روايات

رواية بريئه يونس الفصل الأول 1 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس الفصل الأول 1 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس البارت الأول

رواية بريئه يونس الجزء الأول

يوم مولد القمر
بريئه يونس

رواية بريئه يونس الحلقة الأولى

-انزلي يابت من علي رجله
هزت راسها بي الرفض
-يابت….انزلي يا اسيل
-ثبني… يا ماما
-ههههه…خلاص سبها يا طنط
-يابني هتعطلكم عن المذاكره
-لاء هي هتقعد هاديه….مش كده يا اسيل
هزة راسها بي برائه
-خلاص يا ماما سيبها معنا
-ماشي
كانت سعيده وهي جالسه في حضنه
بعد مده
-انا خلاص فصلت…..هقوم اعمل شاي..اعملك معايا يا يونس
-ماشي
-وانا شاي بلبن
-انا مسالتكيش
-اممم…اعملي يا كريم..ارجووك
-ماشي ….ما هو انا لو معملتكيش عياطك هيجيب اخر الشارع
خرج أخوها من الغرفه
-يونث….يونث
كان يكتب شئ علي هاتفه
-نعم يا اسيل
-انت بتعمل ايه
-بكتب يوم ميلادك
-بجد…ورني كده
نظرت الي هاتفه….كان قد سجل تاريخ مولدها وبجانبه كلمات “يوم مولد القمر”
-هو مكتوب هنا ايه
اعاده هاتفه الي جيبه
-لما تكبري هقولك
-بث انا كبيره
اشارت بي يدها علي ثماني سنوات
انا عندي 8…انا كبيره…قولي
-هقولك لما تكبري كمان
-ماشي
احتضنها وهو يتشم رائحتها
-عارفه يا اسيل
-امممم
-لما تكبري هقولك كلام كتير اوي
-كتير كتير
-ايوه
-انا عازه اكبر دلوقتي
-ههههه
دخل شقيقها ومعه الكوبيات
-يلا يا اسيل روحي العبي في اوضتك
-بث….
-اسيييل
-ماشي
نزلت من علي قدم يونس
وخرجت
-كنت تسبها
-ياعم انحنا ورنا مذاكره كتير
في المساء علي مائدت الطعام
-كريم…كريم
-عيزه ايه
-هو انا هكبر امتي
-لما تكلي اكلك وتبطلي كلام
-يعني لو كلت..هكبر زيك وزي يونث
-ايوه…يلا كلي
-حااضر
بعد شهر
-ماما…ماما
-في ايه
-النهردا عيد ميلا….
-اسيل….انا مش فاضيه
كانت تردي ملابس الخروج بسرعه
-خالتك تعبانه ولازم اروح عندها
-بث..م..
-خلي بالك من نفسك…..انا هكلم ام يونس تخلي بلها منك
خرجت وتركتها
-ليه…محدش…فاكر عيد ملادي
بدءت الدموع تسقط من عينها
شهيقها ذهب مع والدتها الي خالتها…وهي بقيت في المنزل
دخلت غرفتها وظلت تبكي
-انا عايزه طورته …مليشي دعوه….هاها
بعد ساعتين كانت جالسه امام التلفاز…طرق الباب
-جاي
فتحت الباب لتجده
-يونث
-عمل ايه يا اسيل
-كويثه
-ممكن تجي معايا مشوار
-بث ماما مش هنا….وانا مش ينفع اخرج
-متخفيش انا قولتها اني هخدك معايا
-ماشي
-يلا روحي غيري هدومك وانا مستنيكي
ركضت الي غفتها وبدلت ملابسها
وخرجت معه
-احنا هروح فين
-بما ان النهردا عيد ميلادك….هنروح مكان هيعجبك اوي
لمعت عيونها بي السعاده
-بجد….فين هنروح
-ده سر
-بث انا عوزه اعرف
-ما انا لو قولتلك مش هيكون سر
-امممم ماشي…هصبر
-شطوووره
وصلوا بعد مده الي محل لي بيع الايس كريم
-عايزه بطعم ايه
-امممم…الفراوله
-ماشي…..اتنين فراوله لو سمحت
-حاضر
-اتفضل
-شكرا …خدي يا اسيل
-شكرا
تذوقته
-طعمها جميل
كانت سعيده وتبتسم. …وهو يشعر بي السعاده لؤيتها سعيده
-يلا عشان نروح مكان تاني
-فين
-هتشوفي
اخدها وذهبوا الي كافيه…وجلسوا
-اممم مش طايله
-هههه…نسيت انك صغيره
-اممم انا مش صغيره….بقي عني دول
اشارت الي رقم تسعه
-ماشي…ماشي
حملها واجلسها على قدمه
-كده احسن
-ماشي
جاء بعد مده النادل ومعه كعكه عيد ميلادك
-يلا يا اسيل طفي الشمعه
-بجد….دي ..بتاعي
-ايوه…..يلا اتمني امنيه وطفي الشمعه
-ماشي ….امممممم “يارب يونث يفضل معايا” هافووو
اطفت الشمعه
وبدء هو يطعمها ……وفي المساء كانوا عائدين
-شكرا يونث…..النهردا كان احل…يوم في حياتي
-الفعو يا قلبي
عادوا الي المنزل
-ادي…..لسه ماما مش جت
-خلاص تعالي نامي عندنا…ماماتك هتجي الصبح
-اوك
ذهبت معه
-ازيك يا اسيل عمل ايه
-كويثه
-لسه عندك لدغه في السين
-لاء انا بقول اهو ثين
ضحيكاه الاثنان عليها
-تعالي يلا يا اسيل عشان تنامي
-حاضر
وضعها في فراشه وهو نام علي الاريكه في الصاله
دخلت والدته الي النوم
بعد مده
-يونث….يونث
-ا..اسيل. …ايه الي مصحيكي
-مش عارف انام…خايفه
-امم…تعالي
اخذها ودخلوا الي الغرفه
جلست علي الفراش وهو امامها
-ممكن تنام جنبي
نظر لها قليلا ….ليجد علامته الخوف علي وججها
-ماشي
استلقس بجوارها……لي تضمه وتدخل في حضنه
-ا…اسيل
كانت قد غط في نوم عميق
ظل يتأملها قليلا
قبلها من خدها بحب شديد ووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريئه يونس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى