روايات

رواية يوميات فريدة الفصل الأول 1 بقلم دونا

رواية يوميات فريدة الفصل الأول 1 بقلم دونا

رواية يوميات فريدة الجزء الأول

رواية يوميات فريدة البارت الأول

يوميات فريدة
يوميات فريدة

رواية يوميات فريدة الحلقة الأولى

مراد بيه احب اعرفك ع فريدة هانم بنت مالك بيه اخو سعتك
فلاش
طبعا دي الجمله اللي سمعتها وانا برفع عيني وبشوف أغلس خلق الله اللي اول مره اشوفه
طبعا احب اعرفكم بنفسي انا اسمي فريدة سني عشر سنين مامتي توفت وهي بتولدني وبابا مالك مات بعدها بخمس سنين ومن ساعتها وانا قاعده مع سلومي حبيبي ( جدو ابو ماما) لحد ما تضحك عليا وسافر قال ايه عندو شغل مهم البيه
اكيد بيخوني .. ؟!
المهم
هو بعتني لعمي للي عمره ما شافني ولا شوفته ولا كنت عوزه اشوفه بصراحه
باك
طبعا انا فوقت من ع جمله رزله منه
ببرود بيرفع وشه مه ع الابتوب .. اهاا هي دي بقا طيب يا خليل خلي الداده لطيفه تعرفها اوضتها و تعرفها القوانين هنا ماشيه ازي
خليل بطاعه .. حاضر ي بيه
انا اسكت ابدا ابدا لساني يجروا حاجه
وقفت حاطه ايدي ع وسطي وبشهقه الملوخيه كده .. الله اشمعنا انت بقا فين الحماس ف الموضوع هنا
لقيتو بيبصلي بعيون ضيقه ع كلامي وتصرفاتي و قام اتحرك ناحيتي
وطبعا داده لطيفه وخليل بصوا لبعض ومش فاهمين حاجه
بس تعرفوا تطلع فاهم الواد عمي داا
مراد وهو واقف قصادي ومربع ايده .. اممم يعني انتي كنت متوقعه اني مثلا مش طايقه وهعذبك والكلام داا يا أما هخدك ب الاحضان وب الحب عشان انتي بنت اخويا اللي مشوفتهاش غير دلوقت صح كده
بابتسامه عريضه وزي الهبله .. ايوه يا ميمو
مراد بجفا .. متعشميش انك هتعيش فتره كلها حب وكلام فاضي ف البيت دااا وغير اني مش شايفك اصلا عشان افكر اعذبك واللي بيني وبينك اموات يا بنت اخويا المرحوم
طبعا اخدت الصدمه ف نفسيتي ما انا برضوا طفله صغيره بس عندي لا مباله هي اللي مقويه قلبي حابتين
برفع حاجب .. طب لما هي مش دي ولا دي اومال هتخلني اقعد ف بيتك ليه ي اونكل
طبعا عمو مراد بيعشقني كده لالله ف لالله
برفع حاحب ولا مباله .. واضح انك ذكيه من سؤالك ومش هتغلبيهم عموما جدك سالم سافر لانه هيعمل جراحه ع مخ لانه تعبان ف كان عاوز يطمن عليك فطلب مني اني استلم وصيتك لحد ما يبقا كوي
الصدمه والخوف اتملكوني والحضن اللي بجري عليه وبتقوا بيه حسيتو انه هيروح مني بس اتملكت نفسي
ببرود بلف لداده لطيفه اللي ماسكه دموعها بسبب منظري قولتلها بابتسامه خفيفه .. ممكن لو سمحتي ي داده تعرفني الاوضتي فين ومشينا انا وداده
الرجل الطيب خليل قال لعمو بحزن .. ليه كده ي بيه دي طفله وبعدين سالم بيه كان قايلها انو مسافر يغير جو
عمو مراد معجون ف مياه لا مباله وعدم احساس
قال .. تتفلق اعملها ايه وبعدين كفايه كلام فارغ ويلا روح شوف شغلك
ملوحوظه بقا .. عمو مراد عندو 27 سنه وهو اصغر من بابا لان بابا اكبر منه بخمس سنين ولان بابا اتجوز وهو صغير جداا ف انا جيت مش زي عمو العنس البأس داا
المهم
انا وصلت اوضتي وقاعدت افكر وقررت ارن ع جدو اطمن عليه وافهم منو
.. الو
.. الو يحبيبتي عامله ايه مع اونكل مراد
.. قالي انك سافر تعمل جراحه ف المخ يا جدو
.. قلب جدو الصغنن متخافيش جدو هيرجعلك بس هي فتره صغيره بس
.. توعدني
.. اوعدك ي حبيبتي بس متقوليش انه بسرعه دي زهقتي من مراد
..داا بنادم لا يطاق
.. ي حبيبتي متظلمهوش مراد حد حنين جداا وقلبه ابيض قربو منه وهتعرفي
..انا مش عارفه ازي بتقول كده حته بابا الله يرحمو برضوا كان بيقولي كده
.. صدقني هتحس انه هو مالك بظبط يا فيري
.. هو اينعم شبه بابا الله يرحمو ف الشكل بس طبعا بابتي احلا بكتير من ابو القردان داا بس يلا ربنا يستر ع الوليه
.. يابت كفايه لمضه واهدي شويه عليه وبعدين فيرو مش
هتعرف تخلي الجو بتعها والكل يحبها ولا ايه اوع اكون مخموم فيكي
.. تصدق عندك حق
.. شوفتي يا غزالتي
.. اه ي غزالي بس المهم تطمن عليك اول ب اول
.. حاضر وانتي كمان
.. تحضرلي وعيوني حاضر
.. تسلملي عيونك ي قلب جدك المهم تخلي بالك من نفسك
… حاضر متقلقش
.. حاضر هحاول ما اناعارف اني سايب طفله اه بس دماغها توزن بلد
.. جدع يا سلومي عارف حفيدتك كويس
.. ههههههه طيب يا مجنونه باي دلوقتي
..باي ي حبيبي
وكلمت جدو واينعم مطمنتش اوي بس هو وعدني ويلا بقا نستعين ع الشاق ل لله
ليل كله بفكر اتعمل مع الكائن اللي هو مفروض عمي داا ازي
بضحكه شريره لقتها ويلا
تاني يوم نهار جديد
الكل بيصحا ع صوت زعيق وعصبيه شديده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يوميات فريدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى