رواية حلال الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب
رواية حلال الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب |
رواية حلال الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب
زياد بزعيق وخلاص نصبره نفد ومن غير ما يحس،،،، علشاااااااان حبييييييتك، بحباااااااك يا أيييييه.
أيه بلعت ريقها بصعوبه وبصاله بذهول،،، بت قول أي!!
زياد بتلعثم،،، ا ن ااااه بقي انااا حبيت اعاندك بحب اعمل فيكي كدا بحب ازلك يا ايه بقي هه علشان ان….
أيه بدون أي تعبير،،،، انتي كداب.
زياد بعد عنها نوعاً ما،،، أيه خلي بالك انتي بتغلطي واناااا ساكت علي فكره.
أيه،،، وساكت لي مش كنت بتقول هوريكي بقي وعملي فيها الواد الخطير!
زياد بعصبيه،،، يعني انتي شكلك عايزه تصتبحي بعلقه وتتمسي بعلقه علشان تنبسطي صح.
أيه،،، زياد انتي مخبي عني حاجه! ، قولي يمكن انا اقدر اساعدك .
زياد سمع صوت تجبيط بره،،، لو اتحركتي شوفي هعمل فيكي اي.
ايه تنهدت ودخلت تغير هدومها وزياد خرج لقي صحبه بره…
زياد،،، شااادي، هههههه زميل الصياعه حبيبي يا مان.
شادي وبيخده بالحضن،،،، احلا صياعه يا صحبي، اخص يا عم تكون هنا ومش تقولي وعرف من رودي، دا انا كنت هظبطك، وبعدين هو في حد هنا ولا اي!
زياد،،، ااه مراتي.
شادي،،، ياااااجدع انتي لبست للمره التانيه هههههه الحمد الله انا حر منطلق سلامو عليكوا انا بقي هههه.
زياد وبيشده لجوه وجاب عصير وشربوا سوه،،،، ها قولي كنت جاي لي!
شادي وماسك كوبايه العصير،،، كان في حفله هنا وقولت نروشن بقي.
زياد بتفكر،،، اممم لا لاء مش هاجي.
شادي فتح عينه بصدمه،،، يااااجدع مالك بقووولك حفله وهيصه تقول مش جاي!
زياد وبيمثل التعب،،، اصل بصراحه حاسس بأنسداد في المواسير المنخوريه والعمود الفقري طافي كدا لاء مش قادر يلا بره بقي مع السلامه.
شادي يغمزله،،، ااااي كدا انا فهمت طيب يا عم هههه.
زياد شده من هدومه وزقه لبره،،،، يلا انتي لسه هتتكلم اي ده.
شادي بضحك،،، حاسب العموود الفقري اللمبه هتفرقه هههههههه.
زياد وبيشد الباب وبيقفله وبعدين ضحك،،، صبرك عليا يا أيه نيهاااهاااا.
زياد دخل علي ابمطبخ وبهدله علي لاخر وقعد يصرخ ئنه بتألم،،،، رجلاااااااي يااااااهوووو رجلاااااااي.
ايه نزلت بتجري علي السلم كانت رفعه شعرها ديل حصان وعبايه بيتيه هاديه، اول ما دخلت المطبخ انصدمت من البهدله ألي فيه كل لاكل في كل حته ومفيش حاجه مكانها،،، اييييي ده.
زياد الي علي لارض،،، ايييي تعالي سعديني.
ايه نزلت لمسواه وبتزعق في وشه،،، لييييييي كدا يا مفتري.
زياد،،، اخص يا ايه اخص بدل ما تقوميني وتقوليلي الف سلامه عليك يا بيبي توء توء انتي مقصره علي فكره وهتجوز عليكي.
ايه بزعيق،،،، في دهيه يا اخي كنت همسك فيك يعني المركب الي تودي مترجعش.
زياد،،، علي فكره انتي عيزه تنضربي فعلا.
ايه،،،، اللهم طولك يا روووح بقولك اي شوفلك صرفه وقوووم علشان اظبط ألي انتي بهدلته ده.
زياد وبيمثل الجديه والحده،،، أيه قوووميني.
ايه بغيظ،،، ماااشي.
زياد سند علي ايه وعامل نفسه تعبان،،، اااه مكنش يومك يا زوز فينك يا رورو اييييح.
ايه زقته ووقع علي لارض،،،، طيب خليها تنفعك.
ايه دخلت المطبخ وقعده تشتغل فيه وزياد قعد علي كرسي السفره بملل،،، اعمل فيها اي امممممم.، أيييييه يااااايه.
ايه بطلع رسها من باب المطبخ،،، عايز اي!
زياد راح عندها ولسه بيمثل التعب،،،، عايز هود شوكلك.
ايه وتغسل الموعين،،، مش فضيه.
زياد بسخريه،،، حلو الشوال ألي انتي لبساه ده جداً.
ايه وبتقلد تصرف زياد،،، والله ربنا يجبر بخطرك في وحده كمان زيها فوق اجبهالك تلبسها هتبقي جناان عليك.
زياد بنبره غضب،،، تعرفي انك وحده برده.
ايه،،، طووول عمري يا ام زوزو.
زياد،،، تعرفي انك عيزه تضربي والمره دي بجد.
ايه،،، شكراً استلمك الجرعه امبارح.
زياد بدأ يعمل لنفسه وزهقان ورمي المعلقه بعدها.
ايه،،، منتي عايش في زريبه وربنا انتي عايز امي تقعد معاك يومين اااه وربنا.
زياد بيغيظ ايه،،،،، حماتي دي بدوب فيا دوووب حببتشي حببشي.
ايه كانت بتحاول تقف علي صوابع رجليها علشان تحط الطبق مش طيله طلعت علي الرخامه وزياد قاعد يضحك عليها وهي جيه تنزل كانت هتتقلب زرع بصل هههه بس الحمد الله زياد مسكها.
زياد،،، هههه والله كان نفسي تقعي كان هيكون شكلك يااااه ههههههههه.
ايه وبتزقه،،، استني كدا هي رجلك مش بتوجعك!!!
زياد استوعب انه اتحرك بسرعه،،،، ا اه اصل خفت.
ايه،،، يعني انتي الي اتعمدت تبهدل المطبببخ صح.
زياد وبيجري علي السلم لفوق بضحك،،، ههههه.
ايه،،، منك لللله يا زياد يا ابن ام زيااااد اشوف فيك يووووم يا بعيد.
زياد،،،، طيب ما ممكن نشوفه سوه اي رئيك!
أيه طلعت علي السلم بهدوء،،، اه.
زياد بشك،،، مش مرتحلك.
ايه وبتقرب اكتر،،، لييي بس استني.
زياد وقف بنص عين،،، ياااابت انا شكك فيكي.
ايه قربت منه خالص وراكت مدياله في ركبته وفين يوجعك…
زياد دخل لاوضه وقفل علي نفسه الباب،،، ياااا مفتريه اييي متجوز هولاكوو.
ايه،،، لااااا يا عنيييه ايييه بنت ام ايه دا انااا من امباباا يااض.
زياد،،،، ااااه ما انا عرفففت.
ايه نزلت وزياد مسك تلفونه بيتصل علي شادي،،، الووو يا شادي بقولك اي انتي فين وهجيلك !
شادي بضحك،،، في المشمش يا زوووز هههه.
زياد قفل في وشه،،، ما خلاااص هو يوم باين من اوله.
عدي اليوم ده وتاني يوم في فيلا الدكتور عبد الكريم التوهامي…..
حلا وبتأكل سلمه بأديها،،، هممم يا جمل ههههه.
سلمي،،،، كفايه يا حلا، احممم هو الدكتور سيف كويس.
حلا بنص عين،،، بتسئلي لييي!
سلمي،،، ايييي يا حلا كدا طيب خلااص انا دخله اوضتي.
حلا،،، يا قمووصه تعالي بس الحمد الله بس حلته هتخليه يدنوا يومين ميتحركش من السرير.
سلمي،،، انا مش عرفه هي لي عملت كدا والله انا عمري ما ازتها في حاجه يا حلا.
حلا بتنهيده وبترجع لاكل علس السفره وتمسك ايد اختها محبه،،، انتي عمرك ما تئزي يا سلمي، انتي لازم تعرفي ان الناس في الدنيا دي يا حببتي اشكال كتير ووشوش مختلفه وعقول اغرب، واحنا لازم نتوقع اي حاجه منهم، بصي يا قلب اختك ربنا خلي في جنه وفي نار علشان كدا هتلاقي الحلو وهتلاقي الوحش وده بقي ربنل يبعدنا عنهم، ناس تحب تئذي وخلاص نفوس مريضه ناس متعرفش ان ربنا شايفهم وعارف نواياهم بسبهم يتمتعوا بلي هما بعملوه بس في لاخر عمر ما هيكسبه لا دنيا ولا أخره لان ربنا بحفظ عبيده الصالحين وبقف جمبهم طول ما هما متمسكين بيه بالصلا والذكر الله وممكن ربنا بحطني في ابتلاء علشان يمتحن صبرنا وقوه ايمانا بأناا نرضي ونقول يااارب ديماً وألي معاه ربنا عمره ما بخسر ابداً، هو ألي خلق الخلق وصورهم واستحاله يا حببتي يتخلي عننا طول ما احنا بنستعين بيه وعلشان انتي يا سلوم مع ربنا وبتتوكلي عليه عمره ابداً ما يتخلي عنك ابداً ابداً وهيرد الظالمه خايبين ان شاء الله.
سلمي وحضنه حلا،،، انشاء الله يا لولو بحبببك.
حلا وبتمثل التكبر،،، عرفه عرفه ????
سلمي،،، ياااا سلام علي التواضع ياااسلاام
حلا،،،، امااال.
معتصم وبيجري وماسك ايد والده،،،، يلااا يا باباااا هيمشي يلا بسرعه بسرررعه اعععع.
الدكتور عبد الكريم،،، يا ابني براحه مش هيمشي.
سراج ونازل من علي السلم وبعدل البدله بتعته،،، يلا يا معتصم انا كمان رايح اطمن عليه قبل ما امشي.
معتصم جرس علي سراج الدين،، يلاااا.
سراج،،، هههه يلا يا ابني وربنا اسد لحس دماغك انتي تبات عنده و نخلص.
معتصم،،، ماشي.
خرجوا وراحوا هناك وكان اسد قاعد مع سيف في لاوضه وبيئكله براحه.
نجوه وبتفح الباب بحب لمعتصم الي سبقهم وطلع فوق..
معتصم اومل ما شاف اسد جري عليه اسد ساب لاكل وشاله،،، عصووم وحشنيييييي.
معتصم بصوت طفولي وبرئه، وانتي كملن بس سبتني ومشيت كدا لاء خوصم.
اسد ضحك بشده وباسه من خده،،، صولح طيب هههه ومش هسيبك ومشي.
معتصم وبيهمس في ودن اسد،،، هو عمو سيف مش هيشيل الحقنه الي في ايده زي سلمي!
اسد بهمس،، لاء شويه ويشلها.
معتصم ونزل من علي رجل اسد وراح عند سيف،،، الف سلامه يا عمو سيف وتخف بسرعه من الواوه دي زي سلمي.
سيف،، هههه يارب يا معتصم.
سراج ووالده دخل،،،، السلام عليكم .
سيف بهدوء واسد بترحيب شديد،،،، وعليكم السلااام اتفضلوا.
قعدوا علي الكرسي الكبير الي في لاوضه وطمنوا علي سيف بس سيف كان هادي جداً ومش بتكلم غير للرد.
والد سراج،،، مالك يا سيف مش بتتكلم لي.
سيف،،، والله انا ما عارف اقولك اي يا دكتور ولا اودي وشي منك فين من ألي اسيل عمل…
الدكتور عبد الكريم،،،،، يا ابنب دا انتي الي عملته يكفي انك كبرت في نظري بجد ومش عارف اعمل اي علشان ارد لو حاجه وحده من خدماتك لينا!
سراج،،، دا انتي بجد يا سيف شلت مشكله كبيره كامت هتحصل انا مش عارف اشكرك ازاي!
سيف،،، انا بس مش عايزكم تزعلوا مني.
الدكتور عبد الكريم،،، عمرنا ما نزعل منك ابدا يا سيف والي انتي عايزه انا في الخدمه.
سراج،، طيب نستأذن بقي علشان منتعبكش، يلا يا معتصم.
معتصم والي مسك في ايد اسد بشده،،، لااااااااء.
اسد وسيف ضحكوا.
سراج،،، يلا يا معتصم بلاش غلبه عمو سيف تعبان.
معتصم بسرعه،،، عمووو سيف خف بسرعه دلوقتي خف خف.
كلهم ضحكوا علي تصوف معتصم الطفولي..
اسد وشال معتصم،،، انا كدا كدا مش رايح الشغل انهارده سبوه معايه.
الدكتور عبد الكريم،،،، دا هيغل…
اسد،،، لاء لاء مش هيغلبنا.
المهم خرجوا وسراج طلع علي المستشفي…
سراج كان ماشي في الممر وشاف ايات وقفه مع الدكتور وبتضحك راح عندهم بغيظ،،،، السلام عليكم.
ايات بئبتسامه،،، وعليكم السلام يا دكتور سراج حضرتك اتأخرت و…
سراج،،، لمااا اتئخر تستنيني في المكتب.
الدكتور،،، ما هي كانت بتسئلني عليك.
سراج،،، خلااص انا جيت اتفضلي.
ايات مشيت وراه بضيق نوعاً ما.
بدأ سراج الكشف عادي جداً وقعد علي المكتب وبيكتب علي الي مفروض تعمله…
ايات بأحراج،،، دكتور سراج هو انتي لي اتعصبت عليا كدا بره!
سراج بهدو بعكس الي جوه ومش بيبصلها خالص،،، اصل مش عجبني تصرفك كا وحده محترمه.
ايات،،، تقصد اي يعني انا مش محترمه!!!
سراج بغضب نوعاً ما،،،، ما انتي لووو عرفه حدودك كويس و…
هنا الباب خبط وسمح بالدخول..
ريم وبتجري نحيه المكتب،،،، وحشتني جداً يا دكتور سراج دا كله تئخيير.
ايات ورفعت حاجبها وسبقت بالكلام سراج،،،، وحشك لي كان جوزك ولا اي يا دكتوره علفكره حرام الكلام ده.
ريم بغيظ،،، اولاً الدكتور سراج تفكيره مش رجعي علشان يفهم كدا وبعدين موجهتلكيش كلام!
سراج،،، دكتووره ريم اتفضلي بره واخر مره اسمع الكلام ده.
ريم خرجت بأحراج وأيات بصتلها بنصر.
سراح بسخريه،،، لما كلمها معايه حرام يبقي ضحكك مع الدكتور بره كان حلال!
ايات وقفت،،، علي فكره يا دكتور سراج انا محترمه وعرفه حدودي كويس والدكتور لما كنت بكلمه عنك قال كلمه ضحكتني مش اكتر فكان غصب تنيي بسس انا محترمه عن ازنك.
ايات خرجت بعصبيه وسراج رجع بالكرسي لوره،،، مالك يا سراج اييييي الي انتي بتعمله ده!
عدت الساعات وفي فيلا أسد الوكيل…
كان اسد ومعتصم مشيين براحه جمب سيف الي اسد سنده ومعتصم ماسك ايده وبيمرجحها ههههه.
سيف،،، يبني تعبت دخلني.
اسد،،، يبني السرير مووومل!
سيف،،، خلاص اقعد شويه في المكتب ونتكلم شويه في الشغل.
دخلوا وكانوا قعدين في امان الله ومعتصم قاعد علي الكرسي جمب اسد وبشرب عصير..
نجوه فتحت الباب بسرعه،،، اسسسسد.
اسد بخضه،،، يااا مامه حرام عليكي اعصابي بقت في زمه الله.
سيف بسرعه خير يا ماما.
نجوه بخبث،،،، النت قطع وبسراحه عيزه اسمع الحصه بتاعت حلا النهارده.
اسد،،، ما السواق ييكي بالعربيه المسجد بس اي دخل النت!
نحوه،،، اصل سلمي زي ما انتي عارف تعبانه وهي جمبها فهتعملها فيديوا كول والنت ضعيف فوق فا زصلي نت من جهازك.
اسد بتنهيده،،، حاضر..
بعد عشر دقايق كانت حلا بدئت الدرس وكل الي في لاوضه سامع طبعاً.
حلا،،، السلااام هليكم حبيبي وحشني جامد جدي ستي بقي، انهارده الدرس مفيد جداً جداً هنتكلم فيه عن ازاي نخلي نفسنا نبعد عن الفتن طبعاً اتكلمني قبل كظا عن الحجاب ودي كانت خطوه من الخطواط بتاعتنا ونتكلم بنطاق اوسع شويه ونبدأ بأذن الله نتكلم عن غض البصر، ناس هتقول الشباااب لازم يغضو البصر عن البنات اييون ايون صح بس يا اختاه منك ليها ليها ليها لاوم نفهم ان غض البصر نفروض علي الشباب والبنوتات مش تبقي مشيه في الشارع وهوبا وتجيبي استاذ حسبو من فوقه لتحتوا حسبوااا انتوا بقي كل نظره انتي بتشيلي زنبها وكل كلمه بتتسجلك يا بطه اومااال، في وحده ظريفه لطيفه خفيفه الظل تقولي لازم بقي هما يلبسوا الحجاب انا عرفه دمغكوااا ههههههه.
هنا اسد وسيف ضحكوا وكانت نجوه بتضحك بال الكللل..
حلا بهدوء،،،، انا برضوا ظريفه ولطيفه وخفيفه الظل وهتفق معاها متنصدموش يا بشر هههه اصل بعيد عنكم برضوا الشباب لازم يحترم نفسيهم شويه مش يمشي عملي شعره طقيه هي اينعم حلوه واقي للشمس بس عند ربنا بئذن الله هيتاخد بلحه علي نفوخه وهيتحاسب لان الرسول في سنته علمنا ان حلق الشعر لازم يكون فيه مسواه يعني مش يعملي عضه الملب ولا شبكه العنكبون ولا الي المدارات الي بيعملها في شعره يا اخواتي وربنا ما عرفه هو هيقيم مباراه كره قدم في راسه ولا اي يلا بقي ربنا يهديهم الخلاصه انا الولد والبنت بدون فرقه لازم يغضوا البصر وبلاش النظرات الي في الخباسه ربنا شيفكم عفكره اه، طييييب النقطه الي بعد علشان نقي نفسنا دن فتنه الشهوه الدين حلل الزواج علي سنه الله ورسوله الكم.
يعني با ابن الحلال لما تعجبك وحده مش تكلمها فيس وتصيع يا اخي اتقي الله في نفسك ربنا شيفم وانتي يا شملوله مش تكلمي واحد في الشارع وتضحكي معاه وتقولي لااا اصل انا بعتبره اخويه يا اختاه لاعتبار بيودي النار احترمي نفسيكي يا فوزيه، الي بيحبك وشاريكي هيلف الدنيا ويحارب علشان يكلمك في الحلال من يعملك العندليب ويقفلك تحت البلكونه لو عمل كدا هاتي جردل ميه وكوبيه عليه يمكن شطانه يطفي ولو مطفاش نلم عليه الناس بهدوء وهما يعملو معاه السليمه بئذن الله متيئسيش الحلول موجوده ههههه طيب دا جه ودخل البابمن بابه ومنطش من الشباك نتجوه بقييي صح..
الناس،،، صححح.
حلا،،، غلط، لازم تختبره لاولة مش بالورقه والقلم نووونووو بالعقل لازم تعرفي الي هتتجوزيه ده بيصلي عارف ربنا هيتقي الله فيكي ( من ترضون دينه وخلقه فزوجوه) انتي يا حوريه غليا لازم الي يخدك يحافظ عليكي مش بعتبرك مليكان للعرض وخلاص نحافظ علي نفسنا يا جماعه من الفتن وبلاش نتسرع يا حبيبي.
كان الكل مستمتع بالدرس مع طريقه حلا السلسه البسيطه في الشرح حتي اسد وسيف ادمجوا معاها في الكلام….
««في الشاليه عن زياد كان لابس وخارح…
ايه بتوتر،،، هتسبني لوحدي هنا.
زياد،،، مش تخافي في حرس المهم افطري انا ماشي.
ايه،، طيب سلام.
زياد،،، اي الحنيه دي!
ايه،،، امش ياااااااه.
زيا،،، اعوز باللله.
زياد خرج وركب عربيته وطلع علي الشركه….
رودي بسرعه جريت عليه اول ما شافته،،،، اخيراً جييت.
زياد بأبتسامه،،، اخبارك اي!
رودي،، تمام اوي بس يلا بسرعه لاجتماع هيبتدي.
وصلوا القاعه وفعلا بدئوا لاجتماع وكانت شيماء حضره فيها وبتبص لزياد بنصر….
كان زياد جدي جدا في طريقه التعامل وبعد ما انتهي كان الكل منتظر النتيجيه.
زياد في المكتب وردي معاه،،،، تفتكري هنكسبها؟!
رودي،،، اكييد.
شيماء والي دخلت عليهم،،،، ههههه ولي لاء.
زياد قام من علي المكتب وقرب منها،،، مفكراني مغفل يا قلب زياد توء توء توء كنت عارف انك مبدله الورق بس يا غبيه انا عندي لكل حاجه نسخه هههه وكنت درست الورقه ومشي الحال بس مكنتش اتصور انك تكوني ندله اوي كدا.
شيماء بغيظ،،،، لاااء يا زياد انتي بعتني وهتدفع تمنها غالي، انتي صحيح معاك في ورقك الملك بس كان معايه البصره وقشيت يعني ورقتك هتتحرق هدغعك تمن كل يوم يا زياد استغليت عوطفي علشان اخدمك وهتشو انااا بقي هعمل اي!
رودي وبتحط اديها علي كتف زياد،،،، يلا بره يا شطره زياد مش فاضي لرغيك ده ومش بيخاف من تهديدك.
زياد بصلها بنصر والموبيل رن وهنا فتح لاسبيكر بنصر بس كانت الصدمه هنااا.
« بنعتذر استاذ زياد اصفقه مش من نصيبه»
هنا شيماء قربت منه بشر وعلامات النصر محتليه وشها،،،، انتي كدا اتحرقت بس لسه الورق مخلصش بناااا يا زياد القاسم، الي جاي خراااب عليك انا هخليك تندم ندم عمرك ما حسيت بيه قبل كداااا ولايام الي هتثبت ده.
بس كانت المفجأه لاكبر لزياد لما شاف أيه دخلي المكتب…