Uncategorized

رواية أصداف الفصل العاشر 10 بقلم مريم خليفة

 رواية أصداف الفصل العاشر 10 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل العاشر 10 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل العاشر 10 بقلم مريم خليفة

*بدأت الحلل من المطبخ تقع وعفش الشقه يتشال ويتهبد و كل حاجه بقت مرعبه والأصوات بدأت تعلي واحنا واقفين في البلكونه مش عارفين نعمل ايه
نايف:انا هحل الموضوع
تالين بتشد نايف وتزعق:لا لا مش هسيبك تروح مش هسيكب
نايف وهو بيلمس علي شعرها:متخفيش
وقف نايف في نص الصاله وبدأ يقرأ سوره ق وسوره الجن وبدأت كل حاجه تهدأ والأمور ترجع طبيعيه لحد ما
نايف بتعب:احنا لازم نمشي
تالين:ليه الشقه عملت كده؟
نايف:هفهمك في الطريق بس غيري هدومك ويلا بينا نمشي بسرعه
تالين بخوف:انا مش هدخل الاوضه دي تاني انا خايفه
نايف:مينفعش تخافي ولازم تغيري هدومك اكيد مش هتمشي بالعبايه!
تالين بعد خمس دقائق:طب بص انا هدخل معاك اوضتك واغير بس امانه عليك متفتحش عينك بالله
نايف فضل يضحك علي شكلها الطفولي:يستي ماشي مش هبص عليكي بس يلا بينا ننجز
دخلت تالين اوضه نايف وبعد كتير من التوصيات أنه ميفتحش عينه خلصت ونزلوا بسرعه من البيت كله
نايف:خلاص كده؟
تالين وهي بتتنهد:ايوه
نايف: في حاجه؟
تالين بعياط وهي بتحضن نايف في العربيه:انت اتذيت كتير اووي في حياتك وتعبت كتير وشوفت الي محدش الي محدش شافه واتسحملت استحملت كتير يا نايف كل ده بسبب بابا وسمعت مني كلام سم واستنيت عليا لحد ما عرفت الحقيقه انا اسفه حقيقي اسفه وحقك علي قلبي
نايف وهو بيمسد علي شعرها:شششش بس يا بابا خلاص انا اه اتذيت وتعبت بس ربنا عوضني بيكي واظن ده احسن عوض ليا بعد كل الي شوفته
تالين:طب انت هتتصرف ازاي مع بابا هتاذيه؟
نايف بيبص للفراغ:رايك ايه؟
تالين وهي بتطلع من حضنه:مش عارفه اقف مع مين فيكوا انت اتذيت بسببه بس هو ابويا الي رباني وكبرني مقدرش اقولك حاجه
نايف:انا كنت عايزه اذيه فيكي انتي بس انا دلوقتي مقدرش مقدرش اعيش من غيرك ولا اقدر افكر في اذيتك ابدا والله فا خلاص انا كده يعتبر اذيتهم بس الاكيد اني هعرفه الحقيقه وأعرفه انا مين
تالين بقلق:بس؟
نايف مسك ايديها:بس يا حبيبتي ؛ يلا بينا نتحرك عشان ايه العماره متقعش علينا
تالين بضحكه:شقه ملبوسه
نايف:وهي ايه لبسه ده ابويا قعد 6 سنين يحضر فيها عفاريت وعلي حظك انتي نمتي في الاوضه دي
تالين:يالهوووي خلتني انام في الاوضه دي لا يبني حرام عليك معندكش عيال تخاف عليهم
نايف وهو بيغمزلها:لسه مجبتهمش
تالين:هما مين الي مجبتهمش؟
نايف بيضحك:عيالي هنجبهم سوا باذن الله
تالين:خلاص بص قدامك لنعمل حادثه
*في القاهره/في بيت يسري
يسري:خضتوني عليكوا كنتوا فين؟
تالين بقرف:كنا في اسكندريه
يسري بقلق: اسكندريه ليه يعني؟
تالين:قلقان ليه في حاجه؟
يسري بتهتها:لا لا يعني هيكون في ايه؟
تالين وهي بصه في عين يسري جامد:بابا يعني ايه مندل؟
يسري بخوف:وايه يا حبيبتي الي عرفك بحاجه زي دي؟
 تالين:بسال اصل سمعت حكايه كده وانا هناك
يسري:حكايه ايه يا حبيبتي؟
تالين وهي بتسقي وردتها:تخيل اني سمعت أن في واحد فتح بمراته المندل عشان راجل غني بس يا خساره الحكومه طبت علي المكان والراجل ده اتسجن بس الراجل الغاني الحكومه اكتفت لن هي تتحفظ علي أمواله بس عشان نفوذ الراجل الغني والراجل الغلبان انتحر في السجن 
يسري برعب:ياااه بجد يبنتي حصل كل ده الناس بقت وحشه اووي
تالين:اووي اووي يا بابا وسمعت كمان أن الراجل ده كان عنده ابن صغير وشاف كل حاجه حصلت وهو راجع عشان ينتقم من الراجل الغني
يسري برعب اكبر:حقه طبعا يا بنتي أنه ينتقم 
تالين:عارف يا بابا انا لو شوفت الراجل الغني ده ممكن اعمل ايه هبلغ عنه ومش بعيد اني اقتله
يسري:وانتي مالك يا حبيبتي
تالين بسخريه:اصل انا اتهنيت وعيشت حياتي في نعمه نحمد الله عليها والولد الصغير ده اكيد عاني عشان يعيش ويكمل ويفكر كمان في الانتقام فا انا حطيت نفسي مكانه وحسيت بشعور وحش اووي اووي
 
نايف كان واقف متابع الحوار من بعيد 
انتصار:الغداء يا حبايبي يلا
يسري قام بسرعه من مكانه:ايوه جاي يا حبيبتي
تالين وهي باصه بحزن للورده:شوفتي الي حصل يا توتي انا حزينه اووي وزعلانه من بابا ومش قادره اقتنع بالموضوع ونايف ونايف كمان يا توتي زعلان وحزين هو قسي في حياته كتير وتعب وانا كمان حيا زودت عليه الطين بآل وكلامي كان وحش اووي معاه و..
نايف:وكمان يا توتي هي زعلته كتير بس هو مسمحاه وبيحبها ولو هي عملت فوق كده عشره مرات مش هيزعل منها خالص وهيفضل يحبها عشان هو خلاص اعتبرها بنته 
تالين بابتسامه حزينه:يعني بجد يا نايف مش زعلان مني؟
نايف:لاي يا حبيبتي مش زعلان بس انتي ليه قولتي لابوكي كده؟
تالين:عشان عايزه اعرفه اني فهمت وعرفت الحقيقه بس بلاش نتكلم في الموضوع غير بعد كتب كتاب مكه عشان الدنيا تعدي
نايف:اكيد مش هتكلم دلوقتي ومش هتكلم غير في الوقت المناسب المهم يلا عشان نأكل
*بليل/في اوضه تالين
تالين:لا يا نايف مش هتنام علي الكنبه حرام عليا نام علي السرير 
نايف:طب وانتي؟
تالين:هنام سوا
نايف بغمزه:خدتي عليا اووي كل يوم بقيتي عايزه تنامي جمبي
تالين:تصدق انا غلطانه ومتربتش يلا نام علي الكنبه خلي ظهرك يتقطم
نايف:يستي بهزر 
تالين وهي نائمه علي صدره:هنجيب كرتون ايه؟
نايف وهو بيمسد علي شعرها:الي تحبيه
 تالين:يبقي نجيب سندريلا
نايف:مبسوطه وانتي مخلياني اهبل كده وانا بتفرج علي الكرتون؟
تالين:اوي اوي يا حسن
نايف:ربنا يهديكي
*بعد اسبوع/في محل فساتين سواري
تالين:ده ولا ده؟
نايف:الاحمر شكله احلي 
تالين:بس الروز عجبني
نايف:عجبك طبعا عشان مفتوح 
تالين:اووف يا نايف ده يوم
نايف:ولا ساعه واحده حتي انتي لو حابه اللون نشوف حاجه تانيه بس محترمه لكن لا ده لا
تالين:يا نايف بقا
نايف بزهق:اخلصي يا تالين ده عاشر محل ندخله وانتي بتجري علي كل الفساتين المفتوحه بس
تالين:أخبرتك انك ستمل مني ذات يوم لكنك لما تصدق
نايف برفعه حاجب:نعم
تالين بضحكه:خلاص خلاص هجيب الفستان الاحمر
نايف:ايوه كده شطوره
*في بيت نايف/في الصاله
تالين:يااه البيت وحشني اووي وداده فاطمه كمان
نايف:وانا كمان والله وحشني اووي بس فاطمه مش هنا
تالين:اومال فين؟
نايف سحبها جامد من ضهرها ليه:ايه مش عايزه تقعدي معايا لوحدنا
تالين وهي بتحاول تخرج نفسها:يا نايف اوعي حاسب
نايف وهو بيهمس في ودنها:ولو ما بعدتش هتعملي ايه؟
تالين بعصبية مزيفه:اوف يا نايف بقا مش بحب كده
نايف:بالضحكه دي مش بتحبي كده*باسها من رقبتها
تالين بضحكه:يا نايف بغير والله خلاص 
نايف:خلاص اهو اطلعي غيري هدومك ويلا عشان نعمل اكل سوا
تالين وهي بتطلع علي السلم:حاضر يا نونا
نايف:نونا!! نونا ايه يا تالين
تالين:ما انا بصراحه مش لاقيه دلع لاسمك اصل ايه نايف ده؟
نايف:مالك يا توتي صوتك طلع ليه ده انتي دلعك اسم كرتون!
تالين:لا بقولك ايه انت فاكرني Good Girl ده انا قتاله قتله ومش بسكت 
نايف بغمز:طب ما تخلنيش اطلع حته الBad Boy الي جوايا عشان هتزعلي منه اووي
تالين:تصدق وتؤمن بمين انا ملقتش اسم حلوه زي نايف يلا سلامو عليكوا
نايف بضحكه:متخلفه
*في اوضه تالين
حست بحاجه غريبه في الاوضه والاوضه بدأت تسخن وسامعه صوت حاجه غريبه بس مش مخيفه ومش قادره تميز الكلام بانهي لغه ومره واحده شافت……
يتبع….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!