Uncategorized

رواية قلبي لك الحلقة الثالثة 3 بقلم أميرة محمد

 رواية قلبي لك الحلقة الثالثة 3 بقلم أميرة محمد 

رواية قلبي لك الحلقة الثالثة 3 بقلم أميرة محمد 

رواية قلبي لك الحلقة الثالثة 3 بقلم أميرة محمد 

– عائشه فهد طالب ايدك 

– عائشه بصدمه : ‏ايه …..؟!!!

– ‏مالك يبنتي مستغربه كدا ليه 

– ‏جدي انت عارف اننا مش بنطيق بعض 

– ‏فهد معجب بيكي وكل حاجه بيعملها من خوفه عليكي 

– ‏بس ي جدي …

– ‏انا نفسي تتجوزي فهد وتعيشي معايا هنا مش عايزك تبعدي عني 

– ‏وانا مقدرش استغني عنك ي جدو 

– ‏خلاص خدي وقتك وفكري ونا مش هخصبك علي حاجه 

– ‏حاضر ي جدو عن اذنك ..بقلمي (اميرة محمد)

• انا عارفه ان فهد عمل كده علشان ينتقم مني ، ويذلني بس هرفض ، طب …طب وجدي ؟ ازاي هرفضلو اول طلب يطلبه مني ، ابقي قليله اصل لو موافقتش ، بس انا من حقي اختار شريك حياتي ويكون بيحبني ، ويعرف اني محتجاه يعوضني عن كل الللي خسرته …كنت ماشيه وخبطت  ف فهد (اميرة محمد )

– مش تفتح 

– ‏والله ؟!..مين اللي خبط ف التاني ؟

– ‏طب اوعي من سكتي 

– ‏اي ؟..عجبتك المفجأة 

– ‏انا عارفه انت بتعمل كل ده ليه 

– ‏قرب عليا اوي : ليه 

-زقيته بعيد : انت اي اللي بتعمله ده 

-‏عملت اي ؟

-‏اااا …يعني …

-‏انتي لسه هتتهتهي 

-‏انت عايز تتجوزني ليه ي فهد 

-‏عشان اربيكي من اول وجديد ، واكسر غرورك ده 

-‏غروري ؟ دا انت شكلك اتهبلت 

-‏معلش تمادي براحتك حسابك بيكتر عندي

-‏ومين قالك اني هوافق 

-‏هتوافقي عارفه ليه ؟

-‏…….

-‏هقولك ….عشان جدي اللي رباكي ولمك من الشوارع لو  رفضتي طلبه اللي هوة طلبي هتبقي عملتي ب اصلك وانتي طبعا عارفه اصلك كويس 

-‏عائشه بدموع : انا عملتلك اي لكل ده سيبني ف حالي بقي (اميرة محمد)

-‏يلا يا حلوة بلغي جدي بموافقتك وبلاش دموع التماسيح دي 

• مشي من قدامي وانا مصدومه ، معقول انا وحشه للدرجه ، لي كل حاجه بتحصلي بتأذيني ، خسرت ولسه بخسر وهخسر كتير اووي ، معنديش حل تاني غير اني اوافق علشان خاطر الراجل الطيب اللي رباني ونفسه يفرح بيا انا وحفيده 

– جدو انا موافقه

-‏الجد بفرحه :بجد ي عائشه …بجد يبنتي موافقه ؟

-‏ ‏ايوة ي جدي 

-‏نفسي افرح بيكم قبل م اموت 

-‏بعد الشر عليك متقولش كده تاني لحسن اغير رأي 

-‏هههههه لاخلاص وعلي اي 

-‏هههههه ماشي ي حبيبي انا هروح ارتاح شوية خدت دواك ؟

-‏ايوة 

-‏طب اكلت ؟

-‏ايوة 

-‏طب …

-‏باااس روحي شوفي هتعملي اي 

-‏هههههه حاضر

• جدي بلغه بموافقتي وان الفرح وكتب الكتاب كمان اسبوع وهيعمل حفله بسيطه يدعي فيها عدد قليل من الناس .(اميرة محمد )

• ‏مش عارفه هعمل اي هتعامل ازاي مع الحيوان ده يارب ساعدني وعدي الايام دي علي خير 

• كنت قاعده ف اوضتي بالليل بعيط وخايفه اووي 

لقيت الباب اتفتح علي غفله 

– ازاي دخلت هنا من غير م تخبط انت معندكش زوق 

– ‏قرب عليا : ليه دا حتي بكرة فرحنا وهدخل وهطلع براحتي 

– ‏لما ييجي بكرة لاكن دلوقتي اتفضل اطلع برة 

– ‏هما كلمتين جاي اقولهملك 

– ‏وجاي تقولهم بالطريقه دي 

– ‏اه عندك مانع 

– ‏بصتله ب استحكار وسكت 

– ‏بكرة الصبح اجهزي عشان تروحي تجيبي فستان يليق بمقامنا وتختاري شبكتك و….

-عائشه بغضب :  ‏شخص حقير و بتاع شكليات ومعندكش ذرة احترام لغيرك 

-‏مسكني من شعري : قولتي ايه انطقي انا حقير بكرة الحقير ده هيوريكي هيعمل فيكي اي يا زباله 

-‏ااااه …سيب شعري ي متخلف 

-‏متستاهليش غير الاهانه م دا مقامك 

مشي ورزع اللباب وراة نمت مكاني من كتر العياط 

قمت الصبح عديت علي جدي عطيته دواة وطبعا كان لازم ابينله اني مبسوطه طلعت لفهد كان مستنيني ف العربيه ركبت معاه وروحنا نجيب الفستان والشبكه كان نفسي يبقااا ليا اخت ام اب اي حد يكون معايا ف يوم زي ده ، يختار معايا الفستان انا فعلا يتيمه دموعي نزلت غصب عني واحنا ف العربيه (اميرة محمد )

– مالك 

– ‏ميخصكش 

– ‏انا غلطان يلا انزلي 

نزلنا ودخلنا اتليه فساتين عيني جات علي فستان جميل اووي عجبني جدا

– عائشه ببراءة : فهد ممكن اخد الفستان ده حبيته اوي ؟

– ‏فهد ببرود : ماشي 

بني ادم براس كلب والله قال ماشي قال مش عارفه انا قتلاله قتيل ولا اي ولا هاخد الورث منه ربنا يستر 

– فهد : يلا نمشي 

– ‏يلا

• اشترينا الفستان وكام حاجه كده والشبكه طبعا كل ده وهوة مكشر وانا مالي انا يكشر ولا يضحك دا انسان مريض …اه والله مريض (اميرة محمد )

• جاب الكوافير ف البيت وجهزت نفسي ونزلت تحت كانت الحفله جميله كتبنا الكتاب وانا خايفه اوي وحاسه ب احساس غريب حضنت جدي وكنت بعيط ، الحفله خلصت والناس كلها مشيت وطلعنا فوق ف الاوضه 

– هتفضلي قاعدة بالفستان ده كتير 

– ‏وانت مالك خليك ف حالك 

– ‏وانا مالي ازاي يا حبيبتي 

– ‏حبك برص يا اخي 

– ‏طولة للسان مش عايز 

خدت بيچامة شتوي  محترمه ودخلت غيرتها ف الحمام  وطلعت 

– اي اللي انتي لبساه ده 

– ‏مش فاهمه 

– ‏لا فاهمه وبتسطعبتي 

– ‏انا تعبانه و عايزة ارتاح مش فاضيه للكلام ده 

– ‏خدي هنا انتي نسيتي اننا اتجوزنا ولا اية

– ‏ايوة يعني عايز  اي 

– ‏عايز حقي 

– ‏شهقت : اييييه ….بتقول اي ؟ 

– ‏عايز حقي الشرعي اي مالك 

– ‏انت اتتجنت انت عارف انا اتجوزتك ليه 

– ‏ميخصنيش 

– ‏مش هتلمس شعره مني 

– ‏والله ؟ 

جه يقرب عليا زقيته بعيد وفضلت اعيط مسكني من ايدي ودخلني البلكونه وقفل عليا 

عائشه : فهد …فهد بالله عليك افتح الجو برد حرام عليك انت اي 

-فهد …….

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية إقرار بالانتحار للكاتبة فاطمة ابراهيم.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى