Uncategorized

رواية فتاة الملجأ الحلقة الثانية 2 الجزء 2 بقلم ملك محمد

 رواية فتاة الملجأ الحلقة الثانية 2 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة الثانية 2 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة الثانية 2 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

أخذ اياد الطفل من امام محل الورد ورحل 

ملاك تقف مصدومه مما رآته وتحدث نفسها قائله

: اياد اتجوز

والدتها بتعجب : مالك ياملاك وشك اتقلب كدا ليه

ملاك وهي تداري مشاعرها : لا متقلبش ولا حاجه هيتقلب ليه يعني واحد واتجوز وخلف كمان محصلش حاجه يعني انتي شايفه ان حصل حاجه محصلش مش كدا 

ثم تركتها ودخلت وهي تحدث نفسها

والدتها بتعجب : مالها دي هي اتجننت ولا اي 

ملاك دخلت الى غرفتها وأمسكت بهاتفها وأتصلت ب سالي ردت ابنتها الصغيره ملاك قائله 

: ايو ياميات

ملاك : لا مش وقتك خالص اديني ماما

كانت سالي تجلس بجانب ابنتها وتفتح الميكرفون 

اخذت الهاتف قائله

: اي يارخمه بتكلمي البت كدا ليه

ملاك : طلع متجوز يا سالي 

سالي بتعجب : هو مين 

ملاك : اياد 

سالي بصدمه : اياد اتجوز !

ملاك : اها وخلف كمان طفل اسمه يوسف

سالي : ماشاء الله دا طلع مبيضيعش وقت والله برافوا عليه

ملاك بغضب : نعم يازفته 

سالي بإرتباك : سوري سوري اقصد ازاي يتجوز يعني طب حتى كان يعزمنا ع فرحه ناكل جاتوه حتى مش كدا داحنا عشرة عمر 

ملاك بغضب : سالي أقفلي شكل قعدتك مع ملاك بنتك ضربت دماغك 

سالي بضحك : بهزر يامجنونه دانتي لو قولتيلي الفيل باض بيضه ممكن أصدقها انما اياد يتجوز دا مستحيل دانتي حب عمره يابنتي 

ملاك : للأسف اهو عملها وسمعت وشوفت كل حاجه 

سالي : وربنا حتى لو جت مراته ذات نفسها قالتهالي مش هصدق ثم صحيح هو مش اياد مسافر 

ملاك بتوتر : شوفته النهارده تقريباً لسه راجع من السفر لا وكمان راكب عربيه فخمه ولا لبسه بقى شيك جدا  لا اتغير اوي ياسالي 

سالي بضحك: تلاقيه اتجوز واحده من بتوع بره غنيه ولا حاجه

ملاك بغضب : انتي بتهزري يعني أقفل ف وشك

سالي : لا خلاص مش ههزر تاني بس ياهبله لما هو اتجوز ليه جالك تاني 

ملاك بتعجب : بقولك ابنه قالوا قدامي يابابا

هو الأكيد انه جاي يوريني نفسه ويغظني 

فجأه ينادى عمر زوج سالي عليها فتستأذن من ملاك قائله 

: طب أنا عمر بينده يا كوكي هشوفوا عايز اي وارجع اكلمك تاني 

ملاك : طيب باي 

ثم أغلقت الهاتف 

____________

بعد رجوع اياد من السفر اشترى منزل جديد آتى إليه صديقه شادي ليقابله

“ف المنزل”

شادي دخل عليه : الله الله اي الحلاوه دي هو السفر بره بيعمل كدا

اياد أخذه بالحضن قائلا  : وحشتني يابني عامل اي 

جلس الأثنان 

شادي : الحمدلله كله تمام اخيرا نورت مصر تاني واي العز داه كله شكل السفر بره مصر حكايه

اياد بضحك : ال عايز ينجح بينجح سواء بره او جوه كل الحكايه اني عملت قرشين حلوين قولت انزل مصر افتح مشروع هنا مهما كان دي بلدي بردو 

شادي بغمزه : نازل علشان مصر يعني مش علشانها ها 

اياد بإبتسامه : طول عمرك فاهمني

شادي بإبتسامه : عيب داحنا عشرة عمر قولي شوفتها

اياد بنظرة حب : هو انا كان هيجيلي قلب اقعد كدا من غير مااشوفها 

شادي : بعد السنين دي كلها ولسه بتحبها 

فجأه يقاطعهم طفل صغير عمره 5 سنوات يخرج من غرفته يبكي 

اياد حمله بحب وأحتضنه قائلا : باس باس اهدى ياحبيبي انا هنا جمبك

شادي بصدمه : هو مين داه 

الطفل ببكاء : عايز اشرب يابابا

شادي : بابا !

اياد نظر له قائلا : هبقى افهمك بعدين هدخل اشربه مايه واحطه ع سريره وارجعلك

شادي ظل يراقب المشهد بصدمه 

ادخل اياد الطفل لغرفته وقبل جبينه حتى نام مره اخرى وخرج 

شادي بصدمه : انت اتجوزت معقوله

اياد جلس وقال بضحك : هفهمك كل حاجه بس تشرب اي الأول

شادي : لا انت تفهني دلوقتي قبل اي حاجه 

إياد : طيب انا كنت ماشي ف يوم ف شارع من شوارع دبي وكان يوسف داه عمره 3سنين كان قاعد ف البرد فقعدت جمبه اسأله عن أهله فضل يعيط بعدها عرفت انه من صغره ف الشارع ومحدش عارف حاجه عن أهله فرفضت اني أمشي واسيبه وأخدته معايا 

طبعا حصل حوارات كتير علشان اجيبه معايا مصر بس الحمدلله قدرت اتبناه وجبته معايا  

شادي ألتقط أنفاسه قائلا : وقعت قلبي يااخي يعني دا مش ابنك بجد

اياد بضحك : لا بس انا قولتله قولي يابابا 

شادي : طب حيث كدا بقى وبعد الخضه دي انت لازم تعزمني ع العشا علشان واقع من الجوع

اياد بضحك: طول عمرك بتحب الأكل قوم بينا نجهز زي زمان 

______بقلم ملك محمد____

نهار يوم جديد 

في محل الورد 

جاء اتصال من احد الشركات يخبر والدة ملاك انه يحتاج لبعض الورود ف الأحتفال المقام بمناسبة أفتتاح الشركه 

ملاك : صباح الخير ياماما معلش طولت ف النوم وسبتك تفتحي المحل لوحدك 

والدتها بحب : ولا يهمك ياقلب ماما انا بس عايزاكي تصحصي بسرعه علشان في اوردر كبير مطلوب منك توصليه لشركه عندها احتفال

ملاك بفرح : بجد في شركات بقت تطلبنا 

والدتها : انا قولتلك من الأول انا واثقه ف نجاحك وطالما دا المجال ال بتحبيه فانا هفضل ادعمك لحد آخر يوم 

ملاك : يعني مش زعلانه اني رفضت أشتغل ف الشركه بتاعتك

والدتها : هزعل من اي انا عمري ماهغصبك ع حاجه وبعدين ابن عمك واخد باله من الشركه ع أكمل وجهه عيشي حياتك ومتشغليش بالك

ملاك احتضنتها بحب قائله: انا بحبك اوي ياماما 

والدتها :  وانا بموت فيكي ياقلب ماما 

يلا بقى علشان منتأخرش ولا اي دا الأحتفال هيبدأ بعد ساعه والورد لازم يوصل حالا

ملاك بفرح : من عيوني ثواني وأكون عندهم 

______

ركبت ملاك سيارتها ووضعت بداخلها الورد وذهبت للعنوان المطلوب 

______

اثناء قيادتها للسياره 

وقفت عند تقاطع إشارة المرور كانت متوتره من الزحام وتخشى ان يفوتها الموعد او تتأخر 

فجأه احدهم يقود سيارته أيضاً بجانبها ينزل زجاج سيارته ويخلع نظارته وينظر لها قائلا 

: بس بس 

ملاك نظرت بتلقائيه فإذا بها تتفاجئ ب طفل صغير ينظر من شباك السياره  وأياد يغمز لها قائلا 

: وحشتيني

ملاك بإرتباك نظرت أمامها وقادت السياره وأنطلقت للامام وهي تحدث نفسها بغضب قائله 

: اي داه حتى وابنه معاه بيعاكس دا طلع عينه زايغه الأستاذ

فجأه سياره خلفها تضرب كلاكس بكثره 

فتنظر ف المرآه لتجد اياد يلحق بها 

ملاك بغضب : وكمان البيه بيلاحقني طيب اصبر عليا

” ظلت ملاك تضيق عليه الطريق وتقف امامه”

اياد بتعجب : بتعمل اي المجنونه دي انا كدا هتأخر 

بعد مده توقفت ملاك امام العنوان المطلوب ونزلت من سيارتها

ونزل اياد من سيارته أيضاً 

ملاك ذهبت له بغضب قائله 

: انت اي معندكش دم 

اياد بتعجب : معنديش دم ليه مش فاهم 

ملاك بغضب: انت بتلف ورايا ليه دلوقتي ممكن اعرف

اياد بتعجب: بلف ف شارع الحكومه انتي مالك انتي ثم انا مش فاهم مالك قالبه عليا كدا ليه 

ملاك بعصبيه : لا والله انت شايف انك تلف ورايا عادي يعني

اياد : قولتلك انا حر 

ملاك بحزن نظرت للطفل الممسك بيده قائله: انت نزلت من نظري اوي ع فكره انت أب سئ اتفضل امشي من هنا

اياد اقترب منها اكثر وأخفض رأسه ونظر في عينها قائلا : انتي ف الفتره ال انا غبتها وقعتي ع دماغك ولا اي  

ملاك بإرتباك لم تستطع الصمود امام نظراته فأزاحت بصرها بعيداً قائلا : لو سمحت خليك بعيد واتفضل امشي يلا

فجأه يأتي أحدهم قائلا 

اياد بيه الأجتماع ال حضرتك طلبته قبل الأفتتاح جهز ومستنينك

ملاك بصدمه ابتلعت ريقها الذي جف في حلقها قائله بتوتر : اياد بيه ! هو انت تبقى صاحب الشركه

اياد : تمام انا جي 

ملاك تسحبت ببطئ بإتجاه سيارتها

اياد امسك بها من لياقة ملابسها قائلاً 

: رايحه فين حطي الورد واستنيني هخلص الأجتماع وعايزك 

ملاك وهي تكتم غضبها وتكز ع اسنانها ردت قائله : تحت امرك يافندم 

صعد اياد للأجتماع وترك ملاك ف الأسفل

اخرجت الورد من سيارتها وأعطته لأحد الموظفين

وركبت سيارتها ورجعت للمنزل وهي تحدث نفسها قائله 

: هو ازاي بيخون مراته كدا عادي وكمان بيقولي وحشتيني قدام ابنه دا مبقاش عنده احساس خالص 

طب  ممكن يكون اتجوز وطلق مثلا ايوا ماهو بصراحه مفيش حد يستحمله  

ثم قالت بعصبيه

: حتى لو دا حصل فعلا انا عمري ماهوافق بيه هو فاكرني اي علشان يروح يتجوز ولما يزهق منها يرجعلي لا لا مستحيل 

________

خرج اياد من الأجتماع ونزل بهروله ليبحث عنها 

وقف امام الباب قائلا : لسه دماغها ناشفه ومشيت بردو ماشي ياملاك اما اشوفك

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية لو كان خيراً لبقى للكاتبة نورهان صبري.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى