روايات

رواية يا من سكنتي قلبي عمدا الفصل الرابع 4 بقلم دونا

رواية يا من سكنتي قلبي عمدا الفصل الرابع 4 بقلم دونا

رواية يا من سكنتي قلبي عمدا الجزء الرابع

رواية يا من سكنتي قلبي عمدا البارت الرابع

رواية يا من سكنتي قلبي عمدا كاملة
رواية يا من سكنتي قلبي عمدا كاملة

رواية يا من سكنتي قلبي عمدا الحلقة الرابعة

نرجع لم طلب مقار من يعقوب أنه يقعد معهم بدال ما هو قعد لوحده في شقته ، وطبعا يعقوب وافق علشان عاوز يفضل قريب من محبوبته وكمان علشان هو عاوز يعرف اي علاقتهم بل البحرواي ويطمن علي صديق عمره وأخوه ،و بعدها كل واحد فيهما راح أوضته علشان يارتاح شويه من الهم والتفكير ويفصلوا من الماضي اللي بيرجع تاني قدامهم ..
في صباح يوم جديد علي ابطالنا يكون مقار واخد فريدة في حضنه خايف تروح منه
و بيصحا مقار الاول وبيفضل بيتامل في ملامح فريدة وبيقول في نفسه متغيرتيش خالص يا فيري زي ماانتي يا حبيبي شبه الملاك وانتي نايمه وضحكتك الجميله اللي بعشقها أتمناه اشوفه مرسومه علي وشك دايما اسف يا روحي علي حصل مني بس غصب عني وبيقوق مقار علي حركت فريدة فابيعمل نفسه نائم علشان يشوف رد فعلها لم تصحا وتلاقيه واخدها في حضنو
فريدة بنوم : أي ده يارب اللي مربطني كده ياساره ارحمني ومش هاكل الشكولاته بتعتك تاني صدقني وبتفوق علي شد جامده وصوت ضحك كمان
مقار بيضحك :عليها وبياخد باله أنها بتفوق وبيعمل نفسه نائم تاني
فريدة بصدمه وخجل : اي ده اي ده مقار وكمان نايمه في حضنه يا مصبيتي السوكه وبتسرح في ملامحه الرجوليه الجميله و الهاديه وتقول انت حلو اوي اوي و انت نايم وقربت منه وبوسته من خده و لحظت أنه صاحي اتكسفت جدااا وقامت تجري علي الحمام من كتر كسوفها واخدت شاور وجايه تطلع افتكرت أنها ماخدتش هدوم معها وقعدت تدعي علي نفسها أن الأرض تنشق وتبلعها
لكن مقار سرحان في محبوبته اللي سكنت قلبه وعقله بتصرفاتها الطفولية الجميله اللي شبها وبيفوق علي خبط علي الباب وبيقول اتفضل
داده صفاء: يلا يابني الفطار جاهز وكمان يعقوب صاحي من بدري ومستنيك تحت هو وساره يابني
مقار بحب : حاضر يا امي هغير هدومي وهننزال وراكي علطول
الاداد : ماشي يابني ، هو صحيح فين فريدة
مقار يستغراب : امممم هي سبتني و دخلت الحمام يا داده
داده صفاء: تمام يابني .. انا هنزل علشان يعقوب بيناده عليا ابقا هتها معاك
مقار بحب : حاضر ، وبتطلع داده وتنزل ليعقوب وساره ..

 

 

 

 

مقار بخبث واستفزاز : اي يا فيري مالك كده اتاخرتي اوي كده ليه طب إدخال اساعدك يا فيري يا حبيبتي
فريدة بتوتر وخجل من وراء الباب : ه ه ه هو ي ي ي ي نف ف فعع ت ت ت ط طللع ب ب ب ر ر ه ااا لا و و ض ضه(هو ينفع تطلع بره الاوضه )
مقار بخث : ههههه طبعا ينفع ، اوكي يا فيري انا طلع باي يا فيري
فريدة بخجل : فتحت الباب وطلعت وقفت قدام دلوبها و لم حست أن في حد وراها و اتجمدت مكانها لانه مكنتش لبسه حاجه غير فوطه اللي كانت في الحمام ولفها علي جسمها بس
ومقار بتوهان : اي الاجمال ده كلها ، دااا القمر يتكسف حقيقي من جمالك ، و بيقرب منها وهي بترحع لور وبتقولها
فريدة كسوف وتوتر : ب ب ب ت ت ق ر ر رب ك ك كده ل ل ليييه(بتقرب كده ليه )
مقار بتوهان وبتسامه حلوه حلتو اكتر : انتي اللي بتشديني ليكي يا فيري وبيمسكها من وسطها جامد وبيقرب من وشها وتخطلط أنفسهم وبقولها مش قادر يافيري أبعد عندك من وانتي في اللفه وانا بدمانك وكتبتك علي اسمي يافيري من وانتي في للفه وانتي ملكي انا وبس وبيقب*لها قب*لها طويل كلها اشتياق وعشق ،، وبيبعد عنها لحجاتها لهواه ولحظ عليها التوتر في شالها وقعده علي السرير ،، وقالها بكل حنينه وعشق : غيري هدومك ويلا ننزل علشان يعقوب وساره تحت مستنينا علشان نفطر معهم ..
فريدة بفرح وسعادة علشان هتشوف اختها وصحبت عمره اللي وحشتها جدااا قالتلو : فوريره يا برنس
مقار بصدمه مما سمعه : برنس وفوريره ، انا مراتي تقولي فوريره وبرنس يا حزني ياني
فريدة بضحك : الله حزنك اي يا عمري
مقار بابتسامه وتوهان : عمرك،انا عمرك يا فيري
فريدة بخجل : اهااا انا بقول يلا ننزل علشان ساره وصحبك بيندهو اهو وقامت تجري بسرعه ..
مقار بابتسامه : تمام ماشي يلا
تحت يعقوب هو وساره قعدين في الجنينه بيحكوا وبيضحكو مع بعض ويعقوب بيحاول يهون علي ساره وبيحاول يقرب منها اكتر وبتدخل داده صفاء عليهم بالعصير والمقبلات وبتقعد معهم ويتقولهم بحب وضحك
داده : ما جمع ما وافق يا حبايبي ربنا يخليكم ليا
ساره بتكسف ومبتقدرش تتكلم
ويعقوب بحب : امين يا امي ادعيلي بس انها ترضا عني وانا هعوضها عن كل اللي فاتت
ساره اتكسفت اكتر من كلامه وقالت ه ه هي ف ف فريدة ف فين يا داده
داده بضحك و بحنينه : أهدي يا عمري هي نازله هي ومقار
وفعلا مقار وفريدة بينزلوا وبيقعدو مع بعض ياكلوا وأول لم خلصوا
مقار بجديه طفيفه: يلا بقا نوضح الأمور
الكل بتركيز ..
مقار بجمود : ساره انتي قولتلي انك عندك أخ اكبر منك وفريدة كمان صح
ساره بحزن : ايوه بس انا معرفش إذ كانوا عايشين ولا لا
وفريدة بحزن اكبر : وهما لو عايشين ليه مدوروش علينا لحد دلوقتي وليه سيبنا للرجل المق*رف ده واللي بيعمله فينا اصلا وعاوز مننا ايه
داده صفاء بصدمه وحزن : معقول اللي فهمتو من كلامك يامقار يابني قصدك أنهم هما فريدة وساره نفسهم يابني قولي وريح قلبي
يعقوب بصدمه مما يسمعه : قصدك يا داده صفاء أن دي فريدة اختي و ودي ساره اخت مقار
يعقوب بغضب وضيق: اومال مين اللي احنا دفنهم دول
انا مش هرحمو ابدااا حرمنا من اهلينا حته اخواتنا بعدنا عنهم مش هرحمو ابدااا انت فاهم يا مقار انت فااااهم
مقار بنار في قلبه زي صاحبه وابن عمته : اكيد بس لازم نلتزم بخطه لحد منوقعو في شر أعمال تمام ولا لا
يعقوب بضيق وبيصتنع الحمود والبرود: تمام اوي
طبعا ساره وفريدة بيعيطوا في حصن داده صفاء حته داده برضوا بتعيط معهم
مقار ببرود : طبعا كلكم وبل أخص فريدة عاوزين تعرفوا ليه اتجوزتك بطريقه دي صح
كلهم بصوا بتركيز بمعنه اقول .. مقار بيحكي

 

 

 

فلاش باك
مقار بجديه : ايوه يا يعقوب ،مش قولتلك ياض تعدي علي داده صفاء قبل متروح الشركه وانت مسمعتش …
مقار شايف بنت بتحري وبيجري وراه شباب ، يعقوب افصل معايا دلوقتي وصفا معاه وببنزل
البنت : لو سمحت ساعدني وبتقف وراه ضهر مقار خايفه ومرعوبه
ومقار بغضب : دي رجوله ياشباب انكم تجرؤ وراي بنت وتتع*دوا عليها
واحد من الشباب دول : هههههه وانت مالك يا رجوله وورينا عرض قفاك بس وملكش دعوه بينا وسبلينا الب*طل دااا علشان تلزمنا وقبل ميكمل كلامو
مقار ضربه بوكس وقعه اغم عليه وفضل يضرب فيهم وطبعا مقار فقد كل ذرت عقل عنده : ونزل ضرب فيهم لحد ما هربوا منه
والبنت خايفه من شكله والغضب اللي مرسوم علي وشه
البنت بتوتر وخوف : ش ش شكرااا ل ل ليك وجايه تمشي بيوقفها بصوته العالي و زعيق
فين اهلك علشان يخلوكي تتطلعي في وقت زي دااا انتطقيييي
البنت بخوف كبير وحزن : اهلي اهلي كلهم ماتوا وسبوني انا وبنت عمتي اهالينا ماتوا قدم عيوني حته اخواتنا منعرفش عنهم حاجه ولا حته هما فاكرين لو كانوا عايشين كأنوا دوروا علينا وفضلت تعيط بصوت عالي كأن البنت مصدقت حد قالها حاجه من عشره سنين وهي شيل جوه قلبها الحزن الكبير ده
اقترب منها مقار بحزن وندملما قاله ولانه مر بل هي فيه وحاسس أنه يعرفها فسألها : انتي اسمك اي طيب وفين بيتك يا انسه وانا أسف جداا صدقني مش قصدي انا اسف ..
البنت بعيط وحزن : اااا ن نا اااس سمييي س س س ا ره الا ل ج جار ر ح حي (انا اسمي ساره الحارجي )
مقار بصدمه وعدم تصدق ازاي معقول هي دي أختي يبقا اكيد بنت عمتها اللي هي فريدة الاسيوطي عايشه برضوا يا الله
مقار بتوتر : ممكن اسالك سؤال يا انسه ساره
ساره بحزن : اتفضل
مقار بفضول : هي بنت عمتك اسمها اي ؟!
سااره برد : فر.. ،
و موبيلها رن من وكانت بنت عمتها
وبترد ساره بسرعه : ألو يا حبيبتي
بنت عمتها : ال ل لحقينيييي يا ساره اه اه اه ابعد عني يا حي*وان
ساره بصريخ فريدددددة ف ف فريدددددة اهرب اهرب لحد ما جيلك
في الوقت ده مقار اتاكده أنها أختو وكمان اتاكد أن فريده كمان عايشه وبسرعه قالها : انجزي بسرعه فين بيتك وبيركبوا العربيه وبيروحوا وبينصدموا من شكل البيت كل حاجه فيه متكسره بس سمعوا صوت صريخ جايه من اخر اوضه في البيت فجري مقار وانصدم من اللي شايفو أن البحرواي مقطع هدومها وبيحاول يتع*اده عليها وهي بترجاه أنه يبعد عنها وأنها قداا بنته ليه بيعمل معاه كده
مقار بغضب جحيمي : يا ابن ال** ازاي رجل في سنك يعمل كده في بنت قده بنته يا ابن *** وفضل ياضرب فيه لحد ما خلاص البحرواي مكنش قادر حته يتنفس ولا يتكلم بس حب يحرق دم مقار ف قاله ..
البحراوي بستفزاز وحقد : كده انت عرفت الحقيقة بس مستحيل اسبهالك في حالها دي بتعتي انا صحيح مقدرتش اخد امها بس مفيش مشكله هي نسخه منها وهتكفيني ولا اي يا مقاررررر بيه هههههههه
فريدة من كتر التعب وتوتر والخوف فضلت تقول : ابعد عني ابعد عني ليه ليه عملنلك ايه و اغم عليها وساره اخدتها في حضنها وفضلت تعيط علي حالهم
ومقار بخوف بيجري علي فريدة : فريدددددة وبيشلها وينزل علي المستشفي علطول وساره بتعيط وبتدعي أن ربنا ميبعدهش عنها لانه اللي فاضلها في الدونيا من بعد ربنا
مقار وصل المستشفى ودخله علطول لدكتوره وطلبت منهم يكونوا بره لحد ما تكشف عليها ..وطلعت وطمنتهم أنها بقيت كويسه بس محتاجه الراحه وأنها نايمه دلوقتي يستنوا لحد ما تصحا بعدها يدخلواا يشوفها .. ساره بتقعد مكانه وبتعيط وبتحمد ربنا انها كويسه وبخير بس هيروحوا فين بعد ما تفوق مكنتش عارفه اعمل اي وفاقت علي صوت بيقولها ..
مقار بجديه: انا هتجوز الانسه فريدة وعاوزك تكوني معاها لم تفوق وتقوليلها اللي اني اجبرتك علي أني اتجوزها علشان الكل*ب هرب من الحراس واكيد هيرجع تاني وانتي هتقعدي معنا في البيت تمام وهتقولها دااا تمن مساعدتي ليكم اني اتجوزها تمام يا انسه ساره
ساره بصدمه : ليه بتقول كده وليه اصلا بتعمل كده صحيح انا لسه عارفك من ساعتين بس وبرغم من كده حاسه اني اعرفك من زمان وانا وشايفه حبك وعشقك لفريدة رغم انك لسه عارفها من اقل من ساعتين و
مقار بجديه وبرود : هتعرفي كل حاجه بعدين صدقني وعمري ما قدار اجرح فريدة ابدا بس هي فتره لحد ما اعرف مين الشخص اللي بيساعد البحرواي وهشرحلك كل حاجه دلوقتي صاحبي واخويا جي متحكلهوش حاجه وهو هيكون الوكيلها وكل الشهود هيكون موجودين كمان في أقل من دقيقة وهتجوزه تمام
ساره بحزن : طيب ماشي موافقة بس انا مش هقدر اقعد معاكم الفتره دي انا لازم اعمل حاجه كده وهرجع اعيش معاكم تمام
مقار بعصبية : يعني اي ، اللي مش هتعيشي معنا دي ده بيكون بيتك انتي كمان
ساره بحزن واسف : انا اسفه كفايه فريدة وانا واثقه انك هتحميها وهتحفظ عليها وطلعت تجري وهو وراها بس اختفت ومش عارف هي راحت فين ..

 

 

 

باك …
لحد ما جتلنا امبارح البيت …
وقبل ما تفوقي يا فريدة كنت متجوزك وااخوكي هو اللي سلمك ليا كمان يا فيري ..
فريدة بخوف : طيب اي علاقت البحرواي دااا ب بابا وعمو وعمتو وكمان هو كان عاوز اي من ماما اصلا واي سبب الكره والحقد دااا كله ليهم ؟!
يعقوب بضيق لانه بيفتكر الماضي : لانه كان بي…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يا من سكنتي قلبي عمدا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى