Uncategorized

روايتي حكايتي مع الفهد الفصل الثاني عشر 12 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

 روايتي حكايتي مع الفهد الفصل الثاني عشر 12 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

روايتي حكايتي مع الفهد الفصل الثاني عشر 12 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

روايتي حكايتي مع الفهد الفصل الثاني عشر 12 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

ف المطعم
فهد لمالك:امضاء العقود مع الوفد امتي
مالك:بليل ف النيت
فهد:امم ماشي
نور:هنعمل اي بقي دلوقتي
حياه بتفكير:امممم تعالوا ننزل البحر
مالك:فكره حلوه يلا
فهد بأعتراض:لا طبعا انا مش موافق
حياه:ليه يا فهد
فهد بغضب:عايزة الناس تتفرج عليكي يا روح امك 
حياه:في اي يا فهد احنا ف الغردقه وكل اللي هنا نزله البحر ليه احنا كمان مش ننزل 
مالك:ايوه يا فهد احنا جايين هنا نغير جو ف بلاش نكد 
نور:بليز يا مستر فهد وافق
نسرين:في اي يا فهد ما تخليها تنزل انت مكبر الموضوع كده ليه وبعدين ما هو مالك كمان بن عمها ومع ذلك عايزها تنزل عادي ليه انت معترض
فهد:معترض علشان هي مش تبقي بنت عمي وبس لا هي مراتي
نسرين بصدمه مزيفه:مراتك امال انا اي
حياه:انتي واحده بتتلزق فيه وبما انك عرفتي انه جوزي لو وشوفتك مقربه من يا حربايه انتي هشلوحك 
فهد:نسرين احنا اصدقاء وبس كده وياريت تحطي دي ف دماغك انا الاول كنت معجب بيكي وكنت فاكر انه حب والاعجاب انتهئ
نسربن بصدمه حقيقه:يعني اي
فهد: يعني خلاص يا نسرين احنا من انهارده صحاب وبس و اقفلي الموضوع ده 
نسرين بغضب:ماشي يا فهد بس هتندم 
ثم غادرت نسرين المكان
حياه بفرحه:اخيرا راحت ف داهيه دي بومه
مالك بهمس لحياه:اهدي يخربيتك هتفضحينا
حياه: اه صح بس انا مش قادره اخبي فرحتي 
نور:طيب استني لما نطلع فوق بدل الفضايح دي 
حياه:معاكي حق
حياه لفهد:فهد
فهد بشرود:لا رد
حياه:فاااااااااهد
فهد بأنتباه:بتقولي حاجه يا حياه
حياه:ده انت.مش معانا خالص بنقولك هنفضل واقفين كده كتير
فهد:يلا نطلع فوق
مالك:يعني احنا نازلين علشان ناكل ونطلع تاني طيب ما كنا طلبنا الاكل فوق احسن
فهد:لا هنطلع علشان نروح النيت 
حياه:دلوقتي؟!
فهد:ايوه ع ما نلبس ونروح نقعد شويه يكون الوفد جه
حياه ونور:اشطا اوي ثم صعداء الي الاعلي
مالك:ليه رفضت خطوبتك من نسرين
فهد:مش عارف يا مالك مش عارف حاسس اني ضايع ومش فاهم حاجه
مالك:بس انا عارف
فهد بتسأل:عارف اي
مالك: انت حبيت حياه
فهد: لا مستحيل انا مبحبهاش حياه بنت عمي وبس ومش اكتر من كده انت فاهم غلط
مالك: تؤتؤ انا فاهم كل حاجه صح وفاهم كمان انك بتحاول تتجاهل مشاعرك تجاه حياه 
فهد: اي الكلام اللي انت بتقوله ده يا مالك قولتلك مافيش حاجه من كل اللي انت بتقوله ده دي اوهام ف دماغك
مالك: انت شايف ان ده طبيعي غيرتك عليها حتي مني ده طبيعي وليه رفضت جوازتك من نسرين بعد ما حياه دخلت حياتك وعصبيتك وغيرتك لما حد بيجيب سيرتها كل ده بالنسبه ليك عادي شوف يا فهد نصيحه بلاش تتجاهل مشاعرك تجاه حياه وصارحها قبل فوات الاوان علشان صدقني هتندم فوقف ماينفعش فيه الندم
ثم تركه وصعد هو الاخر الي غرفته بينما ظل فهد يفكر ف كلام مالك ايعقل أنني احبها لا لا مستحيل لما لا ثم صعد فهد الي غرفته وهو ينوي ف داخله فعل شئ ما… 
مالك بعدما صعد اللاعلي لم يذهب الي غرفته بل ذهب لغرفة نور وحياه وطرق ع الباب وانتظر حتي فتحت نور له الباب 
نور:في حاجه يا مالك
مالك:ايوة حياه فين جوه اتفضل
ثم دلف مالك الي الغرفه وجلس ع الاريكه الموجوده و استأذنت نور لتخرج من الغرفه
حياه:نعم يا مالك في حاجه
مالك:دلوقتي هنبدأ اللعب وفهد بدأ يفهم انه بيحبك ف لازم نتحرك
حياه:يعني هنعمل اي
مالك:دلوقتي احنا رايحين النيت علشان نمضي العقود صح
حياه:ايوة
مالك:طيب دلوقتي هنبدأ ف الخطه 
حياه:خطه اي
مالك:انا دلوقتي اتفقت مع واحد انه هيجي يتكلم مع فهد بعد امضئ العقود ويقول ان هو بيحبك وعايز يتقدملك وبما ان فهد بن عمك.و ف مقام اخوكي الكبير ف هيطلبك منه وهيمثل انه ميعرفش ان انتي مراته 
حياه: طيب واحنا هتستفاد اي من كل ده 
مالك: لا دي سيبها لبليل و هتشوفي كل حاجه 
حياه:تمام 
مالك:حياه بلاش غباء
حياه:قصدك ان انا غبيه
مالك:لا العفو..يلا اجهزي بقي علشان هنمشي
ثم خرج من الغرفه ودلفت نور واستعد الجميع للذهاب وكانا بنتظار فهد 
مالك:جهزه اللي اتفقنا عليه
حياه:ربنا يستر
ف ذلك الوقت خرج فهد من الغرفه و نظر لحياه من رأسها الي اصابع قدمها ثم قال بغضب:حياه ادخلي غيري القرف ده
حياه:ماله الفستان ماهو حلو اهو
فهد بغير:خمس دقايق يا حياه لو مغيرتيش الفستان ده هدخل انا اغيرهولك
حياه:لا لا خلاص هدخل انا 
ثم ركضت سريعاً الي غرفتها وبدلت ذلك الفستان بفستان اخر ثم خرجت من اخري
حياه:هاا حلو كده
فهد بتقيم:اممم هو احسن من التاني يلا ثم وضع يده ع ظهرها واتجه بها الي سيارته وفتح لها الباب
حياه ف نفسها بأستغراب: هو في اي
ثم اتجه الي الناحيه الاخر وقاد السياره الي النيت 
ف سياره مالك اخرج هاتفه واتصل بشخص ما:كل حاجه جاهزه
الشخص:ايوة يا مالك باشا
مالك:جهز نفسك بقي ثم اغلق الخط
ف النيت بعد وقت تم امضي العقود والاحتفال وذهب الوفد وكاد فهد ان ياخد حياه ويذهب الي مكان ما حتي اتي اليه شخص ما وطلب الحديث مع
الشخص:حضرتك فهد الاحمدي
فهد:ايوة مين حضرتك
الشخص:انا عمر الحسيني وكنت جاي اتكلم مع حضرتك ف موضوع بخصوص الانسه حياه بنت عم حضرتك
فهد بأستغراب:حياه انت تعرف حياه منين واي الموضوع اللي عايز تتكلم معايا فيه
عمر:انا كنت جاي اطلب من حضرتك ايد الانسه حياه بنت عمك
فهد…..
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

تعليق واحد

  1. شطورة يا رنا البحيرى ❤️ يا كاتبة يا عظيمة بالتوفيق يارب فى كل الكتابات القادمة و بالتوفيق فى الدراسة و المدرسة ربنا يوفقك و ينجحك يا جميل
    د زينب النادى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى