روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل العاشر 10 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل العاشر 10 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء العاشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت العاشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة العاشرة

هناك امرا كان يشغل تفكير الرائد معتز وقام بالاتصال علي زين ليفهم الامر .
اهلا دكتور زين جالنا النهارده بلاغ من الدكتوره اللي كشفت علي زوجة حضرتك واكدت فعلا ان مراتك اتعرضت لضرب وتعنيف بس اللي مش فاهمه ليه مرات والد زوجتك تبلغ انك خطفتها؟
زين بهدوء لانها مكانتش مراتي ساعتها
الرائد بستغراب مش فاهم؟
زين بنبره طبيعيه تقي تبقي صديقة حور اختي وتلميذتي ، في نفس الوقت ولما حصل الضرب والتعنيف تقي كلمت حور استنجدت بيها وحور جاتلي وقالتلي اللي حصل وروحت انا وحور بيت تقي وفعلا لقيناها مضروبه وفاقده الوعي وقافله عليها الاوضه وقبل ما ناخدها لقينا في شاب جاي ومعاه مأذون وفهمت انها كانت عاوزه تجوزها غصب ولشاب بيتعاطي مخ*درات وهددنا بسلاح وربنا ستر وعرفت اخدها وامشي وجبتلها الدكتوره اللي قدمت البلاغ واللي شاكه ان انا اللي ضربتها ولما فاقت تقي عرضت عليها نتجوز ونكتب الكتاب ومترجعش البيت دا تاني .
الرائد وقد فهم الامر كده كل اللي هنحتاجه شهادة زوجتك وهننتظرها في اي وقت تقدر تجيبها .
زين بجمود انا مش هخليها تدخل مكان زي ده
الرائد بتفهم تمام انا هدي اوامر بالقبض علي الست دي وهاجي بنفسي اخد شهادة مدام تقي.
“”” وبعدها انتهت المكالمه فاق زين من شروده علي صوت ياسين وهوا ينادي اي يابني روحت فين ؟
زين بتنهيده خير في اي ؟
ياسين بجديه مفيش انت اللي خير واي حوار كتب كتابك ده🤔 ؟في يوم وليله قررت تتجوز
زين بجمود ودي فيها اي؟
دينا النجاشي
ياسين فيها انك مستحيل بتاخد اي خطوه غير لما تفكر فيها اكتر من مره وكمان مستحيل تاخد خطوه زي دي غير لما تقولي ومحصلش اي حاجه من الكلام ده ودا ياكد ان كتب كتابك علي البنت دي وراه حوار
زين بغضب ياسين البنت دي اسمها تقي ومرات زين الدسوقي يعني تاخد بالك من كلامك عنها
ياسين بهدوء امممم تمام يازين وبخبث مش غريبه زين يخرج عن هدوئه كده تؤتؤ دا شكل الحب بيخلق المعجزات
استغرب زين ايضا غضبه لكنه نفض الامر وبهدوء اي رايك تيجي تتعشي عندنا النهارده ؟
تغيرت ملامح ياسين إحم لا انا مش فاضي
النهارده بعدين هبقا اجي ان شاء الله ووقف مكانه ليغادر لكن زين اوقفه هستناك علي العشا الست الوالده مـ اكده عليا وانا مش عاوز ازعلها مني.
وأم له ياسين وتنهد بعدها وخرج
____
_في غرفة حور____
___ قامت تقي بلطرق عليها
حور بهدوء اتفضل
تقي بابتسامه اي ياحوريه كل دا نوم؟
ابتسمت حور لتقي تعالي ياتقي
اغلقت تقي الباب واقتربت من حور وجلست بجانبها مالك ياروحي ؟انتي تعبانه ؟
دينا النجاشي
حور بابتسامة حزينه لا ياحببتي انا كويسه
قامت تقي بمسك يديها بحب ونظرت لها
وبابتسامة عنيكي بتقولي غير كده دي شايله كتير اوي ،
حور بدموع لدرجه دي باين فيها؟
تقي بحب الحزن لما يظهر في عيون الواحد ويبقا كاشفه كده بيبقا وجع في القلب مسحت تقي دموع حور المنسابه اتكلمي قولي كل اللي في قلبك انا هنا معاكي هسمع كل اللي عندك رمت حور نفسها في حضن تقي وظلت تبكي بوجع وتقي تمسد علي شعرها بحب عيطي ياحببتي لو كده هترتاحي.
حور ببكاء قلبي واجعني اوي ياتقي حاسه ان هم الدنيا كله اتشال واتحط فيه.
تقي بحزن علي صديقتها احكي اللي جواكي
حور ببكاء بعد ما كسر قلبي جه امبارح جه ولا اكنه كان واخد روحي قبل كده ،انا بسببه اتوجعت اتوجعت اوي ياتقي ومش قادره اعالج وجعي، بقالي كام سنه بحاول انسي واتأقلم جه ودمر دا كله اه ياتقي حاسه اني بموت مش عارفه اكرهه شعور وحش وحش اوي رفعت رأسها لتقي التي كانت تبكي لوجع صديقتها اوحش وجع الحب من طرف واحد حاجه بشعه جدا ك كنت بحبه من وانا طفله اتعلقت بيه ومن وانا طفله ديما هوا اللي كان بيوديني المدرسه ويذاكرلي ديما كان يفضل ينصحني اخد بالي من نفسي. ديما كان يقولي اوعك تسمحي لولد يكلمك او يقرب منك كنت بسمع كلامه في كل حاجه ،حبيته اوي وانا في الثانوي اعترفتله بحبي مقدرتش اخبي المشاعر دي اكتر من كده وببكاء انبني وقالي اني اتجننت وقالي اني مش هشوف وشه تاني سابني عايشه ميته السنين دي كلها وبعدها رجع رجع ولا اكن فيه حاجه رجع ومشفش اللي روحها طلعت بعد ما غاب عنها…
تقي بدموع اهدي يا حببتي اهدي عشان خاطري كده هتتعبي
حور بوجع مش قادره ياتقي
تقي بحب هوا سابك مش عشان مش عاوز يشوف وشك او انصدم فيكي لا انتي ارق واجمل بنوته انا عرفتها ،كل اللي في الأمر انه ساعتها كان شايفك طفله حتي لو شافك غير كده انتي تبقي اخت ااقرب صاحب ليه غير والدك واولدتك اللي بيثقو فيه
حور وهيا تمسح دموعها بحزن مش فاهمه تقصدي اي؟
دينا النجاشي
تقي بحب اللي ااقصده ان لو كان وافقك في كلامك ده ومزعلش منك او محصلش منه رد الفعل اللي عمله يبقا مكنش يستاهل الثقه اللي اهلك إدوهاله لانه كده كان هيبقا بيخون صاحبه والعيله اللي حبته وحبها وانتي كنتي لسا في سن مراهقه مش عارفه تحددي تفكيرك ولا مشاعرك ، غضبه منك دا عشان عاوزك تشوفي مصلحتك ولما سافر.. سافر عشان متتعلقيش بيه اكتر وتقدري تنسيه وتمارسي حياتك الطبيعبه في السن ده.
شخص زي ده يكبر في نظر اي حد وفعلا يستاهل ثقة وحب اهلك ليه لو شخص وحش كان اخد الموضوع عادي وقالك انا كمان بحبك وفضل يستغل حبك وسنك الصغير لرغبته لكن رد فعل صديق اخوكي ده يدل علي انه ابن ناس ومتربي وبيصون العشره وفعلا بيخاف عليكي جدا
حور بدموع بس انا عمري ما فكرت من الناحيه دي كل اللي كنت شايفاه انه سافر لانه مبقاش طايقني وشايف اني وحشه وانه كان مخدوع فيا ولما زعقلي حسيت انه بيقولي ياخساره انا حسيت انه كرهني قابل حبي ليه بكره من غير ما يفهم اي حاجه عاتبني ومشي ومش فاهم اني فعلا حبيته دا اللي فكرت فيه.
تقي بحب المهم دلوقتي انك عرفتي نيته .
حور بحزن حتي لو عرفتها مستحيل هقدر اسامحه وبدموع ان شآء الله هقدر انسا الحب ده لو وصل اني ادوس علي قلبي هدوس
تقي بحزن ربنا يريح قبك يارب
قومي ياحببتي خدي شاور وانا هستناكي تحت لانهم بيسالو عليكي
ابتسمت حور من بين دموعها شكرا ليكي ياتقي
تقي بحب شكرا ليكي انتي وبحب هستناكي تحت
وامت لها حور وبعدها غادرت تقي وذهبت لغرفتها وتوضأت وشرعت لصلاه وظلت تبكي وتحمد الله وبعدها انتهت ونزلت للاسفل وعلمت ان هناك احدا سيأتي علي العشاء فذهبت إلي المطبخ تساعدهم.
اما حور ذهب لاخذ شاور وبعد مده انتهت وادت فروضها ونزلت …وبعد مده من الوقت اتي زين وياسين وكانت حور في الحديقه تتحدث في الهاتف فذهب ياسين اليها وبهدوء حور
نظرت حور ورأها وعندما راته تجمدت مكانها……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى