روايات

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل التاسع عشر 19 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل التاسع عشر 19 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الجزء التاسع عشر

رواية عشقت طفله مجنونه البارت التاسع عشر

رواية عشقت طفله مجنونه الحلقة التاسعة عشر

فريد بصدمه وهو غير مستوعب ان دي ماسه/انت متاكده ان انت ماسه
ماسه برفعت حاجب 🤨 what
فريد هو فاتح بقه من الصدمه”: والله وكبرت يا ماسه وبقيتي تتكلمي انجليزي الله يرحم ايام زمان د
ما سه غرور: كنت طفله زي ما انت” كنت بتقول” وما كنتش عارفه الحياه” صعبه وان الدنيا تغدر بالانسان بسرعه شكراً ‘انك جيت عشان تستقبلني بنفسك” يا زوجي الماصون بس كنت عايزه اقول لك على قرار انا اخذته بس اكيد مش هقوله لك وانا واقفه كده يلا بينا يبقى نوصل ابقى اقول لك او في العربيه
فريد ‘:طب يلا بينا اكيد تعبانه من الطريق
خدها ومشوا وركبو بالعربيه
فريد تحب تروحي مكانها عشان نتكلم يا دكتوره
ماسه ثقه: ما لوش لزوم الكلام اللي عايزه اقوله يعني مش هياخد وقت كتير من وقتك نتكلم واحنا في السكه دلوقتي بصي يا فريد انا مش هقدر اسامحك على اللي انت عملته زمان ولا انك استغلت طفولتي واني كنت ما اعرفش حاجه عن الحب والكلام ده بس انا طبعا ما نسيتش انك سفرتني وقفت جنبي يا فريد عشان احقق حلمي بالرغم من كل المشاكل اللي بينا والعيوب اللي فيك اني ما اقدرش اتغدى عن فكره انك شخصيه حنونه فعشان كده انا عايزك تبقى صديقي يا فريد يمكن ما كناش ننفع نكون عشاق او حبيبه بس ممكن نبقى اصدقاء فتقبل صداقتي واكيد لو في حد عايز يتعرف عليا انت هتكون اول واحد تعرف ولا ايه
فريد كان بيسوق السياره كان مستغرب من كلامها يعني هي فعلا شالته من قلبها وقدرت تكمل من غيره وهو اللي بيتالم كل يوم من بعدها معقول بطلت تحبه وهتعتبره مجرد صديق طب هو هيقدر يشوفها مع حد غيره كان في حرب جوه ما بين يقبل صداقتها ابان يصرخ عليها ويقول لها انت حبيبتي بس حاول يهدي نفسه عشان ما يضايقهاش هو ما صدق ان هي رجعت على البلد
وقف السياره بهدوء واتكلم بعقلانيه بص يا ماسه انا موافق انك تبقى صديقتي بس اللي ما يرجعش في كلامه ومد ايده عشان يسلم عليها
ما سه بابتسامه انتصار: ماده ايدها وسلمت عليه وهنا ايدها حضنت ايدي بص في عيون بعض شعور غريب بتحسه وهو كمان بيحسه
بعد يدها عنه التوتر وقال طب يلا يا فريده وصلني
وكمان الطريق في صمت رهيب كل واحد بيحاول يهرب منه ثاني مش عايز يكلمه بس ماسه كان بتفكر في حاجه ثانيه كل واحد فيهم كان بيحاول يقطع الصمت ده بس كان السكوت الحل الوحيد للحاله اللي هم فيها والاحاسيس المتلخبطه اللي بينهم
اخيرا فريد وماسه وصلوا الفيلا نزلوا من العربيه ماسه بصت على القصر والجنينه باشتياق شديد كانت داخله هي وفريد بس لمحت ميرا جايه عليهم من بعيد فقررت ان هي لازم تغيظ ميرا تخليها تفرقع من الغيظ كعبله نفسها بالكعب كانت هتقع فريد بسرعه الحقها
فريد بلهفه وخوف:” انت كويسه “رجلك حصل لها حاجه
ماسه بالم مزيف:” اه وجعاني قوي يا فريد مش قادره امشي عليها ممكن يا فريد لو هتعبك معايا تشيلني مش قادره احط خطوه لو ما فيهاش تعب يعني
فريد بخوف وتسرع
انت لسه بتسالي اكيد حط ايده تحت رقبتها ورفعها بين ايديه وشالها ميرا شافتهم من بعيد جات عليهم
ميرا بغيظ ايه اللي بتعمله ده يا فريد ممكن افهم الهانم مشلوله ولا ايه عشان انت شايلها
ماسه بدلع: مش قادره يا فريد دخلني على طول مش عايزه ابص في وشوش الناس العكره عشان مودي ما يبص ولا ايه يا فرفوري
ميرا بغضب هي حصلت فريد ايه اللي بيحصل هنا انت اتصلحت ولا ايه ما تتكلم يا فريد فهمني
فريد كان واقف مش فاهمه اي حاجه اللي بتعمله ماسه ومستغرب من دلاعهاعليه اتكلم بصوت حد خلاص بقى يا ميرا ماسه رجليها وجعها وعايزه ترتاح ودخل بيها القصر
ماسه طلعت لسانها لميرا وهي شيلها فريد
ميرا قعدت تخبط برجلها في الارض بعصبيه جديده وبتتوعد لماسه ان هي لازم تموتها و تخلص الدنيا كلها من شرها ميته تخلص منها رجعت وكاني ولا حاجه حصلت بس هي مش ضعيفه اتكلمت بتحدي يانا يا انت يا ماسه مش هبقى ضعيفه واسيبه لك زي ما سبته لك المره اللي فاتت
فريد اخيرا وصل على اوضه ماسه ونزلها بالراحه على السرير
فريد باهتمام انت كويسه يا ماسه حاسه حاجه بتوجعك
ماذابضيق لا خلاص يا فريد شكرا تعبتك معايا وممكن اكون عملت لك مشاكل مع خطيبتك
فريد بحزن ما تقوليش كده يا ماسه
انت ليكي مقام خاص هسيبك انت ترتاحي دلوقتي لو عزت اي حاجه تعالي لي اوضتي
فريد خرج وهو مبتسم ان اطمن على ماسه وان هي اعتبرت صديق هو هيكتفي دلوقتي ان هو يكون صديقها على الاقل مش هتعامله بجفا زي ما كانت عامله وخرج وسابها ماسه قامت وقفلت الباب وراه
اتكلمت بغموط”: ماشي يا فريد اما وريتك انت وميرا ما بقاش انا مش ماسه الضعيفه اللي مشيت من سبع سنين بعد ما كسرت قلبها انت واميره الخاينه انا دلوقتي هطلع عليكم القديم الجديد و وهخليكم تدقوا من نفس الكاس اللي انا ذوقت منه انا خلاص مش هتبع تاني هو قلبي لو هيضعفني هشيل
دخلت خد الشاور ولبست بودي كات وبنطلون برمودا وثابت شعرها البني على ظهرها وراحت تنام شويه من تعب السيفر
في غرفه نارمين
كانت ترمين عامله نايمه على السرير دخلت عليها ميرا بكل غضب
ميرا بغضب شفت اللي حصل لي نرمين هنتصرف ازاي دلوقتي ماسه رجعت وبتدلع فريد كان ما فيش حاجه حصلت انت هتسيبيني اقع اتكلمي
نرمين بشر:”يا بنتي لازم يبقى عندك ثقه في نفسك ما فيش واحده جوزها بيخونها وبتسامحه ايه ممكن تكون عملت كده عشان تغيظك بس عايزاك انت كمان تغذيها وتبيني لها ان انت اللي هتفضلي مع فريد للابد وهي كانت ماضي وراح فهمت هتعملي ايه وما تجيش تعيطي زي الهبله كده عشان انا مصدعه ومش فاضيه لك وتعبانه بصراحه وما تنسيش تجهزي الحفله عيد ميلاد فريد بعد يومين يكون جه مروان
يعني انت برايك كده خايفه لا فريد يسيبني ويروح لها هو لغايه دلوقتي بياجل الجواز مش عارفه ليه معقول يكون بيحبها
نرمين انت غبيه يا بت طبعا لسه بيحبها بس احنا هنخليه ما يكره يشوف وشها فهمتي عايزاك تلعبي على الدلع ودايما توقفي بضهره وما تهتميش باي حاجه تعملها لك المسغوده اللي اسمها ماسه فهمتي
ميرا فهمت هعمل كل اللي قلت لي عليه بس يا رب يجيب فايده وما يبعدش عني فريده اصل انا بحبه قوي انا هروح اجهز كل حاجه على الفيلم بتاع فريد الجديد
نرمان يلا روحي وما تاكلتيش دماغي عشان انا تعبانه
خرجت ميرا وهي بتفكر في كلام ناريمان ان لازم تعمل كده ايوه مش هتسيبه وهتعمل كل اللي تقدر عليه عشان تغيظها هي برده مش سهله هي ميرا ودايما هتفضل في قلب فريد للابد ومش هتسمح له ابدا ان هو يروح لماسه
اليوم الثاني
في اوضه ماسه ماسه صحيت بتعب ودخلت اخذت شاور ولبست دريس موف وحطت ميك اب خفيف ونزلت لقيت الكل متجمع على السفره
مامه فريد تعالي يا حبيبتي وحشتيني اتغيرت وبقيتي قمر خالص انت كنت حلوه بس دلوقتي بقيتي احلى بكتير انثى بمعنى الكلمه ولا انت ايه رايك يا فريد
فريد متوتر ها اه حلوه الكلام ده مش وقته يا امي
ميرا :بغيظ اه يا حلوه بس في احلى منها انا فريد حبيبي مش بيشوف حد احلى مني خالص ولا انت ايه رايك يا حبيبي
نارمين: هو ليه رايي غير رايك يا حبيبتي ده هو من كتر حب فيك مش بيسيبك ابدا وبياخدك كل الاجتماعات بتاعه الشغل وحتى في التصوير هو هيلاقي حد فين زيك يحبه ارجو انك ما تزعليش يا ماسه بس هم برده مخطوبين وبيتغزلوا ببعض
ماسه حست بخنقه شديده والدموع اتجمعت في عينيها بس اتكلمت بعكس ما بداخلها “”عادي ما تفرقش كثير هم “لايقين على بعض هتصدقيني لو قلت لك اني مبسوطه لهم قوي عشان هم لايقين على بعض وكمليت الكلامهاوهي بصه لفريده عشان تغيظه وتدوقه من نفس الكاس وان شاء الله عن قريب هعرفكم على الدكتور اسر يعني كان عايز يتقدم لي وانا قلت له ان هو لازم يجي يطلب ايدي من فريد ولا انت ايه رايك يا فريده مش انت زي اخويا الكبير والواصي عليا
فريد بصدمه وغيره بيحاول يداريها اتكلم بصوت كله عصبيه ايوه يا ماسه بس يا ترى هو دكتور ايه بالظبط واتعرفت عليه فين واتكلمتوا فين وخرجت مع بعض ما تتكلمي ساكته ليه
ميرا بضيق من غير الفريد خلاص يا فريد هو هيجي ويقول لك كل حاجه مش تحقيق هو ولو هي عايزاه خلاص هو دكتور وهي دكتوره ولايقين على بعض
فريد العصبيه اسكتي انت انا مش بتكلم معاكي انا بتكلم معاها هي رد عليا يا ماسه
ماسه برود وصوت مستفز عادي يا فريد اتعرفت عليه في امريكا كان معايا في الجامعه كان شغال دكتور وبيدرس لي يعني وهو اصلا دكتور وجراحه واعجب بيا وبذكائي وعرض علي الجواز وانا قلت له انه هيقابلك انا غلطت لو انت مش عايز تقابله عادي انا ممكن ارن على جدي واقول له
فريد وهو بيقوم من على السفره بعصبيه خلاص يا ماسه اعملي اللي انت عايزاه ابقى حددي الميعاد اللي يريحك وبلغيني انا هتاخر على التصوير سلام خرج وهو على اخره من ماسه كان عايز يقتلها ويقتله ويقتل نفسه وبيسب بابشع الالفاظ
ماسه قامت بعد فريد بعد اذنكم انا هروح المستشفى بتاعه اسر عشان هو كلم الدكتور وان شاء الله هتعين فيها سلام خلي بالكم من بعض انت في النهايه ما لكمش غير بعض سابتهم وهم على اخرهم منها كانوا عايزين يروحوا يروحوا يجيبوها من شعرها ويضربوها
مامه فريد ضحكت عليها وقالتها البنت دي مجنونه وعمرها ما هتتغير بس انا نفسي افهم ايه اللي بيدور في مخها واحده غيرها واحده غيرها ما كانتش قدرت تبص في وشي فريد ولا تكلمه ولا تكلمكم بس اكيد هي مخها حاجه
وسابتهم وطلعت على اوضتها عشان ترتاح
ميرا هنعمل ايه يا نرمين انا مش عارفه اتصرف ازاي ما شفتيش فريد كان ازاي بعد الكلام ما قالت له انا حاسه انه بيروح مني اتصرفي يا نرمين قولي لي اعمل ايه
نرمين بشر اهدي يا حبيبتي ما فيش حاجه نخاف منها فريد حتى لو فكر ان هو يسيبك مش هيقدر لان هو غلط معاكي وانت مش بنتي جايه من الشارع عشان يغلط معاكي ويسيبك انت ليكي اسم وعيله وهو لازم يحترم ده فاهمه
ميرا فاهمه انا هطلع اروح الشغل اشوف فريده عامل ايه سلام ومشيت وهي بتفكر هل ممكن ان هي تخسر فريد د هل ممكن ان هم يرجعوا لبعض طب لو رجعوا لبعض هي هتقدر تعيش من غيره هي قدام اختها بتقول ان هي عايزاه عشان الثروه لكن هي بتحبه ايوه هي بتحبه دي بتعشقه اليوم اللي حاسبها في فريد هيبقى اخر يوم في حياتها مش هتقدر تكمل حياتها من غيره مشيت وكل ده بيدور في مخها وبتدعي ربنا تلاقي حل وان هي ما تقدرش تبعد عن فريد
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
في نفس الوقت في صعيد قنا
في بيت عيله الهلالي بيت ماسه كان في حاجات كتير اتغيرت حيث ان اسيل دخلت مستشفى بعد ما جاء حاله اكتئاب لانها قتلت جوزها وفتحيه دخلت المستشفى الامراض العقليه لانها كانت سبب في موت ابنها وجدي صفوان بقى قاعد على كرسي متحرك
وبقى كبير العيله بعد جده صالح الهلالي ابن عم ماسه كان قاسي دايما بيه يحكم بالظلم كان غير جده خالص وكان بيعذب جده علشان كان السبب في في بعض حبيبته عنه وابوه وعمو ما يقدروش يقفوا ضده لان هو متحمل شويه من الشباب والبلطجيه اللي ماليين القصر ونقل حاجته كلها ساكن في قصر جدو وما حدش يقدر ان هو يرفض له اي طلب وكل يوم كان هوايزيد اكثر لحد ما اجي اليوم اللي عرف فيه ان هي رجعت على مصر راح على قطط جدو
صالح بغضب وكره عامله ايه يا جدي وانت عاجز كده وما قدرتش تتحرك اسكت مش ماسه حبيبتك رجعت من البعثه اللي فيها اللي سافرت فيها عشان تتعلم وانا مش عارف انا قاعد بتكلم معاك ليه وانا عارف انك مش هتقدر ترد عليا دلوقتي لما اروح واقول لها اني بحبها واني عايزه اتجوزها اكيد هتوافق عشان ترجع اختها من حاله الاكتئاب اللي هي فيها واللي انا بديها دوا عشان يزود حالته بعد ما اقول لها الكلام ده كله اكيد حد خاف على اختها وتقبل تتجوزني ما انا ما قلت لكش مش انا عرفت ان هي ثابت فريد انت اخترت ليها كان غلط عشان رفضتني انا واخترت واحد ملهوش عازه بس اسكت الموضوع ده ملوش عازه دلوقتي انا هعرف ارجع حبيبتي انت ساكت ليه يا جدي ما ترد عليا يا صفوان ولا انت مش عايز تسمع الحقيقه ما تتكلم
جدي صفوان بكره انا بحمد ربنا ان انا جوزتها لفريد على الاقل حقق لهاحلمها وخليها دكتوره مش واحد دمر عيلته انت لا يمكن تبقى انسان انت مريض يا صالح تعرف انا ليه لاني كنت عارفك ان انت مريض واللي زيك مستحيل اامنه على بنت ابني اللي ما لوش خير في عيلته ما لوش خير في حدانت اخذت البيت واخذت كل حاجه بس مش هتقدر تاخدها هي تبقى انا انت عيل زباله وحقير وعمرك ممكن ماسه تبقى متخانقه مع فريد بس ه ظفر ه ه برقبتك فاهم ظفر برقبتك
صالح بصريخ خلاص عرفت ان هو ظفره برقبتي بس انا مش هخليه يتهنى بيها هخليه يتحسر قلبه لما يشوفها وهي في حضني ده وعد مني وانا لما بوعد بافي وانت مجربني سلام يا جدي وسابه وخرج وجد قعد يدعي ان ربنا يبعد عني حفيدته الاذى ويصلح حالها هي وزوجها
😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑
موقع التصوير كان فريد قاعد في غرفه تغيير الملابس بيجهز مقطع المسلسل وهو عقله كله بيفكر بالكلام اللي قالته ماسه في الصبح معقول هتتجوز غيره ؟يعني بطلت تحبه؟ هو عارف ان هو غلط بس هو غلطه كان كبير؟ ان هي ما قدرتش تسامحه كل دي؟ كانت اسئله بتدور في دماغه والافكار بتتصاعد فيها قطع حبل افكاره دخول العامل الذي بلغوا إني التصوير هيبدا فريد خرج عشان يبدا التصوير المشهد
ميره جاي عليه وهي مبتسمه بعد شويه خلص المشهد الاول تصوير استراحه قال كده المخرج
فريد راح على الكرسي عشان يرتاح قربت عليه ميرا وعطيته العصير
ميرا هي بتحاول تفتح كلامها مع فريد ،،،كنت هاير يا فريد دايما بتثبت لي انك الافضل
فريد ما لوش لزوم انك تقولي حاجه انت مش حاسه بيها يا اميره بصي يا ميرا احنا هنتجوز ايوه بس علاقتنا مستحيل ترجع زي الاول احنا هنتجوز عشان الغلطه اللي حصلت بينا بس انت عارفه ولا انا بحبك ولا انت بتحبيني ارجوك ما تحاوليش في حاجه مش هتحصل
ميرا فريد انا قطعها وهو بيقول خلاص مش وقته يا ميرا عشان التصوير وراح عشان يمثل المشهد الثاني في الوقت ده كانت ماسه داخله اللوكيشن هي والدكتور اسر بس اتصدمت لما شافت ان العمود بتاع الاضاءه كان هيقع على فريد وهو بيصور
ماسه بخوف وصدمه باعلى صوتها فررررررررريد
فريد بصلها وفجاه حصل
يا ترى فريده هيحصل له ايه وصالح هيعمل ايه هيقدر يؤذي ماسه ولا لا وماسه هتحب اسر ولا هترجع لفريد وهي بتخطط لايه كل ده هنشوف الفصول الجايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت طفله مجنونه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!