روايات

رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه الفصل الرابع 4 بقلم سهيلة ياسر

رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه الفصل الرابع 4 بقلم سهيلة ياسر

رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه الجزء الرابع

رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه البارت الرابع

رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه
رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه

رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه الحلقة الرابعة

سوا..
حياه : حاضر
………..
بعد شويه حياه خرجت..
مراد : تعالي ي حياه عايز اتكلم معااكي..
حياه : عارفه من غير م تقول عارفه..
مراد بإستغراب : عارفه اي..انا لسه متكلمتش..
حياه : هتقولي ان انت كنت بتحب مراتك الله يرحمها ومش هتقدر بقي انك تعيش مع واحده غيرها كزوجه وكده وهتعتبرني زي اختك..عارفه كل حاجه..
مراد بضحك : لا مكنتش هقول كده..انتي بتفكري في كده!
حياه بإحراج : لا لا..هما كلهم بيقولوا كده..
مراد بضحك : هما مين..
حياه بكسوف : ابطال الروايات ي باشا..
مراد بضحك : ايواااا خلاص عرفتهم..لا لا ي ستي انا مش معقد خالص علفكره..انا شخص عادي وبسيط..ايوه كنت بحب مراتي هي كانت بنت عمي بحبها وبحترمها وهي بنت نااس واصيله ومحترمه..
حياه : ربنا يرحمها..طب كنت هتقول اي..
مراد : بصي ي حياه انا وانتي مع الوقت هنتعود علي بعض..وانا معجب بيكي علفكره وشايفك بنت محترمه وحلوه..
حياه بكسوف : احم شكرا..
مراد : وعلفكره انا مبعتبركيش اختي خالص. لا انتي مراتي..وعشان كده بقي عايزك في الخطوه الجايه تكوني ام لزين..واوعدك اني هكون اب لعمر ومش هفرق في المعامله بينهم ابدا..
حياه : اوعدك..والله ربنا الاعلم انا بحب زين اد اي..
مراد : طيب هو ده ي ستي اللي كنت عايزك فيه..مش حاجه تانيه ي بتاعت الروايات..
حياه بضحك ومرح : هما اللي ضحكوا علينا ي باشا..
مراد بضحك : طب تعالي كلي يلا..
حياه : حاضر ..بس ممكن اطلب منك طلب.
مراد : اطلبي..
حياه بتوتر: احم ممكن انام في اوضه الاطفال يعني لحد م اتعود علي المكان وكده..
مراد بخبث : على المكان ولا عليا..
حياه بكسوف وخدودها احمرت : حسبي الله..
مراد بضحك على منظرها : خلاص خلاص..ماشي موافق..المهم تكوني مرتاحه..
……………………..
بعد ثلاث شهور…
حياه بزعيق : هتاكلها يعني هتاكلها ي زين..
زين : ي ماما مبحبهاااش..
حياه : يبني حرام عليك تعبت اصوت دي مغذيه ومليانه عناصر مفيده..
زين : مبحبهااااش..
حياه : حد يقول علي نعمه ربنا كده..مش كده حرام ولا اي..
زين : طب خلاص هي اللي مبتحبنيش..
مراد : اااي..عامله نفس الدوشه علي الصبح لي..
حياه : لنفس السبب..
مراد : حياه هو مش ده التيشرت بتاعي!!
حياه : ايوه هو..عندك مانع..
مراد بضحك : لا خالص براحتك ي قمر..
حياه : ايوا كده ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا ..شايف طبق البطاطس المسلوقه..تاكله للواد المفعوص ده علي م اخش اغير للعيوطه اللي جوه هو كمان..
مراد بصدمه من حياه : مين دي..
زين : دي ماما اللي كانت كيوته..بقت شرسه..
مراد بصدمه : شرسه!!! الله يخربيتك..تعالي يلا كل البطاطس دي..
حياه بصوت عالي من جوه : مراااااااااااد خليه ياكل البطاطس
زين بهروب من حياه : انا نازل عند تيته مش عايزه اقعد معاكوا..
مراد : خد يلا..مشي..هخش البس اروح الجامعه..
…….
حياه : انت وديت الوااد فين..
مراد : ي ڤضحتي..
حياه : مكنتش اعرف انك هنا..انا. هروح اشوف زين..
مراد بتوتر : نزل عند ماما..
حياه بصويت : ي لهووي..ليه كده..نزلته وهو معمص ومتبهدل كده دلوقتي امك تقول انك متجوز واحده معفنه..انا هيجيلي جلطه منكوا كلكو..
مراد بتمثيل : دنا غلبااان انا وابني
حياه وهي هتموت منه : اوي اوي يخويا انت هتقولي
مراد : اه صحيح بقولك مش انتي عندك كليه النهارده..
حياه بتذكر : ايوه.. هنادي زين عشان اغير لو هدومه عشان يروح المدرسه وهعدي عمر علي ماما الاول..
مراد : طب يلا غيري لزين وانا هروح اودي عمر وبعدين اخدك ونروح سوا..
حياه : اشطا يباشااا
مراد بضحك : متجوز سرسجيه ي ربي..بس قمر..هييح
…..
حياه : استني نزلني هنا..
مراد : ليه هندخل بالعربيه انا بركن جوا الكليه..
حياه : عشان محدش يشوفنا سوا..
مراد بردح : نعم ي اختي..ليه شاقطك انا يعني..
حياه بضحك : لا بس يعني..
مراد : مفيش بس..احنا مبنعملش حاجه غلط انتي مراتي..
حياه بضحك : اقنعتني والله..خلاص انطلق..
مراد : طيب خدي محفظتي خدي منها مصروفك ولو محتاجه تشتري كتب او حاجه..
حياه: اللي مشهيصنا وصل ي حااره..
مراد بحب : تعيشي وتصرفي ف فلوسي..
حياه بضحك : تعيش وتجيبلنا الفلوس.يزوجي العزيز .
مراد : واطيه واطيه يعني..انزلي يلا..
حياه بضحك : مااشي سلام ي قره عيني..
مراد بضحك وحب : مجنونه..
…..
حياه : اي ده بقي محفظه مراد معاياا..هروحله مكتبه اديهاله ولا اخليها معايا وخلاص..لا لا اكيد هيحتاجهااا..
..
مراد : ااي نسيتي اي..
حياه : لا محفظتك نسيتها معايا..
مراد : ااه صح..اممم انتي محاضرتك امتي..
حياه : بعد نص ساعه..
مراد : طب اقعدي هنا لحد م تبدأ..
حياه : دي محاضرتك انت علفكره..
مراد : ايوا ما انا عارف..اقعدي..
حياه : حاضر
مراد بإستغراب: اي ده..غريبه!!
حياه : في اي !
مراد : دي مدرسه زين بتتصل..
حياه بخضه : ابني جراله حاجه!!
مراد لا لا خير…الو..
المديره : استاذ مراد اهلا بحضرتك..
مراد اهلا ي فندم..في مشكله ولا اي..
المديره : ايوا..حضرتك زين ضړب ولد النهارده في المدرسه بطريقه وحشه وانا اول مره اشوف منه التصرف ده..
مراد بصدمه : زين ابني اناا..طب اي السبب..
المديره : اتفضل اسأله..
زين : يا بابا كان عمال يضرب في بنت معانا ويشتمهاا قومت ماسكه ومديله بالبوكس في وشه..
حياه بفخر وتسقيف : تربيتي.
مراد : اسكتي خالص..بس كان ممكن تشتكي للمدرسه ي زين..
زين: بس كان بيضرب البنت ي بابا ومكنتش عارف اخليه يسيبها..وهو مش عارف ان لازم نحترم البنت ومنظلمهااش ابدا..وان البنت مش لعبه هو يقدر يإذيها زي ما هو عايز..
مراد بصدمه من ابنه : مين الي قالك الكلام ده..
زين ببراءه : ماما..عارف ي بابا لما يجيلي اخت بنت مش هخلي****

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى