رواية عشقي الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين مصطفى
ف اليوم التاني في فيلا قاسم
صحي قاسم ولبس هدوم بيتي بردو لانه اخد اجازه…
ونزل بس ملقاش عشق ف المطبخ زي كل يوم ف استغرب…
قاسم:اكيد نايمه….
مهتمش وعمل قهوه وراح المكتب عشان يشوف شغله من البيت اصل قاسم من النوع اللي بيعشق شغله…..مرت ساعه والتانيه والتالته لحد ما قاسم قفل اللاب وقلق هي ازاي نايمه كل دا…..قام…وراح اوضتها…بيخبط لكن محدش رد..
قاسم بقلق:عشق…عشق..انتي كويسه….
لكن بردو مجاش رد….ف اضطر انه يفتح الباب لكنه اتفاجئ لما لقي عشق مش قفلاه من جوا ف ابتسم علي ثقتها فيه….
قاسم:عشق….عشق…انتي فين..
فتح الحمام ملقهاش جوا وقعد بدور عليها ف الجناح ملقهاش….لحد ما سمع شهقاتها…بص لقاها مستخبيه ورا السرير….وضمه رجليها لصدرها وخافيه وشها بين رجليها….
قاسم بقلق:عشق….عشق حبيبتي….اهدي مالك….
وقعد جنبها واخدها ف حضنه وهو حاسس برعشتها وهي ف حضنه قعد يملس علي شعرها وهو بيقولها كلام يهديها….
قاسم:عشق…حبيبتي اهدي انا جنبك…قوليلي مالك…
عشق ببكاء:تيته وحشتني اووي…..معتش حد ليا ف الدنيا دي ياقاسم….انت كمان هتسيبني زيها…..وعصام هيخدني…لاااا انا همشي ياقاسم…همشي بعييد…
قاسم وهو بيشد علي حضنها اكتر:بس ياعمري….بس اهدي….انا عمري ما هسيبك ابدا ابدا…
عشق:خالص..خالص
قاسم ببسمه:خالص خالص..وبعدين كفايه عياط بقا…مش متعود عليكي كدا…
عشق وهي بتمسح دموعها بضهر ايديها:خلاص بقا مش هعيط تاني….بعدين عيطت تاني وقالت:بس تيته وحشتني اووي..
قاسم بضحك:هو دا اللي مش هتعيطي….بعدين وقف وشالها عشان تبقا وقفه زيه
قاسم:بصي ياعشق خدي دش وتعالي عشان نفطر……لان بصراحه انا مكنتش متعود ع الفطار…بس خلاص اتعودت…
عشق:ثواني ويكون جاهز…
قاسم:طيب….هسيبك انا بقا عشان تبقي علي راحتك……
مشي قاسم وعشق كانت مبسوطه ان هي لقت حد يطبطب عليها بعد وفاه جدتها…..
بعد مرور دقايق نزلت عشق بعد ما غيرت هدومها….واخدت دش…لقت قاسم قاعد ع السفره اللي ف المطبخ بيشرب القهوه…
عشق:ييييه قهوه تااني…هو انت بتحبها للدرجه دي…
قاسم:لا بحبها ولاحاجه…..ممكن تقولي انه مجرد تعود…..
عشق:بس مش كدا ممكن مثلا تشرب عصير فرش…..فرواله….مانجا….برتقال….اي حاجه من دي…مش كل شويه قهوه….وكمان قهوه ع الريق انت لسه مفطرتش
قاسم ببسمه:هفطر من غيرك..
عشق ببسمه:ثواني ويكون جاهز…….وراحت تفتح التلاجه لكن ملقتش حاجه..
عشق:قااااسم….اي دا…
قاسم:هو ايه….
عشق:التلاجه فاااضيه…..مفيش فيها الهوا….
قاسم:اااه….دا النهارده الحد…..
عشق بعدم فهم:اي يعني الحد…..
قاسم:يوم الحد البواب…بيجي ياخد الاكل القديم وكل حاجه ويجيب اكل طازه….
عشق:ااه….قاااااااااسم..
قاسم بخضه:اي م انا واقف جنبك اهو..
عشق:تعالي نروح احنا نجيب…نفسي الف ف اسكندريه….والنبي…
قاسم:ماشي…اطلعي البسي…بس بسرعه..
عشق بفرحه:هيييه مااشي…
وطلعوا فعلا وفي جناح قاسم
قاسم وهو بيلبس هدومه:اي دا انا اول مره يحصلي كدا…اي حاجه بتقولي عليها بقولها طيب….معرفش مالي كدا….
ونزل قاسم وهي كانت جاهزه فعلا وخرجوا من الفيلا…
عشق بصدمه:اي دا كل دول حراسه….
قاسم بجديه استغربت لها عشق:دول الحراسه بتاعت الفيلا…..وحراستي الشخصيه…
عشق:طيب….
ومشوا عند العربيه…..
كارم:ازي حضرتك يا قاسم بيه….
قاسم:كويس…
واخد عربيه وراح المول وطبعا وراه الحراسه……..
ووصلوا المول بسرعه…..
نزل قاسم من العربيه ومسك ايد عشق وهو بيقول
قاسم بتحذير:اوعي تمشي من جنبي يا عشق خليكي معايا…..
عشق:حاضر….
قاسم بص لكرم:تعالي انت و4 بس خلي الباقي هنا….
كارم ب احترام:تحت امرك ياباشا….
دخل قاسم هو وعشق المول…
قاسم:انتي مفطرتيش….تحبي تفطري اي او تتغدي احنا بقينا بعد الضهر….
عشق بالامبالاه:اي حاجه…
قاسم:اي رأيك ف بيتزا….
عشق:مااشي…يالا…
اخدها قاسم وراحوا مطعم المول….وطلبوا فعلا البيتزا واتنين بيبسي…..واكلوا ومشوا…
قاسم:تعالي الاول نشتري هدوم…
عشق:ليك يعني ماشي…
قاسم:ليكي وليا….
عشق:بس انا مش محتاجه حاجه….
قاسم:يالا من غير كلام…..
وراحوا فعلا ودخلوا محل ملابس حريمي…
الموظفه بدلع:تؤمر بحاجه يا باشا….
عشق وهو بتبصلها:كلامك معايا انا….بعدين كملت بسخريه وخفوت ياحيزبونه…
ابتسم قاسم وفرح جدا من جواه الظاهر انها بدأت تغير
الموظفه برخامه:عايزه اي…
قاسم بحده:ما تتكلمي ب احترام هو اي اللي عايزه اي دي…هو احنا بنشحت منك…..انتي مرفوده…
الموظفه:هو انت مين يعني عشان تمشيني بعدين كملت بسخريه…تكونش صاحب المول…
قاسم بفخر وعزه نفس:هه طبعا انا صاحب المول…..كمل بقوه….انتي متعرفنيش ولا اي انا قاااااسم الجوهري…..
الموظفه بخوف:قااسم بيه..احم…بص حضرتك..يعني….
قاسم:مفيش بس…اللي قولته يتنفذ…..احترام مراتي من احترامي…وعشان بعد كدا تبقي تظبطي مع الزباين….
عشق وهي بتهمس لقاسم بدموع:قاااسم…لا متقطعش عيشهم..عشان خاطري…حررام…
قاسم:عشق….متنيش كلامي ساامعه…
عشق وهي بتبص للارض:حاضر ياقاسم بيه..
نفخ قاسم بغضب….ومفيش دقيقه واجا مدير المول…..
المدير بتوتر:احمم قاسم بيه…حضرتك معطيتش خبر ليه ان انت جاي…
قاسم بحده:هوا انا لازم لما اجي….ادي خبر ولا اي يامدحت….
مدحت:لا ياباشا دا مكانك بردوو…..
قاسم:البنت دي مخصوم منها اسبوعين يامدحت….عشان تبقي تتكلم ب اسلوب احسن من كدا مع الزباين….هو مول الجوهري اي مول ولا اي….دا فيه سمعتي..لازم الناس اللي بتشتغل عندي..يكونوا محترمين….
مدحت:اللي انت عايزه هيحصل يا قاسم بيه
بص قاسم لعشق وبعدين مسك ايديها تاني وخرجوا وراحوا محل تااني…وطبعا بيعاملوهم ب احترام لانهم عرفوا مين دا…..البلد دي كدا مبتجيش غير ب السك….
دخلوا محل تاني حريمي…
الموظفه ب احترام:تحت امركوا اتفضلوا…
قاسم:عايز لبس حريمي للمدام….لبس محترم…يكون طويل…بكل مستلزماته…
المموظفه:حاضر…اتفضلوا استرحيوا لما اجيبهم لحضراتكوا….
دخلت الموظفه تشوف هتجيب اي….وقعد قاسم علي الكرسي وعشق قعدت قصاده…
فضلوا ساكتين لحد ما قاسم قال
قاسم:مالك…
عشق:مفيش….بس هو انت ازاي كدا…
قاسم:ازاي…
عشق:اقصد يعني انت ف البيت حاجه وبرا حاجه تانيه خالص…يعني مثلا ف البيت بتضحك وبتهزر…لكن برا البيت جادي جدا وبتخوف….شرير
قاسم بضحك:شرير ههه ماشي ياستي بعدين كمل بجديه…لازم كدا ياعشق…عشان الناس تعملي الف حساب….لازم اكون معاهم جادي جدا ومبهزرش… انتي مسمعتيش عني قبل كدا…..
عشق:اقولك ومتزعلش…
قاسم:هااا…
عشق:كنت بسمع عنك فعلا…..كانوا بيقولوا دايما…..قاسم الجوهري…عمل كذا…عندنا ف ابحي يعني….قاسم الجوهري فتح مكتب تحفيظ قرآن…..بيوزع حاجات خير كتيره…بيعمل كل حاجه خير….الناس كلها عارفاه بس ك اسم بس…..لدرجه ان انا كنت مفكراك رجل عجوز….متبصليش كدا…اه والله كنت مفكراك كبير جدا وبتوزع ثروتك…هههه…بس طلعت لسه شاب….طلعت صغير…وقمور و…ينهار اسود انا بقول اي…
قاسم:ههههه….انتي مشكله…
قطع كلامهم الموظفه وهي جايبه اللبس لعشق…
الموظفه:اتفضل يافندم….هو دا احسن اللبس اللي موجود عندنا…..ممكن حضرتك تغيريه ف البروفه وتشوفي شكلك بيه….
قاسم:يالا ياعشق…
عشق:حااضر
ودخلت عشق البروفه….ولبست دريس وخرجت ل قاسم…
عشق:قاسم…
قاسم:لا لا ياعشق ضيق غيريه…
عشق:حاضر…
ودخلت لبست دريس تاني…بس كان واسع..
عشق:قاسم….دا واسع..
قاسم:هناخده ياعشق….
عشق:لااا…دا واسع
قاسم:انا قلت هناخده…
عشق:يااقاسم بقا دا واسع جدا……طيب خلاص هناخده….قااسم متبرقليش كدا…
وكدا دايما فضلت تغير خمسين مره….مره قاسم يقول
قاسم:لاا دا ضيق….لا شفاف…..لا رقبته كبيره….لا مش حلو….لا محدد جسمك….ودا طبعا تحت زهق عشق….
عشق:قااسم كفايه كدا….احنا جبنا كتير جدا وبعدين انا تعبت….
قاسم:مااشي….هخد دول اوديهم للحرس واجيلك تاني…….غيري بقا لما اجيلك
عشق:ماشي….
خرج قاسم بس لفت نظر عشق حاجه خليتها تدمع…فستان ابيض جمييل جدا طويل ومنفوش من تحت….متعرفش اي اللي خلاها تقول للموظفه
عشق:لو سمحتي ممكن تيجيبي الفستان دا اقيسه…..
الموظفه ب ادب:حاضر
وبالفعل جابته ل عشق اللي اول ما شفته دمعت علي طول…..ومشت ايديها عليه وبعدين دخلت البروفه ولبسته بصعوبه وهي مبسوطه جدا كأنه لفرحها………لبسته وفردت شعرها الطويل لان هي عارفه ان المحل حريم بس ومفيش رجاله بتدخله…..بس قاسم دخل عشان هوا صاحب المحل…..بقت شبه الاميره بالضبط….بقت اميره بكل ما تحمله الكلمه عيطت جدا وبعدين خرجت عشان تشوفه ف المرايه الكبيره اللي برا ف المحل……..
الموظفه ب انبهار:الله…..اي الجمال دا….
عشق:شكرا ليكي…..
دخل قاسم المحل وهو بيقول:اي دا ياعشق اتأخرتي كدا لي……..قطع كلامه لما شافها وهي ب الفستان دا……
قاسم بصدمه:……………
يتبع…….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة