رواية عشق الرعد الفصل العاشر 10 بقلم جميلة أحمد
رواية عشق الرعد الفصل العاشر 10 بقلم جميلة أحمد |
رواية عشق الرعد الفصل العاشر 10 بقلم جميلة أحمد
دخل رعد الحفله ممسكاً بيداها وتحولت انظار الصحافه لرعد وزوجته عشق
همس : ابيه رعد اتجوز موديل
لارا : بتهزري……ايه ده
نورهان : ايه
لارا : دي شبه الصور اللي عند جمان
حين استمعت جمان لكلامها فزعت من مكانها وتمنت لو تكون هي ولكنها لم تعد تظهر من الصحافه
برق : جمان تعالي اما اعرفك علي رعد
جمان : طيب
وذهبوا بإتجاههم
رعد : ايه يا عم انت دي كلها صحافه
برق : الكينج بقي فطبيعي
رعد : واقفه ورايا ليه
عشق : غلاسه…..انا عشق اتشرف….. جمان
جمان : عشق
رعد : انتم تعرفوا بعض
عشق بسرعه : وحياة عيالك ان كان عندك عيال متعيطي احنا في حفله وانا اسفه بس اضطريت اعمل كده عشان عاصم وجلال ميأذوكيش لاني كنت ناويه اهرب بس رجعت في رأيي ورحت اتجوزت وطلع الاخ ده العريس ومكنتش عارفه اكلمك لاني كنت عارفه اكيد انك تعبتي وبعدين جيت القاهره من يومين وكنت عايزه اسأل عليكي بس رجعت في رأيي خفت ورنيت عليكي امبارح من فون نفس الاخ ده بس مش عارفة مقدرتش اتكلم او مكنتش هتكلم اثلا
ضحك برق ورعد بشده مما الفت نظر الجميع
جمان : اثلا
عشق : اصلا
جمان : هههههه وحشتيني كتير كتير من هنا لفلسطين
عشق : وحشتيني قد العشق اللي بعشقهولك
وحضنا بعضهما وحاولا منع دموعهم
رعد : نسلم بقي…….ازيك يا ندل
برق : احسن منك يا غلس
عشق : شوفت يا رعود باشا مش انا لوحدي اللي بقولك غلس
رعد : بالله عليكي بطلي الفاظ الاطفال دي هنا احنا مع ناس عاقله
عشق : يعني انا مجنونه يا رعد
رعد : لا يا عشقي انتي اعقل واحده في الكون
عشق : منا عارفه……دي جمان اممم اختي وصديقتي وامي وبنتي وتوأمي
جمان : برق دي عشق عشقي يعني كل حاجه ودا برق جوزي
رعد : دا برق صاحبي وشريكي
برق : دا رعد الكينج واظن غني عن التعريف
جمان : اي يا استاذ رعد كلهم كانوا بيشكروا فيك
رعد : استاذ ايه انتي زي اختي فقولي رعد
همس : ابيه رعد وجرت عليه وحضنته
رعد : احلي همس في الدنيا وحشتيني
همس : وانت اكتر سيبتنا ليه
عشق لنفسها : هو في حد يغير من طفله بس انا غيرت……ليه عايزاها تبعد عنه
رعد : عشان اتجوز الحلوه دي
همس : دي شبه ماما ياابيه……اهلا يا…..
عشق : عشق اسمي عشق
همس : اهلا وسهلا
عشق : اهلا بيكي
رعد : تعالي اعرفك علي بقيت العيله
جمان : ثانيه واحد يا رعد…… عشق انتي هتشوفي واحده اسمها طنط نورهان
رعد : ماما
جمان : ايوه هي نفسها ماما نور في الشكل الشكل وبس فهمتي
عشق : مش فاهمه حاجه دي خطوبه مين اصلا ونورهان شبه ماما ازاي
جمان : اهدي بس وتعالي معايا اولا دي خطوبه چيلان
وذهبوا سويا الي المكان الذي يجلس به الجميع سلم الكل علي رعد وزوجته ولكنها نظرت لنورهان نظره غريبه وكذلك نورهان وجلست بجانب رعد وامسكت يده بقوه
نورهان : اهلا يا بنتي
عشق وهي تبتلع ريقها : اهلا يا………..طنط
جمان : دي عشق اختي في الرضاعه
جاسر : عارفها دا حتي اما شوفت صورها عندكم كانت صغيره عن كده بس حلوه واتقدمتلها
رعد بغيره : اتقدمت لمين ياخويا
جاسر : اسفين يا كينج مكناش نعرف انها تخصك
رعد : ايوه كدا اتعدل…….ازيك يا جدي
علي : الحمد لله ازيك يابني….. ماشاء الله مراتك حلوه
رعد : عشق….. عشق مالك فيكي ايه
عشق بألم داخلي : مفيش ممكن اشوف خالتو وانكل وچيلان
رعد : اكيد روحي بس چيلان استني نبارك سوا
عشق : حاضر…….جمان تعالي معايا
جمان : يلا يا عشقي
وذهبوا الي ثناء ومحمد الذين بكوا فور رؤيتها وچيلان التي لاحظتها من بعيد فاستغربت وظنت انها ليست هي وحكت لهم عشق عما حدث معها
علي : سبحان الله يخلق من الشبه اربعين
نورهان : انا مش مصدقه يبقي في مني نسختين كده
رعد : انا اتمنيت ان اتجوز واحده شبهك تقوم تطلع في الشكل اوي كده
لارا : كان باين عليها متوتره اما شافت ماما
يارا : اكيد لازم كده في واحده تشوف نسخه منها ومن مامتها وتبقي طبيعيه
رعد : تعالي يا برق ناخد البنات ونبارك لمازن
برق : يلا
وذهبوا وباركوا الي چيلان التي ذهلت من رؤية عشق وحاولت عشق عدم جعلها تبكي وجعلتها تضحك ثم ذهبوا الاربعه وجلسوا سويا وحدهم
رعد : فين ادهم
برق : مش عارف مجاش ليه
رعد : نفس الموضوع
برق : ايوه
رعد : فاكر الرهان
ادهم : انا فاكر
قام رعد من مكانه وسلم عليه
رعد : فينك يابني
ادهم : في الدنيا
برق : مالك يا ابني
ادهم : قلبي بيوجعني اوي ياصاحبي
رعد : الوجع للبنات بس
عشق : اسفه ع التدخل بس لو الموضوع بيخص القلب اقدر اقول ان البنات بيتعلقوا بسرعه وبيتوجعوا بس وجعهم مش بيدوم زي الشباب لانهم بياخدوا وقت كبير علي اما يتعلقوا بالبنت بس اما بيتوجعوا وجعهم بيدوم لوقت كبير او يمكن للابد وانا شوفت بابا علي سبيل المثال
ادهم : حكيمه بمعني الكلمة مين الموديل
رعد : عشق مراتي يا ادهم
ادهم : اتشرفت يامدام عشق
عشق : الشرف ليا
ادهم : المأذون وصل خايف لتيجي وتقولي يلا نطلق مكنتش عايز اجي عشان كدا
رعد : يخربيت كده يابني بتعشقك فهمت
برق : يلا عشان نشهد علي كتب الكتاب انا وانت يا رعد
وبعد كتب الكتاب جاء معاد رقصه السلو
رعد : بتعرفي ترقصي ولا اجيب واحده من اللي هنا
عشق : لا هات مش بعرف
جمان : ملكه الرقص مش بتعرف ترقص مجرد سلو
رعد : ملكه الله الله
برق : هنادي لادهم ومنه خطه
رعد : جدع……هستناك انا وعشق وجمان في الحديقه الخلفيه
برق : تمام
وبعد محاوله اقناع جاء ادهم ولارا سويا ومحاوله اخري وافقت عشق ان ترقص
وبدأوا ثلاثتهم الرقص
عند برق
جمان : برق
برق : نعم
جمان : اعرف حاجة واحده انا بعشقك ومش منتظره تقولها
برق : وانا كمان بعشقك يا جمان
جمان : نفسي اصدقك
برق : الافضل متصدقيش لان ده هيألمك
عند رعد
عشق : رهان ايه
رعد : اني مستحيل اتجوز ولو حصل هرقص سلو مع مراتي مع اني بكره الرقص
عشق : لارا مرات ادهم
رعد : مكتوب كتابهم بس وبيحبوا بعض بس مشكله حصلت
عشق : تخليه متضايق كده
رعد : ايوه….سافر من وراها لانه عارف لو قالها هتعند وتروح معاه وكان في خطر في السفريه دي فاضطر يروح من وراها وحد ضرب عليه نار من اعداءه وجات رصاصه فيه بالغلط وهي سافرت ليه وقعدت معاه لحد ما بقي كويس وبعدين طلبت الطلاق وهو رافض وهي مصره
عشق : بس هي كده فعلا هتخسره
رعد : مش عارف اصدها ايه
عشق : ربنا يهديهم
عند ادهم
ادهم : مش هتسامحيني بقي
لارا : وانا اهمك في حاجة
ادهم : لارا انتي كل حياتي
لارا : لو انا كده فعلا فطلقني
ادهم : انتي مصره
لارا : ايوه
فانتهت الاغنيه فحضنها ادهم ورفعها لتصل لطوله وانسحب برق ورعد وجمان وعشق وتركهم سويا
ظل ادهم يحملها بعد الوقت وهو يحضنها ثم انزلها
ادهم : لارا انتي عمري وحياتي وقلبي وكل حاجة ولو طلبك الوحيد الطلاق ف…….اقترب منها وقبلها كأنه يودعها وبعد عنها……انتي طالق
وتركها وذهب ونزلت دموعه وهي سقطت ودموعها نزلت بغزاره تمنت لو لم يفعل ذلك فهي تعشقه
بعد وقت ذهب كلا منهما لمنزله ولم تري لارا ادهم ووعدت عشق جمان بزيارتها وذهبت مع رعد
*******************
في اليوم التالي
استيقظت عشق من النوم ولم تجد رعد ولكنها وجدت رساله منه انه في عمله ولكي لا تمل امر بعض الناس بعمل مرسم لها بجانب غرفه الرياضه وان تذهب اليه ففرحت كثيرا وبدأت ترسم
**************
مر يوم واليوم التالي التقت جمان بعشق ولارا ويارا لتسوق وفرحوا كثيرا وقرروا الذهاب لشركه رعد وبرق لان اليوم يعملان سويا هناك وقررت يارا اخذ لارا لشركه جدها حيث يوجد ادهم وجاسر ولكن لسوء حظ لارا لم تجده فبكي قلبها قبل عينها
في شركه رعد وبرق
ذهبت جمان لبرق ودخلت وجلسوا يتحدثوا كثيرا
عند رعد
ذهبت عشق للسكرتيره ووجدتها تلبس ملابس ضيقه وقصيره كأنها في ملهي ليلي
عشق : قول لرعد عشق جات
سها : انتي مجنونه اسمه رعد بيه
عشق : ملكيش فيه اقوله رعد اقوله بيه ده ميشغلكيش
سها : لا يشغلني ومنتش داخله
عشق : هو بمزاجك
سها : امال بمزاجك
عشق : هدخل وحسابك بعدين
ودخلت وحاولت سها منعها ولكنها فتحت الباب فقالت سها
سها : انتي واحده حيوانه
رعد بعصبيه : مين دي الحيوانه
سها : قصدي عليها هي
ذهب رعد لعشق وشدها لحضنه
رعد بعصبيه : انتي عارفه بتشتمي مين دي مراتي
سها : اسفه يا رعد بيه
رعد : اعتزري للهانم
سها : اسفه يا هانم
عشق : امممم ماشي بس بعد كده هدخل بدون اذن
رعد : اكيد يا عشقي
وقفت سها مزهوله اهذا نفسه رعد الشركه
عشق : بطل عصبيه لان انفك بيحمر وبتبقي حلو والبنات هتعاكسك وانا هتضايق من رعودي
ضحك رعد بصوت مما ظهرت وسامته فسرحت سها في ضحكته مما اغضب عشق
عشق : انتي يا بتاعه علي شغلك ولبسك يتغير انتي في شركه محترمه فهمتي
سها : حاضر وذهبت وتركت رعد يرحب بعشقه
عشق : اوف بتضحك ليه
رعد : مانتي اللي بتضحكيني
عشق : مكتوب علي وشي نكته
رعد : هههههه مجنونه……ايه سر الزياره
عشق : بصراحه وحشتني
رعد : تصدقي وانتي كمان……..وحضنها ودفن رأسه في عنقها وهي فعلت المثل وظلوا هكذا وقتا
عشق لنفسها : اااااه لو افضل كده علي طول حاسه بأمان وراحه في حياتي محستهم
رعد لنفسه : اااااه كان نفسي تبقي بحبك بدل وحشتني ياتري عشق هتعشق رعد زي ما رعد عشقها
وتركا بعضهما وتوجه رعد لكرسيه وجلست امامه علي المكتب عشق
رعد : اتغديتي
عشق : لسه مفطرتش
رعد : ليه بقي
عشق : منتا كنت بتخليني افطر وانا كنت كده كده مش متعوده فرجعت ريما لعادتها القديمه
رعد : هههههه هطلبلك بيتزا
عشق : من السئيله اللي برا
رعد : ايوه
فنزلت عشق وجلست علي رجل رعد ووضعت يداها حول عنقه
رعد : عشان يبان كل حاجه حقيقي….. وقبلها بجانب شفايفها مما جعلها تخجل وتتلون ودخلت سها ورعد وضع يده حول خصر عشق فتضايقت
رعد : هاتي بيتزا للمدام واتنين بيبسي
سها : حاضر يافندم وتركته وذهبت
عشق : جمان هنا هاتهم ياكلوا معانا
رعد : امرك سنيوريتا
قامت عشق من مكانها ورن رعد علي برق وتجمعوا واكلوا سويا وذهبوا للتنزه وفرحوا كثيرا ثم عاد كل منهما لمنزله
************************************
بعد يومين
كانت عشق تجلس في ملل لان رعد اليوم ذهب للمبني المخابرات وتركها
عشق : اوف يوم يبقي في الشركه ويوم في مقر المخابرات وانا اقعد لوحدي ما يخدني معاه ابقي سكرتيرته بس لا ممنوع مرات رعد الشافعي تشتغل عاااا انا زهقت
الداده سميحه من ورأها : عشق يا بنتي انتي بتكلمي نفسك
عشق : اي يا داده اصلي بعيد عنك اتهبلت
انفجرت الدادة ضاحكه علي هذه المجنونه
الداده سميحه : طيب قولي مالك
عشق : ذهقانه اوي يا داده ورعد باشا في شغله في حد يشتغل شغلتين اوف حتي يوم الجمعه بيقولي بيشتغل الله وسايبني اقوله شغلني معاك يقولي لا طبعا مرات رعد الشافعي متشتغلش عااااا مستفز
الداده بضحك : معلش يا بنتي طيب اقولك ارسمي
عشق بحزن : مش عايزه…..انا هطلع اقعد في الجنينه عن اذنك
الداده : طيب خدي فونك
عشق : لا مش عايزه اكلم حد وذهبت وجلست علي كرسي ضمت ارجلها لصدرها وظلت تنظر للورود وشارده
في الداخل
رن فون عشق فأخذته الداده لها
الداده : عشق يا بنتي فونك بيرن
عشق : مين
الداده : رعود…..دا رعد
عشق : مش عايزه اكلم حد لو سمحتي يا داده طلعيه اوضتي ولو رن علي البيت قوليله نايمه او اي حاجة اوكي
الداده : حاضر يا بنتي
دخلت الداده وجدت فون المنزل يرن فعلمت انه رعد فاجابت
الداده : الو
رعد بقلق : داده فين عشق انا رنيت مش بترد هي كويسه
ابتسمت الداده علي نبره صوته وعلمت بحبه لتلك الفتاه : هي كويسه بس…..
رعد : بس ايه يا داده
حكت له ما بها
رعد : هي فين
الداده : قاعده في الحديقه
رعد : طيب سلام
وقفل معها واخذ فونه ومفتاح سيارته وذهب وفي الطريق رن علي برق
برق : ايه يابني لحقت اوحشك
رعد : برق هات جمان وتعال القصر عندي
برق بقلق : في ايه
رعد : عشق زعلانه ومتضايقه انها قاعده لوحدها فجمان هتفرحها
برق بابتسامه : يعني عشان عشقك زعلانه تعمل كده
رعد : انا اهد الدنيا عشانها المهم تعالي بسرعه تمام
برق : تمام سلام
وقفل معه وقال ههههه رعد الشافعي وقع وعشق
وصل رعد ودخل خلع جاكته وسأل الداده عن عشق فاخبرته انها كما هي فدخل واشار للحرس بالذهاب وحزن لحزنها ومشي ورأها بهدوء وانحني قبل وجنتها فرفعت اعينها له ثم انزلتها مره اخري ولم تتكلم
رعد : عشقي…..عشق……ثم تكلم بعصبيه وشد يداها لتقف امامه ….اما اكلمك تردي انا مش بكلم نفسي فاهمه قالها بصراخ
عشق بدموع تهدد بالنزول وحزن : حاضر
اغمض عينه ليهدأ ولعنه نفسه لصراخه بوجهها ثم فتحها ومسح دمعه نزلت منها وحضنها وقبل جبينها
رعد : انا اسف يا عشقي
عشق : انا اللي اسفه لاني مردتش عليك بس كنت متضايقة انك سبتني لوحدي
رعد : بحكم الشغل اسف
ثم بعدها وقرص وجنتها وقال الوقتي هخلي عشقي تضحك والقصر كله يسمع ضحكتها
عشق موضعه يداها في خصرها : ازاي بقي يا رعود باشا
ابتعد عنها ومسك خرطوم الماء الذي يسقي به الورود ووجهه ناحيتها
عشق : رعد لا والله لوريك وجرت ورأه وهو جري فنطت علي ظهره وحملها وهم يضحكوا بشده
عشق : ههههههه مسكتك
رعد : يابنتي بطلي لعب الاطفال ده وانزلي من علي ظهري افرضي حد شافنا
عشق بعند : لا واللي يشوف يشوف انت جوزي وانا حره هاااه وقبلته من وجنته
رعد : اذا كان كده عادي خليكي
فضحكت ونزلت ومسكت الخرطوم ووجهته اليه فغرقت ملابسه بالماء فاتجهه اليها وحملها وظل يدور بها