعيمه وهي تربت على ظهرها قائله :
ماتجلجيش يا بتي ربنا عمره مابينصر الظالم، وابوكي ظالم طول عمره، من يوم مااتچوزني غصب 
كريمه باستغراب وتسأول قائله 
كيف ديه يااما اني مفهماش حاچه 
نعيمه بسرحان :
هتعرفي بعدين يابتي، هتعرفي بعدين
فلاش باك 
فتحي بتهديد :
انتي عارفه كويس جوي انك لو موافجتيش كل حاچه ابوكي هيخسرها ويروح فيها وتبجي انتي السبب
نعميه ببكاء :
انت ليه ظالم أجده؟
امسكها من شعيراتها وقال :
عشان اني محبش يكون عيني على حاچه وحد ياچي ياخدها مني، وابن عمك ديه ماعوزش اسمع اسمه على خشمك تاني  مفهوم، يلا جومي جولي لابوكي انك موافجه يلا
نعيمه ببكاء :
حاضر
     ……………………                
فتحي ومو يتحدث في الهاتف بغضب :
زي ماجولتك اندل على مصر روح المدرسه دي واعرف اي اخبار عن البت اللي چات دي واعرفلي اسمها ايه وشكلها ايه مفهوم، يلا سلام
والله ماهسكوتش وهخلص عليها
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى