رواية احبك منذ نعومة أظافري الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر
رواية احبك منذ نعومة أظافري الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر |
رواية احبك منذ نعومة أظافري الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر
عمر لف ولقى ابن عمو
جرى عليه واخدو بالحضن
عمر بفرحه واشتياق:اقسم بالله ياض ياجاسر وحشتني
جاسر بفرحه:أول معارفت انك چيت جيت طوالي ومصدجتش نفسي لما جالولي انك هنا(اول معرفت انك جيت جيت حالا )
عمر بإبتسامه:جاي اعمل تفاوض مع عمك علشان ييجي معايا واتقدم للبنت اللي بحبها
جاسر بصدمه وزهول ولغة قهراوية:لا متقولش!عمر بلاعه هيتجوز وبيحب!!يابني دا انا كنت مستنيك تتدخل علينا ببطة او صنية مكرونة بالبشاميل وتقولنا كتب كتابي عليها..دا انت كنت عامل تعاقد مع المطبخ ومش بتطلع منو…كل الاطفال اللي ف سنك كانو بيلعبو ويمرحو وانت ف المطبخ بتاكل
عمر بهيام:ياااه فكرتني بالأيام الجميلة ..الواحد كان بياكل من غير محاجه تعطلو
جارس:صبرني يارب ..المهم هتعمل اي مع عمي
عمر ببعض القلق:هروح اكلمو
***
عمر دخل القصر مع جاسر والخدامه شافتهم
الخدامه بفرحه:سي عمر چي يابت سعدية اطلعي نادي ستك بسرعه
سعديه:حاضر يا اما..وطلعت تجري لأوضة أم عمر
:سي عمر هنا ياحجه تعالي بسرعه
ام عمر بدموع وشوق وفرحه:عمر ابني
وجرت نزلت تستقبلو
عمر شاف امو نازلة وقلبو دق بإشتياق ليها ولملامحها الوفرحه
وجرى حضنها:وحشتيني اوي يا امي
ام عمر بدموع وفرحه:كيفك ياضي عين امك وحشتني جوي
عمر وهو بيمسح دموعها:مش هبعد عنك تاني يا امي ..حتى لو الموضوع اللي جاي فيه متمش
:موضوع اي دا ياولد هوارة
عمر بص وراه ولقى ابوه بملامحو الوسيمه الصارمه
طبعا لازم يكون كدا دا كبير البلد صالح الهواري
*****
(غريبة الناس غريبة الدنيا دي اعز الناس بيتغير عليا مفيش احساس مفيش ولا ذكرى ليا خلصنا خلاص انا ماشي وجبها فيا)????
لمار كانت قاعده بتعيط وبتفتكر كل ذكرياتها مع احمد من الطفولة لحد متجوزوا …وبتسمع الاغنية دي وبتفتكر حالها معاه..
احمد موثقش فيها ضربها وطلقها وطردها من غير ميسمع منها..مفتكرش ولا ذكرى ليهم مع بعض..معقول يكون نسى حبهم نسا ان هو اللي رباها ..نسى انو علمها الصح من الغلط..وانها استحاله تعمل كده
**
بعد فتره حنين دخلت عليها الأوضه
حنين:ممكن تفهميني بقا الكائن دا عمل فيكي كدا ليه؟؟؟
لمار بتنهيدة حزينه حكتلها كل حاجه من اول الاتصال لحد ما احمد طردها
حنين بصدمه وصراخ:يعنيي اي فهميني يعني اي!شك فيكي ؟!صدق انك تعملي كدا وطردك وهانك هو انجن ولا اي واااه من الحقير اللي اسمو معتز دا اكيد الحربايه خالتو هي اللي مساعداه
لمار : تعرفي اي اكتر حاجه تعباني ووجعاني؟ان احمد هو اللي رباني..كان ليا كل حاجه..الاب والام والاخ والاخت والصديق والحبيب والزوج والسند ..هو اللي كان بيأكلني ويذاكرلي وانا صغيرة
هو اللي كان بيسهر جنبي طول الليل وببقى تعبانه وكنت بشوفو بيصلي ويدعي والدموع ف عنيه لربنا علشان أخف…كان حنين عليا اووي وبيعتبرني بنتو ..صعبان عليا انو مع اول مشكله مرت علينا طلقني وطردني وموثقش فيا ..انا تعبت اوي بجد
انتي بتانبيني اني خليتو يتجوز عليا؟!دي اقل حاجه اعملهالو بعض كل اللي عملو معايا اهم حاجه سعادتو وربنا يهنيه ف حياتو
حنين بحزن عليها:انتي طيبه اوي يالمار
..وقصه حبكو اللي من الطفوله جميله بجد حرام اللي حصلكو دا
لمار بإبتسامه حزينه:الحمدلله على كل شئ
حنين:طيب يالمار ولو ندم وعرف الحقيقه هتسامحيه؟؟
لمار بجديه:مستحيل طبعا
****
ام عمر بتوسل لصالح :والنبي ياصالح اسمع منو بهداوة ووافجو على اللي عيعوزو
صالح بهدوء:انا مش وحش يا منار وشايفاني هكلو روحي اعملي الوكل وسبيني انا وعمر علشان عاوزو
تعالى معايا ياعمر المكتب
عمر راح ورا ابوه المكتب وقفلو الباب
****
:اجعد ياعمر ياولدي
اي الموضوع اللي عايزني فيه
عمر بهدوء:عايز اتجوز …هي بنت اقل مني ماديا …بس محترمة ومؤدبة جدا وابوها راجل طيب ومحترم وكنت عايز حضرتك تيجي معايا نتقدملها
عمر اتوقع صالح يثور ويهيج بس لقاه هادي واتصدم من رد فعلو
صالح بهدوء:حدد معاهم معاد وهنقابلهم…عساف ياعساااف
عساف المساعد بتاعو دخل
عساف:اوامرك ياكبيرنا
صالح بأمر:روح جول لرچالة العيلة كلها تچهز نفسيها علشان نازلين مصر نخطب لولدي
عساف بأمر:حاضر
وطلع من الأوضه
صالح بص بعمر المصدوم وقال:متستغربش كتير يابني انا مش وحش زي منتا فاكر معاك او مع اخواتك
عمر:واللي حصل لعمار
صالح بحزن على ابنه المتوفي:عمار الله يرحمو كان بيحب بنت ف مصر وحكالي عنها ..لكن حصلت بينهم مشكله وهو سبها وقرر ينتقم منها واتجوز بنت عمو ..والبنت لما عرفت ماتت من قهرتها. وهو مستحملش وانتحر….انا فعلا كنت عايزو يتجوز بنت عمو ..لكن مش لدرجة اجبرو
عمر بصدمه وحزن:طب لي مقولتلناش
صالح بحزن:انت معطتاتنيش فرصة ياولدي بعد موت عمار سافرت ومسالتش عليا
عمر قام بدموع وحضن ابوه وباس ايدو:انا اسف اسف اوي يابوي سامحني
صالح خبط على كتفو بحنان:مسامحك ياولدي امسح دموعك معندناش رجاله تبكي
الباب خبط ودخلت منار لقيتهم مبتسمين فرحت وزغرطت :اخيرا ياعمر سمعت من أبوك
ابوك كان مستنيك تيجي من زمان ويقولك هو الحقيقه بنفسو ونبه عليا مجولكش حاچه
يلا تعالى ياولدي وانت ياصالح الوكل چهز
عمر بمرح:احم منا اخدت بالي طب بعد أذنكو بقا اشوف عامله اي وطلع بسرعه
ابوه وامو ضحكو عليه
صالح بسعاده:وحشتني جوي يابني
منار بدلع:طب واني
صالح بعشق دام لسنوات:انتي على طول ف قلبي وبالي ياغالية
معمر دخل عليهم:طب اي ياحج كفاية والنبي حب ف امي وتعالى بجا ناكل
صالح بغيظ:جطعت عليا اللحظه يابن الكلب
*****
في القصر
احمد بأمر:عملت اللي قولتلك عليه
الحارس:ايوه يا احمد بيه …مرمي ف المخزن
احمد:طب تمام خلي الشباب تظبطه عقبال مجيلو
*****
في الصعيد
سعدية جرت على بيت وخبطت الباب وواحده فتحتلها
:عايزة اي يابومة
:الحقي يا ست جميلة سي عمر چيه
جميلة بصدمه واشتياق:عمر
*****
احمد بليل راح المخزن ولقى معتز الدم مغطي وشو ومش باينلو ملامح
احمد شدو من شعرو:ها ياحيلة امك هتقول مين اللي ساعدك ولا أكمل عليك
معتز بتعب واستسلام :هقول..
هقول كل الحقيقه
اللي حصل انو..
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق الطفولة للكاتبة هنا
????????????
????????????????
????????????????♀️????♀️????♀️