Uncategorized

رواية أمير الممالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء نبيل

وقفنا لما كان الكل يسلم علي قمر وامير هيطق من الغيره وعاوز يموت الكل ومالك بيحاول يهديه لكنه وصل لاخر ذره تحمل عنده
أمير بغضب، ما كفايه بقي.
لينظر له الجميع.
ادم، ايه بتزعق ليه.
أمير وهو يتمالك نفسه، قمر تعبانه ولازم ترتاح مينفعش كده.
ادم، معاك حق تعالي يا قمري عشان تنامي.
أمير، انت وخدها فين.
ادم ببرود، علي اوضتي طبعا.
امير، نعم ليه.
ادم، عشان مش هسبها تنام لوحدها اكيد.
أمير بتهكم، لا والله مليش حق 
اكرم وقد شعر ببدايه عاصفة، امير قمر مبتعرفش تنام لوحدها في مكان جديد وادم متعود على انه لما بيكونوا في اي مكان غير البيت بتنام جنبه. 
امير، مين قال هتنام لوحدها. 
عمر، طب محنا بنقول كده هتنام مع ادم او معايا الي تختاره قمري
امير، نعم تنام مع مين هي كانت بتنام معاك. 
عمر، ليوه لما بيكون ادم مش موجود بتنام معايا 
امير وقد جن جنونه، ايه ازي يعني. 
اكرم وقد فهم غيره امير ليبتسم، اهدي ياامير عمر اخويا وانا  اخو ادم في الرضاعه وبكده تبقي قمر اخت عمر في الرضاعه. 
امير، ولو تنام معاه ليه هو انا كيس جوافه 
مارد، نعم قصدك ايه. 
امير، قمر هتنام معايا في اوضتي 
ادم ومارد في صوت واحد، نعم ليه هتنام معاك. 
امير بتهكم، عشان مراتي يا استاذ منك له 
ادم بغيره، لا مستحيل قمر تكون معاك
امير، نعم امال هتكون مع مين.
مارد، بس قمر لا هتكون معاك ولا معاه قمر هنبات عندي خلاص كده صح يا حبيبه اخوكي.
مالك بهدوء، اهدوا بس عموما قمر هتكون في اوضه امير
امير بابتسامه انتصار، ايوه كده
كاد الجميع أن يعترض ولكن تكلم مالك، انا مخلصتش كلامي قمر هنام في اوضه امير وانا وامير هنبدا نجهز المراسم عشان نخلص.
امير، نعم.
مالك وهو يغمز له، اهدي بس يا ميرو عشان نخلص وبعد كده اعمل ما بدالك.
امير وقد فهم ما يدور بعقل مالك ليقول بدجر مصطنع، ماشي.
مالك بابتسامه لصديق عمره الذي يفهمه، تمام كل واحد علي اوضته عشان يرتاح محدش نام من امبارح وانت يا امير تعالي علي المكتب. 
امير، طب هوصل قمر. 
مالك، لا داده فاطمه هتوصلها ليقول بصوت عالي نسبيا داده يا داده 
فاطمه، نعم يا مالك بيه 
مالك طلعي قمر اوضه امير عشان ترتاح. 
داده فاطمه، حاضر تعالي يا هانم. 
ليصعد كل واحد علي غرفته ويذهب امير ومالك الي المكتب وعند انغلاق الباب يضحكن بشده 
امير، عالمي. 
مالك، هتفضلوا تتخنقوا والبت تعبانه كان لازم حبه ذكاء بس قول لي ايه الي حصل 
امير بدون فهم، قصدك ايه 
مالك. متلفش وتدور يا امير حصل  حاجه بنكم. 
امير، مالك قمر مراتي. 
مالك، عارف انا بسألك عشان اجهز كل حاجه عشان نخلص لان لو لسه في حاجات تانيه لازم تتعمل لاول لو تممت جوازك هنبدا بكره الصبح لو لا لازم نستني ليله اكتمال القمر فهمت. 
امير، تمام ابدا وجهز كل حاجه هنبدا بكره. 
مالك بسعاده لصديق عمره وهو يحتضنه، مبروك يا صحبي 
امير وهو يبادله الحضن، الله يبارك فيك عبالك 
مالك، يارب اختك تحن عليا بقى. 
امير، نخلص موضوع قمر وهكلم معاها واعرف سبب التأجيل ايه لاني مش مقتنع انه عشان الدراسه. 
مالك، تمام. 
امير، يلا سلام هطلع انا الي قمر. 
مالك، امير اطلع من الجنينه وخليها تفتحلك من التراس 
امير باستغراب، ليه. 
مالك بابتسامه، عشان اكيد مارد او ادم علي السلم او رمين ودنهم مع باب اضتك عشان يعرفوا لو دخلت ويقطعوا عليك وخد بالك انت هتعاني كتير معاهم عشان مارد لسه عارف انها اخته وعاوز يشبع منها وادم هو الي مربيها وبحبها وبيخاف عليها جدا وبيغير كمان لانه مش بس بيعتبرها اخته هو معتبرها بنته وكمان البت لسه صغيره براحه عليها 
امير، عارف كل ده ومن جهت انها صغير فهي فعلا صغيره بس متقلقش انا بموت فيها مش بحبها بس فلا يمكن اضرها سلام 
ليذهب امير الي المطبخ ويطلب اعداد طعام له ولملاكه ثم يصعد امير من الجنينه الخلفيه لجناحه ويدق على زجاج التراس لتفتح له قمر 
قمر، ايه في ايه جيت ليه وبعدين مجتش من الباب ليه. 
امير، وحشتيني وبعدين الباب عليه ندرجي 
قمر بعدم فهم، ايه يعني ايه. 
امير بعدما وضع الطعام علي الترابيزه صغيرة بالغرفه وهو يقترب منها، بعدين احنا هنقدي اليوم كله كلام ولا ايه. 
قمر وهي تذهب الي السرير، لا انا هموت وانام 
امير وهو يقترب منها، نوم ايه بس يا قلبي انت وحشتيني تعالي بس  عشان تاكلي في حضني 
قمر، طب 
ليحضن امير قمر ويطعمها كانها طفله صغيره 
قمر، طب انت ماكلتش كده
امير بحب، انا شبعت لما انت اكلتي يا عمري يلا قومي خدي شور عشان ننام 
قمر، حاضر بس انا مليش هدوم هنا 
امير، ادخلي انت بس وانا هجبلك لبس من عندي 
قمر، حاضر لتدخل قمر الحمام ويحضر لها امير قميص من بتوعه ابيض لتلبسه 
وبعد بعض الوقت تخرج قمر لينظر لها امير بحب وشوق ليقترب منها كالمغيب فهي كانت ايه في الجمال بشعرها المبلول الذي يسقط منه الماء والقميص الذي يصل الي قبل الركبه فامير طويل جدا بالنسبه لها ليقترب وياخد شفايفها في جوله ثم يبتعد ويمشط لها شعرها ثم يحملها الي السرير وكاد انه يقترب من شفتيها مره اخري ولكنه يتذكر تعبها و يجدها تغمض عيونها بتعب 
امير بحب، نامي يا قلبي 
قمر، تصبح على الجنه. 
امير، وانت من اهلها يا حبيبتي 
ليضمها بشده فتذهب في نوم عميق ليقول لنفسه، فعلا طفله ليبتسم وهو يتذكر ليلتهم الاولي وجهلها وعدم معرفتها ما يحدث ليشعر بالفخر الذي لا يعرف مصدره ولكنه سعيد جدا بامتلاكها لينام بعمق ولاول مره منذ اختفائها 
بالاسفل يجهز مالك كل شيء المراسم ليرن تليفونه 
مالك، ايوه 
المتصل……… 
مالك، كل حاجه جهزه مش عاوز غلطه 
المتصل….  
مالك، لازم توصل بكره بدري
المتصل….. 
مالك، خد بالك ده اخر فرصه ليك سلام. 
ليغلق الخط وينهي كل شيء ويذهب ليستريح لان غدا سيكون يوما شاق جدا عليه 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!