رواية عشقي الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين مصطفى
في فيلا قاسم…..
بعد مرور 10 سنوات……..
كان قاسم نايم ف الاوضه…وكانت عشق ف المطبخ…..
دخل يزن اتسحب براحه جدا واستخبي ورا الستاره….لانه عارف ان اخوه ميقدرش يدخل الاوضه من غير اذن…….
قاسم:رجلك باينه علي فكرا…..
خرج يزن راسه من الستاره:بجد…
قاسم بضحكه:تعالي ياحبيبي…..مالك…
جاسر بيخبط علي الباب….
جاسر:بابا ممكن ادخل…
يزن برعب:بابا….هيموتني….
قاسم بحده خفيفه:ادخل يا جاسر…
دخل جاسر…
قاسم:في ايه…
جاسر وهو بيفتح اللاب:ينفع كدا يابابا…..
قاسم بص للاب:اي دا…رد يايزن اي دا..انت هكرته…ازاي يابني…
يزن:اسف يابابا….بس هو مكنش راضي يلعب معايا وانت عارف ان ادم صغير وميعرفش يلعب كوره…..
جاسر:انت لو كنت قولتلي كنت هلعب معاك يايزن انت اخويا وهعمل كل اللي انت حابه ياحبيبي….
قاسم كان ساكت بيشوف ولاده بيقولوا ايه…..
يزن حضنه وقال:وانا كمان بحبك….والله…
جاسر:يالا نروح نلعب….عن اذنك يابابا……
ابتسم قاسم علي حب ولاده لبعض…وقام راح لاوضه الاطفال….ودخل…بس ملقاش ولاده علي السرير……
عرف هما فين….وصحك لما لقي رجل بنته ع باينه من تحت السرير…..
قاسم:نور انتي هنا….
نور:انا مش هنا يابابي….
قاسم:هههه تعالي ياقرده…
نور:بس انا نور مش قرده….
قاسم:طيب يانوري….فين توأمك…..
نور بهمس:هقولك بس متقولش ان انا قولتلك….ادم تحت السرير….و
قاسم:ههه ماشي….وكمل بصوت عالي انا كنت جايبله هديا بس خلاص بقا حظه وحش….انا ماشي….
خرج ادم بسرعه…
ادم:انا هنا يابابا….
قاسم:خرجتزدلوقتي…..ع العموم…..هديتك ف الاوضه عليها بس من غير ما تبوظ الاوضه ماما تعبانه…..
الطفل:حاضر يابابا…..
خرج قاسم ونزل عند عشق….
قاسم:الحلو واقف لوحده ليه….
عشق بخضه:قاسم…
قاسم:بقالنا اكتر من 9 سنين متجوزين ولسه بتتخضي….ها بتعملي اي….
عشق:بيتزا….وهناكل ف الجنينه….
قاسم:الله….خلاص انا كدا كدا مش رايح الشركه…هروح اظبط المكان….
وراح قاسم للجنينه وطلب من الحرس انهم يبقوا برا الجنينه…عشان ياخدوا راحتهم وكدا يعني…..
قاسم بصوت:يااالاا يااولاد الاكل جهز….
طلعوا كلهم يجروا لان بيتزا…محدش يقاوم…وهما بيجروا نور وقعت…..
نوره ببكاء:اااه بابي…..
وقبل ما قاسم يوصلها لقي ولاده التلاته بيجروا عليها….
جاسر:انتي كويسه ياحبيبتي….
يزن بيمسح علي رجلها:معلش ياروحي….
ادم:بعد كدا خدي بالك ياتوأمي….
دخلت عشق لقت قاسم بيدمع….
عشق:مالك ياقاسم….
قاسم:احسن حاجه عملتها اني قدرت اجمع بينهم وزي ما قدرت اجمع بينهم ف صغرهم هجمع بينهم ف كبرهم….وهيبقوا ايد واحده…محدش هييبق التاني…لما اختهم وقعت الاربعه كانوا بيتسابقوا علي اللي يلحقها الاول….
عشق:ربنا يديمك لينا ياقاسم….وراحت تشوف بنتها…..
قاسم:ويديمكوا ليا ياحبيبتي….
____________________♕
بعد مرور زمن طويييل……
وفي اكبر الغرف….غرفه عشق وقاسم…صحت عشق علي صوت المنبه….
عشق:قاسم….قاسم حبيبي…الشركه…
قاسم وهو مغمص عنيه:انا صاحي ياعشقي…بس مصدع شويه…..روحي شوفي نور وانا هشوف الشباب….
عشق:لا ارتاح وانا هشوفهم كلهم….
وخرجت عشق من الاوصه وراحت لاكبر اولادها…..خبطت ع الباب….
عشق:جاسر…حبيبي…انت صاحي….
فتح جاسر الباب:بلاش حبيبي….لاحسن قاسم بيه يعلقني….اتفضلي ياا أمي….
عشق:انت صحيت ياحبيبي…..
جاسر:اه يا امي من زمان…..ورايح دلوقتي للجهاز….اللوا عدي مش سايبني ف حالي….
عشق:هههه…هو عمك عدي كدا زي ابوك بيحب الشغل اد عنيه….يالا ياحبيبي…سويه وانزل عشان تفطر….
جاسر:حاضر يا امي….اتفضلي….
وخرجت عشق من الاوصه ومنها لاوضه تاني الاولاد….يزن بيه….
دخلت عشق الاوضه….وفتحت الستاير…..
عشق:هااا يزن…
يزن:خمصايه ياماما….
عشق:خمصايه…قوم ياحبيبي….ابوك صحي…
يزن بخضه:اي صحي اكيد هيمشي….لاا انا لتزم اثبت نفسي واروح قبله…..وقام باس عشق صباح الخير ياماما وطلع يجري ع الحمام….
ضحكت عشق عليه ومنها لاوضه التوأم…..
دخلت عشق الاوضه….لكنها لقيته صاحي…
عشق:صبااح الخير
ادم بمرح:صباح الفل يبشه….
عشق بضحكه:حبيب امه انت….
ادم:حبيب امه اي بس يا امي…روحي صحي نور عشان منتأخرش ع الكليه….النهارده اول يوم مش عايوين نتطرد…..
عشق:حاضر ياحبيبي….
وسابته وراحت لتوأمه نور….
عشق:قومي يالا ياحبيبتي ادم صحي وبيستناكي….
نور قامت بسرعه:ايه ادم قام….دا انا اتراهنت معاه امبارح علي اني اصحي قبله…..
عشق:قومي بسرعه ياروحي البسي….
نور باستها ف خدها:صباح الفل ياست ماما….
عشق:صباح النور ياروحي….يالا بقا اسيبك واروح ل مراد افندي….
وسابتها ومن عندها راحت لاخر العنقود……
عشق:مراد مراد حبيبي….اصحي يالا عشان متتأخرش علي مدرستك…..
مراد:ماما انا مش رايح….
عشق:قوم يافاشل…
مراد:الفاشل مش خارج…
عشق وهي بتقوم:حيث كدا بقا انادي علي باباك….
مراد نط من ع السرير:لا لا وحيات عيالك معندكيش عيال….
عشق:قوم يالمض….
وسابته وخرجت ونزلت المطبخ….تحضر الفطار للعيله….ونزل قاسم بعد ما غير هدومه لهدوم الشغل……
قاسم:صباح الخير ياعشقي….
عشق:صباح النور ياحبيبي….
قاسم:ادم….انت ونوري….النهارده اول يوم ليكو ف الكليه….مش عايز غرور….من تواضع لله رفعه….وتاني حاجه الاحترام ولسانك ميطولش…وتالت حاجه واهم حاجه تخلي بالك من اختك…اختك تحطها ف عنيك…..فاااهم…..
ادم وهو بيبص لنور:انت بتوصيني علي توأمي يابابا دي ف قلبي مش ف عنيا….ابتسمت له نور بحب…وابتسم قاسم وعشق علي حبهم الشديد لبعض….
قاسم:الاستاذ جاسر….طبعا انت دخلت مخابرات….ودا بناءا علي طلبك…اهم حاجه ف شغلك العدل ياجاسر ولو كان التمن حياتك….
جاسر بجديه:انت بتوصيني يا حج…انا دخلت المخابرات دي لسبب واحد وهو اني انضف البلد…وهبكون كل شغلي عدل وعمري ما هظلم حد….
قاسم:ودا العشم بردوو..استاذ يزن…
يزن:ها خير يابابا….
قاسم:لا ما هو مش خير الصراحه…اوعي تفكر تهكر حد تاني…انا مش ناقص مشاكل….بتخش علي موقع الوزاره ليه يا استاذ…..
يزن بتوتر:هااا…
قاسم بحده خفيفه:من امتي وولادي بيظوروا ف حاجه…يزن خلي بالك من افعالك لاني بحوشلك…..وانت عارف انت ممكن اعمل اي…….وبص لمراد….اللي كان بيشرب…
قاسم:استاذ مراد….
مراد بخضه:ها…احم نعم يابابا…
قاسم بهدوء:امبارح ملحقتش اقعد معاك كنت جاي متأخر وانت نمت….عملت مصيبه امبارح….
مراد:لا طبعا يا بوب…هو انا اي حد ولا اي….
نور بهمس ل ادم:ابوك لو عرف هينفخه
قاسم:اممم ماشي…بس هعرف في اي يا ابن الجوهري….
مراد:كل خير ان شاء الله يابابا….
قاسم:انا شايف انكوا خلصتوا اكلكوا….
الجميع:الحمد لله يابابا….
قاسم:ادم انت ونور ورقه المحاضرات بتاعتكوا ع الترابيزه…..تم محمد هيوصلكوا….وهياخد معاكوا مراد بيه يوصله للمدرسه….اكلكوا ف معادكوا….محدش يطنش الاكل….كل واحد يخلي باله من نفسه لو حصل اي حاجه كلموني….استاذ،مراد لينا قاعده مع بعض بليل….
قاسم:جاسر انت الكبير واكيد عارف هتعمل اي….يزن بيه…هتيجيي معايا الشركه…
يزن:حاضر يابابا….
قاسم:كل واحد يتأكد انه معاه الفلوس الكافيه لليوم بتاعه….
الجميع:كله تمام يابابا…..
قاسم:توكلوا علي الله….
ادم ونور ومراد:عن اذنك يابابا….باي يا ماما
قاسم:اتفضلوا وتليفوناتكوا مفتوحه…
جاسر:عن اذنك….وباس راس عشق ومشي
قاسم:اتفضل.. استاذ يزن يالا….
يزن:اتفضل…بس ياعشقي….
قاسم:امشي ياحبيبي…امشي….باي ياعشقي…
عشق:باي ياحبيبي……
___________________
اما في فيلا عدي..
فرح ض:صباح الخير….
عدي:صباح النور يافروحتي….
رسيل:صباح الخير ياقلبي….
عدي.:عندك محاضرات النهارده…
فرح:ااه عندي…بابا…احم كنت عايزه منك طلب….
عدي وهو بيسيب الشوكه:خبر يافرح…
فرح:عايزه اسافر اكمل تعليمي ف امريكا…..والله يابابا هاخد بالي من نفسي…متخافش عليا….والله مهم جدا ب النسبالي….
رسيل:لا انا مستحيل اوافق ع الكلام دا…..
عدي:ولا انا…انتي ازاي عايزه تخرجي وتسبينا…..
فرح:والله يابابا هاخد بالي من نفسي هي اول مره…..
عدي:لو كدا هنسافر كلنا…..واكنل شغلي ف الفرع اللي ف امريكا….
فرح بفرحه:ياااريت يابابا….عن اذنك بقا اتأخرت…..
عدي:اتفضلي باحبيبتي…..
ومشت فرح وقالت رسيل….
رسيل:انت هتوافق علي كدا….
عدي:طالما هنروح معاها عادي….
رسيل:طيب انت موافق لكن جاسر مش هيوافق…
عدي بغيره:والله هي بنتي انا مش بنته هو….واعمل اللي انا عايزه….
رسيل:ربنا يهديكوا….
_______________♕
جاسر قاسم الجوهري:الابن الاكبر لقاسم الجوهري بيحب فرح بنت عدي من وهما صغيرين وبيخاف عليها جدا لكن مش بيبسن…طيب القلب…لكن شغله مخليه عصبي وجادي….شغال ك ضابط مخابرات….
يزن قاسم الجوهري:الابن التاني…لقاسم الجوهري…يزن مشاغب جدا….وبيعرف الهكر باين انها وراثه….بيشتغل مع ابوه ف الشركه..وشاطر جدا ومتميز ف شغله….حتي ان ابوه احيانا بتعجب منه………
ادم قاسم الجوهري:الابن الثالث لقاسم الجوهري…ف كليه الهندسه….طيب جدا…لكن عصبي وعاقل..بيحب اخواته جدا وميسمح لحد يتكلم عليهم ب كلمه غلط….واكتر حد بيحبه ف العيله توأمه واخته نور……
نور قاسم الجوهري:الابنه الثالثه…لقاسم الجوهري….توأم ادم الغير متشابهه…طيبه جدا…بتحب ادم اخوها جدا….وبتحب ابوها جدا جدا…حسااسه جدا جدا….
مراد قاسم الجوهري:الابن الاخير لقاسم الجوهري….ف الثانوي….مشاغب….بيحب المقالب والتحديات والهزار والحجات دي…وبيحب يعصب قاسم جدا….ونفسه يكون زي جاسر وعمه عدي…..
________
ودا كان اول بارت من حياه اولادهم…
هيحصل مشاكل ف كليه نور وادم..لانهم توأم غير متشابهه..ف الناس هيطلعوا اشاعات وكدا….
استغفرالله
استغفرالله
استغفرالله
استغفرالله
استغفرالله
تم
فين بقيت الرواية