رواية بطوطة عمر الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة محمد
رواية بطوطة عمر الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة محمد |
رواية بطوطة عمر الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة محمد
عمر فتح الباب وكان كريم .
عمر بضيق : انت اي الي جابك هنا .
كريم : جاي لي بنت عمتي في حاجه.
عمر بضيق : لا ابدا اتفضل.
فاطمه حضنته وقالت: اتاخرت لي .
كريم : الطريق كان زحمه .
فاطمه ب ابتسامه : خلاص مش مهم لسه في وقت.
وفاء : كيمو حبيبتي نورت .
كريم : ده نورك يا عمتي هو عبدالرحمن فين .
وفاء : قاعد جوه مع مريم .
*# عند عبد الرحمن #*
مريم دخلت الاوضه وقالت بصوت هادب : بودي .
عبدالرحمن بضيق: اي الي جابك.
مريم : هو انت زعلت ؟ .
عبد الرحمن بسخرية : لا فرحت .
مريم : بس أنا كنت بهزر .
عبدالرحمن : ماشي .
مريم : علفكره أنت مش كملت موضوع البت الجديده.
عبدالرحمن : ولا هكمله .
مريم :بليز .
عبدالرحمن : لا .
مريم : ونبي ياشيخ يارب لو قولتلي تتجوز البت الي بتحبها .
عبدالرحمن : مفيش بت بحبها.
مريم : ياعم يارب تحب يلا بقا قول .
عبد الرحمن : هقولك علشان اخلص من قرفك بس .
مريم : طيب وهنخرج كمان .
عبد الرحمن : ماشي .
سمع وفاء بتقول بصوت عالي : يا عبدالرحمن .
عبد الرحمن بصوت عالي : نعم يا ماما .
خرج من الاوضه وشاف كريم .
عبدالرحمن بصدمه : اي ده كريم انت اي الي جابك .
عمر : معرفش يا خويا.
كريم : نزلت القاهره علشان هروح مشوار أنا وبطوط .
عبدالرحمن وكريم وفاطمه قعدوا شويه وبعدها مريم قالت لي امها ولي اخوها أنها هتخرج مع عبد الرحمن وخرجوا .
والباقي كانوا قاعدين عادي كل واحد فيهم بيعمل حاجه او بيفكر في حاجه.
وعمر كان قاعد مضايق من هزار فاطمه مع كريم وأنها اتجاهلت عمر خالص.
حنان : عمر .
عمر : نعم .
حنان : وفاء جابت ليك عروسه قمر ومحترمه وبنت ناس كويسه .
فاطمه كانت بتضحك مع كريم واول ما سمعت أبي حنان قالته الابتسامه اختفت .
عمر : بس أنا آسف مش عايز اتجوز دلوقتي .
حنان : يابني لو في حد في بالك قولي وانا هروح معاك واطلب أيدها .
عمر : متخافيش اول ما يكون في هقولك .
حنان : يعني مفيش حد في عقلك .
عمر : لا في واحده بس لسه مش قررت اكلمها في الموضوع ولا لا.
كريم بص لي فاطمه ب استفهام كأنه بيسالها هتعمل اي .
فاطمه : ماما .
وفاء : نعم .
فاطمه : هروح أنا وكريم مشوار .
وفاء : تمم خلي بالك من نفسك ومش تتاخري .
فاطمه حاضر .
عمر : وانا هروح اقعد شويه عند ايمن بس قبل ما أروح عايز فاطمه في حاجه جوه .
فاطمه : ماشي .
عمر : بتحبيني ؟.
فاطمه : ا.ا معرفش .
عمر بعصبيه : يا اه يا لا.
فاطمه افتكرت كلام كريم لما قالها كل ما تقولي انك بتكرهيه أو نستيه كل ما يحبك اكتر .
فاطمه : لا انا ممكن اكون اتعلقت بيك وانا صغيره لكن مش معني كده حب خالص.
عمر بحزن : تمم معاكي حق.
عمر مشي وراح عند ايمن وفاطمه كمان مشيت مع كريم .
عمر وصل عند ايمن .
أيمن: أخيرا شوفتك هو كل الي يرجعله حبيبته القديمه مش يسأل علي حد.
عمر: ياريتها ما رجعت من يوم ما رجعت ومفيش الا مشاكل.
ايمن : لي اي الي حصل.
عمر قاله علي كل حاجه .
ايمن : انت لازم تحدد مستقبلك يا تقول لي فاطمه تاني .
عمر : أنا مستحيل اكلمها تاني هي قالت إنها مش بتحبيني خلاص بقا أنا هخطب البنت الي تبع طنط وفاء .
ايمن : بس انت بتحب فاطمه .
عمر : كنت لكن دلوقتي خلاص هي فين ساره و فين أسر.
ايمن : ساره عند امها وأسر نايم كمان شويه هتلاقي صحي.
أسر خرج من الأوضه بنوم .
أسر : اي ده عمر انت هنا .
عمر بضحك : اه .
أسر راح قعد علي رجله وقعدوا يلعبوا مع بعض.
*# عند فاطمه #*
فاطمه: بس وانت اهو شوفته وشوفت نظرته .
كريم : وانتي قولتي اي لما قالك بتحبيني .
فاطمه قالت كل حاجه لي كريم الي واقف مصدوم منها.
كريم : انت عقلك كان فين لما قولتي لا مش بحبك.
فاطمه: علشان…. .
كريم : مفيش علشان هو سالك علشان موضوع العروس وانتي زي الهبله قولتي لا.
فاطمه : يعني هو ممكن بيسبني .
.
كريم : ممكن ! ده اكيد روحي صلحي كل حاجه وقوليله انك بتحبيه .
كريم وفاطمه روحوا وعمر كان قاعد في الصالون.
عمر : اي اتاخرتي لي .
فاطمه : عادي .
عمر : طيب تعالي عايزك في موضوع .
فاطمه راحت .
فاطمه : أنا عايزه اقولك علي حاجه .
عمر : لا استني اقولك وبعدها قولي الي انتي عايزه .
فاطمه : تمم .
عمر : انا هروح بكره أخطب البنت الي ماما أتكلمت عنها واحنا في الصالون وبما انك زي مريم اختي هتيجي معايا .
الدموع اتجمعت في عين فاطمه وقالت بحزن : وانا اكيد هاجي .
عمر : اي الحاجه الي كنتي هتقوليها بقا .
فاطمه : …
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال