روايات

رواية صعيدية في محنة الحلقة الحادية عشر 11 بقلم أماني عنان

 رواية صعيدية في محنة الحلقة الحادية عشر 11 بقلم أماني عنان

رواية صعيدية في محنة الحلقة الحادية عشر 11 بقلم أماني عنان

رواية صعيدية في محنة الحلقة الحادية عشر 11 بقلم أماني عنان

فتحت صفية شنطة الهدوم الشتوي اللي جبتها اختها معاها هدية واول ماشافت الهدوم عيطت رفعت اول ترنج كان لونه اصفر واقع عليه شاي او حاجة سودا علي صدر التي شيرت من فوق سابته ومسكت واحد تاني لقته محروق من الدراع كل حاجة فيها قطع او لسع أو وساخه عيطت من قلة حيلتها وأنها مش هتقدر حتي ترجعهم لأختها الغريبة اللي المفروض تشتري للطفل ولو ترنج واحد بس يكون جديد ونضيف ..!
صفية فضلت تجمع بنطلون الأصفر علي اي تي شيرت الترنج الاسود لحد ماجمعت لسيف كام طقم نص نص بس اهو احسن من مافيش
صفية .. نص العمي ولا العمي كله ي ولدي
بكي الصغير علي فراشه قامت تجري .. اسم الله عليك يابا مالك ؟
عايز تشوف اللبس الجديد لا ماينفعش تلبسه علي طول أكده هغسله الاول وتلبسه لما خالتك تعاود عشان ماتقولش ماعندكش غيره اتفقنا ..
سيف تعبان ومحتاج الدوا كل ست ساعات عشان السخونية تنزل ..
تأليف أماني عنان
بعد يومين الولد بقي كويس الحمد لله والحياة مشيت لكن ببطء رهيب وملل حاسه انها قليلة الحيلة بس هتعمل ايه ؟ مش هتعرف تشتغل طول ما ابنها لسه رضيع محتاج لها وفي نفس الوقت حتي اللقمة اللي هتقويها عشان تعرف ترضعه مافيش عايشه علي القليل فول وطعمية وعدس ومكرونة اي حاجة سعرها مناسب تفضل تحسب اجيبها ولا لا عشر مرات قبل ماتاخد القرار وتجيبها في الوقت اللي جعفر كان بيبعت لامه فلوس ياكلوا احسن اكل ويلبسوا احسن لبس ..
_____________________
خضرة واولادها قاعدين يتغدوا :
سمر .. مش عايزا كتف يامه هاتيلي صدر
خضرة .. وانت ي نوح تأكل ايه ؟
نوح .. اي حاجة كلها فراخ هههههه
سمر .. شاطر لفيني يامه هو هيحش وخلاص
خضرة .. يابوي منكم ناقر ونقير
نوح .. قدري
سمر بوقها مليان اكل وبتضحك
خضرة .. قولت لجعفر علي صفية عرف أن مرته خلفت ؟
نوح حط الاكل علي الطبق وبلع ريقه بصعوبة وقال .. نسيت
أمه .. ودي حاجة تتنسي دلوك يقول بنخبي عليه الواد مولود اديله سبوعين اوداخل في شهر
نوح .. هقوله بعد الاكل
خضرة .. ماشي كلمه قدامي عشان عايزا اكلمه
نوح .. حاضر كملي اكلك طيب
خضرة .. اديني
*** ***** ***** ***** *****
بعد الاكل نوح رن علي جعفر ماسنجر وكلمه :
الو
جعفر … ازيك ي نوح ايه عامل ؟
نوح .. الحمد لله بخير
جعفر .. فينك مختفي ليه ؟
نوح .. اليومين اللي فاتوا دول كانوا دوشة وانشغلت في تسجيل ولدك مبروك مجالك ياخوي
جعفر .. بتتكلم جد حمل صفية بت كيدة كمل
نوح … ايوا وجابت احمد
جعفر .. الله اكبر احمد جعفر عسران
نوح .. ربنا يجعله صالح ا وبار بيك
جعفر .. اللهم امين وهي عامله ايه كنت شويه ولا لسه متفرعنه ؟
نوح .. كلام صدق لسه ي والد ابوي مايقدر عليها غير ربنا
جعفر .. خلاص خليها لما تعرف أن الله حق وتتربي
نوح .. اللي تشوفه ي اخوي
جعفر .. امك كيفها وسمر
نوح .. بخير بيسلموا عليك خد امك معاك اهي
كلمتوا وبعد ماخلصوا كلام خد نوح التليفون وراح بعيد …
سمر .. مال ولدك امشرق يامه بيقول سر عاد
خضرة .. يمكن أو بيستلف فلوس ههههه
سمر راحت وراه وسمعت كلامه
نوح .. بقولك ي جعفر
جعفر .. قول عيوني
نوح .. عشت ربنا يخليك ليا
جعفر .. قول قلقتني في حاجة
نوح .. ايوا ، انا عايز اتجوز
جعفر .. مافيش أمل ترجع مرتك
نوح .. هي مارضياش تعيش معانا وعايزا تسكن جامب امهه
جعفر .. ابراحتها فكر في نفسك ومالكش صالح بولدك انا متكفل بيه
نوح .. طب حيث كدا كنت محتاج منك 30 الف اجنية عشان اجيب اوضة نوم جديدة ودبلة وخاتم للعروسة
جعفر سكت شويه .. اممممم بص الدنيا ملخبطة اليومين دول خليها علي أول الشهر الجديد قولت ايه ؟
نوح .. ماشي علي خير ان شاء الله
جعفر .. مين العروسة ؟
نوح .. اسراء جارتنا
جعفر .. الحلوة ام عيون سودا دي
نوح .. احم مااغلب البنات عيونهم سود
جعفر .. لا البت ام حسنة تحت خشمها
نوح .. وه انت حافظ البنيه مش أكده ي خوي دي هتكون مرتي برضو
جعفر .. هههههه بتأكد بس انها هي يالا الف مبروك بت راجل ومؤدبة انا اختبرتها قبل أكده
نوح .. قصدك ايه ؟
جعفر .. لا ماقصديش اتقدم انت وسيبك من اللي فات
____________________
بعد مرور ست شهور نوح كان اتجوز ومراته حامل كمان وسمر أتقدم لها عريس مخلف خمس بنات أربعة متجوزين وفاضل واحده هتعيش معاها ووافقت راحت بيت جوزها وفضلت خضرة اغلب الوقت لوحدها فقررت تروح تشوف حفيدها من غير ماتقول لحد ،اشترت له لبس داخلي وطقم خروج وراحت :
صفية فتحت الباب واول ماشافت حماتها بكت
حماتها .. السلام عليكم ورحمة الله
صفية .. لسه فاكره تسألي عنينا
حماتها .. مش وقته عتاب ممكن اشوف احمد الاول
صفية خبطت علي صدرها وقالت .. يانهار اسود انتوا ثبتوا الواد احمد ؟؟!
انا قولت لنوح هسميه سيف ليه كدا حرام عليكوا هو مش انا أمه اللي حملت فيه تسع شهور وسهرت وتعبت جانبه من حقي اختار اسمه علي الأقل
دخلت حماتها البيت وطبطبت عليها .. ماتزعليش يبقي في الشهادة احمد وانتي نادمي عليه سيف
سمعت صوته بيعيط مشيت ورا الصوت ودخلت شالته وباسته
حبيب قلب جدتك خد
صفية .. ايه دا ؟
دي نقطة متأخرة بس لابد منها ، 100 جنيه ولبس وفاكهه
صفية .. تشكري
حماتها .. انا لازم امشي ماحدش يعرف اني هنا
صفية .. البيت مفتوح لك في أي وقت
حماتها .. دا العشم ي أصيلة ي بت الأصول
**** ******** ********
في بيت جوز سمر مقتدر وعنده فلوس كتير ومجتهد في شغله كل يوم يصحي من الفجر ياخد عربيته ويعدي علي عمال أرضه ويتابع جمع المحاصيل بنفسه وبعد كدا يروح السوق عنده محل ملابس اطفال كبير وكله اولاد بس بما أنه مالوش اولاد فبيفرح لما يلبس الشباب من عنده ويدخلوا ويخرجوا علي محله حاجة كدا في نفسه مابيتكلمش عنها ولا بيقول لحد عليها ، بعد جواز سمر بشهر قابلة سلفتها صدفة وهي طالعة تنشر الغسيل ..
سمر .. ايه عاملة ؟
سلفتها .. احسن منك
سمر حطت سبت الغسيل ووقفت لها . مالك ي مرا انتي ؟
سلفتها .. مالي عنديكم وهناخده قريب
سمر .. بتقولي اكده ليه ؟
سلفتها .. طلبت من جوزك اللي هو عم ولادي يشغل ولدي الكبير معاه قال مابحبش الوسائط في الشغل وان الواد يدلع علي حس فلوس عمه ،اوماله مش كله ليه في الاخر
سمر .. قصدك ايه ؟ دي فلوس جوزي وبناته مالك انتي
سلفتها .. هههههه ليه هو انتي ماتعرفيش أن اللي ماجابش واد اخواته وولادهم بيورثوا فيه
سمر حطت أيدها علي وسطها وردت .. ومين قال إنه ماجابش العمر لسه قدامنا كبير والايام مابيننا ماتستعجليش علي رزقك
سلفتها اتغاظت ونزلت من غير ماترد ولا كلمة جت تنكد عليها راح اتحرق دمها هي
سمر في سرها .. والله كن عندك حق انا ياللي اتجوزت تلت مرات وماحبلتش هعرف اخلف ولو صرصار حتي ..! يالا اديني بكيدها وخلاص عشان تبعد عن طريقي مانقصاش عقارب ياربي في كل جوازة عفريت ..
بنت جوزها بتكنس الشقة وبتساعدها في شغل البيت الحياة كويسه سلبياتها سلفتها وولادها التلاتة فقرا وعاطلين وعينهم علي فلوس عمهم من غير وجه حق كلهم طمع ومركزين اوي في كل كبيرة وصغيرة تحصل عنده ومنتظرين خبر موته ..
___________________
صفية مش لاقية تاكل بالمعني الحرفي للكلمة واي كلام تاني او شعارات مش هتعبر عن حالها هي وابنها ، كلمت امها أنها لازم تشتغل لكن هتسيب ابنها مع مين قالت لها خديه معاكي ..
راحت صفية تشتغل في حضانة لاول مره تقرر تكسب لقمتها بنفسها وبتعبها قبل كدا كانت متستته في عز ابوها أو في بيت جوزها فجأة إرادة ربنا أنها تتبهدل وتضطر تعتمد علي نفسها كان المدير متعصب شويه وشديد مالوش دعوة بظروف أو غيره اهم حاجة عنده الشغل يمشي صح
الصبح دخلت صفية مسحت الحمام ونضفته وملت الجردل عشان لو المية قطعت الاطفال تلاقي مية ..
المدرسة بتنادي عليها .. صفية
جت تجري وسايبه سيف علي المرجيحه دلوقتي بقي عمره سنتين ولسه عند جدته ام أمه
المدرسة .. محمد عايز يروح الحمام وديه
صفية .. حاضر ،تعالي ي حبيبي
خلص الطفل حمامه وهي ساعدته يلبس واتاكدت أنه اتشطف وخرجت ..اتفضلي ي أبلة الاستاذ محمد خلص حمامه
المدرسة .. تمام ،نص ساعة والحصة تخلص وتدخلي تكنسي الفصل
صفية .. هي الساعة كام ؟
المدرسة .. 1 ونص
صفية .. ياه كل دا حضانه والنبي وقت طويل علي العيال
المدرسة قفلت الباب ودخلت تكمل شرح طلعت صفية تدور علي ابنها مالقتهوش علي المرجيحه والبوابة مفتوحه ..
صفية .. يانهار اسود ومنيل ابني ابني راح فين ؟؟
يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى