روايات

رواية يقين الزين الفصل الخامس 5 بقلم منة عبدالله

رواية يقين الزين الفصل الخامس 5 بقلم منة عبدالله

رواية يقين الزين الجزء الخامس

رواية يقين الزين البارت الخامس

رواية يقين الزين
رواية يقين الزين

رواية يقين الزين الحلقة الخامسة

والد يقين : حيث كده بقي تسمحلي اطلب ايد امك
زين : ينهاااار اسود
يقين بفرحة : الله بابا هيتجوز والله طنط يبختها بيك
زين : اسكتي انتي كده انت بتقول ايه يا حج
يقين : اسكتي انتي يعني ايه اسكتي انتي
زين بيحاول يمسك أعصابه : يعني اتهدي يا يقين وسبيني اتكلم مع ابوك
زين : انت ضد الفرحة ليه سيبهم يتجوزوا ويجيبولنا نونو صغير
زين بعصبية : انتي هبلة انتي عايزة ابوك يتجوز امي ؟
يقين : فيها ايه يعني وانت تطول
زين بزعيق : يقين اخرجي بره الموضوع انتي
والد يقين : يابني اهدي انا مبطلبش حاجه حرام
زين بعصبية : انتوا هتجننوني انت بتقول ايه
والد يقين : يابني مش انت كنت دلوقتي موافق اني اتجوز وكنت بتقول انها هتبقي سعيدة الحظ وقولت كمان على ابنها أنه يطول يناسبك

 

 

زين : ده قبل ما اعرف انك عايز تتجوز امي
يقين : طب بص اهدي كده ونجيب العروسة ونسألها
زين بعصبية : متقوليش عروسة
والد يقين : خلاص يا زين هات امك اسألها
زين : طبعا لازم تيجي وهتسمع بودنك أنها مخلصه لبابا الله يرحمه ومستحيل تفكر فى حد غيره
والد يقين : ماشي يابني ولو قالت كده اوعدك اوعدك معنتش هجيبلك سيرة الموضوع ده تاني وانتي يا يقين اندهي ل أمه
يقين ندهت ل والدة زين
والدة زين : اكيد انتوا مش جايبني هنا عشان تفضلوا ساكتين كده
زين وهو بيحاول يهدي : بصي يا ماما دلوقتي عمي طالب ايدك فأنا جايبك عشان تسمعيه انك….
والدة زين قاطعته بفرحة : طالب ايدي انا موافقة اكيد
زين : شوفت قالت رافض…ايه انتي قولتي ايه
والدة زين بفرحة اكتر : موافقة
زين بصدمة : يعني أنا سمعت صح
والد يقين : ايه رأيكم بقي كتب الكتاب يبقي الخميس الجاي
يقين : حيث كده بقي اروح اعملكم الشربات بنفسي
زين خرج ورزع الباب وراه

 

 

 

يقين بخضه : ماله عدو الفرحة ده
اجه اليوم المنتظر ( يوم الخميس )
المأذون : فين وكيلك يا عروسة
والدة زين : اطلعي اندهي لزين يا يقين من فوق
يقين طلعت بس غريبة لقت الباب مفتوح وزين مش فى البيت بس لقت جواب على الترابيزة مكتوب بخط زين ” انا متأكد انك يا يقين اللي هتقرأي الجواب ده خدي بالك من امي وخلي عمي ياخد باله منها رغم اني رافض الجوازة بس انا متأكد انها هتكون مبسوطه معاكم وسط عيله زيكم وانا وهي محظوظين اننا كنا ضمن العيلة الجميلة دي أنا مسافر والله اعلم هرجع تاني ولا لاء كان نفسي تسافري معايا يا يقين بس انا طالب منك دلوقتي انك تسامحيني عارف اني زودتها اوي معاكي وانتي ملكيش ذنب بس سامحيني وهبقي اكلمك اطمن عليكي كل شوية اشوف وشك بخير ” يقين قفلت الجواب وقعدت تعيط
يقين بعياط : ليه كده يا زين ليه تمشي حرام عليك انا كنت هسامحك وهنرجع لبعض تاني ليه والله ل اوريك يا زين
يقين مسحت دموعها ونزلت
والدة زين : فين زين يا يقين
يقين وهي مداريه دموعها : سافر يا طنط
والدة زين بصدمة : سافر سافر ازاى وانا ؟؟
يقين : لازم كل حاجه تمشي مظبوطه اكتب الكتاب يا مولانا

 

 

بعد يوم **
يقين : ممكن حضرتك تساعدني وتشوفلي الرقم ده موجود فين حالياً اصل ده ابن عمي وأبوه بيموت فكنت عايزة أوصله عشان أقوله
– لا حول ولا قوة إلا بالله طيب ١٠ دقايق وهجيلك تاني
بعدها بشوية يقين خرجت وكان معاها مكانه فقررت تسافرله
بعدها بأيام **
زين : ما تستني يا اللي على الباب هي الدنيا طارت
زين بيفتح وبيتصدم لما يشوف يقين
يقين : مفاجأة يا فوزي
زين بصدمة : انتي عرفتي مكاني منين
يقين بثقة : عيب عليك ده انا يقين
زين : وانتي جاية ليه ياست يقين
يقين : يعني بذمتك اسيب جوزي يتفسح لوحده
زين : يقين متنرفزنيش انا جاي لشغل
يقين : وانا بردو جاية لشغل
زين : وشغل ايه بقي
يقين : جاية اراقب جوزي

 

 

زين : وجوزك مش عايز يشوفك
يقين : الله يخليك عارفة أنها من ورا قلبك
زين : مستفزه والله المهم امي عاملة ايه
يقين : اسكت مش هي وبابا بقوا متجوزين فهمي نظمي رسمي خلاص انا بقي مش عارفة دلوقتي انت جوزي ولا اخويا
زين : انتي بتقولي ايه
يقين : طب ولو جابت نونو ده هيبقي اخويا ولا اخو جوزي
زين : يقين انتي جاية تموتيني
يقين : بهزر معاك يا جدع
زين بابتسامه : يعني انتي موافقة نرجع
يقين : لا طبعا انا….
زين ويقاطعها : اتهدي بقي هو أنا جايبك غصب عنك ما انتي جاية بمزاجك

 

 

يقين : حلو ابتديت تفهم
زين بدأ بيقرب منها ويقين بترجع لورا
يقين : انت بتقرب ليه
زين وبيغمز لها : وماله مش مراتي ؟
يقين : لو قربت خطوة كمان هصوت وهلم عليك الناس
زين وهو بيقرب اكتر : ويا تري هتقوليلهم مين ؟
يقين : انت مش محترم
زين : الله يخليك
فضل يقرب لحد ما يقين اخدت الفازة اللي جنبها وضربتها على دماغ زين ووقع على الأرض

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يقين الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى