Uncategorized

رواية شمس الحياة الفصل العاشر 10 بقلم فيروزة

 رواية شمس الحياة الفصل العاشر 10 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل العاشر 10 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل العاشر 10 بقلم فيروزة

فجاءه الاجهازه صفرت وجهاز القلب أعلن عن توقف قلب شمس …
يونس قام جري علي بره وندا علي الدكتور …ودخل الدكتور بسرعه وعمل انعش للقلب … والحمد لله القلب استجاب للحياه ..والدكتور خرج وطمن يونس …
ويونس دموعه مش عايزه توقف من حزنه على شمس وعلي اللي حصل لبنت عمتو مهم كان ساره بنت عمتو …وكان حزين علي عمتو واللي بتعملها في نفسها …
داخل يونس يطمن علي شمس وكنت علي نفس الحال …
تاني يوم خلصت اجارات الدفن وتم دفن ساره ….وسط حزن من الجميع علي ساره …البنت الصغيره اللي ما*تت بس*بب ح*ق*د ام*ها???????? . .
وبعدها باسبوع خرجت عمت يونس من المستشفى علي بيت يونس …
وكل المده دي ويونس عند شمس .. وشمس علي نفس الحال مفيش جديد في حالتها ….
بعد مرور شهر من يوم الحداثه ..
يونس قاعد زي كل يوم ومسك ايد شمس …
يونس …عارفه يا شمس انا تعبت في بوعدك ازاي أنا تعبت وانا لوحدي …ايوه من غيرك انا لوحدي من غير حبايب ولا ناس مهما كان حوليه انا عايزك جمبي …انتي بقيتي حياتي …قومي يا شمسي …(ونزلت دموع يونس بصمت علي حال شمس???? …)شمسي انا عايزك جمبي …فوقي ???????? قلبي تعب في بوعدك انا بعدك وحيد ارجعي …يارب انا مليش غيرك يارب انا عايز شمس تنور حياتي …عايز شمس يا يارب ????????… 
يارب مليش غيرك يارب …انا عايز شمس يارب عايزها جمبي ….(وفضل يونس يبوس في ايد شمس ودموعه نازله علي أيدها ….)…
يونس …
يونس رفع رأسه بسرعه لما سمع صوت شمس وشايفه بتحاول تفتح عيونها …..شمس انتي فتحتي ولا انا اللي بتخيل شمس ردي عليه ….فرحي قلبي بصوتك …
شمس …انا جمبك يا يونس ….
يونس قام جري وحضن شمس ودموعه نازله ….بجد انتي بتكلمي وفي حضني دلوقتي بجد انتي معايا بجد …. الحمد لله يارب …
شمس …ايوه معك بس لو فضلت كده هموت ????????…
يونس باعد عن شمس بخوف …مالك يا حبيبتي …حاسه بيه مالك ….ردي عليه……
شمس شدت يونس تاني والمره دي هي اللي حضنته ..وقالتله خليك جمب قلبي علشان وحشتو …..
يونس …بجد …
شمس …ايوه …
يونس …وانا قلبي من غيرك كان ضيع من غير حبايب????❤️ ….
شمس …وانا بعدك وفي بوعدك بموت????❤️ ….
يونس ……بعد الشر عليكي يا عمري …..صحيح نسيت اقول لدكتور انك فوقتي …هروح اقوله وارجعك نكمل اللي باقي من عمرنا مع بعض …لآخر نبضه في قلبي وقلبك ????❤️…
خرج يونس وراح للدكتور وقاله أن شمس فاقت ودكتور كشف عليها وطمن يونس وقالوا أنها بقيت بخير …وتقدر تخرج بكره لو حابين …
يونس قال لشمس والكل جم علشان يشوفوا شمس …وكلهم كانوا فرحانين أن شمس هتخرج بكره ….معاد واحده بس حست أن رجوع شمس كأنه موتها …
بالليل بعد الكل ماروحوا …فضل يونس وشمس بس ????❤️.
يونس .. عامله ايه دلوقتي يا شمسي …
شمس …بخير طول مانت جمبي ..
يونس …عارفه لما كنتي في الغيبوبه …كنت انا بموت …كنت حاسس ان الحياه وقفت خلاص….وان النهايه قربت مني …كأنها بكره ????❤️….
شمس …تعرف اني كنت معك في كل لحظه وثانيه كان قلبي وروحي معك ….كان عقل مش بيفكر غير فيك …انت وبس كأنك بقيت الحياه ….وبعدك اموت ????❤️…
يونس قرب من شمس …بعد الشر عنك يا نبضه قلبي بعد الشر عن قلبك وقلبي …لاني بعدك ميت ????❤️….
شمس قربت من يونس اكتر …يونس احضني …حضنك بيدفي قلبي وروحي ❤️????…
يونس قرب من شمس وحضنها جامد …مبسوطه كده يا اميرتي ❤️….
شمس بتضحك …مبسوطه علشان في حضنك مبسوطه علشان حاسه نفسي جوه قلبك وروحك❤️????…
يونس …حاسه …لا انا متاكد انك حفرتي لنفسك مكان جوه قلبي ودخلتي اخدتي روحي❤️ ….
شمس …انا ب ح ب ك يا ونسي …
يونس …وانا بموت فيكي يا شمسي …بس ايه ونسي دي????❤️ ..
شمس …يعني ونسي في الحياه .. يعني النور اللي داخل الظلمه اللي كنت عايشه فيه يعني
الشباك اللي دخل النور لروحي …يعني المعني الحقيقي للحياه …انت ونسي في الحياه يا يونس ????…
يونس داب من كلام شمس وحضنها اكتر …وفضل حضنها لحد ماناموا و هم علي نفس الوضع ده لحد الصبح …والصبح خرجت شمس من المستشفى …بس خرجت واحده تانيه خلاص غير اللي داخلت ….رجعت لطبيعتها ..بقيت انسانه فاهمه وعارفه الحياه كويس …
روحت شمس ….وفضلت حياه تعملها وحش لحد اليوم اللي هتغير في كل حاجه …
بعد شهرين من يوم الحداثه …
داخل يونس البيت ومعها تحليل دي ان إيه..
يونس …يا ماما تعالي انتي وبابا …ياشمس تعالي وهاتي هنا معاكي …يا عمتو تعالي من فضلك …
الكل جم علشان يعرفوا في ايه لكل ده …
ابو يونس … جاه يابني …
يونس …ايوه اهو وهفتح النتيجه قدمكم كلكم علشان نعرف …
عمتو …في ايه يا ولد اخوي …
يونس …في أن الحقيقه لازم تابن دلوقتي في أن الحق لازم يرجع لأصحابه في أن اللي اتظلم لازم ياخد حقو من اللي ظلموا عمر كامل في أن كفايه بقي لحد كده  … 
شمس …في ايه يا يونس طمني …انت بتكلم عن ايه …
يونس … دلوقتي تعرفي ….(يونس فتح التحليل وعرف أن شمس بنت حياه …ايوه حياه هي الأم اللي ضيعت بنتها ايوه حياه الأم اللي من غير قلب ايوه حياه هي الأم اللي من غير حياه ولا قلب..)
يونس …شمس قومي احضني امك …وانتي يا عمتي احضني بنتك ….
شمس بتكلم بدموع ازاي …يعني انتي امي …يعني انتي اللي رمتيني زمن …يعني انا عيشت عمري كله يتيمه وانا ليه ام …يعني انا اللي امي قررت ترمني …يعني انا اللي امي قررت تبعدني عن حضنها طيب ليه تعملي فيه كده ليه حرام عليكي ليه يا امي ليه .(..كل ده وشمس بتكلم بدموع وبتص*رخ مع كل كلمه بتقوله وكنت بتقرب من حياه …)(قربت منها ورمت نفسها في حضن حياه وحياه كنت بتحاول تبعدها عنها )شمس بالله عليكي خليني في حضنك ثانيه واحده …طول عمري بقول يارب نفسي احضن امي ولو ثانيه …انتي ايه قلبك ده حجر احضننيني ابوس ايدك …احضني بنتك …
حياه بقس*وه …متقوليش بنتي انا بنتي ماتت …
ابو يونس …انتي ايه يا حياه قلبك ده ايه حجر …انتي مستحيل تكوني انسانه لا انتي مستحيل تكوني ام …
شمس …طيب انا ايه مش بنتك ابوس ايدك احضنيني المره دي وبس ….(وجات شمس تبوس ايد حياه بس حياه بعدت عنها وزقت شمس بعيد عنها )
شمس بدموع من القهر …ليه كده ده انا بنتك …بتعملي معايا كده ليه وكنت بتعيط ودموعه تبكي الحجر …
حياه ب*ح*قد …انا بنتي ما*تت بسببك …انتي روحي ربنا ياخدك …
ام يونس قربت من حياه …انتي كا*فره يا حياه …
ابو يونس قرب من حياه وضر*به كف ….انتي مش اختي اطلعي بره بيتي …انا اختي ماتت النهارده ….
حياه …بتقولي انا كده علشان البت دي …انا اختك ….تعمل معايا كده علشانها …
يونس …انا ساكت من بدري بس انتي مش ام …عارفه القطه بتشيل عليها وتنط بيهم من مكان لمكان علشان يفضلوا معها الحيوان احسن منك …انتي مستحيل تكون ام …مستحيل (وقام قرب من شمس وحضنها …)
شمس …عايزه اعرف منك انا مين وبنت مين وانتي عملتي معايا كده ليه …
حياه …انا ماشيه يا اخوي …وتشكر علي اللي عملته معايا …
يونس ….بابا قول لحياه كل حاجه ….
ابو يونس …انا هحكيلك يا بنتي وابوكي عايش وهيفرح بيكي اوي لانك بنته الوحيده ….
فلاش باك قبل ١٩سنه …
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير…
الكل كان فرحان معاد العروسه اللي كنت متجوزه ابن عمها غصب …
والعريس كان طاير من علي الارض لانه اتجوز حب عمره ..
حياه يوم الفرح …
حياه …بقولك يا ايه يا هاشم انا مش بحبك انا بحب زميلي في الجامعه ومستحيل احبك انا بكرهك ….
هاشم ب*ق*هر …ليه يا حياه كده ده انتي حياتي …دي انا عايش علشانك …ليه تعملي فيه كده. ….طيب ليه وفقتي بيه وانتي بتحبي غيري ….
حياه ب*ح*قد…..ابويه السبب لما عرف اني بحب زميلي في الجامعه جوزني ليك غصب …وانا بكرهك ….
هاشم بدموع …وانا محبتش قدك يا حياه …ومش هتكوني غير ليه ..(وقرب منها غصب وهنا تسكت فيروزه عن الكلام العيب ده ????)
وبعد تسع شهور اتولدت شمس ….
البنت المميزه ….
وحياه كنت عايزه تطلق …قررت انها تستغن عن شمس علشان تاخد حريتها علي حسب بنتها …وراحت علي دار الايتام …وحطت شمس علي الباب …وكتبت علي أيدها شمس الحياه …
وبعد هاشم ماعرف باللي عملته في بنتها طلقها وهي اتجوزت زميلها اللي كنت بتحبه وأبوها اتبره منها …بس بعد فتره مقدرش علي فراق بنته ام قلب حجر …ورجع يكلمها تاني …
وهاشم فضل عمر كامل بيدور علي بنتو ….وحياتو انتهت علي كده …ورفض يتجوز بعد حياه …
بس يا بنتي ….انا هكلم هاشم هيفرح اوي لما يعرف انك عايشه….
شمس بدموع …بجد يا بابا هيفرح بيه…انا مش مصدقه أنه بالقسوه دي …
يونس ….ازاي يا بابا عمتي بالقسوه دي …
ام يونس …عمتك عنيده …طول عمرها ….وقلبها حجر …
ابو يونس كلام ابو حياه …وقاله …
وجاه اليوم المنتظر ….
اللي حياه هتشوف فيه أبوه لاول مره 
يتبع……
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!