رواية نوارة الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسمة اشرف
رواية نوارة الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسمة اشرف |
رواية نوارة الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسمة اشرف
اتجه زين ونواره الى الغرفة …….
نواره بإبتسامه خفيفة: تصبح على خير ….
زين بحده : نواره عايزك دجيجة في حاجة مهمه لازم تعرفيها مني احسن متسمعيها من غيري .. …
اتجهت نواره الى احد المقاعد وجلست وقالت بستغراب: عايز تجولي ايه يازين ؟؟؟
فكرة السؤال اللى سمر مكملتهوش ….
نواره بتذكر : اه…..السؤال اللى اخوك جطعها فيه …ماله ؟؟؟
زين بنبرة متردده : نواره انا مبحبش اللف والدوران وزي مجولنا هنعتبر نفسنا مخطوبين … نواره انا ….انا مكملتش تعليمي ….
نواره بدهشة: ازاي اللى انا عرفته انك خريج حجوج يعني محامي كيف مكملتش تعليمك ….؟؟؟!!
زين بجديه يخفي ورائها حزن : كان فضلي سنه واخلص بص ………خصلت ظروف خلتني مكملش ….
ظروف ايه ؟؟
احم….جدي لما تعب كنت لازم اكون جنبه ودا كان امر منه مفهوش مناقشه كان عايز يعلمني كل حاجة في الشغل ….اه انا كنت بشتغل معاه ف الاجازه بس في الشركة لكن المصانع والمحجر لا مكنتش اعرف عنهم حاجة ……
طب وليه مرحش لخوك الكبير ولا عمرو اشمعنا انت ؟؟؟؟
عشان انا تربيته …..زيه….احمد اخوي طيب ومراته هيا اللى بتاخد القرارات عنه وعمرو ليل نهار داير ورا البنات من مكان لمكان…..
طب ليه موفجتش بين الحاجتين يعني الشغل والجامعة.؟؟؟
زين بضيق : نواره انا مكنتش عارف اتنفس …مين جال اني محولتش اوفج بين الحاجتين المشكله ان جدي مات جبل امتحاناتي بشهر تجريبا او يمكن اجل ….ضهري اتكسر سعتها حسيت حاجة راحت مني جدي كان كل جاحة ليا اللى كان بيفكرني بابوي ويمكن حبيته اكتر من ابوي هو اللى رباني بجيت نسخة منه وكمان موضوع الوصيه اللى فتح عليا ابواب جهنم ……
وصيه ايه ؟؟؟؟
مش لازم تعرفي …
بس انت لسه جايل كل حاجة عن بعض لازم نعرفها …
زين بتعصب خفيف :احم ….ماشي جدي كتب كل حاجة ليا بيع وشرا يعني كل حاجة ملكي …
نواره بصدمه…….
…………………………………………..
سمر انتي لسه مشفتيش حل ….؟؟؟؟
واحده واحده البت لسه بجالها يوم استني …
مجدراش كل متخيل ان هو جاعد معاها ف اوضة واحده ونايم ف حضنها جلبي بيتجطع ….
بكرا تشوفي اختك هتعمل ايه ان مخليتها تلف حولين نفسها وزين يجرف حتى يبص ف وشها مبجاش انا سمر ….
خلينا ورا الكداب لحد بابا الدار …..
طب ف حاجة عايزكي من هنا ورايح تعمليها ..
ايه ؟؟؟؟
عايزاكي تحولي عين زين ….
كيف يعني ؟؟؟
يعني تدلعي عليه تسأليه كل شويه عايز ايه كيف معملتي تحت تغريه يابت ابوي ……
هبه بإبتسامه خبيثه : تمام ……
………………………………………….
يعني انت عايز تفهمني ان كل دا بتاعك انت بس …..
لا يانواره ليا انا واخواتي عمري مهاكل حج حد فيهم جدي سبلي مع المحامي جواب كتب فيه ان لازم اخواتي يتغيروا عشان اديهم نصيبهم …..المهم سيبك من كل دا انا عايز اعرف رائيك ف موضوع ان مكملتش تعليمي …. قال اخر جملة بنبرة حزينه حاول قدر الإمكان إخفائها….
نواره بإبتسامه رقيقه ارتسمت على شفتيها وببرائة اذابت قلب زين : زين لو انا حبيتك في الفترة دي هبجى حبيتك عشان شخصيتك ولما هعيش معاك …. هعيش معاك انت مش مع شهادتك صدجني يازين انت عليت ف نظري جوي بعد كلامك دا …..
زين في نفسه : اه يابت مصطفى خدتي جلبي من يوم …
زين ….زييييين رحت فين ….؟؟؟؟
مفيش يلا جومي نامي ….تصبحي على خير ..
اتجهت نواره ناحيه الجزء الخاص بها لكنها توقفت واستدارت ناحيه زين قائله : زين ينفع اسألك سؤال …
اتفضلي …
نواره بتوتر : هي…هي هبه اخت سمر جعده هنا عالطول .؟؟؟
اه …..بتسألي ليه ؟؟؟
عادي …..طب هى ليه جعدة هنه ؟؟؟؟
ابوها وامها ماتوا ف حدثة وسمر طلبت منا انها تيجي تعيش هنا عشان مش عايزه تسيبها لعمامها واحنا وافجنا ….
امممممم….وانت وهى واخدين على بعض ..
زين بستغراب من سؤالها : كيف يعني ؟؟؟
يعني اصلها سألتك لو كنت عايز جهوة مع ان كنت جعدة جمبك ….
زين وقد لاحظ غيره نواره فاحب ان يزيد نارها ….
زين بمكر: انا شايف ان مفيش مشكله وبعدين هبه عارفة ان بحب الجهوة من يدها عشان اكده سألتني ….
نواره بتسرع وعصبيه وقفت على احد المقاعد لتكون اطول منه وتحدثت من بين اسنانها بغل : لا من هنه ورايح انا اللى هعملك الجهوة عشان انت جووووزي انا مش هى ومش بس الجهوة كل حاجة وانا اللى المفرود اسألك مش هى فاهم …
اقترب منها زين وكانت رأسه في مستوى صدرها …..