رواية ياقوتة امير الجان الفصل الرابع عشر 14 بقلم سلمى محمود
رواية ياقوتة امير الجان الجزء الرابع عشر
رواية ياقوتة امير الجان البارت الرابع عشر
رواية ياقوتة امير الجان الحلقة الرابعة عشر
بسمـ الله الرحمن الرحيمـ💛
اللهمـ صلي وسلمـ وبارك على سيدنا النبي💛
____________________________
كان بجلس في المشفي يتألم بشده فصرخ والده بغضب:- مين عمل فيك كده يا محمد يابني
تألم محمد بقوه:- مش عارفه انا كنت واقف اتكلم معاها لقيت حد نزل فيا ضرب
هتف والده بشك:- لتكون مخطوبه
هز رأسه بنفي:- لاء يابابا مش مخطوبه
هم والده في الرد ليقاطعها دخول تلك المراءه وهي تهتف بقلق:- ابني عامل اي ياحبيبي
نظر لها والد محمد بسخريه:- حمد لله على سلامتك ياختي… ولا اقول يا ام تولين!!
رفعت نظرها له بسخريه:- اي يا ابو مش عاجبك ولا اي…. مش كفايه الي حصل لابني وبسببك وبسبب تسرعك
هتف بغيظ:- الي حصل لمحمد بسبب طمعك وجشعك وتسرعك الغبي وجريك ورا الشيخ…. ودخلتينا في سكه ماحناش قدها… سكه أخرها نهايتنا كلنا
وهتبقي انتي السبب
التفت له بحده وهي تصرخ بغيظ وعينيها تلتمع بالجشع:- الشيخ الي مش عاجبكم ده هيبقى سبب سعدكم واننا نبقي فوق ونطلع من القرف الي احنا فيه
تحركت لجواره ومدت يدها تمسد جبينه بقلق:- عامل اي ياحبيبي… كويس!… طمني عليك
تأوه وعو يتلمس بيده السليمه وجه المليئ بالكدمات:- طلعلي فجأه ونزل فيا ضرب بدون تفاهم
عقدت حاجبيها بتساؤل:- ياترا مين!!!…. ممكن يكون واحد مرتبطه بيه
نظر لها والد محمد بحده:- مش انتي اطمنتي عليه…. اتفضلي خودي بعضك ومن غير مطرود
التفت له بحده لتهتف بشراسه:- انت بتمنعني عن إبني ولا اي
رفع حاجبيه بسخريه واردف بتهكم واضح:- احنا هنضحك على بعض ولا اي… ابنك الي اول ماجبتيه للدنيا رمتيه
هتفت بحده:- انت ناسي انت عملت فيا اي وكانت نتيجته محمد… ابني
تشدق بتهكم:- مهو كان بمزاجك ياحلوه… وجريتي وقتها على جلال واتجوزتيه علشان تكوشي على كل حاجه…. طماعه
هتفت بسخريه:- مش لوحدي يامجدي… انت كمان السبب في موت اخوك… ودلوقتي عاوز تنهب والده… بس ياسين ابنه منعك
نظر لها بشر واشار لها للخروج:- اطلعي بره ياهدى ومش عاوزه اشوف وشك هنا تاني
خرجت بغضب وهي تتعود له بأبشع نهايه ، هتف محمد بتساؤل:- كده هتبيعنا يا بابا!!
سخر مجدي بنبره واضحه:- امك روحها في ايدينا وهتحتاجنا جمبها لحد اما تنفذ الي هي عاوزاه
اكمل في نفسه:- وقتها اقتلها وكل حاجه تبقي ملكي
________________________
في صباح يوم اشرقت شمسه معلنه عن بدايه جديده واحداث جديده
كانت تجلس في مكتبها وهي تفرد جسدها على الكرسي بإرهاق وهي تمسد رقبتها بألم ، فالتوها خرجت من عمليه جراحيه صعبه استغرقت عشر ساعات متواصله
لترجع مكتبها بإرهاق تام
اغمضت عينيها تحاول ان تنعم ببعض الراحه…. كم التدريب الطبي متعب للغايه… طول اليوم عمليات لساعات طويله
سمعت صوت طرقات على الباب ليخرج صوتها مرهق للغايه:- ادخل
اطلت صديقتها برأسها تهتف مشاكسه:- دكتورتنا المشهوره عامله اي
ضحكت دهب بإرهاق:- تعالي يابكاشه
تحركت لتجلس جوارها:- اي يابنتي بتيجي المستشفى محدش بيشوفك خالص
اعتدلت في جلستها متأوها بألم:- انا من يوم ما جيت التدريب وانا الدكتور مش راحمني… بيطلع عليا الشهر الغياب… كل شويه عمليات عمليات
ابتسمت صديقتها:- طبعاً لازم يعمل كده… انتي أهم طالبه في الجامعه كلها
وخايف عليكي
هزت رأسها بإبتسامه هادئه ، لتهتف صديقتها:- انا هقوم علشان عندي عمليه
تحركت للخارج وعاودت إسناد ظهرها واغمضت عينيها لتغرق في نوم عميق
لتفيق على أيدي تتلمس خدها بحنان ، لتبتسم بخفه فمن يجرأ على فعل ذلك غيره هو معشوقها
لتفتح عينيها بهدوء…. صمت…. لتصرخ بخوف وهي تتحرك من مكانها:- انت بتعمل اي هنا؟!…. وازاي تدخل عليا اصلاً…. مين سمحلك تدخل
اقترب منها ذلك المدعو نادر احد اصدقائها في المستشفي بخبث:- تقلانه عليا يادهب…. وانا بحبك وعاوزك
دفعته بحده:-انت اكيد اتجننت…. اتفضل اطلع بره ومش عاوزه اشوفك هنا
اقترب منها وعينيه تلمع بالخبث وامسك ذراعها:- لي بس ياحلوه دا احنا هنستمتع سوا وهتنبسطي
لتشهق بعنف وتقوس ظهرها متألمه ، ثم تدفعه بحده وقوه ليسقط ارضاً متألماً
فتقترب منه وتهبط لمستواه وتمسكه من ملابسه ، وتلكمه في وجهه بقوه وتصرخ بشر:- اقسم بالله لو شوفتك مره تاني ولو بالغلط هقتلك
هز رأسه بخوف وتحرك للخارج ، لتتحرك خلفه وتغلق الباب بالمفتاح جيداً
لتشهق مره اخرى متألمه وهي تراه يخرج منها وينظر لها بشره وعينيه الصفراء تحولت لسوداء واتسعع بوءبوء عينيه
ابتلعت ريقها بخوف وهتفت بتوتر:- والله انا…. استني بس هفهمك
كان يقترب منها بهدوء مخيف
لتسقطت دموعها بخوف من هيئته لتهتف برعب:- والله ماعملت حاجه…. انا زعقتله وضربته
ليزفر بضيق وهو يمسح وجه وهو يرى هيئتها المرعوبه منه ليتنهد بهدوء محاولاً ان يهدأ ، فتح ذراعيه دعوه منه لها
لتدخل في أحضانه مسرعه وهي تبكي بقوه
ليمسد على ظهرها بحنان:- حبيبتي…. ممكن تهدي لو سمحتي
حاولت الحديث لاكن لم يسمع غير صوت شهاقاتها
ليهتف بحب وهو يشدد من إحتضانها:-حبيبتي ممكن تهدي… انا أسف اني اتعصبت… بس مستحملتش اشوفه قريب منك كده… مستحملتش والله ما استحملت
اردفت بحزن :- انا مابحبش اشوفك متعصب مني…. بلاش تخوفني منك كده
اردف بلهفه وأسف:- انا اسف ياحبيبتي مش هتتكرر تاني اوعدك
اخرجها من احضانه ومسح دموعها وقبلها بعمق ليهتف بحب:- سامحيني ياحبيبتب مضغوط جامد جدا
ليجلسوا على الاريكه وتسأله بلهفه:- اي ياحبيبي الي حصل احكيلي
تنهد بهدوء:- الامور بتكبر جدا يادهب… احنا بنحاول نحميكم بكل قوتنا…. صدقيني لازم تحافظوا على نفسكم واي حته متروحوش في اي حته الا لما يكون عندي علم انا او سِلفـادور
علشان خاطري يادهب انا معنديش استعاد اخسرك
احتضنته بقوه لتهتف بقوه:- متقلقشي ياحبيبي كل حاجه هتعدي
زاد من إحتضانهاا ليهتف مطمئناً نفسه قبلها:- ان شاء الله هتعدي
_________________________
كان يبارز بسيفه بقوه ووحشيه ولا يرى امامه…. الغضب اعمى عينيه كان يتحرك هنا وهناك ويبارز جنوده بكل حده
في المقابل كان الجنود يكتفون بالدفاع عن انفسهم فقط… بحركات ماهره ومدروسه
اما هو فكان يقاتل ولا كأنه في ساحة الحرب
ليقاطعه ركيان وهو يهتف بصوت عالي:- سِلفـادور!!!… كفايه
اوقف القتال وكانت قطرات العرق تغزو جسده بشده ، ليحرك عضلات جسده لتصدر صوتاً هاتفاً بقوه وصوت عالي ليصل لباقي الجنود:- احسنتم يارجاله…. استعدوا ليوم بكره لانه مهم جداً واي تقصير برقبتكم…. مفهوم؟.
ليتهف الجميع بقوه:- مفهوم
ليلتفت لركيان ويتسأل بهدوء:- في اي ركيان
هتف ركيان وهو يعيطيه بقية ملابسه:- الملك أمر اننا نكون موجودين في قاعة الاجتماعات السريه فوراً
تحركوا لقاعة الاجتماعات ليهتف سِلفـادور:- ناوي على اي مع شهانه ركيان
هتف بخبث:- قولتلها اني عاوزه اتجوزها
هتف سِلفـادور بصدمه:- يخربيتك وهي سابتك عايش كده… غريبه… انا افتكرتك موت
لكزه ركيان في كتفه بقوه وهو يهتف بغيظ:- تصدق انك حيوان بجد
ضحك سِلفـادور بقوه:- انت هتشوف أيـام ما يعلم بيها الإ رب العالمين
نظر له ركيان بسخريه:- وانت شاكلك ياعيني مطلعه عينك وراها
حرك كتفيه بتكبر:- انا محدش يقدر يطلع عيني…. انا بس سايبها بمزاجي
ضيق عينيه بشك وهتف بتساؤل:- هي بتحبك ولا اي!!
نظر له بغرور محب:- وهي تقدر ما تحبنيش… دا انا امير الجان…. الأمير سِلفـادور بن الملك ساجور
نظر له ركيان بقرف:- يخربيت ام غرورك ده ياشيخ
هتف بجد:- متقلقشي ياركيان… انا عمري ما أغصبها عليا… بس انا عارف ان هي بتحبني بس بتكابر
ربت ركيان على كتفه:- متقلقشي كل حاجه هتعدي
وصلوا امام غرفة الملك ساجور وقفتح لهم الحارس الباب ، ليتحركوا للداخل ليقفوا امام خزانه كبيره تعتبر جزء من الحائط ، ليضع سِلفـادور يده على الخزانه ويتمتم ببعض الكلامات ، لتنشق الخزانه ويتحركوا داخلها ، وينغلق الباب خلفهم .
ليتحركوا للداخل وجدوا ساجور يقف امام طاوله مليئه بالخرائط
ليقفوا امامه وينحنوا بإحترام
ليهتف ساجور بقوه وهو يشير بالعصا التي قي يده فوق الخريطه:- المكان ده مملكه إبليـس ودي حدود مملكته
حرك العصا لمكان أخر:- وهنا دي حدود مملكة الجان السفلي والي احنا حددناها
واشر لمكان اخر:- أما هنا بقا وكل المكان ده خاص بينا احنا… الجان المسلم
وبصفتي ملك ملوك الجان وبالإتفاق مع ملوك الممالك التابعه لينا
بنينا السور ده حولين المملكه لمنع اي حد من اعوان إبليس بالدخول لينا
والسور محمي من أقوى الجان
الجواسيس الخاصين بينا جابوا معلومات مهمه جداً…. ان فيه بعض من الجان المسلم الي احنا في المملكه
.. سهل دخول العدو لحدود مملكتنا
واتعدوا على القبلتين دول…. ونهبوا كل الي فيها واستولوا على نسائها وقتلوا كل الاطفال والرجال
ليهتف ركيان وهو يدقق بتلك الخريطه:- ودي بداية خطة إبليس للدخول لحدود مملكتنا والسيطره على كل القبايل الي موجوده بالقرب من السور علشان يقدر يدخل بجيوشه للداخل
هز ساجور رأسه بهدوء:- احنا سابقينهم بخطوه… وبالفعل في جزء من الجيوش دخل حدود المملكه
ليهتف سِلفـادور بقوه:- حالاً يتحرك مجموعه من اقوي قاده في الجيش ومعاهم عشيره كامله مدربه ويتحركوا لهناك يخلصوا على الكل وياخدوا مكانهم
ليهتف ركيان بخبث:- وكده بقا جزء من جيش إبليس تابع لينا
هتف ساجور بجديه وتحذير قوي:- السريه التامه للخبر ده محدش عنده علم غيركم وبرقان وشهانه…. هنستعد للحرب دي بطريقتنا احنا
الوزرا والمساعدين في الدوله مش هيبقى عندهم علم
انا هجتمع بيهم بعد خمس دقايق من دلوقتي…. كل الي هقوله ليهم اننا نبدأ نحطط خطط للحرب الغير معلوم اخبار عنها
مفهوم
هزو رأسهم إيجاباً وانحنوا بإحترام ليتحركوا للخارج
جلس ساجور بإرهاق على المقعد وهو يتذكر زوجته:- بقالك تلات سنين يا اهاليل…. وحشتيني اوي
قلبي مش مصدق موتك وعقلي بيقولي هي خلاص ماتت
ربنا يرحمك ياحبيبة قلبي
________________________
كانت تتحرك في ارض العمل وهي ترتدي فوق رأسها قبعه تحميها من الشمس ، وخلفها يسير الفريق الروسي المتعاقدين معهم
كانت تسير وهي تشرح لهم الانجازات التي تمم للان في المشروع:- وهنا يتم تجهيز اكبر في فندق في مصر على مساحه كبيره ، ويحتوى ايضاً على كل وسائل الترفيه
وهنا يتم بناء شاليهات امام البحر مباشرةً ، وايضاً في المنتجع يوجد الكافيهات والمطاعم وقاعة افراح
وايضاً اماكن للرحلات والتخيم
ويتم تنظيم رحلات لأي فوج سياحي
اكملت شرحها وخلفها الجميع
وكان ياسين يتابع مع العمال ويتابع البناء ويعرض عليهم الخطط الجديده للتنظيم الداخلى للفندق
بعد وقت ليس بالطويل كانت تجلس امام البحر وهي تستمتع بالمنظر امامها وتستنشق أكبر قدر من رائحة البحر لصدرها
وتظهر ملامح الاستمتاع على وجهها
_ بتحبي البحر وريحته اوي صح؟!
التفت جوارها لتجده يجلس ويستند ظهر للكرسي وينظر للبحر بهدوء ، هتفت بابتسامه هادئه:- لما احب اصفي ذهني باجي هنا اسكندريه واقعد قدام البحر ومعايا روايه… انسى الدنيا كلها
اعتدل في جلستها وهو ينظر في عينيها:- وانا انسى الدنيا كلها وانا معاكى
هتفت ببلاهه وهي تفتح عينيها:-هااا
ابتسم بخبث:- هي الهانم مقالتليش انها نازله اسكندريه لي… وازاي تسيبوا دهب لوحدها
اعتدلت وهي تنظر له بغضب:- واقولك لي ان شاء الله… كنت مين يعني
وبعدين انا مش خايفه على دهب علشان عارفه ان برقان معاها
نظر لها بحده:- ياقوت… متختبريش صبري عليكي…. مافيش خروج من غير أذني
_ ليييي… اقولك لي وانت مالك اصلاً
اقترب منها بهدوء وانحنى ليصبح وجههم ملاصق:- انتي مالي وحالي يا ياقوت… اوعي تخرج من غير مايكون عندي اي علم… انا معنديش استعداد اخسرك
لاتنكر دقات قلبها التي تعالت صارخه بإسمه ولاكن تسائلت بقلق:- هوا في اي… انا قلقت
هتف بحنان:- الوضع الفتره الجايه مش مطمئن…. احنا مزودين الحراس عليكم
واقترب منها وا وهتف جوار اذنها بنبره اثارت القشعريره في جسدها:- انا حاطط حرس عليكي هيبقوا معاكي في كل مكان وهيبقوا حلة التواصل بينا… وقت ماتحتاجني او تبقي في مشكله
هوما هيحمكوا وهقدر اوصلك بسهوله
ليصمت قليلاً ثم يهتف:- هتوحشيني
تعالت دقات قلبها مره اخرى لتلتف حولها لتجده إختفي
وضعت يدها حولها قلبها وتحاول أخذ انفاسها
__________________
صرخ بغضب وهو يقتل احد حراسه:-
انا قولت الانسيه تكون عندي…. في اقرب وقت تكون قدامي
_____________________
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ياقوتة امير الجان)