Uncategorized

رواية أحببت طبيب نفسي الفصل الحادي عشر 11 والأخير بقلم أماني محمد

 رواية أحببت طبيب نفسي الفصل الحادي عشر 11 والأخير بقلم أماني محمد

 رواية أحببت طبيب نفسي الفصل الحادي عشر 11 والأخير  بقلم أماني محمد

رواية أحببت طبيب نفسي الفصل الحادي عشر 11 والأخير بقلم أماني محمد

فرح =أزيك يدكتور مالك عامل اي… 
مالك =مش كويس مش كويس أبداً يا أنسة رحمة… 
فرح =امممم، شكلها مشكله كبيرة، سيبك مني دلوقتي واحكيلي مالك…. 
مالك =سابتني ومشيت، راحت بعيد عني،دورت عليها كتير، يمكن قلبت الدنيا، بس كأنها رافضه تماما انها تشوفني، حاسس انها بتحملني كل الل حصل، كانها بتفهمني ان انا السبب.. 
فرح =طيب وليه متكونش عايزة تبعد شوية عشان ترتب افكارها بس… 
مالك=كانت طمنتني عليها… هي وحشتني اووي، صوتها، ضحكتها، روحها الل كانت لما تقابل روحي كأنها اخدتها لجزء من الجنه، هي كمان وحشتني… انا من غيرها مش حاسس بطعم الدنيا… 
فرح بحب =انت حبيتها أوي كده!! 
مالك=أكتر مما تتخيلي… بتمنا ترجعلي والله مش هزعلها ابدا، هحطها فقلبي وهقفل عليها، هحاول اعملها كل حاجه تفرحها، 
فرح=هتقدر تستحملها وقت تعبها ولما تتعصب، اكيد هي عندها عيوب، هتقدر تتغاضى عن عيوبها، هتقدر تحبها حتى بعد موتها، الموت علينا حق وكلنا هنموت، بس انت هتقدر… 
مالك=فرحتي معندهاش عيوب، ولو عندها، فعيوبها بالنسبالي مميزات، عيوبها أنا هكملها، وعيوبي هي هتكملهالي، هفضل احبها لحد اخر نفس… مش هنساها يوم… 
فرح بابتسامة =غريب الحب مين فاهمة، نحب ونتوجع، نعيش أوقات حلوة وصعبه مع بعض، تأخدنا الدنيا وتلهينا ، بس فالأخر هيفضل الحب حب، وهيفضل ساكن بالقلب… واخد مكانه ورافض لاي حاجه تانيه تيجي تأخد مكانه، مالك القلب، ومسمع فالعين…. قلبك يدق وعنيك تبتسم، حواسك كلها تبدأ تنتبه لما تشوف الل بتحبه، ببتظهر عليهم السعادة، العين بترحب والقلب بينادي على الحبيب، والسان نفسه ينطق ويقول بحبك، مبتبقاش حاسس ولا شايف حاجه غيره، هو بس الل سرق القلب، وسحر العين…. كأنها كانت بتديله اشارات،ركز وانت تلاقيني،انا هنا،عيوني مش شايفه غيرك،وقلبي مش بينطق غير اسمك،لساني عايز يقول بحبك،بس كلهم محجوزين جوايا،انا حابساهم…عشان عايزة أشوف مدى حبك..
مالك بحب =كلامك جميل أوي، بيسرق، وبيسحر… دايما بيرسم البسمة، وبيخلي القلب يصرخ بعلو صوته ويقول حبيت…. انا شايف الفرحه فعنيكي، يترا قصتك وصلت لفين…!؟ 
فرح=مش عارفه، لسه موصلتش لنهاية، لسه مكملة، الل عارفاه هو اني لازم ارجع، أصلي بعدت فترة، كنت محتاجه اريح روحي اال كانت تايهة وقلبي ال كان بيبكي على حالي…. كان لازم أيعد عشان مأذيش نفسي أو أذي الل حواليا، بس قررت ارجع، هرجع ازاي بقا مش عارفه، بس فرحانه انه حبني، فرحانه وفرحتي بيه تكفي العالم وتفيض…. هيفضل موجود هنا، وشاورت على قلبها… وهتفضل عيوني كل ما تشوفه تلمع، والبسمة تترسم على وشي، هفضل احبه لحد ما روحي تطلع وجسدي يتخبا تحت التراب، وحتي بعد الموت، هفضل معاه بروحي، وهطلب من ربنا يجمعني بيه فجنته…. 
ابتسم مالك =بتمنا انك تفضلي سعيدة كده، ويفضل حبه ليكي دايم العمر كله، انتي تستاهلي حب العالم ده كله، والحب ده قليل عليكي…. 
ابتسمت فرح =شكراً يمالك…. لازم امشي لان معاد الجلسه خلص… واااه ممكن مجيش تاني، بس لقائنا اكيد مش الأخير… لسه هتمشي…. 
مالك =أكيد لقائنا مش الاخير يا فرحتي، لأن من هنا ورايح، مش هسيبك تمشي، عايزة تبعدي تاني يفرحتي، طيب وتسيبي قلب مالك لمين… قلبه بيبكي بقاله شهر على بعدك، ولأول مرة النهاردة ينطق بأسم حبيبه ويفرح بلقاء، العين أخيرا لمعت، والسان مش عايز يقول غير أسمك يفرحتي…. 
لفت فرح بصدمة ورفعت النقاب =انت عرفتني ازاي وامتي وكيف… 
مالك =عرفتك من اول مقابله.. عيونك مبتعرفش تكدب، كانو بيفضحو حبك، لمعت عينك وفرحة قلبك، كنت بشوفهم وانتي معايا، احساسي بيكي مخبش، كنت لما أقابلك قلبي ينبض بقوة، عشان يعرفني انه قابل قلبك… 
ها يفرحتي، هترجعي لمالك حبيبك  ولا هتكملي فغيابك… 
فرح كانت بتعيط من كلامه وفرحانه أوي =فرحتك هنا، عمرها ما تسيبك تاني… قلبي وقلبك مينفعش يبعدو، البعد ليهم موت، وبوعدك مش هبعد تاني عنك، حتى فموتي هكون جمبك بروحي،…… 
مالك بابتسامة =ياااااه دا انتي تعبتيني معاكي والله….اجي احضنك بقا دلوقتي ولا اعمل اي.. 
فرح ردت بضحك وهي بتمسح دموعها =أسبت مكانك لتولع وانت واقف… ????♥
مالك=ايوه كده  هي دي فرحة قلبي الل عارفها، الشبح الل هتجوزه…. 
فرح =بقولك ايه يمالك متنجز وتتجوزني عشان فرهدت ????
مالك =النهاردة…. النهاردة اي، دلوقتي هاخدك من ايدك واروح أطلبها من أبوكي.. 
فرح =لا يعم يأتأخدني كلي، يا تسيبني كلي، حكاية تاخد ايدي دي متأكلش معايا…. 
مالك =أقسم بالله اخطفك وأمشي دلوقتي وانتي حلوة كده 
فرح=لا يعم الخطف بيولد الجفا… اختطفني بعد الجواز عادتشي… ضحك مالك…. اخد فرحه… وراح بيت منير.. 
منير اول ما شافها حضنها باس رأسها =انا اسف اسف اني مصدقتكيش ومسمعتكيش، كنتي فين يقلب ابوكي، وحشتينب يفرحة قلبي…. 
مالك=بقولك اي يعمو هي فرحة قلبي انا… 
منير =ولاااااا ولااااااا، امشي اطلع بره يلااااا
مالك=بقولك اي يعمي انا جاي اكتب كتابي النهاردة، يأما والله هشيلها واجري… 
فرح =مااااالك… 
مالك=أي، انا مش هتكسف من ابوكي، دا بقا صحبي وحبيبي وكفأة، دا احنا قضينا شهر مأسي واوجاع سوا، دا كل يوم كنا بنقعد نعيط سوا عليكي يبلوتي… 
منير =بصراحة الولا مالك ده معاه حق، دا كان شهر اسود علينا
وفاء قطعت كلامهم هي واحمد اخوها =بصو انتو من اول ما دخلتو وانتو واخدين البت ليكم…. احنا لينا فيها برضو، بدأو يسلمو عليها… 
وفاء =وحشتيني يا قلب امك، شوفتي خسيتي كيف واصفريتي.. 
فرح =وفااااااء وفااااااء والله ما قادرالك،????….. 
وفاء =خلاص خلاص محدش يعرف يهزر معاكي… وضحكو كلهم… بالليل جه المأذون… وكتب الكتاب… 
بارك الله لكما وبارك عليكما… 
لولولولولولولولولي….. الف مبروك يحببتي… قام مالك وحضنها، حضنها كانه بيقولها ياااه أخيرا، دا انتي مرمطتيني يشيخه…. كانت محرجه انه حضنها قدام العيله، بس خلاص بقا حلالها… 
“واخيرا ألتقى قلبي بقلبك دون فراق،لن يكون هناك فراق بعده لقاء، لان باقي حياتنا ستكون بقاء يعقبه بقاء” 
عملو الفرح والدنيا كلها كانت فرحانه بيهم، طارق اخد جزأته وعمل مشكله فالشغل واتحاكم لانه خالف القانون وربنا انتقم منه فشغله وفحياته ولسه فالأخرة عقاب اكبر لقصفه لمحصنة وتسويئ سمعتها….. 
فرح ومالك عاشو سواء….. 
بعد سنة….. 
فرح =اعععععااااااااععععععععع، يلاهووووووي، الحقني يمالك هموت…. 
مالك =خلاص يحبيبتي هانت، اكتمي واحزقي، خلاص الولد هيتولد اهو…. هانت… 
فرح بصراخ =احزق يمالك!!!!! احزق….. احيييييييييه…..
يارب يارب…بقولك اي،طلقنااااااااااي…..مش عايزة أولد يناس….يناس….ألغو رحلتي….خلاص والله تعبت…
مالك =اهدي،اتنفسي بالراحة..
فرح =انت السبب انت السببببببببب،يخربيتكممممم،يارب مااانا كنت قاعدة فبيت ابويا متستته…اي الل انا عملته فنفسي ده…متنزل بقا ياد يااابن الجزمة هموووووت…
مالك بضحك =متشتميش ابني لو سمحتي….
فرح=أنت بتضحككككك على اااااي،طلعوووووه برررررررا…..هقتلك هقتلك يمالك…بس اما انزل الولااااا الل اتحشر ده…..
كل طاقم التمريض والدكاترة كانو بيضحككو على كلامها….
فرح =اااااااااااعااااااااااااعهاعع…
اخيرا صمت تام يعلوه صوت عياط طفل جميل اوي….صوته عالي زي والدته وفضيحي زيها،بس نفس جمالها ورقتها،واخد لون عيون مالك بس….بس الباقي لامه عادي ????????????
فرح بصتله بحب وشالته =حبيب قلب ماما،روح قلب ماما،كبدة قلب ماما…
مالك بغيظ =كبدة قلب ماما!!!!؟
مش كان ابن جزمة دلوقتي…
فرح =ششششششش اركن على جمب انت دلوقتي،عايزة اركز مع ابني…
مالك بغيظ=مفيش الكلام ده محدش هيدلع غيري….
ضحكت فرح على غيرته،لسه بيغير عليها،وكمان هيغير من ابنه…طفلي المدلل ده????♥
بعد خمس سنين،فرح كانت بتجري ورا ابنها عشان تاكله ومكنش راضي يأكل…
مالك =سيبي حمزة حبيب بابا براحته يفرحتي….
فرح =والنبي خليك قاعد ساكت بس،انت هتفشله اصلا….
مالك قام اخد منها الطبق وحضنها…
مسك وشها بين ايديه وقال…
=حبيبة قلبي مش عايزك تتعصبي…انا عايز اشوف ضحكتك الل بتسحرني،
فرح =بس يمالك الولد واقف…
مالك =لا مهو مغمض عنيه…
مالك بص لحمزة…
مالك =زومي غمض عينك عشان هدي بوسة لماما…
حمزة حط ايده على عنيه وضحك…
مالك =باسها من خدها وباس أيدها…
وقال ربنا يديمك يفرحة مالك….
فرح =ويديمك يااابو المماليك…????♥
…….تمت……
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى