روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل العاشر 10 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل العاشر 10 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء العاشر

رواية وليا معاه حكاية البارت العاشر

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة العاشرة

محمد: اتفقت انا والحج مجدي نعمل الخطوبه الجمعه اللي بعد الجايا اي رايك..
حبيبه: ايه؟ الجمعه اللي بعد الجايا ؟ بسرعه كدا
لي يابابا
للدرجادي عايز تخلص مني قوام قوام..
اخلص منك اي يا حبيبتي ربنا عالم انتي بالنسبالي حياتي كلها بس انا بقول نفرح بيكي
ولا اي يا امال
امال : انا انا شيفا رأي بباكي صح
محمد: واتفقنا كمان ان انتي وحسام تقعدو مع بعض يوم الخميس..
حبيبه: وهو وافق ؟..
هو مين..
حسام يا بابا..
بباه قالي هياكد عليا المعاد يمكن يكون وراة شغل ولا حاجه
شغلنته دي مش بأيده برضو..
ماشي يا بابا..
كانت جواها بيتمني ميجيش اليوم دا
لان دا اخر امل بالنسبالها..
لو جه المفروض تنرفزة عشان ييان ادام بباها انه مش مناسب
كانت دي اخر كروت تقدر تلعب بيهم لاا متعرفش ايه اللي هيحصل لو كل تخطيطها دا مجبش نتيجه ..
****
جه يوم الخميس وراحو يتقبلو…
مجدي: تشربي اي يا حبيبه..
لا يا عمو متشكرة..
لا ازاي لازم تشربي حاجه اجبلك عصير مانجه ولا فراوله..
خلاص يا عمو مانجه..
كانت حبيبه قعده زعلانه لان مجدي اتصل الصبح وأكد علي بباها المعاد
وبكدا يكون كارت من كروا انحرق
ان حسام يعتذر وتيجي منه هو
شافت اا متورطه ف كل دا
اتحايلو عليها تلبس هدوم احسن بس هي مرضتش
كانت كل اللي عايزاة تخلص م الكابوس دا وخلاص..
هاتلي قهوة اسبرسو لو سمحت قالها حسام وهو بيبص للجارسون..
كان حسام ميختلفش عن حبيبه كتير
هو كمان فضل يتهرب م المعاد قعد يتحجج بشغله
بس الحجه دي هي كمان منفعتش فأخدله بباه اجازة وقال انه تعبان وميقدرش يروح.. حس انه ورط نفسه في شئ ميستحقش
كان ممكن يرفض من اول الموضوع
اي بس اللي خلاة يفكر ف الفكرة دي وازاي يرفض الموضوع بعد ما وافق عليه…
محمد: اي يا حج مجدي تعالي احنا نقعد ف التربيزة اللي هناك دي نتكلم ف شغلنا شويا ونسبهم ع رحتهم..
ماشي يا حج محمد اتفضل..
قعدو حوالي ربع ساعه هما الاتنين ساكتين ومبيتكلموش فضلت حبيبه تبص حواليها شويا وتمسك موبايلها شويا
وحسام برضو شرب قهوته وقعد يبص حواليه
كانو هما الاتنين مش عاطين لبعض اهتمام كأن كل واحد قاعد لوحده
فشاور مجدي لحسام عشان يتكلم مع حبيبه بصله بضيق وحس انه مجبور علي الكلام..
حسام: انتي هتفضلي ساكته كدا كتير..
عايزني اقول اي..
لا واالله مش عايزك تقولي حاجه ببايا وبباكي هما اللي عايزين لو عليا مش عايز الموضوع دا خالص..
ولو عليا انا كمان انا مش عايزة حتي اسمع اسمك دا اصلا..
امال وفقتي لي..
عشان ارضي بابا
مش هخسرة عشان واحد زيك
وانت ان شاء االله وفقت لي..
برضو عشان ارضي والدي
وبرضو مش هخسرة عشان حد زيك وكنت مفكر ان سيادتك هترفضي معرفش انك غبيه اوي كدا..
انا غبيه! واالله مافي حد غبي ادك وكمان عايز تطلع انت الكويس وانا اللي وحشه ادام ببايا وعمو ؟
يااخي دا بعدك..
يعني انا اللي هطلع ادامهم غلطان ؟ واالله لو شوفتي حلمة ودنك واللي نفسه طويل بقه يكسب..
قصدك اي..
قصدي انك تقومي زي الشاطرة وتقوللهم انك مش موافقه احسنلك..
هو اي اللي احسنلي..
احسنلك لاني مش هجيب الغلط من عندي واالله لو اتعلقتي حتي..
انت عارف انك بارد..
وانتي مستفزة..
عارفه وهفضل استفزك لحد ما يبنلك صاحب..
هاها اعلي مافخيلك اركبيه..
ياباي دا انت كميه برود ماشيه ع وجه الارض انت ازاي مستحملينك كدا يا تلااجه…….
يا رخم يا تلم يا سقعان لا دا انت معندكش دم..
حسام: ها بتقولي حاجه اصلي حاطط الهاند فري ف وداني..
بقولك أخبار خدك اي
لو أيدي وحشته ممكن اضربه تاني منتا شكلك واخد ع كدا..
بصلها حسام واتغيرت ملامحه
وحبيبه حست بكدا
واخيرا خطتها هتنجح اتكلم حسام بصوت واطي : اهدي يا حسام هي عايزة كدا متخليهاش تكسب..
وبعدين رفع صوته : مسيري اردهولك..
دا اللي هو ازاي ان شاء االله..
لما نتجوز منتي هتبقي مراتي واعمل فيكي اللي انا عايزة بقه..
حست بالخوف من كلامة دا
ازاي هي اللي كانت مسيطرة وازاي انقلب الكلام عليها..
فقالت بخوف : يعني انت هتضربني لو اتجوزنا..
لو عايزة تنفدي بجلدك قومي قوللهم انك مش موافقه..
فضلت تفكر وحست اا اتغلبت
تعمل اي كانت هي اللي بتحاول تضايقه لاكن هو اللي عمل كدا
تروح وتحرج بباها وترفض ويجي الخطأ من عندها
ويكون هو الكسبان
ويبقي ادام بباه المضحي المناضل اللي ضحي بسعادته عشانه
لا مش هيفوز عليها
وازاي اصلا يكسبها راجل بعد ما كانت هي اللي بتسحرهم
وبتفوز عليهم
هي مخسرتش قبل كدا ادام راجل ومش هتخسر
ولا هتسيبه يكسب ادمها ابدا..
حسام: ها رايك اي..
رأي هقوله لبابا..
حسام بقه حس ان اللي قاله جاب نتيجه فبعد تخويفه دا اكيد مش هتوافق وهيبان هو ادام بباه بصورة كويسه..
محمد: ها يا ولاد ان شاالله خير..
حبيبه : ان شاء االله يا بابا مش يلا بينا بقه..
ماشي يا حبيبه لو عايزين تفضلو كمان احنا معندناش مانع..
لا يا بابا خلاص الكلام خلص
قصدي خلصنا كلام يعني..
بصت لحسام نظرت تحدي
وبصلها هو بكل ثقه وسلمت ع بباه واستؤذنو عشان يمشو..
مجدي: ان شاء االله هستني تلفونك يا حج محمد عشان نشوف هنترل نجيب الشبكه ولوازم الخطوبه امته..
****
مجدي: اي يا حسام عملت اي..
مفيش يا بابا اتكلمنا شويا..
طب واي استريحت..
لو من ناحيتي اة
انما انا حاسس كدا اا مقلقه مش عارف لي..
ازاي يبني اي حصل..
مش عارف كلامها كدا
تحسها مغصوبه..
لا يبني ازاي
دا بباها بيقولي اا موافقه لو كانت مغصوبه عمر ما كان الحج محمد وافق دي حبيبه بنته الوحيده..
مش عارف يا بابا بس اهو من ناحيتي عملت اللي عليا
هي بقه رفضتني دا رايها برضو
احنا مش هنغصبها ع حاجه..
لا ييني ان شاء االله مفيش حاجه من دي ويا خبر دلوقتي بفلوس شويا هيبقي ببلاش اهو هيكلمني ويعرفني رايها..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى