Uncategorized

رواية معشوقة قلبي الحلقة الحادية عشر 11 بقلم روفيدة السيد

رواية معشوقة قلبي الحلقة الحادية عشر 11 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الحادية عشر 11 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الحادية عشر 11 بقلم روفيدة السيد 

الدكتور  ــ. البقاء لله  

الكل اتجمد  مكانه  من الصدمه  

اميره  ــ  فضلت  تصرخ وتقول  اخويا  لا  انا عوزه  فهد  هو مش هيسبني هو قالي..  طب قولوا  يجي  انا موافقه  اتجوز  والله  مش هسافر  تاني  هفضل جنبه  هعمل كل اللي هو عوزه 

ام روفان  ــ  بعيط  اخدتها في حضنها  بس يبنتي هو عند اللي احسن من الكل  ربنا  يرحمه  ادعيله  متعمليش كده  

حازم  ــ  مسك الدكتور  انت بتقول اي صحبي هيكون بخير  انت كداب  

غيث ــ  اهدا  يا حازم  ده قضاء ربنا  وشال الدكتور من ايده 

روفان  ــ  كانت واقفه  وسمعت  كل ده مصدقتش  كلام  الدكتور  .  وطلعت  جري ع اوضة فهد  .  وهي بتصرخ  مش هتموت مش هتسبني  .  

غيث ــ مسكها  اهدي  يا حببتي  

روفان  ــ  شدت ادها من غيث..  انا قولت  فهد  مش هيموت.  ودخلت الاوضه ع فهد  .  كان منظره  يقطع القلب  كانت الأجهزة  في جسمه  بجد  اصعب شعور  انك تشوف  اكتر انسان  بتحبه   كده…..  قوم يلا  قوم عشاني  انا بحبك متسبنيش انا مش هسمحلك تسبني انت فاهم. لسه معملناش حاجه يلا عشان نتجوز ونبني بتنا  تعرف انا اخترت هنسمي اولادنا اي . هنجيب توأم زين ومليكه. حلوين مش كده. يلا قوم بقا انت عاوز تسبني لوحدي  عارف مكنتش عارفه اني بحبك كده. مش عوزه اخسرك  ابوس ايدك قوم يا فهد عشان روفان حببتك…  طب    عشان  اميره  اختك وبنتك   هتسبها  لمين  هي ملهاش غيرك  دي بتموت  بره  .  وحازم  صحبك  واخوك  عوز  تسيبه  .  قوم  عشنا كلنا  قوم يا فهد  .  وعرفهم ان الدكتور اللي قال انك موت ده غبي  . قوم واسبت للكل  انك اقوا من، رصاصه  غدر  تموتك.   …. ومسكت ايده وفضلت تعيط وتقوله  قوم 

غيث ــ  راح لها  قومي يا حببتي  مينفعش كده  عشان  خاطري 

روفان ــ  ابعد عني  .  انا قولتلك  فهد  مش هيسبني  وهيقوم  عشاني  

غيث ــ  انتي اتجننتي  يا روفان  فهد  خلاص  مات افهمي  فهد  مات 

روفان ــ بصريخ  لا فهد  ممتش.  انت فاهم  اوع تقول انه مات تانى  

غيث  ــ  مسك ايدها  وشدها  

روفان ــ  وهي ماسكه ايد. فهد مش عوزه تسبها  …  قوم يا فهد  وريهم  انك مش هتسبني  بقولك قوم  يا فهد   

غيث ــ  سيبى  يا روفان.  خلاص  بقا 

روفان ــ  لا..  وفجأة  حست  باايد  فهد  بتتحرك  

غيث  ايد فهد  اتحركت انا حسيت بيه 

غيث ــ  انتي بيتهيالي  يلاا  وشدها 

روفان  ــ  ابعد عني  انا قولتلك  ان ايده اتحركت  ..  

وراحت  جنب فهد  ع السرير  قوله انك حركت  ايدك ارجوك   قوم بقا  انا عارفه  انك سمعنى  

غيث ــ روفان  خلاص  بقا  قومي وايجا  يشدها  سمع صوت. 

فهد ــ  روفان. 

روفان  ــ  بفرح  انا هنا يا قلب روفان  

روح  انده علي الدكتور  يا غيث  بسرعه  

غيث  ــ  بفرح  حاضر وطلع جري يندها  ع الدكتور 

روفان  ــ  رجعتلي  كنت عارفه  انك مش هتسبني   

فهد ــ  بتعب  مقدرش اسيبك  كانت حاسس بيكي جنبي بتناديني مقدرتش مرجعلكيش….. اهااا 

روفان ــ بخوف بس متتكلمش لحد ما الدكتور يجي ونطمن.

فهدــ انتي دكتوريي ♥????( اعم انت في اي ولااي فيك حيل تعاكس في البت????????????????‍♀️)

روفان ــ طب خلاص  بقا  اسكت عشان  متتعبش  اكتر

كلها  كانت ثواني    والاوضه  كانت مقلوبه عند فهد   طبعا ما غيث قلهم وهو خارج ينده الدكتور.

اميره ــ  الحمدلله  انك رجعتلنا  . 

حازم  ــ  كده كانت عاوز تكسر ضهري  يا صحبى 

ام روفان ــ  حمدلله علي سلامتك يا بني 

سالي ونور  ــ  حمدلله علي سلامتك  يا فهد 

فهد  ــ  الله يسلمكم 

غيث ــ  الدكتور  جه 

الدكتور ــ دخل   ممكن  تتفضلو  برا  عشان  اقدر اكشف عليه  

الكل ــ  تمام 

روفان ــ  انا مش هسيب فهد  

الدكتور  ــ  بس انا عاوز  اكشف عليه  عشان  نتطمن  

روفان ــ ماشي  اكشف وانا مش هعطلك 

فهد  ــ  خلاص  يا دكتور  شوف شغلك  هي عنيده  مش هتتطلع

الدكتور ــ  ابتسم واضح  انها  بتحبك  اوي…  وبدا  الكشف 

لا كده عال العال  بس هتقعد معانا يومين  عشان نتطمن  اكتر  . 

فهد ــ  بس انا مبحبش  اقعد في مستشفيات  ف ياريت تجهزلي  اورق خروجي 

الدكتور ــ بس مينفعش كده  لازم  تفضل هنا 

روفان  ــ سيبك منو يا دكتور   هيفضل اليومين هنا مش هيخرج 

فهد  ــ  بس 

روفان  ــ  مابسش 

الدكتور ــ  المفروض انك  تسمع كلمها  هي بتحبك  جدا  وهي السبب  في انك. رجعت تاني  احنا فقدنا الامل  انك ترجع  بس هي  لا…  ربنا يخليكم لبعض 

وسبهم وخرج

………………………. 

الكل  اول ما الدكتور خرج  ها يا دكتور  طمن صحت فهد  عامله اى دلوقتى 

الدكتور  ــ  بصراحه  طول ما البنت اللي جوا  جنبه هيفضل بخير  .  هي السبب في انه معانا دلوقتي 

هو هيفضل هنا يومين  وبعد  كده يقدر يخرج. 

الكل الحمدلله 

اميره  ــ  نقدر ندخله يا دكتور 

الدكتور  ــ  اكيد. 

…………….. 

نرجع  لي ابطالنا 

فهد ــ شكرا لانك جنبي 

روفان ــ انا طول العمر جنبك 

فهد ــ بحبك يا روفي 

روفان ــ بخجل وانا كمان. 

فهد  ــ  لا انا كده مبقتش استحمل بعدك عني لازم اكلم عمر وابوكي 

.

غيث ــ طب بنسبالي مش هتكلمني ولا اي 

فهد ــ بضحك عيب عليك ده انت الخير والبركه يا بروووو 

الكل بضحك.. مبسوطين انك رجعتلنا.

فهد ــ كان لازم ارجع اماااال اسبكم لمين 

اميره وحازم ــ واحنا منقدرش علي بعدك 

.

فهد ــ بصو يا جماعه بما انالكل هنا فاانا حبيت.. اني اطلب ايد روفان.منك يا عمر  ومن حضرتك طبعا يا طنط.  وبص ل غيث ومنك طبعا ده انت الكبير.

الكل فضلوا يضحكوا عليه 

عمر ــ بس قوم لنا انت بسلامه وبعدين نشوف موضوع الخطوبه ده  

ام روفان ــ بص يا فهد يا بني  انا مش هلقي لبنتي  احسن منك. بس لازم ناخد راي ابوها  الاول. 

فهد ــ طبعا انا اول ما هخرج من هنا هطلب ايدها  راسمي من ابوها.

الكل  فرح.ان اخيرااا  السعادة هتدخل عليهم بعد كل ده   

……………

عدو يومين   بدون اي احداث  . فهد خرج من المستشفى.  وكلم ابو روفان. وطبعا راحب بلموضوع جدا بس مكنش عارف ينزل فا قال انه هينزل يوم الفرح. 

……………….

النهارده…  الخطوبه 

ام روفان ــ قومي يااااابت  . بت يا روفان.  قومي يا زفته  .. حتى يوم خطوبتك.

روفان ــ سبيني انام خمس دقايق بس يا نبع الحنان…

الام ــ ولا ربع دقيقه حتى  يلاا مريم وسالي بره.

روفان ــ  الله يحرقك يا فهد  يا بن ام فهد 

الام ــ والله ما صعبان عليا غير الغلبان فهد ربنا ابتلاه بيكي 

.

روفان ــ بيقولوا كده والله واعلم ان انا الي بنتك مش فهد…… وكملت نوم  قولوا روفان عوزه تنام مش عوزا خطوبه ياااااناس 

الام ــ يارب ارحمني  والله  انا زهقت من البت دي شكلي هخليه يبقا فرح وكتب كتاب بدل الخطوبه. هو مش بيحبك يبقا يستحمل بقا. انا هخليه يكتبلي عقد بعدم ارجعها للبيت…. 

مريم وسالي ــ كانو واقفين بيضحكو علي كلام ام روفان. 

سالي ــ اي يا زوزو بتكلمي في نفسك 

مريم ــ ده تأثير الفرحه صح يا.زوزو 

الام ــ هو اللي عنده بنت زاي اللي جوا دي مستنيين منه اي غير انه يكلم نفسه.

مريم وسالي ــ هي لسه نايمه  

الام ــ كل اما ادخل اصحيها تقولي سبيني خمس دقايق يا ماما 

مريم وسالي بصوا لبعض.وابتسموا ابتسامه شريرة ???? سابلنا انتي الموضوع ده.

الام ــ اعملوا اللي عوزينه. المهم تصحا عشان بنات الميكب ارتيست شويه ويكونوا  هنا وسبتهم ومشيت

مريم  ــ بتفكري في اللي انا بفكر في 

سالي ــ هو ده اللي هيصحيها.. وراحوا علي المطبخ 

ورجعو ع اوضة روفان  …

مريم ــ يلاا بينا 

سالي ــ دي هتقتلنا  بس مش مهم الموضوع يستاهل. يلاا  1.

مريم ــ2 

سالي ــ 3

روفان،ــ اعااااااااااا ..  يا ما ما وفضلت تجري ف الاوضه  طلعو  وبصت علي سالي ومريم اللي واقفين بيضحكو عليها وعرفت انهم اللي عملو كده 

 والله ما هسبكم يا كلاب 

 مريم وسالي ــ بضحك والله الموضوع يستاهل فين فهد يشوفك كده… وبعدين انتي مش عوزه تصحي وبنات الميكب ارتيست في الطريق 

روفان ــ.تقومو تحاطولي تلج. يا كلاب البحر  

سالي ــ طب يلا بقاا ادخلي خدي شاور  عشان تاكلي وتجهزي 

روفان ــ  ماااااااشي حسابنا بعدين   ودخلت تاخد شاور.

……………………….

اماااا عند فهد 

حازم ــ والله وعشت لليوم اللي هشوفك في  عريس ده انا فقدت الامل يابني 

اميره ــ حصللللل .. ده انا كانت مفكره اني.هموت قبل ما اليوم.ده يجي. البت روفان عملت انجاز والله 

 نور ــ والله روفان تستاهل جايزه علي اللي عملته وقعت فهد الدمنهوري ع وشه 

 فهد ــ   اميره انتي ونور اخر من يتكلم   وجاهزو نفسكم عشان دوركم جاى بعدي… ودلوقتي هعد.لي تلاته. واللي هلقي منكم قدامي. هوريكم فهد الدمنهوري  عشان شكله وحشكم.. مش كده 

الكل   لا لا موحشناش خلاص.. وطلعو جري من الاوضه..  خيفين من موجهة الفهد…

اميره ــ رجعت تاني،، بس مقولتليش يا بروووو..   هتجوزني لمين 

فهد ــ  امييييييره.

اميره ــ هااا لا ولاحاجه كانت بستفسر علي زوجي المستقبلي.بس دلوقتي لو برص هتجوزه    ارووح اجهز نفسي بقا وطلعت  تجري

فهد ــ فضل يضحك علي  عيلته الصغيره اللي روفان هتيجي  وتبقا فرد منهاا.وتحلي حياته… يااااه ياروفان بقيت بعد الثواني عشان اشوفك هنا وسط عيلتي  عشان نبني  حيتنا مع بعض. انتي غيرتيني من اول مره شفتك فيها.  امت  تيجي  بيتي بقااا 

…………………

اماااا عند.روفان كان الكل مشغول 

روفان ــ  عوزه شكولاته  واندومي وشيبسي  .  والباقي هات علي ذوقك اشطااا يا برووووو 

غيث ــ بصدمه ده كله وعوزه الباقي.. اي هتكليني 

روفان ـ،. غيث. مستخسرهم في اختك حببتك  اخس عليك بجد اخس.. 

غيث ــ بصي انا مش فاضيلك عاوز اجهز نفسي 

روفان ــ  وانا بشغلك وشافت مريم جايه من بعيد فاحبت تستغل الموقف.ماهي عارفه ان غيث  معجب بيها… ده انا كانت  عوزه ده كله ليا ولي مريم 

مريم ــ.نعم ليا انا 

روفان ــ غمزات ليها 

مريم ــ هاات اها ليا 

غيث ــ هااا بتوتر.ثواني ويكون كل اللي طلبتي هنااا 

روفان ــ بهمس  ناااس متجيش غير بالعين الحمره 

سالي ــ شكله واقع مش  كده يا روفي 

روفان ـ، وهي بتبص لي مريم ووقع واقف وحياتك. وبعدين في حد يشوف الجمال ده وميقعش 

مريم ــ حست بيااحرج.. احممم.. انا ه هشوف زوزو بتنادي علياا 

روفان وسالي،ـ بتتكسفي يا بيضه  .وفصلو يضحكو علي مريم. 

كلها ثواني وايجم.بنات الميكب ارتيست 

سالي ــ يلاا يا روفي البسي عشان البنات يبداو شغلهم 

روفان ــ. راحت لبست.. وكانت زاي القمر في فستانها…. كان فستان  بينك.  ضيق من الأعلى وواسع من الاسفل… كان الفستان في غاية الروعه والجمال. 

سالي ـ،  صفرت. اي الجمال ده 

مريم ــ ما شاءالله تبارك الرحمن قمر.. 

روفان ــ روحي انتي وهي. 

وقعدت وبدأت بنات الميكب ارتيست  يعملو المطلوب منهم….. 

دق دق 

روفان  ــ  مريم  اكيد  ده غيث  جاب الحاجات  هتيهم  منه من فضلك  

مريم  ــ  حاضر  .  وراحت فتحت  الباب  .  

غيث  ــ  الحاجات  .   

مريم  ــ  اخدتهم  منه شكرا  

غيث  ــ  عبالنا  

مريم  ــ  نعم 

غيث  ــ  اها قالت  عبالنا مريم قلبي وسابها  ومشي 

مريم  ــ  دخلت جوا  ووشها  كان احمر  زاي  الفروله  

روفان  ــ  عرفت ان السبب  غيث  ..  اي يا مريومه  ..  هنسمع  خبر  حلو  ولا اي 

سالي  ــ  وشها  بيقول كده وبعدين  ضحكت يعني  قلبها  مال  . 

مريم  ــ  بطلو  بقا  انا هدخل البس.  عشان  الوقت  

سالي  وروفان  ــ  بضحك  طبعا  خدي واقتك  بس الواد  شكله واقع  

مريم ــ دخلت عشان تغير هدومها.. اي يا مريم شكلك وقعتي ولا اي. بس بصراحه الواد  يوقع بلد  وابتسمت 

كانت كلهااا ثواني. وروفان بقت جاهزه هي وسالي ومريم.. 

وفهد وحازم ومريم واميره نور كلهم كانو وصلوا عشان فهد ياخد روفان ويروحو ع القاعه. 

 االام ــ رحبت بيهم…  اهلا  يا جماعه اتفضلو 

عمر ــ راح عند اميره…. طلعه زاي القمر 

اميره ــ بحرج   شكرا 

فهد ــ اخد باله.. وابتسم. اي يا عمر ممكن تشوف البنات خلصوا ولا لا 

عمر ــ بصله بغيظ.. حااااضر وراح 

.مالك ــ مشلش عينه من علي نور هي فعلا كانت زاي القمر  بفستانها  الازرق  

عمر  ــ  دخل عند روفان   يلا  فهد  جه بره 

 روفان  ــ  طب قوله  هاكل  واجيله  اشطا  

عمر  ــ  بصدمه  يخربيتك  حته  يوم  خطوبتك  بتاكلي  .. يبت بقولك  خطيبك  بره. 

روفان. ــ  والله عجبه  يستنا  مش عجبه  الباب  يفوت جمل  ..  

فهد  ــ  لا عجبني  وعجبني.  اووووي  كمان  

روفان ــ ف فهد   ا انا كانت باكل. بس 

فهد. ــ   طب يلاا  يا ماما  النهارده  خطوبتنا  سيبك  من الاكل  شويه  

 روفان ــ  فوريره  

فهد ــ يخربيتك بوظتي الحظه  الرومانسيه 

روفان ــ..  تؤتؤ  عوزني  اسيبك  تتمعشق  فيااا  قبل الجواز  وانا بموت في المعشقه  وساعتها  متلمش  غير نفسك  

فهد  ــ   طب يلا  يا مفجوعه  .  هانم  .  

حازم  ــ  اسف يعني  قطعت  عليكم  الحظه  فين موزتي  

فهد  ــ  هي مكنش  فيها  لحظه  اصلاا وبعدين  اي موزتي  دي خالي اسلوبك  احسن  من كده  

روفان  ــ  ومالها  موزتي  يا عنيا  ها ها مالها   

فهد ــ بياء اووي 

روفان ــ فهد اسكيوزمي يا بروووو    انا بحب الكلمه دي 

حازم ــ باسسسسسسس  ….. اي انتو مبتفصلوش  ابو شكلكو.. انا عاوز مراتي فين مراتي 

سالي ــ قلب مراتك يا زوما 

حازم ــ  صفر اااااي القمر.ده بقولك ما تجي نعمل فرحنا  .النهارده.

سالي ــ حاااااازم 

حازم ــ خلاص يلاا بينا 

وكل واحد اخد خطيبته في ايده وطلع 

 وغيث ــ كانت عنيه بدور ع واحده بس  وشافها 

كانت خارجه ورا روفان 

غيث ــ اي القمر ده 

مريم  ــ احم.. شكرا 

غيث ــ  بحبك  وسبها ومشي 

مريم ــ واقفت مكانها من الصدمه. هو قال اي دلوقتي. ده قالي بحبك 

وكل واحد راح علي عربيته 

روفان وفهد في عربيه 

سالي وحازم في عربيه 

عمر وامه..وام سالي في عربيه 

 مالك ومريم في عربيه 

 ونور واميره في عربيه 

وغيث ومعتز اللي  كان لسه واصل 

…………………..

 وبعد فتره  الكل وصل للقاعه  كانت في اكبر الفنادق 

.بعد دخول فهد وروفان.. 

روفان ــ تحفه يا فهد بجد  الحفله جميله 

 فهد ــ كله.عشان عيونك 

وبعد شويه بداو في الرقص 

فهد وروفان 

حازم وسالي 

وعمر وااميره 

وغيث ومريم 

 ونور ومالك. 

فهد ــ مش مصدق ان اليوم ده جه وانتي معايا 

روفان ــ ولا انا 

وكان في حد رايح نحيتهم وهما بيرقصوا 

كانت في ابتسامه شريرة علي وشه. 

روفان ــ لاااااااا

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بريق الحب للكاتبة إيمان المهدي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!