رواية دار الأيتام الفصل العاشر 10 بقلم أميرة أسامة
رواية دار الأيتام الفصل العاشر 10 بقلم أميرة أسامة |
رواية دار الأيتام الفصل العاشر 10 بقلم أميرة أسامة
الشخص..تمارا احمد الوكيل عندها 20سنه بتدرس في جامعه القاهره كليه تجاره متربيه في دار ايتام تقدر تقول يعني حضرتك ان ملهاش اهل اللي عرفته انها راحت الدار كان عمرها يومين تلاته ولحد يومنا ده هي متعرفش اهلها وطبعا الاسم اتسجل كده عشان يطلعلها شهاده ميلاد مش اكتر ونفس الحال عند البنتين اللي معاها بنت فيهم اسمها زهره احمد الوكيل بردو 20 سنه وبتدرس معاها في كلية تجارة جامعة القاهرة الاتنين سنه تالتة وبردو وهي كمان ملهاش اهل والبنت التالته اسمها عشق احمد الوكيل..20سنه بتدرس طب بيطري في سنه تالتة جامعة القاهرة وصلت الدار تقريبا بعد ولادتها بحوالي 10ساعات
خرجو من الدار من حوالي شهرين او شهرين ونص مقدرتش اعرف السبب اوي في كلام كتير
ليل..طيب قدرت تعرف ايه هي صلتهم بحاج محمد
الشخص..للاسف لابس كل اللي عرفت اوصله انهم تقريبا عايشين معاه من نفس المدة اللي خرجو منها من الدار تقدر تقول مقيمين معاه بس ايه السبب او عرفهم ازاي او ايه اللي خلاهم يعيشو معاه مقدرتش اوصل للاسف لاكتر من كده بس هحاول
ليل..لا كفاية كده اللي وصلتله ده بالنسبالي كفايه
الشخص..تحت امرك يا افندم اه نسيت اقول لحضرتك يعني من الكلام اللي قدرت اوصله ان المديرة بتاعت الدار كانت مضطهداهم دايما وتقريبا هي السبب في انهم يخرجوا.
ليل..يعني هما هربانين
الشخص..لا خالص المديرة هي اللي خرجتهم
ليل..تمام الكلام ده بمجرد ما تقفل معايا تنساه ولا كأنك اتكلمت معايا فيه واضح كلامي.
الشخص..طبعا ياليل باشا ولا اعرف اي حاجه
ليل..تمام
الشخص..سلام ياباشا
ليل..سلام رجعلهم ليل
جاسر..في ايه بتكلم مين كل ده
نوح..قدرو يعرفو مين اللي خبطه
ليل..ده تليفون تاني بعدين
عدى الوقت عليهم ببطئ فظيع الكل قلقان ومتوتر
ليل..مأعدش ثانيه رايح جاي ادام اوضة العمليات
نور..مبطلتش عياط هي و زهره وتمارا
عشق..ساندة عالحيطه حاسه بتعب بس مش راضيه تقلقهم
بعد وقت فتح الدكتور باب الاوضه وخرج
جريو عليه كلهم عشق قامت براحه كانت حاسه بدوخه رهيبه
نور..بابا عامل ايه يادكتور
الدكتور..انا عملت اللي اقدر عليه
ليل..بغضب تقصد ايه
الدكتور..العمليه نجحت بس هو للأسف حالته حرجه جدا حصله ارتجاج بسيط فالمخ نتيجة صدمته بالارض عنده كسر في فقرات فالضهر وكسر فالحوض للاسف هو سنه كبير واكيد مش مستحمل
نور..بانهيار وهي بتمسك ايد ليل عشان خاطري اعمل حاجه انت عارف بابا بيحبك اد ايه ابوس ايدك انا مليش حد في حياتي غيره وبصت لنوح نوح انت عارف بابا بيحبكم اد ايه صح عشان خاطري اعملو حاجه بابا هيروح مني
نوح قلبه وجعه عليها مسك ايدها جامد اهدي يانور من فضلك
ليل..للدكتور طيب لو محتاج يسافر بره اسفره حالا بطياره خاصه وتكون مجهزه
الدكتور..للاسف الحركه غلط عليه جدا خصوصا الوقت وصدقني بره مش هيعملو اكتر من اللي ممكن نعمله احنا معاه هنا
ليل..يعني ايه
الدكتور..يعني ادعوله يعدي الكام يوم دول على خير وان شاء الله حالته تتحسن
وخلال ال24ساعه دول لو عدو من غير اي مضاعفات فالحاله نقدر ساعتها نرتاح وطبعا هو الوقت واخد منوم قوي
وطبعا اعدتكم هنا مش هتقدم فالاحسن انكم تروحوا ترتاحوا وترجعوله بكره هو عموما مش هيصحى الوقت خالص
نور..انا مش همشي واسيب بابا والنبي يادكتور اشوفه طيب حتى لو من بعيد
الدكتور..تقدرو تشوفوه بس من بره ياريت محدش يدخل عشان التعقيم
ليل..لنور هنروح نشوفه بس تمسكي نفسك اتفقنا
نور..حاضر
نوح..مدلها ايده تعالي يانور خدها ودخلو ورا ليل اللي كان داخل اول واحد مشيو طرقه طويله عشان يوصلو لاوضة العناية المركزة
وصل ليل ادام الاوضه وهما وراه كان الفاصل بينهم وبين عم محمدالازاز
صدمة لجمت الجميع من منظره اللي كان يشبه الموتي أسلاك وخراطيم طالعه من كل جسمه
ولكن الصدمه كان ليها وقع خاص على نور اللي اول ما شافته خانتها رجليها ولكن ايد نوح كانت الاسرع سندها بسرعه هو وتمارا
تمارا..نور انتي كويسة
نوح..امسكي نفسك يانور ان شاء الله هيبقى كويس
نور..بابا لو جراله حاجه انا مش هعيش من بعده
عشق..هيبقي كويس يانور ادعيله هو مش محتاج غير دعانا الوقت
تمارا وهي بتعيط انا السبب انا السبب
نور بصتلها بزهول انتي السبب ازاي ياتمارا
جاسر..تمارا بلاش كلام خايب انتي السبب ايه
نور..ليه بتقولي كده ياتمارا
جاسر..نور العربيه كانت جايهة من بعيد وكانت هتخبط تمارا على بال ما شديتها كانت العربيه خبطت عم محمد وكل ده حصل في ثواني مقدرناش كلنا نلحقه
تمارا..ياريتك ما لحقتني كان زمانه هو عايش
عشق..ده نصيب ياتمارا واللي ليه نصيب في اي حاجه هيشوفه وان شاء الله هيبقى كويس
نور..يارب ياعشق
ليل..متابع كل ده وبيبص على عشق كل شويه بطرف عينه
جواه اسئله عايز يعرف دول مين وايه حكايتهم من بعد ما خرجو من الدار وجواه خوف على عم محمد اللي طول عمره معاه اسئله كتير فضل انه يسكت لحد ما حاج محمد يتحسن
ليل..يلا يابنات عشان نوصلكم اعدتنا هنا ملهاش اي لازمه زي ما انتو شايفين هو نايم ولا حاسس بينا
نور..وهي بتمسح دموعها انا مش هتحرك من هنا لحد ما بابا يفوق
ليل..اسمعي الكلام يانور اعدتك هنا ولا هتقدم ولا هتأخر
نور..وهي بتعيط مش هقدر امشي واسيبه انا هفضل معاه
عشق..انا كمان هفضل معاكي
تمارا .وانا
زهره..وانا
ليل..هو ايه اللي وانا وانا وانا قولت اعدتكم ملهاش اي لازمة هنا
نور..عشان خاطري طيب روحهم هما
ليل..نوور انا مش ناقص مناهدى
نوح..اهدى ياليل من فضلك
نوح قرب منها وكلمها بحنان نور ممكن من فضلك تسمعي الكلام هو مش حاسس بحد وانتي سمعتي الدكتور قال انه واخد منوم قوي يعني اكيد مش هيصحى الوقت وانتو وقفتكم دي ملهاش اي لازمه يلا نروح والصبح ياستي انا هعدي اخدك بنفسي واجيبك عنده
نور بصتله بحب اد ايه كلامه معاها وحشها وحنيته عليها زي ما هي من وهما اطفال
نوح..بابتسامه جميله اتفقنا
نور هزتله دماغها براحة
ليل..يلا بينا
مشيوا ورا بعض ووراهم عشق اللي ماشيه براحة وحاسة بتعب
ليل..انتي كويسة يا انسه عشق
عشق..الحمد لله دوخة بسيطة
ليل..تحبي تأعدي ترتاحي
عشق..لا مش مستاهله
ليل..طيب اقدر اساعدك
عشق..انا كويسه
ليل بغضب تمام
خرجوو وصلو عند العربيات
ليل.اركبوا
نوح تركبي معايا يانور
نور..وكأنها ماصدقت هزتله دماغها
نوح..ليل انا هاخد معايا نور
ليل هزله دماغه
ليل..اتفضلوا ركبت معاه عشق وزهره وتمارا
ومشي وراهم ادم بعربيته وجاسر اللي كان من جواه مضايق ان تمارا مركبتش معاه..
بعد مدة وصلو تحت البيت
ليل..نور انتي وتمارا اكيد تليفوني معاكم اي حاجه تحتاجوها تكلموني فورا
تمارا..تمام يامستر ليل
نوح.لنور بصوت هامس لو احتاجتي حاجه كلميني انا صاحي وبكره هعدي عليكي نروح المستشفى سوا ماشي
نور..بضعف ودموع مش بتقف حاضر
نوح..بطلي عياط شويه ممكن
نور..حاضر
ليل..يلا اطلعوا
تمارا..من بعيد بتبص على جاسر لقته مركز معاها وباين عليه الغضب مقدرتش تفهم ماله بس حست بخوف من بصته دي فابعدت عينها بسرعة
طلعت نور ووراها زهره وتمارا
وعشق اللي كانت بتمشي بضعف وتعب واضح عليها
دخلو من باب البيت ولسه…هيرجعوا الشباب للعربيات سمعو صرخه من البنات جريو الشباب بسرعه دخلو وراهم يشوفو في ايه
لقو عشق واقعه مغمَ عليها والبنات بيصرخو بأسمها
جري ليل شالها بسرعه
وطلع بيها على الشقه فتحتله بسرعه نور وكلهم دخلو وراها
نور..حطها هنا
ليل..جاسر اتصل بالدكتور بسرعه
جاسر..حالا
ليل..هي بتشتكي من حاجه
تمارا..هي كانت تعبانه اصلا
ليل..مكنش لازم تتبرع بالدم كان لازم نتصرف ونجيب من اي مكان
عدى حوالي ساعه إلا ربع الدكتور كان وصل دخله ليل الاوضه ودخلوا معاها البنات دقايق خلص وخرج
ليل.خير يادكتور
الدكتور.خير واضح انها واخده برد شديد والبنات قالو انها اتبرعت بالدم طبعا الكمية اللي اتاخدت منها كبيرة ودي غلطة يتحاسب عليها الدكتور اللي وافق على كده هي ضعيفة جدا انا ركبتلها محلول وفهمت البنات هيخلص يحطولها واحد كمان ويستنوا ساعتين ويحطو واحد تالت وبعدها بساعتين كمان يحطو الرابع عشان تقدر تعوض الدم اللي اتسحب منها وكتبتلها على علاج للبرد ومقويات عامة بس طبعا محتاجة تغذية جامدة عشان العلاج ده قوي
جاسر..طيب مش محتاجة تروح المستشفي لو افضل ليها يعني
الدكتور..لو حابين مفيش مشكله بس لو البنات هيقدرو يتابعوها ويركبو المحاليل في معادها تمام مفيش خطر عليها
ليل..شكرا يادكتور تعبتك معايا
الدكتور..متقولش كده ياليل باشا تحت امر حضرتك
ليل..مع الدكتور يانوح
نوح..تمام اتفضل يادكتور
ليل..للبنات هتقدرو تتابعوهاولا ابعتلكم ممرضه
زهره..انا هقدر متقلقش
ليل..لو احتاجتو اي حاجة او حصل اي حاجة كلموني وانا هتصرف فورا
نور..شكرا يامستر ليل
ليل..بابتسامة العفو يانور
نوح…رجع ايه كله تمام
ادم..تمام
ليل..يلا عشان يرتاحو
تمارا..باصة على جاسر وهو لسه نظرة الغضب في عينه ليها
ليل..نور اقفلو على نفسكم كويس
نور..بضعف حاضر
ليل..يلا سلام خرج ليل
والشباب
نوح لنور كلميني لو احتاجتي حاجة
نور..شكرا يانوح
نوح..بابتسامه سلام
نور..سلام
خرج الشباب وقفلت نور الباب وراهم بالمفتاح
دخلو البنات يطمنو على عشق اللي كانت نايمة في دنيا تانية.
تمارا..اعده جمبها بتعيط
نور..بدموع هتبقى كويسه ياتمارا متخافيش
تمارا..يارب
نور بانهيار انا خايفه على بابا اوي
تمارا وزهره اعدو جمبها حضنتها تمارا وفضلت زهره تطبطب عليها هيبقى كويس والله ان شاء الله بكره نروح نلاقيه كويس وفاق
نور..يارب
زهره..قومو غيرو هدومكم يلا وانا هحضرلكم العشا
نور..مليش نفس
زهره..لا لازم تاكلي عشان تقدري تقفي وبعدين الاكل ملهوش دعوة وانتي مكلتيش حاجة
تمارا..زهره معاها حق يلا قومي خدي شاور دافي كده وصلي ركعتين وادعيله وكلي ونامي شويه عشان ترتاحي وبكره نروحله
نور..بضعف حاضر
في صباح يوم جديد صحيو البنات من النوم وصحيت عشق وهي حاسة بتعب وصداع
نور..عشق عاملة ايه الوقت
عشق..هو حصل ايه وايه الكانولا اللي في ايدي دي
تمارا..انتي اغمَ عليكي واحنا طالعين ومستر ليل جابلك دكتور مكنش ينفع يا عشق يتاخد منك كيسين الدم وانتي تعبانه كده
عشق..مين اللي طلعني هنا
نور.. بابتسامه حزينه الهيرو
تمارا..بابتسامه منك لله يافضيحه
عشق..يعني ايه
نور..مستر ليل شالك وجابك هنا
عشق وشها أحمر من الاحراج والغضب انتو بتهرجو صح ازاي تخلوه يشيلني
نور..يعني كنا نسيبك مرميه فالحوش وبعدين حد يطول ليل السيوفي يشيله
عشق..على فكرة انا مش بهزر انتو بتهرجوا ازاي تسبوه يشيلني و يلمسني وبعدين اوريلو وشي ازاي
تمارا..بت انتي مش ناقصينك هو شايلك وانتي عروسه ده شالك وانتي جثه
عشق..امشي من أدامي بدل ما ارتكب فيكي جريمة
زهره..بتتخانقو ليه عالصبح يلا قومو حضرتلكم الفطار
عشق..كده يازهره تخلو ليل يشلني
زهره…وايه اللي فيها انتي كنتي تعبانه
تمارا..سيبك منها دي دماغها مريحاها يلا نفطر عشان نروح لبابا
نور..انا هقوم البس بسرعه
تمارا..هو في حد هيعدي علينا
نور..نوح قالي هيجي بس متكلمش انا مش هستني انا لازم اروح اطمن على بابا
عشق بتحاول تقوم
زهره..رايحة فين
عشق..هقوم البس عشان ننزل
نور…انتي مش هتتحركي من هنا اصلا انتي تعبانة
عشق..وهي بتقوم ومش سائله في كلامهم انا مش تعبانة انا كويسة
تمارا..عشق نور عندها حق بلاش عند
عشق..صدقوني انا كويسه يلا خلصو عشان نلحق
زهره..ريحو نفسكم ادام قالت هتيجي يبقى هتيجي
عشق…اهي قالتلكم اهي بلاش مناهده بقي وقومو البسو
قامو البنات بقله حيله وبعد وقت مش طويل نزلو من البيت فالوقت ده رن موبايل نور
نور..ايوه يانوح
نوح..صباح الخير
نور..صباح النور
نوح..جهزي نفسك يلا انا فالطريق جاي اخدك ادامي بالظبط حوالي تلت ساعه
نور..نوح انا لسه نازله انا والبنات ادم باب البيت خلاص هروح على بابا
نوح..هو مش انا قولتلك امبارح استنيني
نور..ايوه بس لما انت مش اتكلمت قولت انزل
نوح..باين على صوته العصبيه شويه متصلتيش بيا ليه
نور..اتحرجت يانوح انتو معانا من امبارح واكيد محتاجين ترتاحو
نوح..اتحرجتي مني يانور ايه نسيتي اننا كنا صحاب
نور..لا والله بس مرضتش اتعبك
نوح..انتي فين
نور..انا ادام البيت
نوح..متتحركيش من هناك وانا هاجي بسرعه اطلعي عالشقه اول ما اقرب هكلمك تنزلي
نور..بس يانوح
نوح..سمعتي انا قولت ايه اطلعي يلا متقفوش فالشارع كده
نور..حاضر
نوح..يلا باي
نور..باي قفلت وهي قلبها من جوه طاير من السعاده
نور..يابنات تعالو معلش نطلع نوح جاي
تمارا..وانتي يا اختي ما صدقتي
نور..اتلمي ياتمارا
عشق..طب ما كنا روحنا وهو جه على هناك
نور..هو قرب خلاص يعني ادامه عشر دقايق ربع ساعه
عشق..طب خلينا هنا بدل ما نفضل طالعين نازلين
نور..ماهو قالي اطلعي متقفوش فالشارع
تمارا..ابتدينا
نور..رخمه
عشق..طب يلا يابنات هو عنده حق وقفتنا كده غلط
فات حوالي نص ساعه كلمها نوح يلا يانور انزلو انا تحت
نور..حاضر
نزلت نور والبنات واول ماشافته حست ضربات قلبها بتعلي
نوح…كان لابس تيشرت ابيض وفوقيه چاكت اسود وبنطلون اسود وكوتشي ابيض ولابس نضارة شمس كان شكله يجنن
نوح..صباح الخير يابنات اسف عالتأخير بس الدخلة هنا كانت زحمة شوية
نور..تعبت نفسك يانوح
نوح..يلا اركبي بلاش عبط
تمارا..كنت قولتلنا نخرجلك بره شويه طيب
نوح..لا طبعا مينفعش عشان بس محدش يضايقكم
نوح..انسه عشق انتي ايه اللي نزلك
عشق..انا احسن متقلقش
نوح..متأكده
عشق..اه والله
نوح..طب يلا اركبو
ركبو..واتحرك بيهم نوح عالمستشفي
ووصل قبلهم ادم وليل
وبعد وقت عدى وصل نوح ومعاه البنات
نور..مستر ليل بابا كويس
ليل..لسه زي ماهو يانور مافاقش بس الحمد لله مفيش خطر
نور..طيب كلمت الدكتور
ادم..الدكتور بيقول ادام محصلش مضاعفات يبقى كويس وان شاء الله هنطمن عليه كلنا
ليل..لعشق انتي ايه اللي جابك
اتوترت عشق من ليل وحاولت تبعد عنيها عنه حست بالاحراج لما افتكرت انه شالها
عشق..وهي مش بصاله جيت اشوف بابا
ليل.ايوة بس انتي تعبانه
ادم..المفروض مكنتيش جيتي يا انسه عشق الدكتور قال انك محتاجة راحة
عشق..شكرا لحضرتك بس انا احسن والله
ليل..وهو بيبص لنوح بغضب جبتها ليه يا نوح
نوح..والله انا اتفاجأت بيها
عشق..انا كويسه والله
فاللحظه دي جه جاسر
جاسر..صباح الخير
الجميع..صباح النور
جاسر..ايه الاخبار
ادم..لسه مافاقش
جاسر..ان شاء الله خير
نوح..ايه اللي اخرك كده انت قايل انك سابقني من بدري
جاسر..مفيش كلمت ماما ورغيت معاها شويه
ليل..انا اطمنت عليهم الصبح
ادم..هي احسن
جاسر..الحمد لله في تحاليل هيعملوها انهرده وخير يارب
جاسر..انسه عشق عاملة ايه الوقت
عشق بابتسامه بخير الحمد لله
جاسر..مش كنتي ارتحتي احسن
عشق..انا كويسه
جاسر..الف سلامه عليكي
عشق ..الله يسلمك
عشق لليل…حضرتك عرفت مين اللي عمل كده
ليل..ببرود هعرف ولما هعرف مش هرحمه بس لسه الرجالة بتدور العربيه اختفت
عشق..طيب ما نبلغ البوليس احسن
ليل..انا هاخد حق عم محمد بأيدي مش هبلغ
عشق..ايوة بس احنا مش عايشين في غابة حضرتك عشان اي حد ليه حق عند التاني ياخده بأيده
ليل..يمكن بس ليل السيوفي بياخد حقه بأيده
عشق..بس ده مش حق حضرتك ده حق راجل غلبان وبعدين هتاخد حقه ازاي هتموت اللي عمل كده
ليل..ببرود هو ونصيبه
ادم…ليل انسه عشق بتتكلم صح اللي عمل كده لازم يتحاسب
ليل..ما انا هحاسبه مش هجيبه العب معاه دور شطرنج
هزت..عشق راسها بقلة حيلة
فاللحظه دي جه لليل تليفون
ليل..ايوه يا فتحي
فتحي ليل باشا مهره تعبانه اوي وشكلها كده بتولد
ليل..بفزع اييه بتقول ايه
فتحي..بقول لحضرتك انها تعبانه جدا وحاولت اكلم الدكتور قبل ما اكلمك تلفونه مقفول
ليل..طيب اقفل انا هتصرف
نوح..في ايه
جاسر..في ايه ياليل
ليل..حاطط ايده على راسه وبيفكر مهره تعبانة اوي وبتولد
ادم..طيب كلم الدكتور
ليل..فتحي كلمه قبل ما يكلمني وموبايله مغلق
نوح..طب ايه هتعمل ايه
ليل..مش عارف ومش عارف اي دكتور غير الغبي اللي قافل موبايله ده
زهره..بغباء طيب اسفه اني بتدخل ماتجبوها المستشفى هنا بسرعه
ليل..بغضب مستشفى ايه
زهره..سكتت وخافت من صوته
ادم..انسه زهره مهره دي مش واحدة دي الفرسة بتاعت ليل
تمارا..طيب حاولو تشوفو دكتور تاني عشق ما تشوفي الدكتور اللي بتشتغلي معاه
ليل..براڤو عليكي ياتمارا اديني رقمه يا انسه عشق
عشق..حاضر طلعت عشق رقمه واتصلت بيه
موبايله مقفول هو كمان
ليل..جربي تاني
اتصلت عشق تاني بردو مقفول
جاسر..والعمل لازم نتصرف دي كانت تعبانه اوي الفتره اللي فاتت
ليل..مش عارف دماغي واقفه
عشق..انا اقدر أولدها
ليل..نعم تولدي ايه
جاسر..هتعرفي
عشق..ان شاء الله
ادم..ايوه بس انتي لسه بتدرسي
زهره..بس عشق شاطره وهتعرف
ليل..شاطره ايه وهتعرف ايه دي مش لعبه ومينفعش نضيع وقت ونجرب فيها
عشق..بس انا مش هجرب انا بعرف فعلا
تمارا..مستر ليل عشق هتقدر هي ساعدت الدكتور في حالات شبه كده شويه وكمان الكلية بتاعتها فيها عملي كتير وهي هتقدر
ليل..لعشق متأكده
عشق..يلا بسرعه
ليل..انا همشي انا بسرعه و هرجعلكم تاني
نوح..طمنا
جاسر..سوق براحة يا ليل
مشي ليل بسرعه ومردش على اي حد من كتر ماهو قلقان وعشق ماشية بسرعه وراه كأنها بتجري مش قادره تلاحق خطوات رجليه
ركب ليل وعشق وطار بالعربيه
نوح..بقول ايه ما تيجو نأعد في مكان..شويه بدل وقفتنا كده وشويه ونرجع تاني
جاسر..تمام
نور..طيب روحو انتو واحنا نفضل عشان لو بابا فاق
نوح..المستشفي معاها ارقامنا ولو في حاجه هيكلمونا
ادم..تعالو نأعد شويه في اي مكان يكون ليل وانسه عشق رجعو
نوح..يلا يانور وشويه ونرجعله
نور بقلة حيلة..حاضر
مشي نوح وجمبه نور ووراهم زهره وادم
اما تمارا فا فضلت زي ماهي واقفه ادام..عم محمد
جاسر..بغضب يلا ولا هتقفي كده كتير
تمارا..حاضر نزلو وراهم
نوح.نروح فين
نور..ياريت ميكنش مكان بعيد
جاسر..في هنا مكان قريب تعالو نأعد فيه
نوح..تمام يلا يانور اركبي
جاسر…تعالي معايا ياتمارا
تمارا..قبل ما تتكلم كان فتح الباب ليها ولف ركب مكانه ركبت وهي ساكته
اتحرك نوح بالعربيه
وتمارا ركبت مع جاسر وزهره واقفه مش عارفه تعمل ايه وحاسه بالاحراج
ادم..اتفضلي معايا يلا يا انسه زهره
زهره..حاضر
بعد وقت بسيط وصلو المكان
اما عند ليل فاكان سايق بسرعه رهيبه عشان يلحق مهره وعشق راكبه جمبه منكمشه على نفسها ومبتعملش حاجه غير انها بتردد ايات قرآنيه في سرها
عشق..حضرتك ممكن تهدي السرعة شوية
ليل..مردش عليها
عشق..بعد اذنك هدي السرعة شوية
ليل..مفيش وقت لازم نلحقها
عشق..ايوة بس براحة ان شاء الله هنلحقها بس بطريقتك دي هنموت ومش هنلحقها
ليل ولا كأنها قالت حاجة وكمل وبعد مدة وصل الڤيلا فتحي البواب فتح البوابه
اتنفست عشق براحه اخيرا وصلوا
ليل..يلا بسرعه
عشق..حاضر
جريت وراه عشق اول ما دخلت اتصدمت
عشق..ايه ده
ليل..ايه
عشق..دي نزلت السائل كله
ليل..يعني ايه
عشق..يعني لازم تولد بسرعه عشان كده خطر عليها
ليل..طب اعمل ايه
عشق..اخرج بره خالص وسبني معاها لوحدنا
ليل..لا مش هينفع
عشق..بقولك اطلع بره اسمع الكلام
ليل..مهره مش واخدة علر حد ممكن تأذيكي
عشق..انا هعرف اتعامل متقلقش اخرج لو سمحت
خرج ليل بره وفضل يراقبها من بعيد
عشق بتحاول تطبطب عليها مهره عملت صوت جامد وبقت تروح وتيجي حوالين السلسله المربوطه بيها وفضلت تنط برجليها لفوق وتعمل صوت قوي كانت هتخبط عشق
ليل..خلي بالك
عشق..اهدي اهدي فضلت تطبطبةعليها
عشق لليل في اي جوانتي عندك
ليل..اه ثواني
جري بسرعه جابلها علبه فيها جوانتيات خدت منهم اتنين ولبستهم
وفضلت تحاول تهدي مهره وشويه وتحاول تقرب ايدها عشان تولدها
بعد محاولات كتير ليل حس انها مش هتقدر
اخيرا مهره سكتت لعشق تماما وبقت عشق تتعامل معاها كأنها صاحبتها
استغرب ليل هدوء مهره
ابتدت عشق تساعد مهره
مر حوالي ساعه واخيرا مهره ابتدت تخرج المولود سحبت رجليها شويه
وابتدى يظهر اكتر
كل ده تحت زهول ليل اول مره يشوف فرسه بتولد
عشق..تعالى بسرعه
ليل واقف متنح
عشق..بعصبية انت هتفضل واقف كده تعالى بسرعه
ليل..حاضر حاضر دخل وقرب منها
عشق البس جوانتي
ليل..نعم
عشق..عيزاك تساعدني
ليل..باعتراض لا مش هقدر انا بتوتر من الحاجات دي واخاف اعمل حاجه غلط اذيها
عشق..متخفش مش هتأذيها انت هتساعدني انا مش هتساعدها هي البس يلا الجوانتي
ليل..طيب طيب اعمل ايه
عشق..هتمسك رجل البيبي بتاعها زي ما انا مسكاه كده ومتسبهوش ابدا هتحس انه كأنه بيتسحب منك اوعي تسيبيه ابدا
ليل..طيب مسك ليل رجل المهره الصغيره وسمع كلام عشق
وفضلت عشق تحاول عشان تساعدها اكتر وفضل يظهر جزء جزء.من المهره وليل بيعمل زي ما قالتله عشق
عشق..خلي بالك ثواني وهتخرج حاول متبعدش الفرش اللي تحت رجلك ده عشان تنزل عليه ومتتخبطش
ليل..حاضر
ليل..كان سامع كلام عشق وبينفذه بالحرف الواحد المنظر لوحده كان كفيل يلجمه ومينطقش
عشق..يلا واحد اتنين تلاته اسحب
ليل سحبها ووقعت المهره الصغيره اخيرا وتمت ولادت مهره بنجاح
عشق..بعد ماخلصت حست بتعب وارهاق جامد بقلها اكتر من ساعه بتولدها مع تعبها حست انها خلاص خلصت لكن من جواها كانت مبسوطه جدا انها قدرت تساعد مهره وتشوف المهرة الصغيرة
عشق..هاتلي مايه بسرعة وعايزه فوطه كبيره
ليل..حاضر
قلع ليل الجوانتي وجري عمل اللي قالتله عليه
جبلها خرطوم كبير بتاع الجنينه وفوطه
عشق..الميه دي سقعه
ليل..امال عايزه ايه
عشق..الجو برد ودي لسه بيبي عايزه مايه دافيه
فتحي من بعيد لحظه ياباشا انا هجيب
جري فتحي وجاب الميه بسرعه
ابتدت عشق تنضفها وتنضف مهره ونقلوهم مكان تاني بعيد عن الميه وحاولو يوقفو المهره الصغيره شويه بشويه لحد ما اخيرا وقفت
عشق..قامت لمهره طبطبت عليها فضلت مهره تتمسح في عشق تحت نظرات زهول ليل
عشق..تعالى بقي ابعد بعيد
ليل..ليه
عشق..عشان تأكلها دي المره الاولي ليها ولازم يكون ليها خصوصيه عشان تقدر ترضعها
ليل..حاضر بعد ليل وعشق بعيد وابتدت مهره ترضع المهره الصغيره
عشق وهي مبسوطه اهي كلت خلاص
ليل..بابتسامه شكرا
عشق..العفو على ايه
ليل..انتي عملتي حاجة كبيره بالنسبالي اوي مهره دي غالية عندي اوي والايام اللي فاتت كانت تعبانة جدا
عشق..الحمد لله اهي قامت بالسلامة
ليل..واسف عشان شكيت للحظه انك مش هتقدري
عشق..لا مفيش حاجة وبعدين حضرتك معاك حق متصدقش لاني لسه بدرس بس يمكن انا بحب الحيوانات جدا وده ساعدني اكتر
المهم..هتسميها ايه
ليل..فضل ساكت كتير
ليل..هسميها عشق
عشق..بسعاده ايه
ليل..مش اتولدت على ايدك يبقى تتسمى على اسمك وصراحه ملاقتش احلى من اسمك
عشق..باحراج وابتسامة شكرا
ليل..يلا نروح لعم محمد
عشق..وهي محرجة يلا
اما عند الشباب
كان جاسر..بيتكلم هو ونوح وادم وشويه نوح يحاول يواسي نور ويطمنها ادم بيتكلم مع زهره كلام عادي
اما جاسر..كان متجاهل تمارا خالص بدون سبب
ليل كلم جاسر وعرفه انهم راجعين المستشفى
جاسر..يلا بينا نروح عالمستشفى ليل قرب خلاص
نوح..مهره ولدت
جاسر..اه ولدت
نوح..بجد عشق عرفت تولدها
تمارا..قولتلك عشق شاطرة
جاسر..اه ياسيدي عرفت وليل سماها عشق
نوح..ايه ده بجد
جاسر..اه والله يلا بينا بقى
الكل..يلا
ركبو العربيات بتاعتهم وراحو عالمستشفي
مر وقت بسيط والكل وصل
واول ما وصلو حسو بحركه غرببه الدكاترة رايحين جايبين على اوضة حاج محمد جريو كلهم
نور بخوف بابا
ليل..خير يادكتور
نور..بدموع بابا جراله حاجه
الدكتور..اطمنو هو فاق بس لسه حالته مش مستقره هو بس طلب يشوفك يا ليل باشا
نور..انا عايزه ادخله
الدكتور..مش هينفع عشان ميبقاش في تعب عليه هو بس ليل باشا يدخل ولو حالته تستحمل هدخلك اتفضل يا ليل باشا
فاللحظه دي جه سراج عم ليل ووالد جاسر. جري وقف معاهم بره يعرف حالته منهم.
دخل ليل
ابتسم حاج محمد بتعب وابتسم ليل بحزن على حالته
ليل..راح اعد على كرسي ادامه وكان باين ادامهم كلهم
ليل..مسك ايده ايه ياراجل ياطيب حمدالله على سلامتك انت عايز تعرف غلاوتك عندنا ولا ايه
حاج محمد..بتعب ليل يا ابني عايزك تسمعني عشان مفيش وقت
ليل..ايه الكلام ده انت هتبقى زي الفل
حاج محمد..دخلهم يا ابني انا عايز الكلام ده يبقى ادامهم
ليل..حاضر
رفع ليل وشه ليهم وشاورلهم بايده يدخلو
جاسر سأله بأيده باستفهام يقصد مين
ليل..رد عليه بنفس الاشاره كلكم
سراج..الف سلام عليك يامحمد هتبقى زي الفل
جاسر..سلامتك ياراجل ياطيب
نور..مقدرتش تمسك نفسها بابا انت كويس مش كده
ابتسم حاج محمد بحزن
وابتدا الكلام
ليل طول عمرك غالي عندي وانت عارف كده انت ونوح وادم وجاسر بعتبركم ولادي وعمري ماحسيت منكم اني شغال عندكم طول عمري بعتبر نفسي منكم
ليل..ليه الكلام ده بس ياراجل ياطيب
حاج محمد سبني اكمل يا ابني
انا مش هطول عليك بس زي ما طول عمرك كنت راجل وجدع وحنين ليا عندك طلب يا ابني تخلي بالك من نور وعشق وتمارا وزهره حط الاربعة في عينك مش انت بس انتو كلكم هما ملهمش حد غيري بعد ربنا
نور..بابا والنبي ماتقول كده انت مش هتسبني صح
حاج محمد..جه الوقت يا ابني اللي اقولك فيه السر اللي بقالي فتره شايف في عنيك السؤال ومش عايز تسأله
بص للبنات سامحوني يابنات اني هتكلم
عشق وزهره وتمارا مش قرايبي زي ما قولتلك بس هما في مقام بناتي وغلاوتهم يعلم ربنا انها نفس غلاوة نور يوم ما نور كلمتني واحنا مع بعض فالمكتب نفس اليوم اللي ادتني في ظرف الفلوس وانا راجع بالليل قابلت البنات وسمعتهم وعرفت انهم كانو في دار ايتام طول حياتهم والمديرة بتاعة الدار افترت عليهم وخرجتهم
فاللحظه دي عشق وتمارا وزهره افتكرو كل حاجه حصلت افتكرو شريط ذكريات مؤلم بيحاولو ينسوه بقالهم فتره تمارا مكانتش قادرة تبص لجاسر
حاج محمد..البنات دي ربنا وقعني في طريقهم مكانوش لاقين مكان يروحوه ميعرفوش حد من اهلهم ملهمش غير بعض وربنا وساعتها بس عرضت عليهم يجو معايا واقنعتهم بالعافية بعد ما سمعتهم مكالمه من نور
ومن يومها وهما معايا واتفقت معاهم انهم من لحظه ما لقتهم انهم زيهم زي نور قدرت احميهم من الشارع قدرت الاقيلهم شغل واساعدهم يقفو على رجليهم قدرت اوفرلهم جزء من روح العيله اللي اتحرمو منها انا خدت عهد على نفسي بيني وبينهم ان محدش يعرف واي حد يشوفهم نقول ان احنا قرايب بس خلاص انا رايح وسايبلك حمل اتمنى متتخلاش عنه اتمنى تحميهم وتحافظ عليهم اتمنى انك متسبهومش هما ملهمش حد فالدنيا ونور من بعدي ملهاش حد لا قريب ولا بعيد ملهاش غيركم وهما كمان ملهمش حد من بعدي اكرموهم زي ماحاولت اكرمهم بس انا خلاص رسالتي بتخلص ياريت تكملوها من بعدي اسمعو منهم حكايتهم البنات دي تعبت وقاست كتير اوي متسبهمش يا ليل يابني الاربعة امانة في رقبتكم كلكم وعلى اد حبكم ليا اكرموهم
ليل..حاسس بوجع في قلبه عمري ما حسيت لحظه انك وراك حاجه بس من وقت ظهور تمارا وانا شكيت بس مش فيك والله انا طول حياتي عارف انك ملكش قرايب بس كنت حاسس بحاجة غريبه مش تقلق ولكن تحير وقبل ما اعرف منك ياراجل ياطيب انا عرفت حكايتهم تقريبا ولو كنت بحبك الاول الوقت بحبك اضعاف حبي ليك انت ملاك في صورة بني ادم ياراجل ياطيب واوعدك انا عن نفسي هفضل عالعهد معاك وهيفضلو كلهم في رقبتي ليوم الدين
حاج محمد..ربنا يطمنك ويرضي عنك
ثواني واتشاهد حاج محمد ادامهم كلهم وابتدى الجهاز يعمل صوت والشريط يستقيم
نور..بابا بابا لا والنبي اوعي تعملها بابا انت مش هتسبني صح بابا قوم عشان خاطري قوم انا مليش غيرك اوعي تسبني انت عارف ان من غيرك هموت بابا الله يخليك قوم والنبي قووووم فضلت تهز فيه جامد وفاللحظه دي دخل الدكتور بسرعه يشوفه
الدكتور..البقاء لله
نور لا انت بتكدب بابا عايش بابا قوووووم قووووم والنبي
عشق وتمارا وزهره ماسكين في نور ومنهارين
نور..بابا بابااااا
يتبع…
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير