Uncategorized

رواية كان صديق زوجي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة أيمن

 رواية كان صديق زوجي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة أيمن

ريان بضحك:  اهدي اي ده كلو! هو انا شقطك من ورا السلم انتي مراتي يا هبله روحي افتحلها اجري 
ناردين:  انت قولتها انك اتجوزت؟! 
ريان:  اكيد دي كانت تقتلني بالمسدس بتاعي وتقول ل ناس انتحر! 
ناردين:  عِنيفه اوي امك دي 
ريان:  امك وعِنيفه شكلها بدايه مبشره بإذن لله صباح الفل 
“يضحكون” 
ترن ترن ترن 
ناردين:  ينهار ابيض اقفل اقفل! 
ريان:  خمسه وجي تمام سلام. 
خدت اي طرحه من جوه وانا بفتح وكلي احراج وتوتر
بدعي تتقبلني! 
بدعي تفهمني! 
بدعي احس اني مش تقيله ول معيوبه ول مش قد المقام ويحصل نفس الدوامه تاني بنفس التعب وبنفس كسره الخاطر 
كرهتني في الحموات كلها.. خنقتني بكلمها الي بيوجع ده و بتعب في اعصابي وبحسسني اني اقل من اي حد.. 
كنت مستحمله وساكته وراضيه عشانك وكان خيانتك وهروبك وجُبنك جزاتي ل ده . 
“تفتح الباب بقلق وتلتهم عينيها الارض في خوف وحياء” 
فدوه بزغرطه:  يا الف نهار ابيض علي العسل! 
تعالي في حضن اخوك يا فواااز تعالي 
ناردين بخضه وستغراب:  عفوا يا طنط! 
فدوه:  انتي لسه هتستغربي لي خدي با بت تعالي 
ضحكت وانا بحضنها بستغراب وبحمد ربنا انها عدت علي خير.. 
ناردين:  تعالي يا طنط اتفضلي 
فدوه:  ههزئك علي طنط دي بعدين، استني دقيقه 
“تنظر خلف الباب علي السلم وتتكلم بصوت مرتفع” 
بوورعي طلع الحاجه بسرعه،  انا مش عرفه جسم التور ده علي اي ومش عارف تشيل 20 كرتونه بس جاك خيبه 
بورعي بتنهد وتعب :  يا مدام مش كل مره تيجي تشتميني كده وتمرمطي فيا وانا ساكت عشان ابنك الاستاذ ريان الله يكرمه 
فدوه:  هديك 100 جنيه 
بورعي:  والله يا مدام ما في احن ول اطيب منك ربنا يكتر زيارتك يا رب 
“يضحكون عليه في مزاح ويساعدنه في حمل الاغراض” 
_____________
ناردين:  تعبتي نفسك لي يا طنط حم اقصد يا حماتي 
فدوه:  لاء لاء ول حماتي ول طنط انا فدوش،  انا لسه صغيره علي حماتي دي اه معلش مش حتت عيل الي يكبرني بروح امه. 
ضحكت لما فهمت انها بتلقح عليه بس مش مشكله زي ما قال قبل كده امي بردك حقها…  هو انا بفكر فيه لي! 
فدوه: اي النظافه دي يا ست انا ابني اختار صح فعلا  
بصيت في الارض ببتسامه وخجل كده ورديت بمتنان…. 
ناردين:  شكرا جدا لحضرتك 
فدوه:  عفوا يا ست البنات 
ناردين:… 
فدوه: انتي روحي اعملي شويه coffee mix من العلبه الي بورعي طالعها دى وتعالي نتكلم عشان عايزه اعرف حاجات قد كده وانتي الي هتجبيلي الخلاصه لانه الضانا مبقاش ضانا الايام دي و الامومه ماتت في الحرب بس انا والله ما هسكت مش عشان ابن عقيد يستغفلني ول انتي اي رئيك 
ناردين:  ههه انتي صح 
فدوه:  ايوا خليكي في صفي كده وقومي يلا اعملي المشروب عشان ندردش بروقان 
ناردين: طيب انا عملت حسابك في الغداء ان شاء الله فتحبي نشربه بعد الغداء ول دلوقتي 
فدوه:  ول انك حلفتي عليا وعماله تتحيلي عليا من الصبح مكنتش وفقت ابدا ابدا اني اتغدا والله،  ها عمله اكل اي بقي؟ 
ناردين بضحك:  ؟؟! 
طيب احلي حمى دي ول اي،  جزابه اوي وشبه اوي ودمها خفيف وزي القمر اوي 
هو انا هلقيها منك ول من امك يلا! 
“بعد فتره” 
ناردين:  وبس كده انا عايشه مع خالتي بقي من وقتها 
فدوه: ربنا يحفظها يا رب ون
عمه الاخت والله،  طيب سوال قد كده 
هو انتي ممرضه وتعرفي راجح صحبه مش كده؟ 
سكت شويه وانا برد عليها
يتري اقلها الحقيقه وهو مفهمها حاجه تانيه؟ 
اعمل اي طيب! 
فدوه: متقلقيش مش هتعكي الدنيا ول حاجه الي هتقولي هياكد لي حاجه بس 
ناردين: “اي ده!” 
فدوه:  قولي بقي مش تتعبيني زي رورو
ناردين:  احم هو اه انا ممرضه وكنت مخطوبه لصحبه راجح قبل كده 
فدوه:  امم تمام اوي كده 
بس! 
مسالتش اي الي حصل بعد كده لي؟ 
وتجوزتي ابني ازاي؟ 
وابني ضحي قد اي؟ 
مفيش حاجه تانبه!  
اي العيله الي كلها الغاز دي… 
“يفتح الباب بالمفتاح في عجله ولهفه” 
ريان:  فدوووش قلبببي 
فدوه:  اثبت مكانك يا بن الجزمه 
ريان بوقوف عسكري:  احم 
كنت هموت ضحك علي رأكشنه واسلوبهم،  حقيقي قمر 
العيله الفرفوشه رزق والله.. 
فدوه: امسك ودانك واعمل تمرين القرفصاء يلا 
ريان:  ماما متقليش مني قدامها كده متهزريش! 
فدوه:  هتعمل تمرين القرفصاء ول اقوم ازعلك؟ 
ريان:  لاء زي ما انت يا ريس هعملو حاضر،  كام 
فدوه: 100 
ريان:  ها ها انسي موتيني اسهل 
فدوه:  50
ريان:  فدوش موزه الموزز وقلب القلب وقمر القمرات 
فدوه:  25 
ريان:  والله ما في اجمل و… 
فدوه:  لاء خلاص كده 
ريان:  محولش 
فدوه:  تؤ ده اخري 
ريان:  خلصانه
بصلي وحرك صباعه بتحذير اني مضحكش فغميت عيني بايدي  بتريقه وبتسامه كده فضحك وبداء طحن اقصد تمرين. 
ريان بتنهيجه:  25! اوف واخيرا تعالي احضنك بقي 
فدوه:  50 ضغط وتتحضن 
ريان بصوت منخفض:  متفهميش اي الزل ده يعني هنا وهناك اومال ابويا يعمل اي عالم جاحده يا باشا 
فدوه:  بطل برطمه عشان مخلهمش 100
ريان: طيب خلاص 
“بعد فتره” 
ريان بتعب: 50 هديتي حيلي يا شيخه! 
فدوه:  هتعمل كده تاني 
“ينظر لها ببتسامه وبرئه” 
فدوه بضحك:  تعمل كده ونص،  هو انت بتتغير يا معفن ومطلع عيني كده ادي اخره الي تخلف من عقيد،  خد تعالي
ريان: ههه جي جي 
حضنها بكل حب وباس رأسها بكل احترام وتقدير،  هو ازاي جميل كده،  وهى ازاي قريبه منه كده 
حلوه اوي فكره انك تكوني صحبه ابنك دي اوي قبل ما تكوني امه 
تفهمي دماغه،  تعلمي يحترمك ويحبك ويخاف منك في نفس الوقت،  دمعت تلقائيا علي جمالهم 
فهمت معني الام وقتها بجد قد اي الاحساس ده دافي وحلو… 
فدوه:  شايف البت الي بتعيط هناك دي 
ريان:  اممم 
فدوه:  عجبتني 
ريان:  ههه تربيتك بقي 
فدوه: تربيه وسخه 
“يقومون بضحك” 
علي السفره… 
كانت بتاكل بستمتاع زيه بظبط،  نفس الطريقه ونفس الابتسامه وياخد طبقها يقدم ليها حته وتاخد طبقه تقدم لي حته وتشده من شعره وايديها مش نضيفه وهو يتشل ووشه يقلب احمااار 
وانا بتاملهم بكل حب وقول يبختي كبيره اوي في سري.   
فدوه:  تسلم ايدك بجد،  مراتك بتعرف تطبخ احلي مني 
ريان:  لاء اوعي تقليلي من نفسك ابدا يا ست الكل 
فدوه:  عايز فلوس؟ 
ريان: 500 جنيه بس 
فدوه:  خد من ابوك 
ريان:  تمام اوي شكرا 
“يقوم من مكانه ويجلس بجانبها،  ويتحدث لها بصوت منخفض” 
ريان:  احم عملتي زياده للاكل ده امتي
ناردين:  سر المهنه 
ريان:  لاء بجد مبهزرش
ناردين: كنت عمله صدور فراخ في تلاجه مع الصوص بتاعها علي القلي بس وكيس مكرونه جمبها كزياده فكفت بقي 
ريان:  لاء انا متجوز اسد عاااش 
ناردين:  ههه 
تنظر فدوه لهم ببتسامه وتكمل اكل في ثبوت. 
ناردين:  ط
يب يا جماعه هقوم اعمل شاي، عن اذنكو 
“تذهب ناردين ويجلسون بمفردهم في غرفه المعيشه”
ريان:  طيب يا ماما احم هروح اغير واجي 
فدوه: ريان،  تعالي اقعد جمبي هنا 
ريان:  يوم تاني؟ 
فدوه:  لاء
ريان:  طيب الزياره الجايه؟ 
فدوه:  لاء 
ريان:  طيب…. 
فدوه:  ريااان 
ريان:  حاضر جي 
……….. 
ريان:  نعم
فدوه:…. 
ريان:  بصي عرف انك هتقولي ازاي تجوز فجاه كده ومن غير ما تقول و… 
فدوه:  هي دي صح؟ 
ريان:!!!! 
يتبع… 
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى