Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن عشر 18 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن عشر 18 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن عشر 18 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن عشر 18 بقلم شيماء سعيد

لاحظ تميم تعبها طول فترة الامتحان فأصبحت هزيلة ووجهها شاحب وأصبحت تصاب بدواااار لدرجة انها فقدت وعيها اليوم ويزيد لم يكن يعرف مابهاااااا ولازال بجانبها ينتظرها حتي تستيقظ 
حورر وقد بدأت في استعادة وعيها _ اناااا فين 
تميم _ في المستشفي 
حورر بفزع _ لاااا انا عايزة امشي يلا بينا انا كويسة 
تميم بدموع _ انتي مش كويسة أبداااا انتي بتضيعي من ايدي ومش قادر اعملك حاجة ليه عملتي كداااا 
حورر _ انا كويسة يا تميم متخاافش عادي دول شوية صداااع ودوخة 
تميم _ بلاااش كذب انتي كنتي عارفة انك مريضة 
حورر وقد بدأت تحاول تنظم نفسها فهي اشعر باختناق شديد_ انا كويسة جداااااا ومتقلقش 
تميم محتضنا إياها وببكاء _ ليه رافضة تتعالجي 
حورر ببكاء _ انا كدااا كدااا هموت ومش عايزة اتعذب يا تميم وكمان دا قضاء ربنا 
تميم _ انتي أنانية ليه يا حورر لو مش علشانك علشاني مقدرش أعيش من غيرك 
حورر _ ولا أنا يا تميم بس دي سنة الحياة وغير كدااا انا مقدرش اكون معاك  أختي نوررر يا تميم هي مراتك 
تميم بصدمة _ نورر اختك 
حورر _ ااه تعرف كان نفسي اشوفها وتكون معايا بس للاسف هي ماتت وانا قريب هروح لنوررر
تميم _ انتي بتقولي اية انا مش فاهم 
حورر _إلي متعرفوش ان نور أختي التؤام أنا مكنتش عارفة عرفت بالصدفة من الصورة الي شوفتها في كتاب من الكتب الي قرأتها ودي نفس الصورة الي كانت معايا في السلسلة بتاعتي أنا كنت مستغربة في الأول بس اتأكدت من ماما مني 
فلااااااااااااااااااااااااااش باااااااااااااااااك 
حورر _ ماماااا كنت عايزة اسألك علي حاااجة 
مني _ اتفضلي يا عمري سمعاكي 
حورر _ ماما هو انا كان ليا أخت مثلاااا قبل ما أجي هنااا 
الأم بتوتر _ ليه بتقولي كداااا 
حورر _ هو انا مش هكدب عليكي أنا بقالي فترة بشوف نفسي مع بنوتة وبعيط لما مشيت وبقولها متمشيش وهي بتعيط كمان وقالتلي متخاافيش أنا معاكي علي طول وهقابلك تاني علشان احنا واحد وغير كدا السلسلة الي معايا من صغري فيها صورتين ليا بس لما دققت فيهم لقيت واحدة ليا والتانية لحد تاني ونفس الصورة لقيتها عند تميم في وسط الكتب ومش فاهمة حاجة وبحلم بالبنت دي بس بتعيط وتقولي أنا زعلانة منك ولما بسألها لية مش بترد 
الأم _ بصي يا بنتي كل الي أعرفه انك لما كنتي في الملجأ كان ليكي تؤام بس في عيلة اتبنتها ومدير الدار قال كدا لمحمود لما سأله عنك غير كدا والله ما اعرف بس انتي بتقولي ازاي لقيتي نفس الصورة عند تميم مش فاهمة اية الي هيجيب صورة ليكي وليها عند تميم 
حورر _ مش عارفة بس انا كدا اتأكدت ان فعلا ليا أخت ونور هي تؤامي 
باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك 
تميم _ علشان كدا كنتي بتسأليني عنها 
حورر _ كان نفسي أعرف تفاصيلها الي مش عارفة عنها حاجة كنت بفرح وانت بتتكلم عنها علي الرغم من إني مش بشوفها كان نفسي أخدها في حضني وقضي معاها عمري الي باقي بس الحمد لله هشوفها قريب في الجنة ربنا يجمعني بيها 
تميم _ حورر انت لازم تتعالجي 
حورر بنفي _ مش هتعالج يا تميم وغير كدا مفيش فايدة المرض انتشر في جسمي وغير كدا ال cancer معروف نهايته وزي ما بابا قالي هي مسألة وقت وكلنا هنموت 
تميم_ وأنامش هقف أشوفك بتضيعي قصاد عيني وأفضل ساااكت 
حورر _أنا عايزة امشي يا تميم 
تميم _ ماشي يا حووورررررر 
عند نغمممممم وعمررررررررر 
عمر >انتي كنت عارفة ان دا مرووان مش غيث طب ازاي 
نغم بضحك علي رغم حزنها التي تخفية _ ماهو مش عشان عامية يبقا مش عارفة حاجة انا عارفة انه مرووان من أول مرة 
عمر _ انتي بتحبية 
نغم _ كنت اما دلوقتي لأ 
عمر _ بتكذبي عليا ولا علي نفسك 
نغم _ نفسي يختفي من حياتي ومشوفوش تاني ولا أقابله صدفة 
عمر _ اديه فرصة تانية 
نغم _ الي اتكسر قلبي مش كوباية يا عمر ، فالأحسن تبلغه قراري اني رافضة سواء هو او غيرة 
عمر بيأس _ حااضر 
نغم _ هااا ناوي تتجوز امتي ونفرح بيك بدل ما انت قاعد جنبي كدااا 
عمر _ حددت مع والدها ان الخطوبة الاسبوع الجاي والفرح بعد شهر 
نغم بفرح لأخيها _ مباااااااااارك يا حبيبي 
عمر بضحك  _ عقباااالك يا عاانس 
نغم بتذمر _ عيل رخم واردفت بثقة أنا يا بابا الف مين يتمناني 
عمر _ بطلي هبل يا اختي ، دا انا مصدقت حد يعبرك تروحي رفضاه بس والله أحسن انتي خسارة فيه 
نغم _ ماهو يبني مش اي حد تقبل بيه ملكة زي 
عمر _ مغروووورة 
نغم _ يالا ياااابابا اتكل علي الله 
عمر _ سلاااااموز 
نغم _ سلاام يا عسل 
عند يزززززززززززيد 
كانت فرحا للغاية وهو يستطيع المشي مره أخري بهذا الطرف الصناعي مرة أخري كان يتمني ان تبقي معه ولكنه أقر في نفسه بأن يعود ويتغير معه كل شئ 
مر شهر علي أبطالنا بدون أحداااث تذكر ولكن بفجر جديد وقرارات أهم 
عند تميم وحووووووررررر 
يلا يا حوررر هنتأخر علي حفل االتخرج 
حورر _ خلااص جهزت أهو 
تميم _ ماشاء الله عليكي قمر 
حورر بخجل _ شكراااا يلا بينا 
تميم ببتسامه _ يلا يا حرمي المصون 
ذهب الجميع لحفل التخرج وكانوا سعداء للغاية فاهم بلغوا نهاية طريق ملئ بالصعاب والوجع ولكن كان يستحق كل هذا واكثر 
حورر كانت الأولي علي الدفعة بتقدير عااام امتياز  وكذلك  جهاد ونغم من أوائل الدفعة ، أتمت الفتيات حفظ كتاب الله بالأضافة لأول إجازة لهم ، كانت حفلة رائعة بمعني الكلمة ولكن حياتهم ستبدأ عند تلك النقطة 
بعد انتهاء الحفل خرج الجميع في حفل جماعي فقد حجز عمر لهم مطعم حتي يقوموا بالاحتفال 
بعد التعارف علي الجميع طلبوا الغداء ولكن قبل اي شئ قررت حورر التحدث فهي تود ان تخبرهم الكثير 
حورر ببتسامه _ انا حابة أقول حاجة وبما ان العائلات مجتمعة والكل فرحاااان وكمان انا بس يمكن الي أقوله يكون صعب 
مني بقلق _ مالك يا حورر 
حورر ببتسامه وممسكة بيد تميم _ لأول مرة هقولك يا تميم اني بحبك ونفسي أقضي ايامي الجاية معاك ، وأقدر أسعدك وأخلف بنوته او ولد ويكونوا شبهك بس للاسف تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن وأول حاجة الريح دي عملتها انها هتبعدني عنك بس هقضي الايام دي معاك انت وهتكون أجمل ايام في حياتنا لانك موجود جنبي 
تميم بحزن _ احنا مع بعض والأزمة هتعدي وهتتعالجي علشان نكمل حياتنا ونجيب حورر الصغيرة وتربيها لحد ما تبقي عرووسة  وتشوفي اولادها كمان 
حورر _ يارب يحصل دا هتبقي واحدة من أمنياتي اتحققت يا تميم 
حورر وهي تنظر لأمها _ سامحيني لو اخطأت في حقك يا اجمل امراءة عرفتها واحن أم في العالم ، عمري مافكرت انك هتحبيني كدا او تعامليني بالحنية دي ، سامحيني لو خيبت ظنك في يوم ، وقولي ل بابا يسامحني لاني مش عارفة اذا كنت هحقق الحلم ولا لأ 
مني بدموع وخوف علي صغيرتها _ كله هيعدي وانا متأكدة انتي قوية وهتقدري تواجهي وهتحققي احلامك كلها 
حورر _ ان شاء الله اذا كان في العمر بقية وربنا مأخدش أمانته 
نغم ببكاء من كلام حورر وخوف _ حورر متسبنيش ملبش غيركم 
حورر ببتسامه _ لو السرطان سابني انا مش هسيبك بس اكيد لينا لقاء في الجنة ونصيحة مني لاني مش عارفة اذا كنت هعيش اكتر ولا يمكن أموت وانا قاعدة معاكم ياريت تسامحي مروووان واتجوزوا يا نغم هو بيحبك وكمان هيصونك ويخاف عليكي افتحي قلبك لية وببتسامة ارحمي الولد دا انا تعبت ليه والله 
نغم _ حاااضر هديه فرصة بس بلاش تقولي انك هتمشي وتسيبيني احنا معاكي وزي ما اتغلبنا عليه زماان هنقدر دلوقتي ومش هنسيبك أصلا 
حورر بضحك _ بعد أصلا دي متتكلميش ، واااه اعملي العملية الي الدكتور قالك عليها أخر مرة علشان ترجعي تشوفي تاني 
نغم _ حاااضر هعمل كلي الي طلبتية يا رااااء 
حورر _ وحشني راااء منك جدااا مسمعتوش من زماان 
حورر بتبص ناحية جهاد المنهارة 
أما انتي يا ذاات النقاب وصيتي ليكي متسيبوش بعض حتي لو انا مش موجودة واحكيلها دايما واسمعي منها وساعديها تحقق حلمها وخليها المنتقبة الحسناء اوعك في يوم تبعدي عنها او تبني حاجز  لمجرد اني مش موجودة بينكم واااه بصي ورااااكي لو سمحتي 
جهاد بصت وراها لقت يزيد واقف علي رجليه تاني وفي ايده عكاز والايد التانية بوكيه ورد 
يززززززيد _ أنا أسف يا جنتي سامحيني انا كنت غبي لما بعدت عنك كنت عايز اشوف فرحتك دي وانتي شيفاني واقف تاني علي رجلي بعد تعبك ومحولاتك معايا 
جهاد _ كانت فرحانة جدااا لان يزيد واخيرا قدر يمشي علي رجليه تاني ومن ثم نظرت لحورر واخبرتها بنظرة فهمت محتواها 
جهاد _ هتبعد تاني 
يزيد _ وقتها هكون بموت نفسي بالبطئ 
جهاد _ عمرك هتوقف في طريق حلمي 
يزيد _ حلمي هو حلمك 
جهاد _ وان في يوم وصلنا لحيطة سد 
يزيد _ هعمل اي حاجة ومش هنبعد تاني 
جهاد _ اذا كان كداااا انا مواقفة 
يزيد _ بحبك يا جنتي واتجه اليه مقبلا رأسها 
حوررر _ أتمني انكم متزعلوش مني ، تذكروني دائما في دعائكم 
تميم _ هنعافر مع بعض يا حوووري وهنغلب السرطان 
حورر بفرحة _ حتي لو مت هكون سعيدة يا حبيبي 
تميم _ هنروح للدكتور بكرة ونعمل المطلوب 
حورر _ وانا موافقة 
أتمني منكم تعملوا الي قولت علية افضلوا ايد واحدة ولا تسمحوا لاي حاجة تبعد او تفرق بينكم انتوا القوة والامل في الحياة 
جهاد _ وانتي هتكوني معانا 
نغم _ خطوة بخطوة وهنحقق الحلم مع بعض 
حورر _ ان كان في عمري بقية سأظل معكم وان سقطت في بداية الطريق فليكتمل الطريق بدوني 
الجميع _ ان شاء الله 
تناول الجميع الطعام وظلوا يتحدثون في مواضيع شتى وسعادة وفرح تملئ حياة الجميع 
في بيت حوررر وتمييييم 
حوررر _ تميم عايزة أعرف نوررر ماتت ازاي واوعدك مش هسألك علي حاجة بعدهاااا 
تميم _ لو دا هيريحك انا هقولك 
فلااااااااااااااش باااااااااك 
تميم _ ايوة يا نوووري والله خلااص انا جاي في السكة معايا ملف هودية ل بابا وارجع البيت 
نورر بتذمر _ يا تميم انا مليت وعايزة اخرج معاك طب تعالي خلينا نروح مع بعض لعمو مصطفي 
تميم _ حاااضر هجي علشان عارفك طفلة 
نورر _ بسرررعة يا عمرري لان عندي مفاجاة حلوة ليك 
تميم _ عيوني يا نوووري 
في الطريق وصل تميم رسالة تهديد محتواها بأنه سيتم قتل زوجته اذا لم ياتي بالملف الصفقة الي عنوان المطلوب ولم تكن تلك المرة الاولي التي يتلقي فيها تميم تهديد ولكن تلك المرة الوحيدة التي شعر فيها تميم بالذعر فالمعروف عن الكيلاني بأنه لا يرحم من يقف في وجه وخصوصا بان شركاته كانت علي وشك الافلاس وتلك الصفقة ستحسن من الوضع الحالي 
اما تميم فلم يلقي بالا لكلامهم ووصل لزوجته نوور وذهبا الي بيت والده 
تميم ممسكا بيد نورر _ هااا اية المفجأة يا حببتي 
نورر ممسكة بيده واضعة اياها علي بطنها واردفت بهمس انا حامل يا تميم بقالي اسبوعين 
تميم اوقف السيارة من الصدمة والفرحة _ لم تقدر الكلمات علي الخروج وأردف نورر انتي بتتكلمي بجد انتي حامل يعني انا هبقي بابا وانتي ماما 
نورر ببتسامة _ ايوة هنجيب تميم صغير شبهك يا حبيبي 
تميم _ انا عايز بنوته شبهك يا حببتي 
نورر _ الي يجيبة ربنا كويس المهم ان احنا مع بعض 
وفجاة اقتحم العربية ملثمين كسروا زجاج السيارة واخذ أحدهم نوررر  اما تميم فقد تكاثر علية مجموعة من الرجال وكبلوا حركته وقاموا بضرب تميم حتي سالت الدماء من وجهه اما نوررر فقد كانت تصرخ باسمه واخر ما رأه تميم احدهما يمسك بسكينة ويضعها علي رقية نوررر ومن ثم ذبحها رأي تميم نورر وهي تقتل امامه وضحكات هؤلاء الرجال تتزايد ويحاول الوصول لها ولكن بلا جدوي وعندما وصل اليها كانت قد فارقت الحياة واخر ما قالته بحبك يا تميم ، حاول تنقذ ابني يا تميم 
باااااااااااااااااااااااك 
حورر ولاول مرة تقوم باحتضان تميم _ أسفة اني فكرتك سامحني 
تميم _ انا السبب في الي حصلها لو كنت سلمتهم الملف كان زمان اختك عايشة وانتوا مع بعض 
حورر _ دا قضاء ربنا يا تميم ، انا معاك وجنبك دايما 
في الصبااااااااااااح 
استيقظت حوررر وهي مبتسمة وتنظر لتميم فتلك اول مرة تراه وهو نائم منذ زمن 
تميم وهو ينظر لها _ صباااح النور يا زوجتي 
حورر بخجل_ صباح الخير 
تميم _ يلا بينا نروح المستشفي ونشوف الدكتور 
حورر _ أكيد 
عند نغمممممممم
مروان راااح يتقدم لنغم بعد ما عمر بلغة انها وافقت 
وبعد التعارف وبعض الاحاديث الجانبية ، خرج الجميع بعد الكلمة الشهيرة نسيب العرسان لوحديهم 
مرووان _ ازيك يا صغنن 
نغم بتذمر _ قولتلك انا اسمي نغم يا مرووان 
مرووان _ ماشي يا نغم عاملة اية 
نغم _ الحمد لله بخير وحضرتك 
مرووان ببتسامه _ في فضل ونعمه ، نغم أتمني تسامحيني علي الي حصل زمااان انا بحبك 
نغم _ وانا عارفة لاني سمعت كل الي قولته وانا في الغيبوبة يا غيث 
وعارفة انك مرووان من اول يوم قابلتك فية وانا مش شايفة 
مرووان _ يعني موافقة 
نغم _ الرد هيوصلك مع عمر 
مرووان _ اتمني تو افقي يا ذات العيون الزرقاء 
وبعد فترة مشي عمر وجده وعمر قالهم انه هيبلغهم بردها بعد اسبوع 
عند جهاد ويزيييييد 
حددوا ان الفرح هيكون بعد عشر ايااااااام لحد ما الشقة تكون جهزت وكمان الهدية الي يزيد محضرها لجهاااد 
في المستشفي 
الدكتور _ بعد التحاليل دي أقدر اقول ان المدااام حورر فاضلها بالكتير سنة او سنتين ودا مع الكيماوي ويمكن اكتر او اقل دي حاجة في ايد ربنا لان هي في مرحلة متأخرة ولازم نبدأ بالكيماوي في اقرب وقت 
تميم بحزن شديد _ ماشي يا دكتور عن اذنك 
خرجا من المستشفي وتميم ممسك بيدها يخشي ضياعها منه اما حوررر فنظرت له نظرة مطولة كأنها تخبره لا تقلق الامور ستغدو أفضل 
تميم _ ان شاء الله هتعيشي معايا طول العمر 
حورر _ انا عيشت معاك ٦ شهور من احلي ايام حياتي 
بعد ٤ ايااااااااااااااااااام بدأت حوررر اول جلسة في الكيماوي كانت ضعيفة وتعبااانه للغاية فبمجرد دخول الكيماوي للجسد تشعر بان خلايا جسدك تنصهر كانت تبكي وتصرخ من الوجع ولكن كان تميم يعطيها القوة كان معها لحظة بلحظة 
وأيضا أصدقاؤها لم يتركوها ثانية واحدة وفي وسط الالم والحزن والبكاء تتضحك وتبتسم بانها لديها أشخاص مثلهم في حياتها شعرت بمدي كرم الله لها 
بعد عشررررررررررة أيااااااااااااام 
اليوم هو زفاف جهاد ويزيد حضرت نغم وحوررر معها حتي لا يتركوها بمفردها كانت كالملكة بحجابها ونقابها الذي زادها جماااالااااا 
كانوا الجميع سعداء لفرحتها واخيراااا تزوجت حب الطفولة 
يزيد _ انا فرررحااان جداااا بحبك يا جنتي 
جهاااد _ بحبك يا يزيد 
يزيد عندي ليكي مفاجاة واتمني تعجبك وأمسك بيدها الي تلك الشقة المجاورة لبيتهم 
جهاد باستغراب _ انت عملت كل دااا 
يزيد _ عاارف ان نفسك يكون ليكي المرسم بتاعك الخاص ودا العالم الي انتي بتحبية ومينفعش تكون حببتي نفسها في حاجة ومعملهاش 
جهاد محتضنه يزيد بفرحة كبيرة وبادلها يزيد العناق ومن ثم توجه لبيتهم الجديد وبدأت حياتهم الزوجية في جو من السعادة والفرح ولا تخلوا الايام من بعض المشاكل والصعوبات ولكن استطاعوا التغلب عليها 
عند عمررررررررررررر 
النهاردة كتب كتاب عمر ومروووان لان بعد ماعمر بلغ مرووان بموافقة نغم قرر انهم يكتبوا الكتاب مع بعض لانه خايف انها تغير رأيها 
عند حوووووووورررررررررررررر 
حورر بوهن قبل ان يغمي عليها  _ تميم الحقني 
اما تميم صدم مما رآه وكان قلبه علي وشك الخروج من بين ضلوعة خوفا عليها قام بحملها الي السرير وأخبر الطبيبه حتي تاتي لتفحصها وطيلة الوقت ممسك بيدها ويبكي 
وصلت الطبيبة واخدت تفحصها وتميم يأكله القلق في الخارج قلقا عليها وبعد ٢٠ دقيقة خرجت الدكتورة 
تميم بقلق _ هي كويسة 
الدكتورة ببتسامه _ مباااارك المدام حااامل 
تميم بسعادة _ بجدددد حااامل شكرااا جداا 
الدكتورة _ تقوم بالسلاااامه 
غادرت الدكتورة وذهب تميم يطمئن عليها 
تميم ممسكا بيدها مقبلا اياها مبااارك يا حببتي انتي حااامل 
حورر بفرحة غارمة _ بجد يا تميم وفجأة ما تحولت فرحتها الي دموع 
تميم بقلق _ مالك بتعيطي ليه 
حورر ببكاء _ كان نفسي أكون مع ابني او بنتي لحد ما يكبر بس للاسف مش هيحصل 
تميم ماسحا دموعها _ هتربيه يا حوررر وهتكبريه وتجوزية 
حورر _ بس احنا لازم نشوف الدكتور المسئول عني لان الكيماوي اكيد هيأثر علي ابني 
تميم _ متتقلقيش هنشوف الدكتور 
الدكتور _ الحمل خطر عليها يا استاذ تميم فمضطرين نعمل حاجة من اتنين نوقف الكيماوي طول فترة الحمل او نعمل اجهاض للطفل 
حورر بدموع وهي تنظر لتميم _ لا يا تميم علشان خاطري انا كدااا كدااا هموت بس بلاش ابني علشان خاااطري لو حصلة حاجة مش هسامح نفسي انا عيزاه يا تميم حتي لو مش هربية بنفسي بس هو اهم مني 
تميم ماسحا دموعها _ متخااافيش مش هخلي حاجة تأذي ابني وهنوقف الكيماوي لحد ماتولدي وبعد كدااا هنكمل 
حورر _ وعد 
تميم _ وعد 
في إحدي المستشفياااااااااااااااااااات 
الدكتور _ هتفضل في المستشفي يومين وبعد كدا هنبدأ في اىعملية بس الي لازم تعرفوه ان نسبة النجاح ٥٠ % 
نغم بأمل _ ودا يخليني اوافق أعملها 
مرووان _ هترجعي تشوفي تاني ولو محصلش انا هبقي عينك وعكازك لأخر العمر 
يووووم العمليييييييييييييييييية 
نغم كانت خايفة جدااا ومتوترة ومروااان كان أكتر منها بس بيحاول يهديها 
مرووان _ مستنيكي يا صغنن علشان نكمل حياتنا هتخرجي وهتكوني أقوي 
نغم ببتسامة _ اول حاجة هشوفها انتي 
مرووان _ ان شاء اللة ، لا إله إلا الله 
نغم _ سيدنا محمد رسول الله ومن ثم أخدتها الممرضة الي غرفة العمليات
مرت ٥ ساااعات ومرووان يأكله القلق بالخارج ويدعو الله ان تكون بخير 
وبعد فترة خرج الطبيب 
عمر _ هي كويسة 
الطبيب _ الحمد لله بس لسه هنعرف اذا هتقدر تشوف تاني بعد ماتفوق 
مرووان _ طب ممكن نشوفها 
الطبيب _ بكرة ان شاء الله تكون فاقت وكمان هي تحت الملاحظة 
مروان _ يااارب احميها وتقدر ترجع زي الأول 
تااااااني يووووووووم في غرفة نغم 
نغم خاايفة جدااا والطبيب بدأ يشيل الشاش من علي عيونها 
الطبيب بعمليه _ فتحي علي مهلك وبراااحة وقوليلي انتي شايفة اية 
نغم _ مرووان ممكن تقعد قدامي 
مروان ممسكا بيدها أكيد _ فتحي عيونك يلااا 
بدأت نغم تفتح عينها براااحة بس قفلتهم تاني لان الاضاءة كانت قوية جدااا وحاولت تاني ودموعها نزلت 
مرووان _ طب لية العياط دلوقتي 
نغم _ مرووان انت قدامي انا شيفاك وشايفة عمر وأمي وحوور وجهاد شيفاه الكل وكل حاجة الحمد لله 
مرووان محتضنا اياها _ الحمد لله دلوقتي مفيش حاجة هتبعدنا عن بعض 
حورر بمشاكسة _ عيب يا استاذ لنا تعمل كداااا وابعد عن نغيمة لانها وحشتني وعايزه احضنها 
مرووان _ ماشي يا دوك بس خلي في بالك انها مراتي 
حورر _ وحشتيني يا صاحبة العيون الزرقاء 
نغم _ اتغيرتي جدااااا 
حورر بهمس _  دا كله بسبب البيه الي هيشرف علي حيااااتي انا وتميم انا حااامل 
نغم بصراااخ _ هاااااااااااااااااااا يعني انتي حامل وانا هبقي خالتوا 
عمر _ ربنا يسترها علي ابنك دي هتجبله تخلف عقلي اوعك تخليها تقرب منه 
حورر _ انا متأكده انها هتحافظ عليه وهتربيه كويس هي وجهاد وهيبقي شخص محترم بسببهم وبكره تقول حورر قالت ، بحبك يا نغيمه 
نغم _ وانا أوعدك ان هو او هي هحاول اعمل المستحيل علشانهم وانت معانا يا حوررر 
حورر _ يلا شدي حيلك علشان تطلعي ونعمل الفرح بتاعك انتي وأخوكي مع بعض لاني مش حمل فرهده 
نغم محتضنه اياها _ بحبك يارااااء ومقدرش أعيش من غيرك يا شعاع الامل 
عمر _ ممكن تسيبهالي شوية انا اخوها بردو 
حورر _ اسفة يا استاذ عمر 
عمر _ يلا يا ماااماااا علشان اخلص منك والغلبان دا يدبس فيكي والبيت يهدي منك 
نغم _ وأنا قاعدة علي قلبك مش هروح  في مكان 
مرووان _ نعم يااااا اختااااااااي انت هتهزري الفرح بعد اسبووع 
نغم بضحك _ وانا اعرفك يا اخينا 
مرووان _ لا انا شكلي هرتكب جناية هنااا يلا يا بني بدل ما افقد اعصابي عليها دا انا ماصدقت انها وافقت وكتبنا الكتاب 
نغم _ خلصت رغي 
مرووان باستغراب _ مالك 
نغم _ جعاااااااانه 
عمر _ يا عيني عليك لبست في حيطة لا في نغم الة التهام الطعام بدون توقف
مرووان بحب _ كله فدا حبيبة قلبي 
نغم _ هييييح خلصت محن ولا لسه بقولك جعاااانه عايزة أكل 
مرووان _ هرووح اجيبلك هتفضحينا 
عدي اسبووووووووع والنهاردة يوم فرح عمر وداليا ونغم ومرواااان 
كانت كلا من الفتاتان في غاية الجمال والاناقة فقد كانت داليا تشبة الأميرات فزادها نقابها جمالا فوق جمالها أضعاف مضعافة 
اما نغم فقد كانت ترتدي فستان زفاف بسيط للغاية وخمارها الذي زادها جمالا وتاج من الورود موضوع فوق حجابها 
عمر اول لما شاف دالياا انبهر جدااا فقد كانت جميلة جدااا 
عمر _ مبااارك يا دودي 
داليا بخجل _ الله يبارك فيك 
عمر _ انت ماشاء الله عليكي انا بقول بلاش نروح الفرح انا خايف عليكي لو شافوا جمالك يحصل حاجة 
داليا بضحك _ متخافش يا حبيبي ويلا ولا هنفضل هنا كتير 
عمر _ عايز اتصور سيلفي 
قام عمر بالتقاط صور سيلفي ليهم مع بعض وكانت فرحتهم كبيرة جدا 
أما عند مرووان ونغممممم 
مروان بحب _ مش معقول القمر دا كله من نصيبي انا
نغم _ شوفت ياريت تقدر 
مرووان _ انا ضيعت سنين وانا بعيد عنك بس دلوقتي كل لحظة حابب أقضيها معاكي انتي ومش هسيبك أبدااااا 
نغم _ وانا معاك ومش هسيبك تاني 
مرووان _ طب يلا ولا اقولك نطلع علي بيتنا وسيبك منهم 
نغم _ لا طبعاااا ويلا بقااااا اتاخرنا
اصطحب كل منهما زوجته في سيارته الخاصة واتجهوا للقاعة التي يقام بها الفرح 
حورر _ مبااارك يا قلبي 
نغم _ ربنا يبارك فيكي ويحفظك 
حورر _ مش عابزة اشوفك زعلانه واضحكي كدااا النهاردة فرحك يا نغيمة وقاموا بالتقاط بعض الصور معاااا 
جهااااد _ واخيرااا الهبلة اتجوزت 
نغم _ والله انتوا واخدين عني فكرة كويسة مش اكتر وانتوا ماشاء الله عليكم كل واحدة بطنها قدامها مترين يا مامي 
حورر _ بكرة هشوفك لما تتجوزي وتبقي حااامل 
جهاد _ هتبقي اخلي ام ربنا يسعدك ويفرح قلبك دايما يا ناني 
بعد مرووووووووووووووووووووور ٧ شهورررررر 
كانت حوررر تتألم بشدة فهي قد بدأت في الشهر الثامن ولكن تشعر بألام حادة اسفل الظهر ووجع رهيب في بطنها
حورر بعيااااط وهي توقظ تميم النائم بجانبها _ تميم اصحي بسرررعة 
تميم مفزوع _ مالك يا حورر انتي كويسة 
حورر ببكاء _ وجع رهيب في بطني حاسة اني بولد 
تميم لبس بسرعة وشال حوررر وركب العربية ووداها المستشفي 
الدكتوره _بعض الفحص دي ولادة مبكرة وكمان حالتها صعبة ادعيلها 
تميم _ يااارب احميها واحفظها يارب خد من عمري وزود في عمرها يارر ماتوريني فيها سوء اتجه للمسجد وقام يصلي ويدعي الله ينجوهااا وثم عاد للمستشفي ينتظر خروجها 
وبعد فترة طويلة خرجت الدكتورة 
تميم بلهفة _ هي كويسة 
الطبيبة _ الحمد لله بخير وجابت توئم مباااااارك وشوية وحضرتك هتقدر تشوفها بعد ما ننقلها أوضة عادية 
تميم _ الف حمد وشكر ليك ياارب 
في غرفة حوررررر 
تميم _ حمد الله علي السلامة يا حببتي 
حورر بضعف _ سلمك الله من كل سوء ، عايزة اشوفهم 
تميم _ اتفضلي جبتي بنوتين زي القمر شبهك بالضبط ها تحبي تسميهم ايه 
حورر _ هسمي واحدة نوررر وطيف 
حورر شالت بناتها وشعور جواها جديد شعور الامومة لاول مرة تخاف عليهم هي عارفة انها هتسيبهم لوحدهم بس دي سنة الحياة 
تميم _ علي الرغم من فرحه وسعادته التي ليس لها مثيل إلا انه خائف من فقدانها 
بعد مرررررورررررر عشر سنين 
طيف _ باابااا احنا مش هنزور ماما النهاردة 
نورر _ ايوة يا بااباااا النهاردة عيد ميلادها وهي وحشتني اووي 
تميم _ وأكيد وحشتني خلااص البسوا بسرررعة 
طيف ونوور _ هواااا يا تيمو 
تميم ممسكا بصورتها والدموع متجمعة في عينه _ مش متخيل ان بقالك تسع سنين ونص بعيدة عني يا حوووري أتمني الهدية السنة دي تكون مميزة لسة فاكر اليوم الي موتي فيه زي مايكون امبااارح 
فلاااااش بااأااااااااااك 
حوررر بتعب شديد _ تميم ممكن تحضني عايزة أنام في حضنك 
تميم _ دا مكانك متستأذنيش 
حورر _ بحبك تعرف ان روايتي الي كتبتها بتحكي عنك 
تميم _ أكيد انتي حكيتي فيها كل الي حصل بينا ومع صحابك حكيتي حياة أشخااص معتمدين علي نورك يا حورري 
حورر _ تعرف انها وصفت حالتنا فعلا 
تميم _* قلوب كادت أن تنطق * ليه سمتيها كدااا 
جورر > لان بيكون في كلام كتير في قلوبنا مش قادرين نحكيه ولاحتي قادرين نعترف بيها لنفسنا بنرفض الحقيقة أحيانا بنعيش جواا أوضة معزولة بتكون الذكريات والأحزان دي العفش بتاع الاوضة وقاغلين عليخا ورمين مفتاحها في مكان بعيد مش عايزين نوصلة ابداااا يمكن بنتخيل اننا كدا مرتاحين بس دي كدبة احنا اخترعناها بتمني يجي وقت نقدر  نخرج الكلام الي في قلوبنا من غير خووف 
تميم _ عميق المعني جداااا 
حورر بتعب شديد شعر به تميم _ خلي بالك من البنات
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى