رواية وهم شك ام يقين الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سارة أحمد
رواية وهم شك ام يقين الجزء الخامس والعشرون
رواية وهم شك ام يقين البارت الخامس والعشرون
رواية وهم شك ام يقين الحلقة الخامسة والعشرون
تدخل ايمان لي مكتب عمران لي تشهق بخضه حين تري عمران مقيد تيمور عمها علي الكرسي مكتبه وواقف خلفه مثبته بيده الاثنان وهناك فتاه تجلس علي فخذ تيمور الذي يظهر عليه الغ’ضب وتتعلق في عنق تيمور وتقبله من وجنته
وتردد….بدلال
نورا:ها هتوافق تتجوزني ولا حرا”م عليك ده انا قلبي وجعني من كتر ما بجري ورك بقالي سنه من ساعه ما شوفتك في جراش العربيات وساعدتني في شيل الاكياس وحطيتها في العربيه وانا قلبي بقي مللك ارجوك وافق وانا هسعدك…
عمران بشما’ته:ما توافق يا تيمور خيلنا نفرح بيك ولا انت كده هتفضل عاذب وكابت علي نفسنا
تشهق ايمان بصدمه:يا نهار اسود ايه الا انت عمله في عمي ده يا عمران وانتي تاني يا نورا مش عوزه تسيبي عمي في حاله فوقي بقي من وهمك ده عمي مش لكي…
تصرخ نورا فيها بغ”ضب وببكاء:لا هيحبني وهجوز انا بحبه اكتر من عمري حرا’م عليكي ليه بتقولي كده انتي مش بتحسي بيه….
تغض”ب ايمان من عمران الذي يضحك علي تيمور المنزعج لا بل يسنفج”ر غض”با وينظر لي عمران بتوعد….فتجري علي عمها وتبعد نورا عنه وتحل قيوده و تقول….
ايمان بغض”ب:حسابي معاك بعدين يا عمران انا اسف يا عمي…
يتحدث تيمور بغض”ب بعد ما ازلت ايمان الاصق من علي فمه
وقال….
تميور:انا تضحكي عليه وتقولي ايمان عوزك في المكتب وتضر”بي علي خوانه علي راسي وبعدين افوق القي نفسي متكتف علي الكرسي والزفته دي قعده علي حجري عيب عليك يا عمران لولا انك جوز ايمان وابو رقيه ونواره انا كان ليه معاك حساب تاني….
يتعصب عمران ويجذب من ياقه قميصه ويبتسم بسخريه
عمران:وابو تيمور ولا نسيت ده كمان …..
ينظر اليه تيمور بضيق ويبعد ايده بحده ….
تيمور:لا مش ناسي بس تيمور ابن منار حبيبتي بيكون ابني انا مش انت وده الحقيقه الا انت متعرفهاش….
نزلت الكلمه علي مسامع عمران وايمان ونورا مثل الصواعق فبرقوا عينهم بصدمه مهوله….
يلكم”ه عمران بقوه فيقع تيمور ارضا فينقض عليه عمران بغض”ب نا”ري ويصبح فوقه ويجذبه من ياقه قميصه وعيونه تشت”عل ن’ارا…..
عمران:انت مجنون يعني ايه منار حبيبتك وتيمور ابنك رد عليه…
يبتسم تيمور بم”كر….
تميور:زي ما انت سمعت تيمور ابني انا والتحليل ده يثبت كده واخرج من جيبه نتائج تحليل الحمض النووي…فأخذها عمران وقرأها فيشت”عل غضب”ا اكثر
يصرخ بوجع….
عمران:لاااااا كداب منار عمرها متخ”ني دي كانت بتحبني وتيمور ابني….انا مش هسمح لك انك تشوه صوره منار مهما يحصل …انا هدافع عنها بكل قوتي…..كفايه ظلم لها بقي…..
تبكي ايمان حين تسمع دافع عمران عن منار وتقف امامه….وتنظر في عيناه وتبكي بمرار يوجع قلب عمران ويقرب منها ويضع يده علي كتفها….
عمران:انا بحبك انتي وبس انتي يقيني انا بدافع عن شرف ام ابني تيمور ابني انا مش ابن تيمور عمك
تضمه ايمان بدون كلمه…
فتجري نورا علي تيمور بلهفه انت كويس يمسح تيمور دم”ه الذي نز”فه من انفه بعد ما لكم”ه عمران
وعيونه بطق ش”رار…ويدفع نورا ويبعدها عنه بحده فتبكي نورا
تيمور:غور بقي من وشي انا مش بحبك افهمي كده انا بحب منار وتيمور ابني …
يتعصب عمران ويقف امامه وينظر في عينها…
عمران:بطل تحلم تيمور ابني انا وانا عارف ايه الا حصل بينك وبين منارهي جات وحكت ليه…
تيمور:برده تيمور ابني….وهاخده منك…..وتركهم وخرج
ايمان بصدمه:انا مش فاهمه حاجه هو عمي بقي كده ازاي ومن امتي بيحب منار…..
يقرب منها عمران ويضمها ويقول
عمران:تعالي احكي لكي كل حاجه….حصلت…لكن يقطعهم صوت شج”ار كبير وحول الحفله لي فوضي….فيجروا لي يروا ما يحدث في الخارج….
يصرخ فادي بجنون:انت ازاي تقرب من خطيبتي انا هق”تلك….ويلك”م عمر بقوه…..
عمر:انت غبي وحم”ار انا نسيت جنات واكتشفت اني عمري ما حبتها انل كنت عايش في وهم كبير واكتشفت يقين الحب مع جني اختها
يجري عمران ويمسك فادي اخوه حتي يمنعه من ض”رب عمر من جديد…..فيصرخ فادي
سبني يا عمران عليه ازاي يقرب من جنات انا دخلت عليهم في الجنينه لقيته حضن’ها وكان لسه هيبوسها والصي’عه التانيه ازاي تسمح ليه بكده بس والله لا انا قت”لها ومش هتكون لي غيري….
عمران:عيب كده يا فادي احترم نفسك…واعرف انت بتقول ايه
تنظر اليه جنات وتبكي بهستريه وهي تنظر لي فادي بصدمه وحزن
فتضمها ايمان بحب….وتطبطب عليها
ايمان:بس يا قلبي كفايه عياط قلبك هيقف من كتر الحزن…
تنظر جني باحتقار والم لي عمر
وتتقدم نحوه وتقول بوجع
جني:عارف ليه كنت بسكت كل ما بتقولي بحبك وعوز اتجوزك عشان انت كنت حبيبي اختي…مش قدر انسي ده واصدق انك حبيتني في يوم وليله فقولت اتأكد الاول وبعدين اقول رأي…..بس دلوقتي اقدر اقولك اني فعلا حبيتك وبصدق بس كنت خايفه اني اتوجع منك وانا قلبي مش مستحمل من دلوقتي انت خارج حياتي……
عمر بغض”ب:اسمعني الاول وبعدين اتكلمي انا بحبك ومستحيل هسيبك انتي ملكي انا…وبس ولولا رفضتي انك تتجوزنني هق”تلك واقت”ل نفسي
واخرج مسد”سه وجذب جني وصوبه علي جبهتها….فتصرخ ايمان وجنات ااااااا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهم شك ام يقين)