روايات

رواية إمامي الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء الهادي

 رواية إمامي الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء الهادي

رواية إمامي الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء الهادي

رواية إمامي الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء الهادي

مرادبغيظ: ابن المدايقه  اللي خبطك ياشبر ونص
مريم واقفه مصدومه: هاااااااار اسوح دا هو اعمل  اي
مريم بصوت مهزوز: مين اللي بيخبط
مراد: مراد الدمنهوري
مريم بصوت واطي: حصلنا الرعب
نعم عايز اي
مراد: كان في حد قالي اني قليل الذوق بس طلع هو اللي قليل الذوق ومفكر الناس كلها زيه
مريم: متكلم عدل يا جدع انتا
مراد:اتكلم عدل؟
انتي يا بنتي ربنا مقصر ف طولك وعوضه ف لسانك اي البت دي احمدي ربك انك بنت
مريم:ولا تقدر تعمل حاجه ما علينا
عايز اي
مراد بنفاذ صبر: عايز اخوكي
مريم: اخويا فوق
مراد: مات
مريم : بعد الشر  يا بني ادام ف الشقه اللي فوقينا
مراد: تمام ولسه هيمشي
مريم: استنا
مراد: نعم
مريم: هجيابلك حاجه تديها لابيه احمد
مراد فضل واقف مستنيها
مريم فتحت الباب: اتفضل
مراد: اي دا
مريم بـ برود: مفك اديه لا بيه احمد
بعد اذنك
وقفلت الباب
مراد واقف متغاظ: ع اخر الزمن واحده تقفل الباب ف وشي وتقول خد المفك اديه لابيه وبتامرني كمان
الصبر من عندك  يارب
.        ????استغفر الله ????
مراد طلع وخبط امام اللي فتح
امام: اتاخرتي كدا ليه يا تسنيم
وبعد كدا اتفاجأ  بمراد
اي دا حضرتك بتعمل اي هنا
مراد: كنت جاي اجبلك الموبيل بتاعك نسيتوه ف المكتب
امام: تعبتك معايا اتفضل
مراد: انت بتعمل اي وعايز مفك ليه
امام بتسغراب: وانت عرفت منين اني عايز مفك
مراد بص ليه واداه المفك: اختك جابته ليا وقفلت الباب ف وشي
امام ابتسم: معلش مريم تحسها غريبه شويه ب طيبه والله
مراد: غريبه شويه قول هربانه من مستشفي  العباسيه
امام: متنساش  انها اختي تعالي ادخل دانت هتتسحل معانا النهارده ادخل يجدع
مراد بص ليه:اتسحل لي
امام:هو انت مفكر اي الصحبيه بلاش يلا عشان تساعد احمد اخوك ف فرش العفش
مراد بص ليه بصدمه:عفش؟
امام عايز مراد يكون واحد من العيله ويسيبه بقا من التعقيد اللي هوا فيها ان هوا يامر يطاع وان هوا مراد الدمنهوري:ايوا يلا يا عم مراد اخلع الجكت بتاع البدله وشمر ايدك
وتعالي نشوف العضلات دي هتقدر ع الشيل والحط ولا اي
مراد ابتسم ليه:يلا يعم
مراد من جواه فرح اوي انو هيقعد مع حد وفرح انو حس ان بقا ليه عيله وصحاب ولاجمل ان هو هيشتغل معاهم
امام:ايوا كدا ابتسم
مراد دخل معاهم
امام اخد اميره ع جمب
إمام: اميره تعالي ثواني
اميرة: طالعه من غير متقول بس كنت مستنيه تفضو الطريق
امام:شطوره يلا انزلي
امام اخد مراد عرفه ع احمد
احمدتعالي
احمد:نعم يا امام
امام:تعالي ام اعرفك ع مراد صاحبنا الجديد
احمد:اهلا يا استاذ مراد
مراد:اهلا بيك يا احمد وبلا استاذ انا مراد
امام:دا احمد صاحبي من ايام المدرسه وتقدر تقول اخويا التاني
ودا يا احمد مستر مراد وصاحبي واخويا زيك بالظبط
احمد ابتسم:اهلا نورتنا
مراد:دا نوركم ها هعنمل اي بقا امام بيتحاداني وانا بصراحه بعشق التحدي
احمد:تعمل اي حضرتك تقعد واحنا نعمل كل حاجه
امام:يعم بقولك صاحبي واخويا تقولي يقعد  يلا يصاحبي قدامي ع المطبخ عشان نركبه
احمد بص لامام:مينفعش كدا يبني
امام:ملكش فيه
مراد ابتدا يتعود عليهم:اي احنا هنبداها كلام مينفعش كدا يلا يعم.منك ليه
امام ضحك:ايوا كدا يلا شيل قبالي
احمد بص لامام واتكلم ف سره هتفضل كد يصاحبي طول عمرك بتدور ع راحه اللي حواليك وسعادتهم
  ????صلي علي رسول الله????
امام:مراد احكم بيني وبين احمد وشوف مين فينا الاحسن ف تلاوه القرآن
احمد بص ل امام:يبني انت هتجيب صوتك لصوتي يلا يبابا من هنا ان اللي اكسب طبعا
امام:انت صوتك عالي انما صوتي يلمس القلب انا اللي اكسب
مراد:بس انت وهو انا اللي هحكم
امام:هتقراء من سوره اي يااحمد
احمد:سورة يوسف انت عارف اني بحبها اوي
مراد:وانت يا امام هتقراء من سوره اي
احمد سبق امام:البقره امام بيعشق سوره البقره عنده استعداد يقراءها طول النهار والليل
مراد بص لامام:أنا بحب سورة البقره جدا ، بس دايما كنت بسأل نفسي سؤالين وماكنتش عارف إجابتهم
أول سؤال هى ليه  سورة البقرة اسمها كده؟
ثانى سؤال هو ايه علاقة مواضيع سورة البقرة ببعضها ، يعنى ربنا سبحانه بيتكلم فيها عن مواضيع كتير أوى ، ايه علاقة المواضيع دى كلها ببعضها ؟
 امام ابتسم وبداء يشرح بصدر رحب: سورة البقرة من أكثر السور القرآنية اللى المستشرقين خدوا عليها مطاعن ، كانوا بيقولوا سورة 286 آية 49 صفحة ، انت مش عارف انت طالع منين وداخل فين ،
كل شوية الموضوع يتغير .
بل لدرجة إن بعض كبار علماء التفسير قال سورة البقرة لايوجد ترابط بين آياتها ، فهى سورة كلها أحكام .
وظهر فريق آخر من العلماء ردوا على المستشرقين إن مافيش كلمة فى القرآن مالهاش حكمة ،
بل كل كلمة ليها حكمة وترابط مع غيرها لإن ده كلام ربنا سبحانه .
اجابة السؤال الأول وهو سبب التسمية ، واحد من بني إسرائيل قتل واحد تاني ومكانوش عارفين مين اللي قتله ، راحوا لسيدنا موسى -بصفته النبي- وسألوه مين اللي قتل ، باعتبار انه أكيد متصل بالله ..
ف ربنا رد على سيدنا موسى بأمر ذبح البقرة الصفراء عشان كده هما ردوا بعدها “أتتخذنا هزوا”
يعني احنا بنقولك مين اللي قتل الراجل تقولنا اذبحوا بقرة !
وقعدوا يماطلوا كعادة بني إسرائيل ، بعد ما ذبحوا البقرة، ربنا امرهم يضربوا الشخص المقتول بعظم البقرة الصفراء المذبوحة، ولما عملوا كده الشخص قام بعد موت وقال مين اللي قتله.
“فقلنا اضربوه ببعضها كذلك ييحي الله الموتى ويريكم اياته ..”.
القصه كلها عن معجزه تبين قدرة الله تعالي وانه لا يستحيل عليه شئ .
 إجابة السؤال الثانى:
 ‏
 ‏ باختصار هنحاول نربط الآيات ببعضها فى إيجاز .
 ‏سورة البقرة جزءين ،
 ‏
 ‏  الجزء الأول عبارة عن 3 قصص ل 3 خلفاء فى الأرض .
 ‏
 ‏الخليفة الأول هو سيدنا آدم
 ‏”إنى جاعل فى الأرض خليفة” .
 ‏ربنا كلفه تكليف وكانت النتيجة إنه عصى ثم أطاع و جاب 50% فى التكليف “وعصى آدم ربه فغوى “
 ‏
 ‏الخليفة التانى بنى اسرائيل
 ‏”ولقد اخترناهم على علم على العالمين”.
 ‏
 ‏ربنا كلفهم تكليف ، كانت النتيجة 0% مسابوش معصية فى حق الله إلا فعلوها .
 ‏
 ‏الخليفة الثالث إبراهيم عليه السلام “إنى جاعلك للناس إماما”
 ‏كانت النتيجة 100% وأطاع تمام الطاعة .
 ‏
 ‏ الجزء التانى من سورة البقره كله أحكام :،
 ‏ احكام الصيام والقصاص والأسرة وتحريم الربا وأحكام الدين والإنفاق .
 ‏
 ‏ربنا قبل مايقول لنا الأحكام ، بيقول لنا انتو هتبقوا مين فى التلاته ،
 ‏
 ‏ هتبقوا زي آدم (تطيعوا وتعصوا) ،
 ‏
 ‏ ولا زي بنى اسرائيل “قالوا سمعنا وعصينا”
 ‏
 ‏ولا زى ابراهيم تطيعوا تمام الطاعة .
 ‏
 ‏علشان كده الجزء الأول كان فيه قصة الثلاث خلفاء وبعد كده الجزء الثانى الأحكام والتشريعات
 ‏
 ‏وفي الآخر قوله تعالي “لله مافى السموات ومافى الأرض وإن تبدوا مافى أنفسكم أو تخفوه يحاسبكم به الله “.
 ‏
 ‏لما نزلت  الآية راح  الصحابة للنبى صل الله عليه وسلم وبكوا وقالوا يارسول الله أمرنا بالصلاة والصيام والزكاة فصبرنا وامتثلنا لأننا كلفنا بما نطيق ولكن هذا تكليف بما لانطيق ،
 ‏
 ‏ فقال النبى صل الله عليه وسلم لاتكونوا كبنى اسرائيل مع موسى قالوا سمعنا وعصينا ولكن قولوا سمعنا وأطعنا ، ف لما قالوها وأكثروا منها مدحهم الله بقوله تعالى “آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه والمؤمنون ” ، “وقالوا سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا وإليك المصير “.
 ‏ونزل التخفيف من الله عنهم بقوله “لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ماكسبت وعليها مااكتسبت” .
 ‏
 ‏والختام بدعاء الصحابة لله بقولهم
 ‏
 ‏”ربنا لاتؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا ” يعنى بلاش تعاملنا يارب زي آدم لو عملنا زيه ف نسينا التكليف او أخطأنا ف تطردنا من جنتك .
 ‏”ربنا ولاتحمل علينا إصرا كما حملته على الذين من قبلنا” متعاملناش يارب زي بنى اسرائيل ، الإصر هو الشىء الثقيل على النفس لإن ربنا قالهم
 ‏ (فتوبوا إلى بارئكم فاقتلوا أنفسكم) .
 ‏
 ‏”واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين “.
مراد بص لامام وابتسم:بجد يا إمام ربنا يحفظك ويحميك  بجد ابهرتني
امام: امين يا حبيب اخوك
ابدا يا احمد اقراء واحنا بنشتغل عشان الشغل يهون
احمد بداء تلاوة ومراد مستمتع جدا مع احمد وامام ونسي نفسه خالص
كل اللي هوا حاسس بيه انو مبسوط وبس
????استغفر الله♥استغفر الله????
 عند تسنيم ومريم واميره
مريم قاعده ساكته وهما مستغربينها
اميرة: مالك يا مريم
مريم: مفيش
تسنيم: امال وشك احمر لي كدا
اميره: في حاجه قولي عملتي اي
مريم: مصيبه
اميره: انا قولت كدا بردو ومهو انتي متقعديش ساكته كدا غير لما تكوني عامله مصيبه
تسنيم:  عملتي اي
مريم بص ليهم وبلعت رقها: احم..
من غير عصبيه
اميره: انطقي عملتي
مريم  : دا انا لسه بقول من غير عصبيه تقومي تنطي كدا طب مش قايل
تسنيم: لا يحببتي اتكلمي في اي
تعبانه ولا حاجه قولي عملتي اي عشان نقدر نساعدك
اميرة: انتي هتشليني انت كمان يا تسنيم
مريم: عليا الطلابات ياسيمو انتي عسليه وهتكلم عشانك انتي يا قمر
يابختك يا ابيه
اميرة: اوعي يا تسنيم سبيني عليها
مريم: اه ياني يا مسكينه ياني هو انا عشان وليا ومكسوره الجناح تعملو فيا كدا ولا عشان انا واحده نسوان بتستقوي عليا اعااااااااااااا
تسنيم فطست علي  نفسها من الضحك
اميره: اه يا مرارتي اه انتطقي يابت
مريم اخدت نفس طويل وحكت ليهم اللي حصل
اميرة واقفه اتعصبت للراجل سلف
وبتبص جمبها ع تسنيم ملقتهاش
: اي دا هي تسنيم فين ولسه هتكمل كلامها لقت تسنيم قاعده ع الارض
تسنيم بضحك : اه يا بطني الله يسامحك يا مريم  مش قادره
اميره: انتي عيله مهزقه  اصلا قولت ليكي كذا مره لسانك دا هيودكي ف داهيه
مريم: اصلا انا مش بطيقه يستاهل
تسنيم قامت: لا بقا نتكلم جد شويه
انتي غلطانه سبق وابيه امام كلمك وقالك مينفعش  تذكري اخاكي المسلم بما يسوءه صح
مريم: اسفه
تسنيم: يا حبيبتي  انا مش بقولك كدا عشان تتاسفي انا بقولك كدا عشان خايفه عليكي وعلي الاسف ميفدش بدال متعلمناش من غلطتنا
مريم: قربي
تسنيم بصت ليها بستغراب: نعم
مريم: قربي مش قادره اقف اتحركت كتير النهارده ورجلي وجعاني
تسنيم قربت منها مريم اخدتها ف حضنها
مريم: بجد انتي حنينه اوي وطيبه وابيه امام ميستحقش غيرك ومينفعش اصلا واحده غيرك تكون  ليه
اميره: فعلا البت دي اول مره تقول حاجه صح  ربنا يحميكم ويحفظكم
تسنيم بصت ليهم بحب: ويحفظكم وميحرمنيش  منكم ابدا يا احلي اخوات ف الكون
مريم: انا جعانه
اميرة: انتي فصلان
تسنيم ابتسمت: حاضر يا حبيبتي  ثواني واجبلك تاكلي انتي لازم تتغذي عشان تقومي لينا بسلامه
اميره: امال مش تتغذي والله انتي طيبه
مريم: حطا نقرك من نقري لي يام حزومبل
اميرة: حزومبل مين يا بت
مريم: ابنك
اميرة: مستفزه وانا مش هرد عليكي
تسنيم: بــــــــــــــس انتي وهيا انا قايمه اعمل اكل عشان امام مكلش ولا بابا
تسنيم خلصت الاكل ورنت ع امام يجي ياخد الاكل
           ????استغفر الله????
           ‏
امام:ها يا مراد من احسن انا ولا احمد
مراد قاعد محتار :بصراحه مش عارف
احمد: اكيد انا اللي هكسب هو مش راضي يقولك عشان ميجرحش مشاعرك
مراد:يبني لا بس بجد كل واحد بيتميز بحاجه معينه
يعني مثلا انت صوتك تبارك الله قوي حنجرتك قويه وعندك المد جميل جدا بتثير انتباه السامع
اما امام صوته الصوت الهادي اللي يخليك تغيب معاه عن الواقع ويخليك تتمعن ف ايات الله صوت يسحر كدا فاهم انتو الاتنين حلوين
امام:اتبطيت يا احمد لا انا ولا انت
احمد:طب ياخويا تلفونك بيرن
وصيه رسول الله
امام جري ع التلفون:فضيحه لازم تقول الاسم هات
اخده وبعد عنهم
تسنيم:السلام عليكم
امام:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وحشتيني
تسنيم ابتسمت:احم الاكل جهز
امام:هو دا الرد ع جوزك لما يقولك وحشتيني
تسنيم:وانت كمان
امام:وانا كمان اي
تسنيم بصوت واطي:وحشتني
امام:لا  كدا الموضوع كبير بقا  انا نازل ليكي
امام رجع ليهم
امام:انا هنزل اجيب الغداء
احمد:ايوا بالله عليك انا فطست من الجوع والراجل دا زمانه ميت هو كمان بس مكثوف يتكلم
مراد:عادي انا مليش ف الاكل اوي
امام:حظك النهارده في شويه مكرونه بشاميل وكفته صدقني هتبات عندنا كل يوم من حلاوتهم
علي ضامنتي
مراد:يا خوفي احسن تيجي انت تزورني  انت ف المستشفى وانا بعمل غسيل معده
احمد ضحك عليه:اي دا الهندسه بيقلش زينا اهو اخير ياعم
مراد ابتسم شبه ابتسامه: تعود مش اكتر
امام:طب يا خفيف انت وهو الاكل هيجي ولا هيمد ايده هكهربو
احمد:لا احيات عيالك يا شيخ انا مش قادر انا بطني لزقت ف ضهري من الجوع يا عالم يا مفتريه
امام بص ليه:اصدق صعبت عليا
انا نازل
امام نزل لتسنيم
يا جبروتك يتسنيم
     ????سبحان الله وبحمده????
تسنيم لي يا حبيبي
امام قرب منها: الاكل رحته تجنن
وانا مش قادر بصراحه محتار
تسنيم: محتار في اي
امام بص ليها بحب: محتار اخد مين ف حضني حبيبي  اللي وحشني  ولا الاكل
تسنيم بصت ف الارض: الاكل يا هندسه صحابك هيموتو من الجوع
امام: طب بالنسبه  لحبيبك مفيش حاجه كدا تعوضه عن تعب اليوم
تسنيم: زي اي
امام قرب منها واخدها ف حضنه: زي كدا بجد النهارده يوم متعب جدا بس خلاص
تسنيم: خلاص اي
امام: ارتحت لما حضنت حبيبي
وقلبي اطمن
تسنيم: عملت اي ف الشغل النهارده
امام عرف هيا عايزه تسال ع اي بالظبط: ملقتهاش هناك زي م مراد قال وفي حاجه كمان
تسنيم: حاجه اي
امام: مراد نقلني مكتب تاني عشان
نفسيتي متتعبش من اللي حصل
تسنيم: بجد ربنا يكرمه ويحميه بجد فرحت اوي
امام: عقبال م اشوف الفرحه ف عنيه
تسنيم: لي هو ماله
امام: مراد طول عمره وحيد والحزن اتملك منه خلاه انعزل عن العالم مراد اشبه بـ روبت متحرك حياته كلها شغل ف شغل عنيه كلها حزن
تسنيم: صعب عليا اوي امام بالله عليك متسيبوه خاليك جمبه
امام باس راسها وبعدها عنه براحه: جوزك استحاله يتخلي عن حد حتي لو كان الشخص دا مطلبش  المساعده انا اقدمها قبل كان بها مقبلش اسمها عملت اللي عليا
تسنيم بصت ليه بحب: ربنا يبارك ليا فيك يا حبيبي  وميحرمنيش  منك ابدا ولا من طيبة قلبك يلا اتفضل الاكل اهو روح لصحابك عشان زمانهم جاعو
امام: حاضر يا حبيبتي بس انتي اكلتي ولا لاء  ومريم واميره اكله
تسنيم: اه يا حبيبي اكلنا
امام طلع بالاكل
           ????سبحان الله ????
احمد: يارويحك يا حج هات
امام: اتفضل بلهنا والشفا علي قلبك
قرب يا مراد متعمليش فيها غريب الحق كل حاجه قبل احمد ما ينسف الاكل
مراد قرب وبدا ياكل بس الغريب ان
اول مره يحس بطعم الاكل كل مره بياكل عشان يعيش اول مره ياكل عشان حابب الاكل واحساس اللمه والصحاب والعيله بجد اليوم دا فرق مع مراد اوي من بدايه المجنونه اللي تحت لغايه اخوها اللي قمه ف الاخلاق ونعم الاخ والزوج والصديق
واحمد اللي مبيبطلش ضحك مراد غصب عنه ابتسم و اول  مره ابتسامته تكون من قلبه
امام لاحظ مراد وفرح اوي من جواه ان قدر يدخل السرور ع قلبه ولو بشئ بسيط
احمد: عندك حق يا إمام الاكل اللهم باك تحفه
مراد: فعلا ممتاز ربنا يزيد ويبارك
امام: يبني انت وهو مش اي حد اللي عامل الاكل لازم يكون حلو ربنا يبارك ليا فيها ويحفظها
احمد: تسنيم
امام بتصحيح : مدام تسنيم يا ابوحميد
مراد: هو انا ممكن  اسال سوال
احمد: اي يبني الاحترام اللي انت فيه دا اسال ع طول ارزعها ف وشه كدا خبط لزق احنا مبقناش غراب عن بعض
امام ضحك ع صحابه: هو زيك اخرص يا احمد كمل يا مراد
مراد: هو مين وصيه رسول الله
انا شاكك بس حابب اتاكد عشان اسال السوال اللي بجد
احمد: يبني اخبطها ف وشه كدا
امام بص لاحمد وضحك: مراتي
مراد: وانت ليه مسميها كدا:
عشان حبي ليها يزيد ميقلش
مراد بستغراب: ازي مش فاهم
امام: بمعني اني لو في يوم ضيقتها افتكر ان هيا وصيه ومن مين من احب واحد علي قلبي  ف احافظ ع الوصيه واكرمها وكل ما افتكر ان هيا وصيه من حبيبي حبي ليها يزيد
فهمت يا صاحبي
مراد بص ليه وابتسم: فهمت ربنا يبارك ليكم ويرزقكم الذريه الصالحه  يارب
احمد: مش لما يعملو فرح الاول
مراد: انت معلتش فرح
امام: لسه في حجات كتير زي فرش الشقه والفستان والقاعه والحجات دي
مراد: اي الي ناقصك وانا سداد مش احنا اخوات ولا اي
امام: اكيد طبعا اخوات ربنا يحفظك ويحميك بس و الحمدلله  معايا كل ما في الامر اني كل م اقول همروح نجيب الحاجه تحصل  حاجه تعطلنا
مراد: اعتبر انك ف اجازه بكره
وروح هات الفرش بتاع الشقه
احمد: ايوا بالله عليك الواحد عايز يفرح
امام: تمام بس ليا طلب
مراد: اتفضل
امام: تخصم اليوم دا من مرتبي
مراد بص ليه: انت كدا بتعمل فرق بينا
امام: لا والله مبعمل فرق ولاحاجه كل ما في الامر اني مش عايز ليك الاذيه احما اخوات وكل حاجه بس الشغل شغل واجبي اخدو من بيتك مش من شغل واكل عيشك
مراد ابتسم امام كل يوم بيكبر ف نظره عن اليوم اللي قبله: حاضر
استاذن انا بقا
احمد: متخليك قاعد انت قعدتك حلوا والله
مراد: وانت والله يا احمد قعدتك ميتشبعش منها بس معلش ورايا شويه حجات عايز اخلصها
يلا ف رعايه الله
امام واحمد: في رعايه الله
        ????استغفر الله ????
اميره: مريم انتي مستفزه بطلي استفزاز
مريم: دا انا قمر انت بس اللي عصبيه زياده عن اللزوم
اميره: انتي جايبه البرود دا منين يا بت
مريم: مش هقولك عشان متروحيش  تجيبي زي يا قلوده
وطلعت ليها لسانها
اميره قامت وضربتها: عبو استفزازك
مريم بصوت عالي: مغص ف خدودك يا اميرة شكه ف حواجبك اسهال ف منخيرك يا بعيده
مراد كان نازل من ع السلم وسمعها
وغصب عنه ضحك بس ضحكه من القلب: اوزعه ولسانها طويل ومهفوفه كمان لا كدا كتير ربنا يكون ف عونهم
وقعد يضحك
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى