Uncategorized

رواية عشق المتملك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار سيد

 رواية عشق المتملك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار سيد
رواية عشق المتملك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار سيد

رواية عشق المتملك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار سيد

في صباح جديد بعد مرور اسبوع علي ابطالنا لم يحدث به الكثير كل منهما يحاول جاهداً الوصول الي معشوقته منهم المعترف بعشقه ومنهم من يكابر…
في الشاليه حيث كان يقف يتأملها كم هي تشبه الاطفال حقاً من يري مشاغبتها ولسانها السليط الذي تتعامل به يظن انها فتاه فظة التعامل ولكن ما ان اقترب منها حتي رأي طفله فقط طفله تحتمي بقناع القوه..
ادم بابتسامه وهو ينظر لها عن بعد : طفله مجرد طفله بتحاول تبان قويه قريب اووي هخليكي تبقي طفلتي انا يا مجنونتي 
اما عنها فقد كانت تلعب في المياه كم تعشق البحر وما ان لاحظت تأمله لها حتي نهضت سريعاً 
ريماس وهي تمر من جانبه : رخم
ادم ببراه مصطنعة : هو انا كلمتك دلوقتي
ريماس بغضب : اعمل ملاك .. بطني وجعاني من اللبن اللي بتشربهولي كل يوم منك لله
ادم باستفزاز : عيب يا ريمو انا بعمل كده عشان مصلحتك مش يمكن تكبري شويه بدل ما قمصاني بتيجي لركبك
ريماس : مش هلبس زفتك جبت اللبس اللي كنت مخبيه يا حضرت الظابط 
ادم : احسن بردو انك  لقتيه عشان انا عاوز هدومي
ريماس : بااارد
وتتركه وترحل وهي تستشيط غضباً تتذكر ما فعله معها..
فلاش باك
ادم : يلا عشان نفطر 
ريماس باستفزاز : شطور جهزت الاكل برافو بدل ما نجيب خدامه الكام يوم دول كفايه انت 
ادم ببرود لم تتوقعه : اعمل أي وانا متجوز عم عبده مبيعرفش يقلي بيضه لازم اطبخ وعلي رايك مش هنجيب خدامه انا هعمل الاكل وانتي تنضفي الشاليه
ريماس : نعم وانا مالي 
ادم : مبحبش القذارة 
ريماس بصوت منخفض : ربنا يخدك
ادم ببرود : انا وانتي ف نفس الساعه 
ثم بدأو بتناول الطعام وبعد دقائق كانت قد انتهت من طعامها ولم تكد تنهض حتي ..
ادم وهو يمد يده بكوب اللبن : اشربي 
ريماس : لا طبعا 
ادم : هتشربي من غير رفض يلا 
ريماس بتحدي : انت مش هتحكم عليا 
ادم بتحدي هو الاخر: لا هحكم وهتشربي يا ريماس 
ريماس : وريني هشرب غصب عني ازاي
وما هي الا لحظات وجاءها الرد حيث اجلسها علي قدمه وهو يكتف يدها بيد ويده الاخري يمسك بها الكوب ويجعلها تشربه رغم اعتراضها ولكن ها قد فعل ما اراد وهكذا كل يوم تعانده يشربها اياه غضب عنها مما جعلها في شدة غضبها منه 
باك 
ادم : لو خلصتي سرحان نضفي الشالية يلا 
ريماس : حد قالك اني الخدامه بتاعتك
ادم ببرود : ايوه زي ما بعملك الطفح كل يوم 
ريماس بغيظ : بارد ورخم ..
ادم بإكمال: وقليل الدب ومش متربي ومعنديش زوق .يلا نضفي 
ريماس : ربنا علي الظالم 
ادم : والمفتري كمان يا روحي 
ريماس : طلعت روحك 
ادم : مع بعض ان شاء الله ..يلا وامسحي من عايز كروته
ويتركها ويذهب وهي تتوعد له فقط ما ان يعودوا ثم تذهب للتنظيف 
ريماس بوعيد : ماشي يا ابن عم محمد انا هوريك
………………….
في القاهره في  احدي الكافيهات  حيث تجلس اسيا وكارما بعد انتهاء محاضراتهما 
اسيا بتعب : وانا اللي كنت فاكره لما اخش الكليه هرتاح
مكارما : ومين سمعك كنت بقول هرتاح من المزاكره و الدروس 
اسيا : بنت المحظوظه ريماس هترتاح شهر بحاله من الهم ده
كارما ف نفسها : لا دي ف هم تاني خالص 
اسيا : بصي مين جاي 
كارما وهي تنظر : مالك 
اسيا بغمزه : ايوه يا عم 
ولكن لم تكن كارما معها كانت شارده فيما حدث فقد مضي اسبوع كامل لم تره به منذ ان اخبرها والدها انه يريد ان يخطبها وهي لم تكن لترفض فقط طلبت تأجيل الامر لحين عوده ريماس لا تعرف لما لم يتحدث اليها قط ايعقل انه لم يعد يحبها..
مالك : صباح الخير 
كارما : اسيا : صباح النور 
كارما : عامل أي 
مالك : الحمدلله 
اسيا محاوله فهم لما لا يتحدث اليهم طوال الاسبوع الماضي : أي يا عم عاش من شافك مبتسألش يعني 
مالك وهو يتحاشي النظر الي كارما : معلش كنت مشغول
اسيا بغمزه : أي موحشنكش
ـ وحش لما يلهفك يا روحي 
اسيا وهي تبتلع ريقها بخوف : متقولش انو اللي ف بالي 
مالك بضحكه مكتومه : هو اللي ف بالك 
اسيا برعب : باشا وحشني والنعمه 
اسر بغيظ : لا والله 
اسيا : اه والله 
اسر وهو يقلدها : أي موحشنكش ..وحشك يا اختي 
اسيا بعبط : اه طبعا
اسر وهو يمسكها من ملابسها من الخلف كمن امسك لص : وحيات امي لكون معلقك يا اسيا الكلب 
اسيا وهي تحاول نزع نفسها منه : يا باشا اصبر هفهمك 
اسر : فهميني وانتي كده 
اسيا : الحيوان ده بقاله اسبوع مش بيكلم البونيه دي وهي كيوت زي مانت شايف بدل ما تروح تجيبه من قفاه خايفه لتكون زعلته وكمان جاي النهارده يكلمها ببرود قوم أي لقيت البت هتعيط قولت لااممممم
اسر : بس يخربيتك بالعه راديو 
كارما : اسر علقها ونبي 
اسيا : كده وانا اللي قولت اصالحكوا 
متالك : بس احنا مش متخانقين 
اسيا ببلاهه : قول والمصحف اومال البت عماله تقولي مالك وحشني مش عارفه اصالحه اممم
اسر وهو يضع يده علي فمها مجددا : اعمل فيكي أي قوليلي
كارما بغضب وخجل : اسر اوعي تسبها وحيات اغلي حاجه عندك وحيات امي يا اسيا لهقول لريماس وشوفي هتعمل فيكي أي 
اسيا بعدما عضدت يد اسر لكي يتركها : نهار اسود ريماس لا مالك انا كدابه ده محصلش 
مالك : اسر هسيبك مع خطيبتك ولا مراتك دي واروح انا 
وتركهم ورحل وكارما تكاد تبكي لما يعملها هكذا هل اغضبته ما هي سوي دقائق وكانت الإضاءة تنقطع من الكافية بأكمله باستثناء نقطه معينه يسلط عليها الضوء..
………………………
في  منزل ليان حيث كانت تجلس في غرفتها لا تفعل شيء سوي ان عينيها شارده ودموعها تهبط فقط فهذه حالتها منذ تلك الليله المشؤومة فقد اخذت اذن من ذلك الوغد بحجة ان والدتها مريضه وبالطبع لم يمانع ، وها هي ذا تبكي مثل كل يوم كلما تذكرت حديثه وهي تتسأل لما قال ذلك لقد احبته نعم احبته لا تعرف كيف ولا متي ولا حتي لما احبته هو تحديدا اليس من المفترض هو مصدر المها منذ اول لقاء اذن لما احبته لما شعرت بالامان معه ليس لديها اجابه ربما لانه كان يحسن معاملتها في الفتره الاخيره لا تعرف فقط تشعر بالم بقلبها تشتاق نعم تشتاق وبشده ترغب فقط في رأيها رغم كل ما حدث الا انه تحبه وتشتاق اليه ، ولكن قطع عليها تفكيرها صوت الباب ربما يجب ان تخرج الان..
ليان بصوت به بحه : حاضر 
ـ اسف 
ليان بصدمه فلم تتوقع مجيئه : انت بتعمل أي هنا 
مراد بابتسامه ذادت من صدمتها : بعتذر 
زينب : مين يا لي لي 
ليان بتوتر : ده استاذ مراد زميلي ف الشغل
مراد باستغراب لما قالت زميلها : ازاي حضرتك 
زينب : الحمدلله يا ابني اتفضل 
مراد: شكرا يا طنط …ثم بهمس لليان اقفلي بوقك عشان الدبان 
مراد بابتسامه : اسف اني جيت من غير معاد بس بصراحه الانسه ليان السبب
زينب باستغراب : ازاي
مراد وهو يتنظر الي ليان : بقالها اسبوع مجتش الشركه قولت اجي اطمن عليها 
زينب : فيك الخير يا ابني ..هعملك حاجه تشربها 
مراد : متتعبيش نفسك 
زينب : ولا تعب ولا حاجه
وما ان نهضت حتي انفجرت به ليان ..
ليان بصوت منخفض حتي لا تسمع والدتها : انت جاي ليه ها جاي تكمل اهانه 
مراد ببساطه استفزتها : جاي اعتذر 
ليان بغضب : انت مش بني ادم هنتني وببساطه جاي تعتذر انت أي ها 
مراد بابتسامه : شكلك حلو وانتي متعصبه وخدودك حمره كده 
ليان بخجل ظ: انت انت قليل الاب
مراد بغمزه : ومنحرف كمان وبعدين يا لي لي محدش قالك تبقي قمر كده 
ليان بصدمه وهمس : لي لي وقمر ده مش مراد انا متاكده 
مراد بضحك جعل صدمتها الضعف : لا مراد بشحمه ولحمه 
زينب : اتفضل 
مراد بذوق : شكرا تعبتك 
زينب : مفيش تعب ده يدوب عصير 
مراد وهو ينظر الي ليان : باذن الله يبقي شربت قريب 
ثم اخذ يتحدث مع والدتها وهي فقط في صدمه احقا ما قال مهلا هل مراد اعتذر هل شاكسها الان ام هذا حلم لا هذا وقع اذن ماذا حدث بالطبع تعاطي شيء هذا ماكد غدا عندما يستفيق سوف يندم علي ما فعل..
…………….
بالعوده الي الكافيه ..
ـ احم احم طب يا جماعه ممكن تركزوا هنا ثانيه ايوه كده مش هاخد من وقتكوا كتير انا بحب وحده لا بحبها أي انا بعشقها اعرفها من  شهر تقريبا طبعا هتقولوا مجنون ازاي حبيتها ف شهر اهو اللي حصل المهم اني وقعت ف حب اجمل بنت خلقها ربنا عشقت اطيب قلب في الدنيا رغم اني معرفهاش من زمن الا اني اقدر اقول ان ف طيبه قلبها ما شوفتش حبيت اعترف بحبي ليها قدامكوا كلكوا طبعا هي فاكره اني زعلان منها متعرفش ان ممكن ازعل من نفسي قبل منها هي كارما انا بعشقك تقبلي تكوني مراتي وبنتي وملاكي قبل كل ده اه صح وحشتيني يا ملاكي
كارما بدموع : موافقه 
مالك ا: نهار اسوح دي فتحت عياط انا بسحب كلامي يا جماعه 
وما ان قال ذلك حتي انفجر الجميع ف الضحك وهم يتمنوا لهم حياه سعيده 
كارما : كنت فاكره زعلان عشان قولت لما ريماس تيجي 
مالك بدهشه : انتي هبله يا بت ما اخويا متجوزها يعني هخطب من غير اخويا 
كارما بطفوليه : مش عارفه عادي ..وهي علي وشك البكاء وبعدين متشتمنيش
مالك بصدمه : هتجوز طفله اقسم بالله 
اسيا بصراخ : اسررر 
اسر بغضب : ودني يا بنت المجنونه 
اسيا : اعملي زي مالك 
اسر بموافقه : حاضر هخدك علي ترعة المروطيه واعملك ورد عيوني
اسيا بغيظ : لا روحها لوحدك انشالله تغرق 
اسر بغمزه : واهون عليمي
اسيا بتراجع : لا .
اسر : حبيبي عارف بتحبيني 
اسيا بفخر : انا اللي هغرقك بنفسي 
اسر : اه يا جزمه والله لوريكي
…………………..
علي صعيد اخر حيث كانت ريماس مازالت تنظف ولكن مهلا ما هذا الذي ترتديه فقد كانت ترتدي احدى بيجامات ادم والتي كانت كبيره عليها جداا لذا قامت بقصها ..
ادم بصدمه وهمس : دي بجامتي الجديده لا وكمان اللي قولتلها متجيش جنبها دي لسه بكسها واني بحب لونها 
ريماس بغناء : زاد الهوي في قلبي واصبح عاشقاً 
لا ذنب لي بل كنت شبه مغيباً 
ما عاد لي شيء ف عمري غيره 
فانا وقلبي وكل شيء ملكه 
لا يكتمل عمري وينقص بعده
فانا اعيش وامضي وقتي لاجله
ادم بمقاطعه : معلش هقطعك يا ام كلثوم 
ريماس وهي تعتقد انه لا يسمعها : هولاكو جه ناقصه هي
ادم بسخريه : نفسي تتربي وتقصي لسانك ده وده مين بقي اللي الهوي زاد فقلبك ناحيته 
ريماس بتهديد وهي ترفع اصباعها في وجهه : خليك ف حالك 
ادم وهو يمسكها من ملابسها من الخلف ويرفها عن الارض : انتي يا شبر ونص انتي مش دي بجامتي 
ريماس بتأييد : ايوه 
ادم : ومش دي بردو اللي قولت متجيش جنبها 
ريماس بتأييد مره اخري : ايوه هي 
ادم وهو يرجها : ولما هي أي اللي عملتيه ده ها 
ريماس بصوت متقطع اثر هزه لها : يا .. عم ..اهدي بس نتفاهم
ادم بعدما ثبتها ومازال ممسك بها : فهميني 
ريماس ببراه : دلوقتي انا بمسح يرضيك يعني البس حاجه من لبسي وتبوظ 
ادم بغيظ : لا ازاي 
ريماس بتعاطف : شوفت اديك قولت 
ادم بغيظ اكبر : و يا شبر ونص ملقتيش الا بجامتي الجديده اللي قولت متتلبسش لا واي ما شاء الله عليكي اسطا ترزي اد الدنيا 
ريماس بفخر : عجبتك صح انا قولت كده… نزلني بقي 
ادم : انزلك ده انا هفضل مسكك زي حرامي الغسيل كده..عجبتني بقي قاصه نص البنطلون والتشيرت ومش مخياطهم لا سيباهم كده واي ده ها عملالي البنطلون شورت 
ريماس بغضب طفولي : ما انت اللي كبير اووي وجت كبيره عليا وانا مش بعرف اخيط واوعي كده خليني اكمل واديك بجامتك 
ادم : لا خليها لك.. ثم بصدمه …نهار اسود ومنيل علي دماغك 
ريماس بفزع : اي في أي 
ادم بشر : ريماس هو اللي ف جردل المسح ده قميصي
ريماس ببراه : ايوه ملقتش حاجه امسح بيها 
ادم بهدوء : تمام 
ويذهب وهو ما زال ممسك بها ثم ..
 ريماس بصدمه /: ده علقني بجد ..ادم نزلني 
ادم وهو يضع قدم فوق الاخري : لما تتربي
ريماس بغيظ : وهو انا عملت أي اصلا 
ادم بدهشه : انتي بتسالي عدي كده.. واحد بوظتي بجامه ب 500 جنيه 
ريماس بصدمه : يخربيتك ده انت لو روحت سوق الجمعه هتجيب تلاته بنفس التمن 
ادم  بقرف : مش هرد .. اتنين واخده قميص لسه شاريه امبارح بتمسحي بيه انتي عارفه ده بكام 
ريماس بسخريه : هيكون بكام ده انت تلقيك جايبه من اللي بيفرشوا ف الارض 
ادم بغيظ : ب 850 يا مفتريه ورايحه تحطي عليه كلور وتمسحي بيه اعمل أي فيكي 
ريماس ببكاء مزيف : ادم حرام انا مكنتش اعرف انهم غالين 
ادم : متمثليش طب.. وبعجدين يا اذكي اخواتك مش فلوس بس تتربي .. ثم ينهض ..يلا هروح اشوف ورايا أي 
ريماس : نهار اسوح نزلني …يا اسطا يا باشا 
ادم من الخارج : مسمعش صوتك 
ريماس : عااا بقي مفتري ربنا علي الظالم ..
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى