روايات

رواية وش النحس الفصل العاشر 10 بقلم زينب الجزائرية

 رواية وش النحس الفصل العاشر 10 بقلم زينب الجزائرية

رواية وش النحس الفصل العاشر 10 بقلم زينب الجزائرية

رواية وش النحس الفصل العاشر 10 بقلم زينب الجزائرية

خالد:  بسمة
تسمرت بسمة مكانها و يديها ترتجف  لتتشجع و هي تتقدم بخطوات  و تحدث نفسها
بسمة  : مش لازم يعرفو انتي مين يا بسمة  انتي محتاجة الشغل دا لو عرفو حيطردوكي و حيقولو اني تبليت على خالد. اكيييد….. لازم تتشجعي  لااازم
صباح: انت تعرفها يا خالد بيه
بسمة:اه ما انا كنت شغالة عندهم في الفيلا
اقتربت تقدم لهم القهوة الواحد تلو الاخر
هنادي: ايوا بسمة كانت شغالة عندنا
صباح: و سبتي الشغل لييه يا بسمة
بسمة: ظروف……
سلمى في نفسها: البنت دي وراها حاجة اكيييد هي  لسة مبارح قالت انها اول مرة تشتغل عندنا  اه يا بنت…  استغفر الله العظيم بس مصيرك تقعي و انا حوريكي النجوم في عز الضهر
كانت مشاعر خالد خليط بين فرحة لايجادها و حزن على عملها لم يتوقع ابدا ان تعمل عملا كهذا و هي لازالت صغيرة بالاضافة الى انها خريجة  افاق على صوت سلمى و هي تتحدث
سلمى  :   بسمة بجد بنت قوية علشان بتشتغل و  تعين اسرتها و كمان والدها و والدتها سافرو علشان   اخوها تعبان وهي بتكافح لوحدها
كان خالد يحتسي القهوة و ما ان سمعها حتى شرق من كلامها لتجلب بسمة  كاس الماء وتسقيه
خالد كحكحكحكحدح.  احم  هي… هو والدك ووالدتك مسافرين فين
بسمة لتغير الحديث:  هو انتو حتقلبو الخطوبة تحقيق الناس عايزة تفرح
ضحك جاسر من كلامها او تعمد الضحك ليغيرو الموضوع:   جاسر: معاكي حق يا بسمة  شفتي نسيونا ازاي
نظر الكل اليه نظرة عتاب
جاسر احم أنا اسف
بسمة  استاذن انا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  دخلت الى المطبخ و هي تحاول كتم دموعها
فاطمة  مالك يا بسمة  في حاجة
بسمة  لا مافيش بس حاسة اني تعبانة شوية
فاطمة طب ارتاحي شوية و بعدين كملي شغلك
بسمة  حاضر حطلع برا  اشم شوية هوى و ارجع
فاطمة  ماشي
خرجت واجرت اتصالا بالشيخ فهو الوحيد الذي يحسسها بالامان.
بسمة  ايوا يا با ازيك و ازي ماما رقية عاملة اييه
الشيخ الحمدلله يل بنتي و انتي عاملة اييه
بسمة  الحمدلله  قدرتو تشوفو عمر ولا لسة
الشيخ: والله لسة بدور على محامي رحت على كذا محامي كل ما اقول انه متهم بقضية ارهاب مايرضاش  يمسك القضية
بسمة  ربنا رحيم يا با
الشيخ و نعمة بالله  بس لازم الاقي بسرعة علشان المحامي هو لي حيقدم طلب بالزيارة
بسمة  : ان شاءلله حنلاقي خلي ايمانك بربنا كبير
انهت بسمة اتصالها و دخلت ما ان وجدت فاطمة حتى تذكرت ان لها ابنا محامي
بسمة  بقولك اييه يا طنط انتي مش قلتي انه ابنك محامي
فاطمة  ايوا غيرتي رايك ووافقتي
بسمة  لا مش كدة  بس في واحد عزيز على محتاجه يمسكله قضية ابنه مسجون لو تكرمتي يعني و سالتيه اذا ممكن يمسك القضية علشان خاطري
فاطمة  :   اه طبعا اكيد
كلمت فاطمة ابنها علي و اخبرته ان فتاة تعمل معها تحتاج الى محامي
علي:  طيب ماشي بس هو ماسكينه بتهمة اييه
فاطمة: والله ما عارفة استنى اسالهالك……… يا بسمة هو راجل لي محبوس تهمته اييه
بسمة بخجل:  ممكن اكلمه انا و اشرحله
فاطمة  ايوا اكيد اتفضل يا علي  بسمة معاك
خرجت بسمة الى الحديقة لتتحدث براحتها من دون ان يسمعها احد
بسمة  :  الو ايوا يا  استاذ علي ازاي حضرتك
علي:  الحمدلله   امي قالتلي انك محتاجة محامي خيير
بسمة  بصراحة هو لشخص عزيز علي بس ياريت ماترفضش ارجوك و كمان مش عايزة والدتك تعرف يعني حتى لو رفضت مش عايزاها تعرف علشان الموضوع حياثر على شغلي و انا محتجاه اووي
علي بضحك و مزاح : لييه كل دا هي قضية ارهاب
بسمة  بصراحة اه
علي بصدمة: نعم
بسمة  الله ينصرك اسمعني بس….. والله انا متاكدة انه بريئ  …. امسك القضية اسمع اقواله و انت حتعرف انه بريئ  لو مش حينفع تمسكها اطلع منها عادي بس المهم تسمعه الاول  ارجوك ماترفضش…. انا متاكدة انك لما تكسبها حتكون نقطة نجاح ليك انت كمان
علي:  دي قضية ارهاب انتي عارفة يعني اييه ارهاب
بسمة  عارفة بس كمان مش المفروض راجل بريئ  نخليه يتعفن في السجن على تهمة مالوش ذنب فيها….و لو على لفلوس متقلقش  فلوسك تاخدهم كاش ولو عايز دلوقتي حااالا بس انت وافق
علي القضية مش قضية فلوس لا……..بس حفكر في الموضوع دا و ارد لك خبر مع والدتي
بسمة حاضر بس ياريت
قاطعها علي: خلاص وعد مش حتعرف حاجة
بسمة شكراجدااا  لييك يا استاذ علي
اعادت  الهاتف الى فاطمة
فاطمة ها فهمتك كل حاجة
علي ايوا خلاص بس في عندي قضايا كتيرة حشوف اذا كنت حاقدر امسكها  او لا و بعدين حبقى اقلك علشان تعرفيها
فاطمة حاضر…..بس هاا اييه رايك فيها
علي رايي زاي
فاطمة هي دي البنت لي كلمتك عليها عجبك صوتها والله هي حلوة بس انت وافق
علي لاااااا انسي الموضوع مستحييييل
فاطمة لييه هي قالت كلمة غلط غلطت معاك غي الكلام
علي لا بس مش بفكر اتجوز خلاالص يا ما ابوس ايدك
فاطمة بحزن خلاص خلاص
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند اسر كان يتسطح و هو يقلب في هاتفه ليدخل اليه دكنور
اسر اهلا يا دكتور
دكتوراهلا عندي ليك خبر حيفرحك
اسر هات بجد وحشتنا الاخبار الحلوة
دكتور: وضعك بيسمح دلوقتي بعملية بس علشان ماندخلش فحجات مش عاملين حسابها حنستنى شهرين كمان و حتعمل العملية و ترجع تمشي زي الاول
اسر الحمدلله
دكتور و في خبر تاني
اسر: حتقدر تروح بيتك علشان محتاجين نفسيتك كمان تكون مرتاحة  و دا مش حيتم غير لما تكون وسط حبايبك
في هذه الاثناء دخلت حياة
حياة: ولا يهمك يا دكتور حنحاول على قد ما نقدر نخليه مرتاح
كان يهم دكتور بالخروج: ان شاءلله يلا حمدلله على سلامتك
حياة الحمدلله على سلامتك
اسر الله يسلمك….انتي اييه لي جابك
حياة جاية اطمن عليك فيها اييه
اسر انا كوبس جداااا بعد ما مشيتي الحمدلله مابقتش بسمع كلام يسم البدن كل يوم و مافيش خناقات  مرتااااح جدااا لدرجة ماتتصوريهاش
حياة بحزن: لدرجةدي كنت خنقاك
اسر بابتسامة عريضة: اه والله من لما طلقتك بقيت بتنفس واخيرا بقيت احس بحاجة اسمها اكسجين ههه
حياة: انا جاية علشان اشوف بنتي و بس
اسر و جاية المستشفى علشان تشوفي بنتك  ماتروحي لبيت و تشوفيها…
حياة: .رحت و مافيش حد  غير الخدم  بنتي راحت فين
اسر: ماتخافيش هما راحو يخطبو لجاسر اكيد خادوها معاهم علشان ماتبقاش لوحدها،على فكرة هما بيفكرو فيها اكثر منك
حياة خلاص انا حروحلها بيت الست السلمى  مش كدا
اسر بانفعال: عييب مش انتي بتفهمي في  ذوق يبقى ماينفعش…… تعالي بكرى وانا حديهالك بايدي مش احنا لنحرم بنت من امها
حياة: معرفتكش و انت بتتكلم…. والبنت لي بتجري علشان عمك يديها اسمك دي اييه  انتو حرمتوها اسمها و هويتها مش بس حرمتوها حنان الاب
اسر بنت ميين لي بتتكلمي عنها
حياة اه نسيت  علشان اهلك مش عاملنلك حساب و مش بيقولولك على حاجة مهمة زي دي بس انا عرفت حجاات كتييييرة و عارفة كمان انها بنت خالد وانه في حد زور التحليل
اسر بحدة قصدك مييين….. اهلي لايمكن يعملو كدا
حياة بابتسامة سخرية: مش عارفة هما اهلك و انت ادرى بيهم……المهم بكرى حارجع علشان اشوف بنتي
خرجت حياة و اخذ يتذكر اليوم الذي دخل جاسرالى غرفته في المشفى كان  يتحدث مع والدته  عن بسمة
(طبعا فاكرين الحوار وانهم تكلمو قدام اسر علشان فاكرينه نايم مش لازم اكرره)
اسر: يبقى هما لي تفقوا و زورو التحليل انا لازم اعمل حاجة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى اليوم بما فييه ليبدا يوم جديد  …..
سلمى كانت في مكتبها تقلب اوراق الخاصة بموضوع الارهابيين ليفاجءها احد الضباط  بالدخول القى التحية و اتجه بخطوات ليضع اوراقا اخرى على مكتبها
سلمى اييه الاوراق دي
الضابط دي المعلومات لي طلبتيها علشان بسمة محمد جلال جمعنا كل المعلومات عنها
سلمى: شكرا اتفضل
القى التحية مرة اخرى و غادر،لتمسك سلمى الاوراق و تبدا في تصفحها الورقة تلوى الاخرى، مضت مدة من الزمن وهي على حالها تقرا و تعيد لتتاكد لتنتهي واخييرا و هي تبتسم
سلمى محدثة: وقعتي ف ايدي يا بسمة و محدش سمى عليكي واخيرا لقيت نقطة ضعفك
اخرجت هاتفها و اجرت اتصالا
حمزة: خير يا سلمى في اخبار جديدة عن البنت
سلمى ايوا في اخبار حتفرحك….حنمسكها من ايدها لي بتوجعها
حمزة في اييه باضبط
سلمى في بالي خطة بس لازم تساعدني بيها
حمزة اكيد اييه هي
سلمى…..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند بسمة كانت تغسل الصحون وهي تسبح في بحر افكارها
فاطمة بسمة انتي فيين
بسمة في فرنسا هههه
فاطمة اييه لي شغل بالك
بسمة مافيش والله افكار تاخدني و تجبني
فاطمة طب عندي ليكي خبر حيفرحك
بسمة:علي وافق صح
فاطمة ايوا صح….دا رقمه اتصلي بييه و هو حيفهمك كل حاجة
قبلتها بسمةعلى خدها: انا مش عارفة اشكرك ازااااي انا بحبك جداااا
فاطمة:وانا كمان بحبك يا قلبي
بسمة: انا حكلم ابوبا علشان اقوله
خرجت بسمةتجري اتصالا بالشيخ
بسمة: في غندي خبر حيفرحك جدا
الشيخ هاتي سامعك
بسمة: لقيت محامي حيمسك قضية عمر
الشيخ بجد انتي بتتكلمي جد ولا بتهزري
بسمة والله بتكلم جد حكلمه دلوقتي و اعرفه كل حاجة عن القضية و حنشوف
الشيخ ربنا يجزيك الخير يا بنتي انتي نعمة بجد
بسمة: والله دا فضلكم علي اكبر من كدا بكتير……..انا حكلم الاستاذعلي و ارجع اكلمك ماشي
الشيخ تمام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت بسمةستتحدث في الهاتف لكن قاطعها صوت من خلفها
سلمى تعالي يا بسمة عايزاكي فموضوع
بسمة حاضر
جلست كلاهما في كراسي حول طاولة في الحديقة
سلمى  عايزة اطلب منك طلب
بسمة  طبعا اتفضلي
سلمى  احنا بنجمع معلومات عن اي بنت تيجي تشتغل عندنا و انا عرفت انك …
قاطعتها بسمة  عارفة انا كدا مرفوضة صح….جاسر هو لي قالك مش كدا….
سلمى اهدي جاسر حيقولي اييه….انتي عارفة انا بشتغل اييه
بسمة لا
سلمى: بصي يا ستي  انا عندي شركة لمواد التجميل و بصراحة كدا في موضوع انا عايزة مساعدة منك فيبه
بسمة انتي عايزة مساعدة مني انا….اكيد طبعا  لو اقدر يعني
سلمى: احنا صحاب مش كدة و الصحاب لبعضيها
بسمة باستغراب:ايوا صحاب
سلمى في مشكلة عندي في الشركة وانتي لوحيدة لتقدري تساعديني فيها
بسمة: طب اييه هي المشكلة
سلمى: احنا اجرنا شقة فنفس المنطقة لي انتي ماجرة شقة فيها  و راجل رجع ف كلامه واحنا ادينا لعنوان لواحد كان جاي يمضي صفقة معانا ولو جا ومالاقاش نفس الشقة هتتهد ثقته فينا يبقى لازم الشقة تبقى فنفس المنطقة فهماني
بسمة: فهمت بس انا حساعدك ازاي
سلمى عايزاكي توافقي يقعد معاكي فالبيت هو شهر بس او اكتر شوية والله و حيطلع
بسمةبحدة و صدمة في نفس الوقت :  انت عايزة تجيبيلي راجل  يقعد عندي في البيت  انتي اتجننتي
سلمى:  يا بسمة يا حبيبتي والله دا شهر بس و حيمشي علشان خاطري ماليش غيرك يساعدني ارجوكييي
بسمة  مستحييييل اقفلي الموضوع  وبعدين ماتشوفيله شقة تانية فنفس المنطقة يعني هي حبكت على الشقة لي انا فيها
سلمى:  ما احنا دورنا كتييير و مش لاقيين ارجوكي
بسمة بصي يا بنت الناس انا خسرت كل حاجة ف حياتي ماليش دلوقتي غير شرفي و دا لا يمكن افرط فييه ابدااا…. طبعا علشان انتي بنت زيي  فانتي فاهماني كويس
سلمى  : ماتخافيش يا بسمة  اصلا هو مريض مش حيقربلك نهائيا كوني مطمنة
بسمة  :  نعم….. مريض ازاي
سلمى  :  مهو مهو شاذ يعني مش بيحب بنات
بسمة  :  باستغراب:  يعني استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم انتي عايزة تجيبيلي فاحشة لووط لحد عندي لبيت يابنت لايييه يا مجنونة انتي اتهبلتي فعلا
سلمى  :  سيبينا من الموضوع دا ارجوكي و وافقي علشان خاطري انتي عارفة انه ماليش غيرك يساعدني و الانسان دا بالذات لازمني في الشركة علشان يوقع الصفقة
بسمة  :  لا لا لاااااااااا مش عايزة اسمع الكلام دا تاني لو عايزانا نفضل صحاب
سلمى  :  ار
قاطعتها بسمة  :  خلااااص لو عايزانا نفضل صحاب بلاش الموضوع دا  استحالا اوافق
سلمى لو وافقتي حساعدك في موضوع التحليل….
بسمة………
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى