Uncategorized

رواية انتقام مايا الحلقة العاشرة 10 بقلم منى رضا

 رواية انتقام مايا الحلقة العاشرة 10 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة العاشرة 10 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة العاشرة 10 بقلم منى رضا 

 حمزه: مين ده يمايا وايه المفتاح ده

مايا: هت المفتاح بتاع العربيه بسرعه  

حمزه: لاء اهدي شويه عوزه تروحي فين وان هدهولك مش هسيبك تروحي في حته ونتي بشكل ده 

مايا: انتا مين عشان تتحكم فيه بشكل ده ملكش دعوه بيه 

خرجت مايا وهيا بركان  فتحت عربيتها ومشيت. 

خرج ورها حمزه بعربيتو 

———–

رزان: يارب ميكنش يااي في بالي رجع يارب ميكنش رجع ان لزم اتاكد انو مات 

مايا: نزلت العربيه ودخلت الشركه وحمزه ورها  سيف فين 

السكرتيره: قبل متتكلم لقت مايا ذخله المكتب وهوا كان في اجتماع 

سيف: خير يفندم 

مايا:  ورايا علي المكتب بسرعه  دخلت مايا وورها سسيف وحمزه 

سيف: في ايه يحمزه 

ححمزه: علمي علمك بس شكل الموضوع ده كبير وخطير اوي 

مايا:  المفتاح فين 

سيف: مفتاح ايه يفندم 

مايا: المفتاح يالي قلتلق عليه تعينو وتخاف عليه اكتر من روحك وروح اهلك  وبلاش فندم دي

سيف: معايه بس حاليا مش موجود في الشركه موجود في البيت وفي حته امينه 

مايا: ان عوزا فورا يكون هنا 

سيف:  خمس دقائق ويكون هنا. عن اذنك 

انتا فين يايسر انتا كمان  ا

سيف: اذيك يزفت انتا فين 

ياسر: في ايه يبني

سيف: المفتاح يالي عنتو عندي في الخزنه بتاعتي الخاصه تجبهولي حالا 

ياسر:  ثثواني ويكون عندك

سيف: خلي بالك من نفسك 

ياسر:  يترا في ايه يخص المفتاح ده 

مايا: ايه جبتو ول لاء 

سيف: بعت شخص يجيبو متخفيش الشخص ده رقبتو تضيع ول انو يخوني 

مايا:رن عليه وادهولي 

سيف: اتفضلي 

ياسر: ايه يبني اهدي ان جي في السكه بس مش عارف  الطريق مالو انهردا. 

مايا:  مايا اسودري معاك روح من علي الطريق الصحراوي 

ياسر: ان اسف يفندم مكنتش اعرق حضرتك  تمام  وصل الشركه دخل 

مايا: اتفضل 

ياسر: الممفتاح يفندم 

مايا: تقدر تتفضل 

تلفون مايا رن الو 

المتصل: لاء عرفتي تخليه يروح من سكه تانيه  وتنقذي الموقف 

مايا: من عارفه انك مرقبني وعارفه انك مراقب ياسر  بس حاليا المفتاح في امنتي اني 

المتصل: سهلتيها عليه خالص 

مايا: هههه يبقا متعرفش مين هيا مايا اسودري حفيده محمود اسودي 

المتصل: واثقه من نفسك اوي ههه اتمني انك. تتنيكي واثقه من نفسك كده 

مايا: عرفت مكانو 

سيف: ايوف يفندم 

مايا: خمس سعات يجيلي  مكانو هوا مين وايه علقتو بلمفتاح. 

سيف: اعتبريه حصل يفندم 

حمزه: ايه علاقت المفتاح ده 

مايا: المفتاح ده فيه جميع الوصايه من جذر السودري لحد الان يعني المفتاح. ده هوا إمبراطورية السودري 

حمزه: يبقا ده واحد من العيله بس مين ملناش حد 

مايا.: ودا المطلوب  خرجت مايا 

حمزه: علي فيين

مايا: هروح مشوار وهرجع البيت تاني 

حمزه! هجي معاكي  

مايا: لوسمحت سبني لوحدي 

حمزه: تمام قرر ييرقبها من غير متعرف 

نزلت ركبت العربيه توجهت للمشفي 

دخلت مايا عند الدكتور ادم 

الدكتور: اذييك يمايا ايه  الزياره دي 

مايا: اتعود باء شكلنا هنجيلك كتير  ان عوزه اعرف ايه يالي عندي بظبت من غير لف ول دوران 

الدكتور!: ولله ان مخبيش عليكي بس انك تفضلي عايشه لوقت طويل معتقدش لان السرطان انتشر في الدماغ يعني اتحكم في نقطه ضعف الانسان والخطر مثلا ممكن. تيجي تمشي متعرفيش وتحسي انك مشلوله وممكن يجيلك نوبات 

ويغمي عليكي ويمكن ونتي ماشيه تقعي ومتقدريش تتكلمي 

يعني حالتكك خطيرا جدا ولزم تعملي عمليه ضروري 

مايا: والعمليه دي نجحها اد ايه وهل هعيش بعدها ول لاء 

الدكتور: ولله نجحها ميعديش5٪ ابدا وحكايت هتعيشي دي فدا بامر الله 

مايا: شكرا لحضرتك 

الدكتور! العفو بس احب اعرفك ان التاخر مش لمصلحتك. 

————-

كان في شخص سامع كل كلام الدكتور حمزه 

حمزه: مستحيل اكون في واقع مستحيل 

———

ركبت مايا العربيه وراحت للجبل يالي حصل فيه حادث امها  وكان وراها حمزه 

نزلت وقففت علي الضفه صرحت صرخه قويه جدا ممزوجه بلالم والعتاب والظلم والحزن بكل انواع الالم  ليه ان بيحصل معايه كده ليه لييييييييه ان ذنبي ايه  ان لزم اموت زي مماتو وكانت لسه هتوقع لحقها حمزه 

حمزه: بتعملي ايه يمجنونه 

مايا: شئ لا يعنيك ابدا ابعد عني روح شوف حبيبتك ليليان وابعد عني ابعدو عني ان شخص ميت ميت ميت 

حمزه: متقوليش كده يمايا فين مايا يااي اعرفها فين مايا الجبروت 

مايا..: مايا ماتت  ان زنبي ايه ان ايه ذنبي انو يحصل معايه كل ده دان حته مقدرش امشي مقدرش اتكلم مقدرش اعيش طبيعيه زي البشر كان نفسي يكون عندي اب حنين يخدني في حضنه ويطبطب عليه  ويحبني تعرف ان لما بشوف الاطفال مع ابهاتهم وامها تهم بحس بئيه   بحس ان روحي بتنسحب مني بحس اني وحشه عشان كده ربنا مبيحبنيش ليه ميكنش عندي عيله بتحبني زي بقيت البشر ليه ليه  كل البشر عوزه تنهش في لحمي ليه 

حمزه: ان ععيلتك يمايا كفايه اني معاكي ان وستك كفايه اني بحبك وبخاف علليكي من الهوي كفايه ورحمت ماما تبطلي وترجعي مايا القويه 

وقعت علي الارض تصرخ وتعيط حمزه خدها في حضنه عشان يخفف ععنها شويه  

حمزه! هششش ان معاكي وعمري مهسيبك ابدا يمايا ابدا  

#دا واقع الاطفال بيشيلو خطأ الكبار #هل مايا هتقدر تكمل ولل هتنتهي حياتها كده #ول هتعرف مين الشخص المجهول ده #الشخص المجهول ده بيدور علي مايا بقالو كتير جدا لان في طار مبينهم بس ميعرف انو هيا #هل لما يعرف هيسكت 

يتبع..

لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أدمنت عشق للكاتبة هدى عبدالصافي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!