رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دينا النجاشي
رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الثاني والعشرون
رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الثاني والعشرون
رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الثانية والعشرون
مريهان بجنون وصوت عالي لاااا مستحيل انتو بتقولو اي ؟وهجمت علي زين وظلت تلكمه في صدره بكل طاقتها اما زين لم يتحرك من مكانه بل ينظر لها بكره وبرود
طلب خالد الأمن وقام بسحب ماريهان وهيا تصرخ بجنون
وبعدها وجه خالد حديثه لزين وقام بشكره وأم له زين بهدوء وخرج هوا وياسين ……
____
_في المنزل_
____ عند تقي حاولت السيطره علي دموعها وبصوت مهزوز من شدة البكاء انت مش هتسيبني تاني صح ؟مش هتمشي تاني؟
والدها وقد شعر ان هناك خن*جر قد غ*رز في قلبه لا مش هسيبك يانور عيني مش هسيبك ابدا وهعوضك عن كل حاجه
“””تقي بدموع “”””لما انت مشيت حسيت اني بقيت يتيمه اوي يا بابا حسيت ان مبقاليش ضهر ولا سند….. وببكاء كنت مكسوره البيت اللي كنت بحس فبه بـ الامان والحب بقيت بترعش من الخوف وانا بدخله….
“”””تقي بصوت مرتعش””””” كانت بتضربني كتير ومش بتسيبني ارتاح كانت بتلومني انها مخلفتش وتضربني ان جوزها رماها واخد املاكها كنت بتعاقب علي حاجات مليش ذنب فيها ، كنت بغمض عينيا بحاول استنجد بيك او اتخيلك معايا بس للاسف يا بابا ولا مره لحقتني منها…… ولا مره يابابا .
“””وضع والدها كفوفه علي وجهه فدموعه تنزل علي ما حدث لابنته فهوا يشعر بكسرها كيف يكون ابا وقد وصلت ابنته لتلك المرحله كيف يكون سندا وهي؟ تبكي كل ذلك البكاء فضمها بحب اليه واذدادت تقي في البكاء متسبنيش تاني خدني معاك اوعك تسيبني”””””
في ذلك الوقت وصل زين للمنزل وسمع كلمات تقي وشعر بقبضه في قلبه حاول التماسك والهدوء فكيف له ان يخسرها فلن يتخيل ابدا حياته وهي ليست معه
دخل زين للمنزل رآه والد تقي فتنهد بهدوء انا بشكرك علي وقفتك واللي عملته مع تقي مش هنسالك دا ابدا
زين بهدوء عكس ما يشعر به انا معملتش حاجه تشكرني عليها تقي تبقا مراتي
والد تقي بهدوء انا هاخد تقي معايا وعمري ما هنسالك ابدا اللي عملته هستني ورقت الطلاق بتاعتها وبكده تكون كل حاجه اتحلت
وقفت والدة زين بصدمه اما حور اذدادت في البكاء نظر لها ياسين بقلق فاقترب منها لتهدآتها خوفا من يأتي لها حالة الاغماء فرمت نفسها في حضنه تبكي بشده فضمها اليه بحنو اهدي كل حاجه هتتحل….
زين وهوا يحاول السيطره علي نفسه مين قال اني عاوز اطلق ؟
أما تقي فلم ترفع رأسها من حضن والدها فكانت تبكي فقط تستمع وتبكي فهو قام بكسرها ، وابتعادها عنه اهون مما هي فيه
والد تقي باستغراب وليه مش هتطلق؟
زين بتنهيده لان بنتك تبقا مراتي ياعمي مراتي علي سنة الله ورسوله وانا مش هطلقها لانها هتبقي ام ولادي في المستقبل
والد تقي وهوا ينظر لإبنته التي تبكي دون توقف رفع وجهها اليه ونظرت له بدموع وعيونها يملأها الحزن قولي ياحبيبتي انتي عاوزه اي؟ اللي هتقولي عليه انا هعمله قولي اللي في قلبك وانا هعملك اللي عاوزاه؟
تقي ببكاء انا عاوزه امشي معاك يابابا متسبنيش
“”””””ضغط زين علي يده بحزن””””””
“””اما والدة زين كانت تبكي بصمت علي ما وصلت إليه تلك المسكينه بسبب ولدها فمن دموعها علمت ان زين كسرها بغبائه… أما حور فقد بكت بح*رقه فا اخذها ياسين وذهب لغرفتها حتي يحاول تهدآتها “”””
والد تقي وهوا ينظر لزين بجمود اظن سمعت بنفسك انا مش هغصبها علي حاجه ولا حد يقدر يغصبها
والدة زين اقتربت من تقي وقامت بضمها هتسيبيني ياتقي ؟ مين هيفضل معايا يتكلم ونضحك ونجرب اكلات جديده؟ ونظرت لوالد تقي بترجي سيبها معايا الليله دي بس
والد تقي بتنهيده انا مقدر بس ياريت تقدرو انتو كمان اني والدها
تنهدت والدة زين بحزن وقامت بضم تقي اليها حقك عليا ياحببتي وبدموع كل اللي انتي عاوزاه هوا اللي هيحصل
زين بغضب انا قلت مفيش طلاق
والد تقي بجمود يعني اي؟
زين بعصبيه وعروق بارزه يعني اللي قلته مفيش طلاق
والدة زين بغضب زيييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر زين لوالدته والغضب يتطاير من عينه ففكرة بعدها تح*رقه
“”””اقترب من تقي ونزل لمستوها “”””
وبتنهيده طويله تقي ممكن تبصيلي؟
زادت تقي في البكاء فهيا لو نظرت لعينيه ستتراجع عن قرارها.
امسك يدها بحب وبتنهيده بصيلي يا تقي .
رفعت تقي عينيها المليئه بالدموع ونظرت له ودموعها تنزل بصمت علي حلمها وحبها الاذان كان سببا في ذلك الوجع فلو يعلم الجميع وجع القلوب عندما تشعر بفقدان ساكنها او وجع الغيره التي تنهشه لراعي كل فرد قلبا يحبه
أما زين فكان ينظر لدموعها وعيونها التي تحكي الكثير بوجع فهوا لم يراعي وجعها فنظر للاسفل بحزن وبعدها نظر لها وبتنهيده تحكي عن ما في قلبه انا اسف
تقي وهيا تمسح دموعها بهدوء مفيش داعي للاسف خلاص انا اللي بشكرك علي وقفتك معايا وانك مسبتنيش.
نظر لها زين وهوا يحاول السيطره علي نفسه واخفاء حزنه ووقف مكانه وقام بسحبها من يدها وصعد لغرفته
وقف والد تقي بغضب فنظرت له والدة زين لتوقفه سيبهم المره دي جايز يقدرو يصلحو اللي بينهم زين بيحب تقي وكلنا بنحبها
والد تقي بتنهيده انا متاكد من كلام حضرتك وشفت دا في عيونكم وعارف اني مش هلاقي بيت محترم زي دا لبنتي بس انا مقدرش اخليها تعمل حاجه مش عوزاها والظاهر كده ابن حضرتك وجعها ودا اللي عمري ما هسمح بيه والكلمه اللي بنتي هتقولها هيا اللي هتمشي… وأمت له والدة زين بهدوء فحالة تقي تجعله يفعل اكتر من ذلك
____
__في غرفة زين ____
___قام بأخذ تقي التي تحاول الافلات منه سيب ايدي يا زين
لم يستمع زين لكلماتها وفتح باب الغرفه وادخلها وقام بغلقها مره اخري
سحبت تقي يدها بقوه انت جايبني هنا ليه؟
زين بهدوء لاني مش هستحمل بعدك عني
تقي بدموع وليه معملتش حساب لليوم ده؟ ولا كنت ضامن وجودي جمبك مهما عملت ؟
“”””وذاد بكائها “””
تقي : قلت مهمها جرحتها هتسامح وتعدي لان ملهاش حد ، ملهاش غيري بتشوفني امانها وحبيبها اللي اتمنته من ربنا وبصوت عالي ودموعها لا تتوقف ، قلت هدوس علي قلبها وبعدين هراضيها بكلمتين …
“”””وبصوت مهزوز من كثرة البكاء””””
بس لا يازين لو كان عندك كسر قلبي بالساهل كده فاهو بانسبالي مش سهل وبيوجعني وانت مرحمتوش ولا قدرت وجعي ثانيه واحده اتمنيتك تحط نفسك مكاني دقيقه بس محدش هيحس بوجع حد طلقني يازين وكده يبقا خلصنا ووعد مني مش هتشوف وشي تاني……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)