رواية منقذي البارت الثالث عشر 13 بقلم ياسمينا
رواية منقذي البارت الثالث عشر 13 بقلم ياسمينا |
رواية منقذي البارت الثالث عشر 13 بقلم ياسمينا
????في قصر العزيز????
فهد : هتعمل ايه
ادهم : تعال هنروح القسم وهنشوف مهيب باشا رأسنا في شغل
فهد : وانا هجي معاكم ليه
ادم : انت دماغك توزن بلد اكيد هتساعدنا كتير
فهد : تمام
اموش : وانا هجي معاكم
ادم : طبعا اكيد محتاجينك
نجمه : طب انا وقمر هناخد ماما ونروح الدكتور
فهد : ماشي بس خلي بالك من نفسك
نجمه : متخافش
ادم وادم وفهد واموش خرجو من القصر وركبو العربيه ……
_________________________________
عند سامر في القسم الشرطه كان قاعده معه جبل
سامر : ايه هتخرجني
جبل : اه بس عندي شرط
سامر : تمام قول شرطك
جبل : عندك بنتين مين فيهم عندها 24 سنه
سامر : قمر
جبل : اممم اسم حلو تمام تلزمني البنت دي
سامر بصدمه : يعني هتجوزها
جبل : اتجوز مين لا مفيش كلام ده
سامر : مش فاهم
جبل بأبتسامه خبيثه : بكرا تفهم اجهز علشان هتخرج بعد يومين
جبل طلع من كتب وكل الي يشوفو يخاف منو لأن معظم لبسو اسود ووشو دايما مكشر وجسمو عريض وطويل وصل عند عربيتو وطلع تلفون ورن علي شخص
جبل : في خلال دقيقه تعرفلي قمر سامر فين دلوقتي حالا
جبل قفل تلفون وبعد دقيقه بظبط تلفونو رن وشخص قالو مكان قمر ركب عربيتو وتحرك
______________________________
????في قسم الشرطه ????
وصل ادهم وادم وفهد واموش ودخلو مكتب مهيب
مهيب : عاملين ايه
ادهم : تمام يافندم
مهيب : اقعدو يلا علشان افهمكم القضيه طبعا انت الصياد
فهد بصلو بصدمه : نعم
مهيب بابتسامه : ادهم ابني مبيخبيش عني اي حاجه
فهد : اممم هيموت قريب إن شاء الله
مهيب بضحك : طيب يلا اقعدو
اموش : يلا اشرحلنا القضيه بشكل اوضح
مهيب : بصو اول ضحيه اسمها إسيا اسيا بنت عديمة المسؤوليه بتشرب مخدرات وكحول كل حياتها كدا عندها 24 سنه ماتت امبارح بليل واكتشفنها انهارده صبح وفعلا زاي مافهد قال لقنها فعلا اغتصبت بس الي استغربناه اكتر أنها مكنتش بنت قبل ماتغتصب معانها متجوزتش قبل كدا
فهد يتركز : وطبعا البنت التانيه كمان مش متجوزه بس مش بنت
مهيب : بظبط وماتت بنفس طريقه اغتصبت وشنقها
ادهم : والبنت التانيه نفس سلوك الاولنيه
ادم بتفكير : وده معنه ايه
اموش : واضحه ده مريض نفسي
فهد: معلش هو اسم بنت تانيه ايه
مهيب : اسراء
فهد : مش ملحظين بيبدأ اسمهم بحرف أ
مهيب : صح ونفس سن
ادهم : ونفس سلوك
فهد : شخص ده بينتقم من حد جرحو اوي لدرجة انو بيقتل اي حد شبه شخص ده ده تفسير الوحيد المنطقي
ادم : يعني اكيد في بنت تالته هتموت
اموش بضيق : وهننقذها ازاي دي
ادهم : طب هو اسرأء وآسيا في حاجه بتربطهم ببعض
مهيب : لا خالص كل واحد من العالم تاني
فهد بتفكير : هيكون مين يعني
ادهم : شكلو خطير
اموش : المهم ننقذ الضحيه التالته
ادم : اووووف حتي مفيش اي دليل
فهد : طيب انا عندي حل
ادهم : ايه هي
فهد : بصو في واحد اسمو جبل جبل ده كان عدوي بس عمري ماشوفتو بس دايما سامر كان بيقول انو شخص قوي معندوش قلب بيشتغل في كل حاجه
ادم : ممكن يكون هو
فهد : سبني أسأل وهعرف انا مبقولش انو هو بس سامر قبل كدا حكالي بيحب يقتل اووي وفي مره كنت قاعد معا سامر وقالي أن حبيبت جبل دي ماتت الصراحه مكنتش مهتم بالموضوع ده ومسألتش مامتت ازاي
ادهم بتفكير : شكل الايام جايه مش سهله
فهد بخبث : عندنا حد بحرف الالف
اموش يخضه : ياشيخ بعد شر هو يقدر اصلا يقربلي وبعدين ارتاح انا 26 سنه وأخلاقي غيرهم خالص يعني مش هتخلص مني بسهوله
فهد بضحك : مهو لو هو مش قتلك انا الي هقتلك
ادهم : ممكن اسماء أو ايمان اسما مثلا
ادم: انا هشوف بنات رجال الأعمال الي سنهم يبقو نفس سن واسمهم يبدأ بلألف
اموش : يارب نوصل لحاجه
مهيب : ان شاء الله انتو بس ركزو وهتوصلو
اما ادهم مكنش مرتاح كان حاسس ان فيه حاجه غلط ..
____________________________________
????في مستشفي ????
نجمه وقمر كانو قاعدين قدام الدكتور الي بيعالج حالة ماجي وماجي كانت قاعده جمبهم علي كرسي متحرك
الدكتور : فعلا في امل انها ترجع زاي الاول واحسن المهم تكون هي عايزه كدا
نجمه بسعاده : هي فعلا عايزه كدا
الدكتور بأبتسامه : تمام هنعمل جلسات لي رجليها هنتعبها معنا شويه في الاول
قمر بأبتسامه : المهم يادكتور تقوم علي رجليها
نجمه : وبنسبه لكلام
الدكتور : لا عادي هي واحده واحده هتكلم وبذات بقا أن نفسيتها كويسه
نجمه بصت لي مامتها بسعاده ومامتها ابتسمتلها
نجمه وقمر طلعو من عند دكتور وبعدو شويه عن اوضة دكتور وكانو بيضحكو معا ماجي وهما بيحركوها بكرسي
قمر : يانهار اسود نسيت شنطتي جوا
نجمه بضحك : والله هبله اخرجي انتي وماما روحو العربيه وانا هروح اجبلك شنطه
قمر : مرسي ياقلبي وفرتي عليا يلا ياجوجو
قمر وماجي طلعو برا مستشفي ونجمه حاولت تفكرك اوضة دكتور فين ووقفت قدام اوضه
نجمه : اممم تقريبا هي دي انا هدخل وخلاص
نجمه وهي بتفتح الباب خبطت ودخلت لقت بنت قدامها قاعده علي سرير وفي شاش في وشها
نجمه بحرج : اسفه والله دخلت اوضة غلط
نور بصتلها بصدمه وقالت : نجمه
نجمه كانت هتخرج بس لما سمعت صوت نور انصدمت
نجمه : نور
نور بهدوء : صدفه غريبه
نجمه قربت منها وقعدت علي سرير بلهفه
نجمه : انتي حصلك ايه وشك مالو احكيلي
نور بهدوء : نجمه انا عايزكي تخلي بالك من ادهم وتكوني ليه زوجه صالحه
نجمه بصدمه : معقول
نور : ايو معقول انا بحبو اوي علشان كدا هتمنالو الخير ولي هو انتي واوعي تحسي في يوم من الأيام انك اخدي زوج من زوجتو لا زوجتو هي الي خسرتو فرحيه واوعي تغيري عليه اوي لأن ادهم لما هيحبك عمرو ما هيبص لي غيرك
نجمه كانت بتسمع كل ده ومش قادره تصدق معقول دي نور
نجمه : معقول انتي نور
نور : ايوا انا نور وتغيرت كتير
نجمه : مش هترجعي معايا
نور : لا مكاني مش معاكو
نجمه بحزن : طب ووشك مش هتحكيلي ايه الي حصل
نور بحزن : ربنا جاب حقكم المهم يلا روحي واوعي تقولي لي حد عني
نجمه : ارجعي معايا والله ماهخلي ادهم يبلغ بوليس
نور : انا مش خايفه من بوليس انا عايزه ابدأ من جديد ولوحدي يلا بقا روحي
نجمه قامت من علي سرير بحزن وبعدين فاجأه جريت علي نور وحضنتها
نجمه بدموع : ايوا عمرنا ماتفقنا وكنا أعداء بس عمري مااتمنيت اشوفك كدا ووقت ماتحتاجني انا جمبك
نور بحزن : ادهم يانجمه خلي بالك منو
نجمه : حاضر
نجمه طلعت برا الأوضه وكانت حزينه علي حال نور فاجأه لقت حد بينده من وراها
الدكتور : انسه قمر انسه قمر
نجمه بصتلو باستغراب : ها
الدكتور ؛ نستي شنتطتك
نجمه : اه صح شكرا
نجمه خدت شنطه ومشيت ومخدتش بالها بلي كان واقف وراها جبل ابتسم بخبث ومشي ورا نجمه ونجمه طلعت تلفونها علشان ترن علي ادهم بس فاجأه شنطه وقعت منها نزلت تلم الي وقع منها ومن حسن حظها شافت جبل واقف اترعبت من شكلو كان لابس اسود في اسود اسود من لون الغامق خالص حتي لون نظارتو سوده وطويل اوي وعريض تقريبا نجمه بنسبالو عصفوره جبل يصلها بصات غريبه خلتها تترعب نجمه لمت حاجاتها بسرعه وخرجت برا المستشفي وهي وبتجري وجبل مشي وراها وهي ركبت العربيه
قمر : مالك
نجمه بخوف : امشي بسرعه لذئب يجي ياكولنا
قمر بسخرية : ذئب
نجمه بغضب وعلت صوتها : امشيييييييييي بسرررررعه
قمر اتحركت بلعربيه بسرعه أما جبل بص علي العربيه وقال : هتروحي مني فين هجيبك هجيبك
_____________________________
عند زياد وصل لشقه الي نور اتخطفت فيها فضل يخبط محدش فتح اخر مازهق كسر الباب ودخل شقه كانت متبهدله وازايز الخمره في كل مكان زياد بص علي شقه بستحقار دخل اوضة نوم لقه شخص نايم جمب واحده جاب ازازة ميه وكبها في وشو
الشخص بحضه : انت مين
زياد ضربو في وشو وقال : انا الي أسأل اسمك ايه
شخص بخوف : اسمي نبيل
زياد : شاطر يانبيل قولي بقا انت من يومين خطفت بنت كانت ماشيه في شارع وجبتها هنا صح
نبيل بكدب : لا
زياد ضربو تاني
نبيل بخوف : ايوا ايواااا
زياد بغضب : احكيلي حصل ايه
نبيل : وأقسم بالله مالمستها
زياد بتركيز : يعني ايه
نبيل بخوف : بص احنا فضلنا نشرب لغيت لما نمنا ملحقناش نعملها حاجه اصلا
زياد بغضب : انت هتكدب مهي صحيت ملقتش لبسه لبسها
نبيل : مهو هفهمك صحابي مشيو وهما سكرانين يوميها وفضلت انا وهي انا حاولت بس خلاص الخمره كانت سيطردت عليا ونمت
زياد : يعني ملمستهاش
نبيل : وربي ملمستهاش
زياد ابتسم بسعاده : تمام انا بقا هعلمك ازاي تخطف بنات ناس
زياد فضل يضربو لغيت فقد الوعي
زياد خرج من الشقه ومسك تلفونو
زياد: اطلعو يلا اقبضو عليه
زياد نزل من العماره وبعد دقيقه بظبط كان نازل نبيل معا بوليس هو والبنت الي كانت معه ………
_____________________________________
????في قصر العزيز ????
نجمه رجعت البيت وهي مرعوبه من شكل جبل
نجمه بغضب : والله كان ماشي ورايا وبيبصلي بصااات غريبه
قمر : هيكون مين يعني
نجمه: لو كنتي شوفتيه كنتي موتي من رعب ده مش انسان زاينا بقولك اطول مني بكتيررررر اوووووي
قمر بقلق : اهدي طيب اهدي
نجمه بخوف : لا انا خايفه
نجمه طلعت اوضتها وهي خايفه من منظرو جبل وقمر اتصلت علي ادهم وحكتلو كل حاجه وطبعا في اسرع وقت كان جاه هو وفهد
قمر : هي فوق في اوضتها بس مرعوبه دي لو كانت شافت عفريت مكنتش هتخاف كدا
فهد بغضب : ومين زفت الي خوفها كدا
قمر : معرفش مشفتهوش
ادهم : هو قلب بنات كدا خفيف
قمر : لا دي بتقول انو كان ماشي وراها وبصاتو غريبه
فهد : انا طالعلها
ادهم : خدني معاك
فهد وادهم طلعو لي نجمه ونجمه كانت قاعده علي سرير وهي مرعوبه ومش بتكلم
فهد : نجمه
نجمه قامت من علي سرير بسرعه وجريت نحيتو وحضنتو بخوف
نجمه بدموع :في حد بيراقبني والله شكلو مخيف
ادهم : طب احكلنا ايه الي حصل
نجمه ودموع في عنيها قرب ادهم منها وحضنها وقاعدها علي سرير
ادهم بمرح : يعني ينفع كدا تعيطي كدا هقول عليكي زوجه نكديه وهتجوز عليكي
نجمه : مانت ماشوفتك الي شوفتو هحكيلك قمر نسيت شنطتها عند دكتور ورجعت انا اجبها لقتو بيندهني بأسم قمر قالي شنطتك نستها خدتها وجيت امشي مسكت تلفون علشان ارن عليك الشنطه وقعت مني وبصيت ورايا لقتو واقف زاي جبل طويل عريض لبسووو كلوووو اسود بصاااتو ليا غريبه اوووي ياادهم اكنو ذئب بشري
فهد بذكاء: الدكتور ندهك قمر
نجمه : اه
فهد : هي قمر عندها كام سنه
ادهم : 24 بس ده ايه علاقتو
فاجأه ادهم سكت وفتكر القضيه
ادهم بصدمه: معقوووووول
فهد بغضب : يعني ايه التالته قمر
ادهم : بس قمر اخلاقها مش زاي أخلاق البنات الي ماتو ولا حتي اسمها بيبدأ ب أ
فهد بضيق : ركز معايا عادي قمر بلأنجليزي A مش عارف هو عايز ايه من قمر
نجمه بخوف : مالها قمر وده عايز ايه منها فهموني
ادهم وهو بيمسح دموع نجمه : حبيبتي ممكن تهدي كلو هيبقا تمام متخافيش
فهد بصدمه : يعني هو مفكر دلوقتي أن نجمه قمر يعني حياة نجمه في حظر
نجمه برعب : ليه هو انا عملت ايه
فهد استوعب هو قال ايه وندم انو خوف أختو قرب منها وقعد جمبها علي سرير
فهد بحنان : مالك يانوجه انا بهزر
نجمه بضيق : انا مبحبش دلع ده ايييه ده انت عرفت ازاي الاسم ده
فهد بضحك: من ست الحبايب
نجمه بغيظ : ماشي ياماما
ادهم بضيق : هتفضل لزق كدا يلا برا عايز اتكلم معا مراتي علي انفراض
فهد بخبث: مش كنت هتجوز اموش
ادهم :اه
فهد :خلاص روحلها
نجمه: لا متمشيش انا خايفه اوي
ادهم : انا معاكي متخافيش
نجمه بخوف : ماشي خليكم انتو الاتنين معايا
ادهم : ماشي بس لازم تنامي شويه
نجمه بخوف : كل مااغمض عيني بشوفو
فهد شال نجمه ونيمها علي سرير وهو نام جنيها
فهد : يلا هغنيلك اغنيه علشان تعرفي تنامي
قمر فتحت باب الاوضه ودخلت
قمر بضحك : استنا انا كمان
قمر جريت وقعد جمب نجمه وادهم قعد جمب قمر
قمر : تمام كدا فهد هيغني لي أختو وانت ياادهومتي هتغنيلي انا اختك حبيبتك
نجمه ابتسم وقالت : ماشي يلاا ابدأو
فهد بدأ يغني : بنتي وحبيبتي وكل حاجه في دنيا ليا معقول كبرتي وعمر عده بسرعه ديااا دانا لسا شايفك بطفاير بتجري جمبي وتلعبي انده عليكي بسرعه تجري في حضني تجي وتهرررربي
ادهم بص لي قمر وقمر ابتسمتلو وهو بدأ يغني
ادهم : واهو النهارده بقتي احلا عروسه تشوفها عيني واليوم ده اجمل يوم في عمري وحلمت بيه انا طول سنين ولو لقتي دموع في عيني فعلشان هتمشي وتسبيني
قمر وهي بتحضن ادهم : حبيبي ياخويا ونبي انا عارفه اني محبوبه وتحب بسرعه
ادهم حس أن حبيبتو واختو ممكن يضيعو منو بسهوله واول مره يكون قلقان كدا ومش مطمن أما فهد كان خايف اوووي عليهم هما الاتنين لانو حب قمر جدا حاسس انها توأمو أما نجمه حياتو كلها خايف وقلقان أن ربنا يعقبو فيهم
ادهم بص لفهد واكنهم فهمو تفكير بعض
ادهم وفهد بصوت واحد : حضن جمااااعي بقا
البنات ضحكو وكل واحده فيهم حست بلأمان وبذات نجمه…….
___________________________________
????في مستشفي ????
زياد وصل قدام مستشفي وكان مبسوط اووي ان محدش لمس نور أو قرب منها وحابب يفرحها بلخبر ده دخل بسرعه المستشفي وبعديها علي اوضتها واول مادخل أنصدم لما شافها بتصلي ابتسم وفضل واقف مستنيها تخلص نور خلصت الصلاه وبصت عليه
نور : احم اهلا بحضرتك
زياد : عندي خبر ليكي بجد هيخليكي تطيري من فرحه
نور باستغراب: ايه هو
زياد : انتي محدش لمسك لما اتخطفتي انا روحت لي زفت الي خطفك واعترف بكل حاجه مفيش ولا واحد لمسك وبدليل انك لما صحتي ملقتيش الاتنين الي كانو معه لانهم مشي مقعدوش
نور كانت بصالو بصدمه ودموعها نزلت غصب عنها ومش قادر تستوعب
نور بدموع : ربنااااا كريم اوي معقول ربنا انقذني منهم بعد الي عملتو في ادهم والبنات معقول
زياد بسعاده : ربنا بيحبك يابنتي وعايزك تتغيري
نور سجدت في الارض بدموع وزياد كان متابعها بسعاده مش عارف ايه سبب سعادتو بس مبسوط بيها نور قامت وقالت
نور : شكرا بجد مش عارف اقولك ايه
زياد : متقوليش اجهزي نفسك بعد يومين هتعملي عمليه في وشك
نور : معقول
زياد : ايوا لو عندك صوره ليكي علشان يقدرو يرجعو شكلك الحقيقي
نور بدموع : معقول كدا الدنيا بعد ماكانت سوده في وشي فاجأه وبسرعه كدا تنور
زياد : علشان انتي قربتي من ربنا قلبك نطفتيه من الحقد والكره
نور بأبتسامه: ولساا انت عند واعدك هتحفظني قرأن صح
زياد بأبتسامه: طبعا ويلا نبدأ من دلوقتي
نور جابت المصحب وقعدت علي سرير وجنبها زياد
زياد : ها تحبي تبدأ بسورة ايه
نور : هو احنا مفروض نبدأ بأيه
نور : طيب ممكن تبدأ بسورة البقره
زياد : طيب
زياد بدأ يقرأ سورة البقره بصوتو الحلو ونور كانت بتقول وراه وهي مبسوطه وفتكرت ادهم
فلاش باك
ادهم كان بيصلي الفجر ونور صحيت من نوم وهي مضايقه من نور الاوضه
نور بضيق : اقفل نور وانت من امتا بتصلي
ادهم خلص الصلاة وبصلها بضيق
ادهم : انا بصلي من زمان بس انتي بس مش واخده بالك غير في بنات الي بتبص عليا ياريت تقربي من ربنا وسيبك من كل ده علشان حياتنا تبقا حلوه وتستمر
نور بغضب : قصدك ايه يعني
ادهم : قصدي أن عندي مأموريه وصعبه ومش عارف هرجع منها ولالا
نور رجعت تنام تاني ومش اهتمت وقالت : طيب ابقا اقفل نور وراك
ادهم بصلها بحزن ولبس ومشي
انتهاء فلاش باك????
نور عنيها دمعت وندمت أنها خسرت ادهم
______________________________________
????في قسم الشرطه????
ادم واموش قدرو يحبو معلومات عن بنات رجال الأعمال الي بيبدأ اسمهم بحرف أ
مهيب :كدا تمام اوي هما بس اتنين سلوكهم وحش
ادم : بظبط كدا واحده اسمها امينه وتانيه اسمها اروي
اموش : تمام اوي كدا انا وانت هنروح نراقب امينه وادهم وفهد اروي احنا محتاجين فهد الفتره دي اوي لانو هيعرف راجل ده ناوي يهجم عليهم امتا
مهيب : عندك حق وانا هبعت معا كل واحد قوه
ادم : تمام اوي كدا يارب نقدر نقبض عليه انهارده
اموش بحماس : انا متفائله
ادم اتصل بأدهم وفهمو هيعمل ايه بظبط هو وفهد
______________________________________
????في قصر العزيز ????
نجمه وقمر نامو وفهد وادهم كانو قاعدين جمبهم
فهد : يلا بينا نتحرك انا سايب ماما معا فيروز هانم
ادهم : تمام يلا بينا يارب بس ميصحوش غير لما نرجع
فهد وهو بيقوم من علي سرير : متخافش عليهم
فهد طلع برا الاوضه اما ادهم مكنش مطمن وبصلهم بصه اخيره وطلع
فهد وادهم نزلو من القصر وركبو العربيه وتحركو علي بيت اروي وبعد ربه ساعه وصلو قدام البيت
أما ادم واموش كانو قدام بيت امينه
_____________________________________
????الساعه 1 بليل????
في قصر العزيز في اوضة نجمه بلاخص كان جبل قاعد علي كرسي قدام سريرها الي نايمه عليه هي وقمر كان قاعد بهيأتو مخيفه وشو مكنش باين من لبسو الي كلو اسود كان في ايدو حبل تخين جدا وطويل وكان قاعد وهو مبتسم بخبث قام من علي كرسي وقعد علي سرير جمب نور وفضل يلعب في شعرها وهي كانت نايمه بس حست وفتحت عنيها بصدمه وكانت جايه تصوت بس حط ايدو علي بوقها وقرب من ودانها وقال : هشششششش………
يتبع..
لقراءة البارت الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد