رواية يوم عرافات الفصل الرابع 4 بقلم Hikaro Shani
رواية يوم عرافات البارت الرابع
رواية يوم عرافات الجزء الرابع
رواية يوم عرافات الحلقة الرابعة
مريم/بصراحة يعني… انا عاوزة اكمل تعليمي
عمر/متكمليه قاعدة ليه؟ اضمني مستقبلك وحياتك وانبسطي
وقفت مريم بصدمة وانه مش معارض اصلا فـ بتنفعل بحماس
مريم/ بجد؟ شكرا شكرا بحبك اوي
بصتلة مريم بإحراج اوي بعد معرفت هي قالت ايه
مريم /ءء انا اسفة اوي مكنتش اقصد اللي قولته والله فلتت من لساني بالغلط انا كنت فرحانة بس
قالها عمر بكل هدوء
عمر/احنا متجوزين يعني عادي
مريم/ايوة بس يعني جواز على ورق مش اكتر وكدا كدا هنطلق كمان تلت اشهر و..و.. سلام سلام هدخل انام! وبشكرك لتاني مرة
دخلت اوضتها وهي فرحانة انها هتكمل تعليمها وبالذات انه فاضل شهرين وتخلص امتحانتها وتتخرج ومنها تشوف اختها نسمة
في الصبح…
بتلبس مريم بنطلون جينز وعليه تيشرت قصير والبوط وكانت اخر حاجة الطرحة وبتطلع بعد محطلته الفطار وهي مفكراه نزل فسلة هتطلع من باب الشقة بتسمع صوته
عمر/رايحة الجامعة؟
مريم/اه رايحة
عمر/هتنزلي بالبس ده؟
بصت مريم على لبسها فعضت على شفايفها بصدمة انها نست تلبس الجاكيت بتاعها من كتر حماسها وتفكرها لما تروح هتعمل ايه هناك فبتبصله تاني وبتلاقيه بيقولها
عمر/احنا اه جوازنا كله بس انتي في عيون الناس على زمة راجل
فبترد عليه مريم ببرود
مريم/ناس؟ اللي اصلا متعملش فرح ولا حد عرف اصلا ناس مين بقا اللي بتتكلم عنها؟
لسه عمر كان هيتكلم فبتكمل مريم
مريم/بعد اذنك عندي جامعة
مشيت وقفلت الباب وراها فـ عمر مبياخدش الموضوع اهمية وانه فعلا مين الناس دي دا حتى هو مش معرف شركته انه اتجوز اصلا غير صاحبه عند نسمة وهى كالعادة مستنية محاضرتها في صمت بتفاجئها مريم من ورا الكىسي اللي قاعدة عليه في جنينة الجامعة وهي بتحضنها من ورا
نسمة/يخرب عقلك فجعتيني الله يفجعك! حد يعمل في حد كده على الصبح اتقي الله يا شيخة!
مريم/شوف البت! مش تقول صباح الخير او اي حاجة على دماغك النشفة دي
بتضربها نسمة بخفة على كتفها فبتضحك مريم وبتحضنها اوي
نسمة/بت وبعدين ايه الهدوم اللي خارجة بيها دي ها؟ هتبردي يخربيتك الجو مغيم انهاردة
مريم/فكك بقا يا نسمة يخربيت اللي يقف معاكي
بيسمعو صوت من ورا وهو بيحط ايده على كتف مريم
مروان/ايوا بقا الناس اللي ظهرت دي فجاءة بعد غياب اربع ايام كنتي فين يا بت
نسمة/يوه يجدعان مقولتلكو البت كانت تعبانة الزايدة بقا انت عارف بتخلي الواحد مش قادر يقوم من سريره
نغست نسمة مريم من ضهرها من غير مروان يحس فبتفهم مريم الحجة اللي عملتهالهم في الجامعة بسبب غيابها
مريم/جرا ايه يجدعان مكنش اربع ايام اللي غبت فيهم يعني الاه متعملوش حوار بقا كان وجع وان شاء الله مش هيرجع تاني يوه
بتضحك نسمة ومروان اوي وبيجي عليهم وليد وبيتكلمو في مواضيع كتيرة لحد مبيجي كل واحد معاد محاضرته وبيروحها
…
عند عمر في شركته وهو قاعد سرحان وبتيجي واحدة تدخل مكتبه بلبس محزق وقصير اوي واللي بيتضح انها السكرتيرة بتاعته وفي اديها الاوراق بتحطها على المكتب بدلع
اسراء/صباح الخير على الناس الحلوين
مبيردش عمر عليها فبتتقرب منه وتحط اديها على صدره وبتلعب في زراير قميصه فبيبعد عمر اديها وبيزقها بعيد عنه بغضب
عمر/اسراء كذا مرة اقولك مبحبش الحركات دي لولا مامتك بس تعبانة ومحتاجة علاج كنت طردتك من سنين
اسراء/خلاص خلاص يا عمورة متشدهاش كده يوه
عمر/اسراء!
اسراء/اوف اوف بقا خلاص هروح انا اكمل شغلي
بتروح اسراء وهي بتتمخطر قدامه وبيشمئز عمر اوي منها وبيلف وشه..
بيعدي الوقت وكل شوية بيرن تيلفون عمر ومبيعرفش مين ف مبيردش فبيلاحظ صاحبه تامر
تامر/يا عم متشوف تيلفونك يمكن حد مهم مش معقول كل الاتصال ده وبيهزر
عمر/فكك مليش مزاج بصراحة
تامر/براحتك
بيعدي وقت ولسه برضو التيلفون بيرن فبيرد بنفاذ صبر
عمر/ايوة مين معايا؟
نسمة/انا نسمة اخت مريم هي في المستشفى ارجوك تعالا بسرعة
عمر بصدمة/ايه! انا جي بسرعة
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يوم عرافات)