Uncategorized

رواية ظالمي الفصل الثاني عشر 12 بقلم دعاء محمود

 رواية ظالمي الفصل الثاني عشر 12 بقلم دعاء محمود

رواية ظالمي الفصل الثاني عشر 12 بقلم دعاء محمود

رواية ظالمي الفصل الثاني عشر 12 بقلم دعاء محمود

زينه :جوزي وحامل انا مش فاكره حاجه خالص 
ادهم:انتي حصلك فقدان ذاكره وفتره وتفتكري كل حاجه يا شمس
زينه:هو آنا اسمي شمس 
ادهم:اه شمس مراتي  ❤
انا هنزل ادفع الفلوس لمستشفي واجيلك عشان نمشي يا حبيبتي
زينه:ماشي متتاخرش عليا 
ونزل ادهم يدفع الفلوس 
زينه حطت أيدها ع رقبتها لقت سلسله ف رقبتها مكتوب عليها مراد 
فلاش باك 
زينه:عاوزه افتح عيني بقي يا مراد ف اي 
مراد:فتحي 
لقت لسلسه دهب مكتوب عليه مراد ب الماظ
زينه بدموع :بس دي غاليه اوي يا حبيبي 
مراد:عشان اسمي يفضل ف رقبتك ع طول ولبسها السلسله وباس رقبتها 
زينه:انا بحبك يا مراد اوي
مراد بهيام:اقسم بالله لو مبطلتي لكون متهور وله تقوليلي حامل وله بتاع
زينه: اهو 
وباستو من خدو وجريت ع اوضتها 
مراد:ياكلبه والله لتيجي تحت ايدي وهوريكي 
باك
ادهم:انا دفعت الفلوس يا حبيبتي يلا عشان نروح 
زينه:مراد اسمك مراد صح
ادهم بخوف:ها لا لي قولتي كده 
زينه:امال سلسه دي مكتوب عليها اسمك 
ادهم:دي مش بتاعتك وقام وخدها من رقبتها رميها 
زينه:ليه كده شكلها حلو
ادهم:مش بتاعتك تلبسيها ليه 
انا اسمي ادهم 
زينه:ادهم اسمك تقيل عليا وابتسمت 
ادهم :يلا عشان نروح
زينه:حاضر وجات تقوم داخت
ادهم:هشيلك انا 
وشالها ادهم لحد العربيه 
ممرضه: بهدلو الاوضه كده ليه عاوزه تتروق وتتمسح حسبي الله 
وهي بتروق
اي سلسله دي دي باينلها دهب 
الممرضه بفرحه :دي تجلها100الف الحظ ابتسملم يابت اما البسها شويه ولما اخلص اروح ابيعها 
ادهم :ده بيت حد اعرفو
زينه:ممكن اعرف انا ليه خايفه 
ادهم:ده اثر الحادثه اطمني انا جنبك
زينه:تمم
ادهم:دخلها البيت وكان مكركب طبعا بسبب خناقهم وكمان مفيش لبس ليها 
زينهء:هو ده بيتنا
ادهم :لا ده بيت حد اعرفو احنا بيتنا ف مطروح وهنسافر بكرا بس تكوني انتي ارتحتي 
زينه:فين لبسي
ادهم:هنزل اجبلك لبس دلوقتي واجي ع طول 
زينه:متتاخرش عليا بخاف اعد لوحدي
ادهم بحنان:حاضر
دكتور:حضرتك صحتك بقت كويسه يا مدام سدره بس هتعودي معانا لحد بكرا 
مراد:المهم انها تبقي بخير يا دكتور
زياد:والله يا سوسو انتي بتدلعي علينا ف واحده تعبانه قمر كده
سدره:اتلم ياض 
مراد:انا هروح واجيلك الصبح يا ماما عشان اخدك 
زياد:وانا هعد معاكي 
ريتال:مفيش كلام ده انا اللي هعد مع طنط حبيبتي 
رافت:بسسس وله اي حد فيكم انا اللي هعد مع مراتي يلا انت وهو وهي  
انا اللي هبات مع مراتي حبيبتي 
كلهم ضحكوا 
مراد:يسهلو بقي يلا بينا احنا 
ومشيو كلهم وسابو سدره ورافت 
عند ادهم
شمس حبيبتي جبتلك لبس كتير تعالي 
زينه بحزن:احنا هنسافر امتي يا ادهم انا مش عاوزه اقعد هنا انا روقت الاوضه اللي جوا بالعافيه
ادهم:الصبح يا حبيبتي هنمشي متخافيش وقرب منها باس راسها
زينه بتلقائيه زقتو:اسفه بس انا حاسه انك غريب عليا 
ادهم:ده اثر الحادثه متخافيش 
هنزل اشتري الدواء بتاعك  عقبال متغيري هدومك 
نزل ادهم 
زينه:انا ليه خايفه كده يارب انا عاوزه افتكر بقي وخدت الهدوم 
الله كلهم حلوين هلبس ده ولبست ترنج زهري ف ابيض وفردت شعرها 
ادهم:عاوز الدواء ده 
الصيدلي:بس ده بيسبب فقدان الذاكره
ادهم:انت هتحقق معايا انا عاوز الدواء ده اخلص 
الصيدلي بشك :اهو بس خلي بالك لانو بيسبب تعب نفسي وفقدان ذاكره تدريجيا 
ادهم بقرف::فلوسك اهي ومشي 
زياد:هتروح معايا 
مراد:ماشي 
ريتال بدموع :مفيش أخبار عنها
مراد :مالهاش وجود انا تعبت اوي. وهي وحشتني 
ريتال:هنلقيها اكيد 
مراد:مبقتش عارف القيها فين اختفت خايف اوي عليها يكون عمل فيها حاجه 
زياد:متخفش هنلقيها
ادهم:يا شمس انا جيت يا حبيبتي
زينه:اي يا ادهم 
ادهم :اي القمر ده بس 
زينه بكسوف شكرا
ادهم :ده الدواء بتاعك خدي وادخلي نامي عشان صبح هنسافر
زينه:حاضر
وخدت الدواء ودخلت تنام 
ادهم:ماليش مكان 
زينه:معلش انا لسه متعودتش عليك ممكن انام لوحدي
ادهم:حاضر يا حبيبتي 
تاني يوم
مراد وزياد اتحركو ع مستشفي 
سدره:ابوكم طول اليوم سهران جمبي 
رافت:انام اذاي وانتي تعبانه 
سدره بحنان :ربنا يخليك ليا
زياد بضحك:يلا يا عصفير الجنه نروح
مراد:العربيه تحت يلا بينا 
وهما ف الطرق ماشين لمح ممرضه لبسه سلسله زينه 
مراد بزعيق:انتي جبتي سلسله دي منين وشدها من رقبتها
زياد:ف اي يا مراد
مراد :سلسله زينه يا. زياد 
انطقي جبتيها منين 
ممرضه بخوف :انا انا لقتها ف اوضه ف المستشفي امبارح 
مراد : فين مدير المستشفي دي 
مصطفي:انا مراد عامل اي وبتزعق ليه 
مراد:انت صاحب المستشفي يا مصطفي عامل اي 
مصطفي:بخير بس ف اي اهدي 
مراد:مراتي اختفت من فتره دلوقتي لقيت السلسه بتاعتها ف رقبت الممرضه دي 
طب تعالو ف المكتب 
الممرضه زهره:والله العظيم انا معرفش حاجه انا لقيت السلسله دي ف اوضه309بعد ممشبت المريضه ودخلت اشيل الادوات لقيت السلسله وانا بعترف  اني خدت السلسه وطمعت لكن معرفش بتاعت مين والله 
مصطفي:جبولي معلومات عن المريضه اللي كانت ف الاوضه دي 
مراد:بسرعه يا مصطفي لو سمحت وجيب الكاميرات 
مصطفي:حاضر 
موظف:البيانات اهي حضرتك ودكتور اللي كشف عليها دكتور علي 
مصطفي : اندهو لو سمحت
موظف:حاضر
مصطفي:البيانات اللي قدامي لمريضه اسمها شمس وجوزها ادهم 
حاله فقدان وعي جت اول امبارح ومشيت امبارح بليل 
مراد بفزع: شمس وادهم  ممكن تجبلي الكاميرات يا مصطفي 
مصطفي:حاضر عقبال ما دكتور علي يجي تكون كاميرات جت 
دكتور علي:اهلا دكتور مصطفي 
مصطفي:المريضه اللي كانت ف غرفه309 اي حالتها 
دكتور علي:هي جت وكانت مغمي عليها وفضلت فقده الوعي وكان معاها جوزها تقريبا اسمو ادهم 
ولما فاقت كانت فاقده الذاكره
مراد بزعيق:فاقده الذاكره وانتو سبتوها تمشي اذاي 
خدتو اي دليل انو جوزها اي الاستهتار ده 
مصطفي:مراد اهدي لو سمحت كاميرات جايه ممكن تطلع مش مراتك 
جت تفريغات الكاميرات وشافو ادهم وهو مدخل زينه المستشفي وهما خارجين 
مراد:زينه ف خطر بلغ البوليس يا زياد زينه ف خطر 
زياد بلغ البوليس وعملوا تحرياتهم 
مراد:ارجوكم حاولوا ترجعوها ف اقرب وقت زينه ف خطر ده مختل ممكن يقتلها 
ظابط :احنا بنحاول وعملين ندور مش سايبن حته متقلقش
مراد:انا مش هفضل قاعد كده انا لازم اعمل حاجه 
زياد: سيب الشرطه تتحرك يا مراد 
مراد بقلق:انا مش مرتاح يا زياد زينه ف خطر 
زينه:انا جهزت يا ادهم
ادهم :يلا نتحرك
وسافرو اسكندريه 
بعد مرور تلات شهور 
زينه:انا دماغي هتتفرتك يا ادهم 
ادهم:هجبلك الدواء وانا جاي يا حبيبتي 
زينه:عدي تلات شهور ولسه مفتكرتش حاجه خالص وع طول تعبانه يا ادهم 
ادهم:انا جنبك متخافيش ممكن هنزل شغل بقي وشويه واجيلك 
زينه:ماشي 
زينه:نامت شويه 
زينه:مراد وحشتني اوي يا مراد  تعاله بقي انا خايفه  من غيرك ووحيده اوي 
مراد  بفزع:تلات شهور نفس الحلم ومسك صورتها باسها انتي دلوقتي فاضلك شهرين ويشرفو حبيبي انا حاولت القيكي بكل الطرق بس فشلت 
اسف 
زينه:مين مراد ده اللي  ملازمني ف كل احلامي ليل نهار ليه حاسه اني ف حاجه  ناقصاني ع طول وليه بخاف من ادهم وليه مرجتليش الذاكره 
اما ارن ع ادهم يجبلي الدواء
الو يا ادهم:جاي امتي 
ادهم:هتاخر شويه 
زينه:مشي يا ادهم انا هنزل اتمشي شويه 
ادهم:ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسم وخلي تلفونك مفتوح
زينه نزلت وراحت تجيب الدواء عشان كانت تعبانه
زينه:عاوزه الدواء ده
دكتور،:اتفضلي 
زينه:هو ف دواء تاثيرو اقوي من كده 
الدكتور بستغراب:ليه
زينه:بقالي3 شهور باخدو لاني عندي فقدان ذاكره ولسه مفيش اي نتيجه
الدكتور بضحكه :يفندم ده عمرو مكان دواء لعلاج الذاكره يفندم ده دواء بيسبب فقدان ذاكره تدريجي ولو عندك فقدان ذاكره وخدتيه مستحيل تخفي بالعكس الموضوع هيبقي صعب
زينه:حضرتك متاكد
دكتور:تقدري تروحي اي مكان وتسالي
خدت زينه الدواء وسالت ف اكتر من مكان نفس الكلام 
زينه ببكاء:ادهم بيديني دواء ده ليه طيب ف حاجه غريبه
وراحت تكشف عند دكتور متخصص كانت جارتها قالتها عنوا 
وكتبلها دواء وجابتو وقررت متحكيش ل ادهم حاجه 
ادهم:اخرت عليكي اسف
زينه:لا ابدا
ادهم :جبتلك الدواء 
زينه:ماشي هاخدو
ادهم:هتفضلي كل مقربلك تبعدي
زينه:احنا اتفقنا لما ترجعلي الذاكره صح 
ادهم”اللي يريحك يا حبيبتي
زينه:شايف بقيت بلونه اذاي بطني كبيره اوي 
ادهم بضحكه:عسل بردو
زينه:بطني كبرت خالص يا ادهم هو انا في شهر كام 
ادهم بضحك:ف واحده حامل متعرفش هي ف شهر كام. 
زينه:بنسي طاه
ادهم،:ف شهر السابع يا قمرايتي 
زينه:يعني شهرين ويجو هما اتنين هنا وشاورت ع بطنها 
ادهم اه اتنين بيبي هيجو من هنا ولد وبنوته 
زينه:بيتحركو جوا بس بحب حركتهم 
ادهم :يلا نامي يا كوكو عشان السهر غلط ع بيبي
زينه:انا رغايه صح
ادهم:خالص وله حد يقدر يقول كده الجيران كلهم بيحكوا عن هدواك ده انتي اتعرفتي ع منطقه كلها وبقوا صحابك 
زينه بضحك:انا وليه محبوبه عشان كده بيتعرفو عليا 
ادهم:اكيد محبوبه امال انا هحبك ليه بس 
ادهم:زينه نمتي 
ودخلها اوضتها وغطاها
ادهم:اسفه ع اللي بعملوو بس خايف تسبيني بعد ميجو ولادنا هعترفلك بكل حاجه اخاف ترجعيلوا بعد متخلفي هاخدك ونروح فرنسا ونعيش هناك واعوضك عن كل حاجه وهتنسي مراد 
 وباس  راسها وسابها وخرج
زينه فتحت عيونها:مخبي عني اي يا ادهم ومين مراد وخايف من اي
سدره:هتفضل كده كتير يا مراد انت تعبان جدا لازم تطلع من حاله دي زينه خلاص حكايه وخلصت  انساها
مراد:زينه هترجع هي و ولادي يا  امي انا متاكد 
سدره:لسه مصمم .طب اي رايك تيجي معانا الاسبوع الجاي مطروح نغير جو
مراد:لا مش حابب 
سدره:عشان خاطري زياد وريتال اجوزو من غير فرح او اي حاجه عشان غياب زينه نروح معاهم عشان نفرحهم اسبوع واحد 
مراد:حاضر يا امي
ريتال:انا زعلانه اوي ااني اتجوزت من غير  زينه 
زياد:كان لازم نتجوز لعد وفاه والدتك مكونتش اقدر اسيبك تعيشي لوحدك
ريتال:زينه وحشتني يا زياد وماما كمان مفيش حد بحبو بيفضل جمبي
زياد:انا جنبك وخدها ف حضنوا 
متيجي اقولك كلمه ف خدودك 
بعد مرور اسبوع ف نفس الاوضاع وزينه حالتها بدات تتحسن وتدريجيا بتفتكر حاجات  ومراد واهلو هيسافرو مطروح 
سدره:يعني اي مش عاوز تيجي 
مراد:يا ماما سبيني براحتي 
رافت:يلا يا مراد احنا قولنالك بقالنا اسبوع 
هو انت فاكر ان غيابها ماثر عليك انت وبس مراد انا حاسس ان ياسمين اللي مشيت تاني بس كل محزن افتكر كلام زينه 
كل حاحه هترجع حلوه تاني  بس لازم يبقي عندنا امل
مراد:طب ممكن سوال ليكم مطروح كلكم اشمعنا 
ف اماكن احلي كتير 
رافت:اولا ف شغل هناك هنعملوا 
ثانيا انا بلدي وبلد جدكم مطروح وانا بحبها
ثالثا الشاليه بتاعنا هناك لازم نروح نشوفه بقالنا 4سنين مشوفنهوش
مراد:اجابات مقنعه يلا بينا 
زينه :انت اللي عملت فيا كده وجريت عليه بسكينه جت ف دراعو 
بنت حضرتك حامل
انا بحبك يا مراد 
اادهم ابعد عني ارجوك ابعد سبني ف حالي
ماما انتي عايشه صح متسبنيش 
زينه:دماغي هتتفرتك ااااااااااااااه
ادهم:ف اي يا زينه 
زينه:انت جوز امي مش جوزي صح انا مش مراتك 
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى